Infinite Baffle og midbass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infinite Baffle og midbass?

Heisan!

Lurer på å bygge IB i det nye huset. Denne blir utelukkende til LFE, men siden LFE-kanalen går opp til 120Hz lurer jeg litt på om noen har en formening om hviordan IB oppfører seg oppover i frekvens? Får man brystkassetrøkk om man ber den om det? Etter simuleringer skal oppsettet mitt takle irrelevante lydtrykk fra 10Hz og opp (120+dB) men det betyr ikke at man vil kjenne det i brystkassa på 100Hz etter min erfaring. Noen som har hørt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Meh... Får vel bare prøve jeg da....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe det er mange med førstehåndserfaring med IB på forumet Atle. Jeg husker bare to som har dette. Kvitekrist som bruker mange 12", og Reddal som bruker 2stk Maelstrom 21". De er ikke de mest aktive, men kanskje det lønner seg å sende PM? Reddal holder til i Grimstad.....er ikke SÅ mange timer i bil da.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke men jeg innbiller meg bare at en ikke vil få samme trøkket oppover med IB. Dersom du har tenkt å kjøpe BMS subene ville nok jeg heller gått for relativt store BR og tuning rundt 20hz, det tror jeg hadde blitt rått!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ganske spenstig ut med 500l og 18Hz tuning, Baldrick. Problemet er ... 2000 liter....

Dessuten har jeg hatt lyst til å prøve IB lenge, det er liksom noe helt annet enn det de fleste har.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har regnet litt på forskjellige oppstillinger...

Vet ikke om den linken funker, men er simulering på BMS i BR og IB, Beyma a'la BEF og sammenliknet med Soundsplinter som jeg har i dag. (SS er feil, har 650W inn på to så de er ca 3dB for lave, men det driter vi i akkurat i dag).

Beyma og BMS i BR er nokså like, men Beyma gjør det i 200liter mindre kasse. Ulempen er at Beyma er på Xmax, mens BMS har ca 40% vandring å gå på.
    IB er selvsagt noe under, men om man ser på group delay så er denne en studie i namnam i forhold til apekistene. En annen fordel er at jeg kan ha hele subben utenfor rommet.

Årh, hvorfor kan ikke noen bare komme og si at DENNE løsningen er mye bedre enn alle de andre og så er vi ferdig med det!

https://plus.google.com/photos/11138...32413164284450

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen uten at jeg vet, men kan jo være at dersom du ikke bruker manifoil men monterer elementa direkte i veggen at du får mer punch, alla dette:

IB er jo såvidt jeg har forstått i praksis å se på som en kjempesvær trykkammerkammer kasse og når en har elementa montert slik som overfor bør en jo få trøkket og!? Mulig det blir likt også med manifoil, jeg er bare litt skeptisk...

Men til IB så er vell ikke BMS kanskje det best egnede elementet? Tror kanskje jeg heller ville vurdert billigere element med lavere FS som var tiltenkt IB evt.

To kasser a 300 liter får du kanskje plass til på hver side bak lerret og jeg mente jeg såg på det tidligere at BMSene ville trives rimelig bra i slike kasser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare TO!?! 8)

Vil tro det ikke er noen forskjell om man monterer i manifold eller rett i veggen rent lydtrykksmessig. Mulig manifolden er et lavpassfilter, det kan man nok finne ut av. Ulempen med å montere rett i veggen er at man for det første får fire digre høl i veggen, for det andre at kreftene på veggen vil virke i samme retning. I manifold vil alle kreftene kanselleres av motsatt element og man vil få svært lite vibrasjon i selve veggen. Med fire 18" på Xmax blir det adskillige krefter i sving.

Edit: 250 eller 300 liter kan fungere. Man får da ikke den siste 'hylla' på SPL-kurven, kassa vil rulle av nokså jevnt. Også adskillig mindre utsving enn 500liters kassa. Får ca 8dB mer på 20Hz i 300liter kontra IB.

Edit2: Lukket kasse på 250 liter ser ganske bra ut, faktisk. litt krapper avrulling enn IB, men mindre group delay og membranutsving. Adskillig bedre over 20Hz enn IB, men kan ikke matche BR i output.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Bare TO!?! 8)
    Jeg skrev to pr side, altså 4 stk, tror 4 stk BMS vil holde men man vet jo aldri

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Edit: 250 eller 300 liter kan fungere. Man får da ikke den siste 'hylla' på SPL-kurven, kassa vil rulle av nokså jevnt. Også adskillig mindre utsving enn 500liters kassa. Får ca 8dB mer på 20Hz i 300liter kontra IB.
    Jeg tørr vedde mye på at 4 stk i 300 liter vil gi deg så stort smil at du vil glemme alle planer om IB Men for all del, jeg har tro på IB også, er bare redd det er større sjans for å feile enn det er med BR, men kan du enkelt prøve er kanskje det det beste! Jeg hadde tenkt å gjør det selv men W satt ned forten når jeg skulle gå løs på veggen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen hos oss er at det nye huset har en 90x90 åpning midt på lerretsveggen, som eventuelt må tettes om jeg IKKE går for IB... Har veldig lyst til å prøve, om det feiler så kan jeg bygge et podie under lerretet på et par tusen liter og sette Miles oppå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du satser på IB, det virker utrolig spennende.

Jeg hadde dette også i tankene men har "parkert" IB løsning foreløpig etter siste DIY sub bygging jeg utførte.

Har selv lett etter akkurat det du lurer på, hvordan oppfører seg IB høyere opp i frekvens og hvor langt opp kan man regne med at et gitt system vil være "brukenes".

Manifold er nok det beste ihht vibrasjoner, og vibrasjoner/ulyd er det du vil ha minst av når man får så ren bass pga IB.

Jeg tror mye av trikset ligger i valg av elementer.

Fant dette på en nettside:
    ---------------------------------------------
    10) Which Qts/Qtc should I chose?

For an IB, the Qtc of the system is approximately the Qts of the driver. If you like very tight bass, chose a lower Qts driver. If you like the "HT" sound, then chose a driver with a higher Qts. Dual voice coil woofers can be used with a variable resistor in series with the inputs of an unused VC. This allows the "Q" to be adjusted to the listener's wants/needs. One drawback of this is that the power handling is cut by at least 25%. Here's a LINK to the Adire Audio article on RDO (resistively damped operation).

NOTE 1: using RDO or leaving one VC open will decrease the output of each driver -3dB.

NOTE 2: using narrow bandwidth EQ will raise the Qtc of any system. Wideband or shelving filters have significantly less impact on the Qtc

I wrote a post on the forum going into detail as to my personal recommendations for the choice of driver 'Q'. Here's a LINK to that post. There are those rather emphatic that the Qts for a driver operating in free-air must be ~0.7. If that's what you want by all means use driver with that Qts.
    ----------------------------
    kilde:IB subwoofer FAQ page

--------------------------------------
    Q (Qtc): The system Q is the characteristic sound of the bass system. Higher values represent a focus on upper bass impact, while lower values focus on low cleaner frequency reproduction. You cant have both in your system, but there is the middle of the road which is considered the optimal balance of upper bass punch and low bass rumble, and that is the .707 value. IB specific drivers are designed to give a good balance in a non loaded system close to the .7 figure, while normal drivers are not, which is why many non IB specific drivers are of questionable use for an IB.

Read more: The Official IB (Infinite Baffle) FAQ - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com
    --------------------------------------
    kilde: hometheatershack - The Official IB (Infinite Baffle) FAQ
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg valgte BMS som eksempel er denne tråden Målingene viser fin respons opp til 100Hz i alle fall...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte lenge på IB sub hjemme, men det ble dessverre ikke noe. Hadde stor nytte av denne nettsiden "Cult of the Infinitely Baffled"Hear The Bass, Not The Box The definitive online resource for Infinite Baffle subwoofer designEstablished 1999 - Home

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •