6-kanals hypex forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6-kanals hypex forsterker

Heisann,

Tenkte jeg måtte legge ut et bilde av forsterkeren min her. Vurderer å bygge Linkwitz Orion, og måtte da ha en flerkanals forsterker. I siste versjon av orion-høyttalerne har diskantene på toppen lik gain, og bassene kan kobles parallelt. Hypex-forsterkerne klarer veldig lave impedanser. Derfor kom jeg frem til at 6 kanaler burde klare seg.

Forsterkeren inneholder:

4 x 400w SMPS-enheter fra Hypex
    2 x UCD400
    4 x UCD180

1 x Twisted Pear SPDIF-mux for 4 coax spdif innganger
    1 x minidsp nanoDigi for aktiv deling og eq
    3 x Twisted Pear SPDIF-transceivers for å gjøre spdif til I2S
    3 x Opus DACs med WM8741 (balanserte utganger)

1 x Arduino Uno som setter volum/kilde, samt kan justere filter på DAC-en. Var inspirert av Hifiduino her - men har ryddet litt opp i koden (noen registere hadde feil adresse ser det ut som)
    LCD display, IR mottaker, rotary encoder, knapp m. led

2 x solid state releer for 230v strøm av/på

4 coax innganger bak, neutrik speakon høyttalerkontakter, neutrik USB-kontakter på siden (ved av/på/signalvalg-knappen) for å justere minidsp-en og oppgradere programvaren på arduinoen.

Har nok gått litt over bord på strømforsyningsdelen, men tanken var å koble på DC-beskyttelsen. I følge de jeg var i kontakt med hos Hypex er det kun mulig å koble DC-beskyttelse fra en strømforsyning til to forsterkere -- men det stemmer visstnok ikke. Det er bare en ekstra motstand som skal til visstnok, så kan en koble flere på samme input-en. Det hadde spart meg noen kroner (og plass!). Men det er jo ikke negativt å ha mye strøm tilgjengelig når det først er montert...

Bruker ekstern strømforsyning til "lavspenningsdelen", og skal prøve å oppgradere den til en lineær type senere for å se om det gir noe fra eller til.

Forsterkeren erstatter en XTZ A100 D3. Jeg hadde bestemt meg for å beholde min hjemmelagde hvis den ikke var merkbart dårligere en XTZ-en. XTZ-en har også digitale inputs og innebygd dac.

Jeg har et par B&W 704 høyttalere nå, og et par sub-er jeg har bygget med Seas L26ROY basser i lukkede 32-liters kabinetter. Deler ved 100hz foreløpig. Bruker minidsp-en for å løfte litt i bunnen (kompansere for at jeg ikke har port på subben), men har ikke gjort noen målinger for å stille inn alt skikkelig.

Lyden er utrolig bra! En utrolig forbedring i forhold til det gamle oppsettet, med både klarere mellomtone/diskant og tørrere/strammere bass. Ble ganske overrasket over dette, da jeg var veldig fornøyd med XTZ-en.

Det finnes vel forsterkere med penere layout, men jeg er ikke så verst fornøyd i forhold til hvor liten plass det var i kabinettet (som kom fra diygene.com forresten). Det er ingen tegn til forstyrrelser som påvirker lyden så langt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - hva er det ikke man man bruke en Arduino til, sier jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arduinoen er utrolig lett å bruke, og virker ganske robust.. Er imponert over hvor mange ferdiglagde biblioteker som finnes. Bruker f.eks. SPI til å kommunisere med opus dac-ene. Da har en full tilgang til registrene i chip-en på en enkel måte. Eneste aberet var at min arduino har 5v logikk, mens wolfson dac-ene ikke er 5v tolerante.. Prøvde (i min uvitenhet) en enkel "voltage divider", men det ble utrolig ustabilt. Har ikke brukt oscilloskop, men antar at signalet ble veldig dårlig. Et par enkle 5v til 3.3v logikk-konvertere fra adafruit gjorde susen. Stabilt nå på 4mhz hastighet (men har satt den ned noen hakk for sikkerhets skyld).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er vel ikke tingen å overklokke...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •