2x 15" BMS S330 - Ønsker tips til alternativ 15"er - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 100 av 100
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Morro å følge med på dine byggetråder. Må slenge med på med hokeyh, hadde vært morro med et x prosjekt, men dette er kanskje ikke noe for din type musikk å spillestil??
    Takk for det. Prøver å legge til en del bilder, for jeg vet jeg liker når det er mye bilder. Så håper folk liker det.

Prosjekt X er vel litt uaktuelt da jeg tenker å ha et sted å bo dagen og ukene etter.

Går masse i House, Drum & Bass, dubstep, electro, trance, techno etc.. Så mye basstung musikk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt nok et gjennomført prosjekt Alltid moro å se bilder.

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer litt på om jeg skulle fikset meg en BMS subwoofer selv. jeg har hørt mye bra om det merket. synes du at elementene var verdt pengene? jeg lurer litt på 2x12 med 12s330 elementene.

WinISD viser at 2 slike i 100L yter nesten på samme nivå som mange 18".
    tror du det blir og kaste bort penger?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det max vandring? fordi det var fryktelig lite i forhold til det så ut med elementet? :-?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    er det max vandring? fordi det var fryktelig lite i forhold til det så ut med elementet? :-?
    Det var langt unna Xmax for å si det slik. Men var fortsatt plenty for huset og naboene. Når det er 4 subber der alle har enten 98 db (BMS) eller 99db (PD) følsomhet så trenger du veldig lite effekt for å spille høyt. Venste stack har 102db følsomhet, og det Høyre har 101db. Trenger ikke store xmaxen for å spille skamhøyt da.

Følsomhet > Xmax 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    lurer litt på om jeg skulle fikset meg en BMS subwoofer selv. jeg har hørt mye bra om det merket. synes du at elementene var verdt pengene? jeg lurer litt på 2x12 med 12s330 elementene.

WinISD viser at 2 slike i 100L yter nesten på samme nivå som mange 18".
    tror du det blir og kaste bort penger?

Kan hende det blir like greit med 2x18 med 100L hver. Både PD og BMS presterer bra i forholdsvis små kasser. Har troen på 12"ers versjonen av 330 elementene.

Er vanskelig å skille PD og BMS variantene jeg har i hus atm. Er veldig gode begge to.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Kan hende det blir like greit med 2x18 med 100L hver. Både PD og BMS presterer bra i forholdsvis små kasser. Har troen på 12"ers versjonen av 330 elementene.

Er vanskelig å skille PD og BMS variantene jeg har i hus atm. Er veldig gode begge to.

Kanskje litt dårlig forklart. Jeg tenkte 50L på hver, 100L til sammen. Per liter så virker det som om 12s330 er utrolig effektiv.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    Kanskje litt dårlig forklart. Jeg tenkte 50L på hver, 100L til sammen. Per liter så virker det som om 12s330 er utrolig effektiv.
    Forskjellen i pris på 12" og 15" er ikke så stor, og da vil jeg si at det er greiere å bruke 15".

Du kan jo lage tham12 eller cubo12 da. BMS 12S330 har motorstyrke nok til det, og mener jeg har sett at det simmer bra i begge kassene.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var langt unna Xmax for å si det slik. Men var fortsatt plenty for huset og naboene. Når det er 4 subber der alle har enten 98 db (BMS) eller 99db (PD) følsomhet så trenger du veldig lite effekt for å spille høyt. Venste stack har 102db følsomhet, og det Høyre har 101db. Trenger ikke store xmaxen for å spille skamhøyt da.

Følsomhet > Xmax 8)
    Hva mener du å si med siste setningen "Trenger ikke store xmaxen for å s...."

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Hva mener du å si med siste setningen "Trenger ikke store xmaxen for å s...."
    Dersom du har høy følsomhet ( over 100db 1w/1m ) så vil du trenge lite effekt for å spille høyt. Lite effekt vil også si at du som regel bruker lite av Xmaxen du har tilgjengelig. Så hadde disse subwooferne vært tungdrevne så ville de brukt mye mer Xmax for å nådd samme DB nivå. 8)

1 subwoofer med 90db følsomhet ville måtte brukt mye mer av sin totale Xmax for å spille like høyt som det en subwoofer med 99db ville gjort.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har høy følsomhet ( over 100db 1w/1m ) så vil du trenge lite effekt for å spille høyt. Lite effekt vil også si at du som regel bruker lite av Xmaxen du har tilgjengelig. Så hadde disse subwooferne vært tungdrevne så ville de brukt mye mer Xmax for å nådd samme DB nivå. 8)

1 subwoofer med 90db følsomhet ville måtte brukt mye mer av sin totale Xmax for å spille like høyt som det en subwoofer med 99db ville gjort.
    Men det er ikke helt riktig. Lydnivået er en direkte faktor av "slaget" på elementet. At det har høy følsomhet betyr at det kreves mindre effekt for å oppnå samme slag som på et mer tungdrevet element.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er ikke helt riktig. Lydnivået er en direkte faktor av "slaget" på elementet. At det har høy følsomhet betyr at det kreves mindre effekt for å oppnå samme slag som på et mer tungdrevet element.
    Er det ikke det jeg skriver da?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke det jeg skriver da?
    Nei ikke sli jeg tolker forklaringen. Mitt poeng er at det ikke er kobling mellom xmax og følsomhet. Et element med høy følsomhet må bevege seg akkurat like mye som et med lav følsomhet.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ikke sli jeg tolker forklaringen. Mitt poeng er at det ikke er kobling mellom xmax og følsomhet. Et element med høy følsomhet må bevege seg akkurat like mye som et med lav følsomhet.

Ja absolutt. Jeg ser poenget ditt. Ser jeg har formulert meg litt klumsete.

Poenget mitt var:
    Hvis du skal spille på et bestemt db nivå så vil det med høyest følsomhet bevege seg mindre enn et tilsvarende element med lavere følsomhet pga du må mate inn mer watt for å oppnå ønsket db nivå. Antar da at elementene har ca like specs bare ulik følsomhet.

Med "X" antall watt vil de bevege seg like mye, men elementet med høyest følsomhet når det bestemte db nivået før det med lavest følsomhet. Da må det med lavest følsomhet mates med flere ganger "X" for å nå samme db nivå.

Av den grunn så mente jeg at du kan klare deg med liten bevegelse i elementet selv om lydnivået er veldig høyt. Da du har masse membranareal (2x 15" per side ) + høy følsomhet.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har det fortsatt ikke rett Ostemannen.

Mye membranareal = lite vandring på elemente for å flytte mye luft, det er riktig.

Men du sier også at høy følsomhet gjør at du bruker mindre vandring. Det er ikke riktig.
    En 15" med 85db følsomhet og en 15" med 95db følsomhet flytter akkuratt like mye luft ved samme slaglende. Den med høy følsomhet bruker ferre watt på å flytte den mengden luft. Effektiviteten er høyere. Det du sparer er altså forsterkerkraft.
    I dag er forsterkerkraft ganske billig, så derfor er det mye mer akseptabelt enn for 20 år siden å bruke tungdrevne høyttalere med lang slaglende.

Men forvrengningen er stort lavere jo mindre driveren trenger å vandre, så det er absolutt en fordel med mye areal. En annen bonus med PA drivere med høy følsomhet er at de stort sett har lettere membraner og høyere "krafttetthet" (flux density), samt lavere induktanse. Dette gjør dem hurtigere, som vil si at de har større båndbredde.

Men du har rett i at mer areal senker behovet for slaglengde.

Heftig rigg du har fått deg foresten! =)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten update - Ønsker tips til nytt element

Jeg har tatt ut et PD1550 element fra en av de 4 kassene og tenkte å kanskje teste noe nytt i kassen.

Tenker noe fra B&C. Eller noe fra fane., Men frykter at de ikke klarer så liten kasse med så lav tuning.

Kassen er:
    50x50x50 utvendig
    18mm kryssfiner
    Tuning: 35hz

Inntrykkene mine så langt er at BMSene låter bra og fint, men PD1550 tåler mye mer på tross av at er tunet høyere (42hz). Lydmessig låter de ganske likt, men PDene kan spille mye høyere før de bånner/bunner.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt ut et PD1550 element fra en av de 4 kassene og tenkte å kanskje teste noe nytt i kassen.

Tenker noe fra B&C. Eller noe fra fane., Men frykter at de ikke klarer så liten kasse med så lav tuning.

Kassen er:
    50x50x50 utvendig
    18mm kryssfiner

Inntrykkene mine så langt er at BMSene låter bra og fint, men PD1550 tåler mye mer på tross av at er tunet høyere (42hz). Lydmessig låter de ganske likt, men PDene kan spille mye høyere før de bånner/bunner.

Hva med: Peavey Lo Max 15" 00560290
    Peavey anbefaler fra 56 til 113 liter portet:
    http://assets.peavey.com/literature/...16623_7097.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassen er:
    50x50x50 utvendig
    18mm kryssfiner

Jeg har to dobbel-15"kasser med PD1550, skikkelig overrasket over de elementene. Mater dem med 1150W (Lab2000C/en kanal pr element) og dem bare gjør som dem får beskjed om, samme hvor full DJen er. De fire siste kassene i riggen har Dynabel PA1550-elementer og det er ganske slappe greier i forhold til PDene.

Vedlegg 101372

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassen er:
    50x50x50 utvendig
    18mm kryssfiner

Nå er såvidt jeg vet Fane eid av samme eiere som PD, så tviler vel på om man får mer ytelse der.

Litt rart at BMSene bunner før PD1550ene. Hvis du kjører et HP-filter under tuning på begge, så forklarer jo det saken iom. høyere tuning av 1550. En annen årsak kan muligens være forskjellen i Qts. Elementer med lav Qts har (slik jeg forstår det) bedre elektromekanisk kontroll. I så måte leverer B&C mange drivere med lav Qts.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Nå er såvidt jeg vet Fane eid av samme eiere som PD, så tviler vel på om man får mer ytelse der.

Litt rart at BMSene bunner før PD1550ene. Hvis du kjører et HP-filter under tuning på begge, så forklarer jo det saken iom. høyere tuning av 1550. En annen årsak kan muligens være forskjellen i Qts. Elementer med lav Qts har (slik jeg forstår det) bedre elektromekanisk kontroll. I så måte leverer B&C mange drivere med lav Qts.
    Fane produseres i Kina, mens PD produseres i England. Er søsterselskaper. Fane har et rykte som tilsier at det er mye bang4buck er er bra i Bassrefleks.

Både PDene og BMSene er testet på to oppsett. Og resultatet er likt, BMSene bunner før PDene. Kablingen er 4mm summer cable, så er nok tversnitt også.

Oppsett a)
    Behringer ultradrive DSP
    Tamp Proline 3000 amp.

Oppsett b)
    LD 221 DSP enhet. 2+1 kanalers oppsett.
    Crown XTI 4000.

BMS subber:
    hp : 42hz, 48db/okt
    lp: 151hz, 48db/okt.
    Samme settings på LDen, bare med 24db i stedet.

PD subber:
    hp : 35hz, 48db/okt
    lp: 151hz, 48db/okt.
    Samme settings på LDen, bare med 24db i stedet.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •