Din topp 5 liste over høyttalere DU har lyst å bygge. (regler i første post)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Din topp 5 liste over høyttalere DU har lyst å bygge. (regler i første post)

OBS! Vær vennlig å les føringene under. Dette er ikke en samletråd over diverse diy-prosjekter på nett. Denne tråden handler om hvilke høyttalere DU har lyst å bygge en gang.

Virker som om de fleste som driver med DIY har til en hver tid en liste på mellom fem og ti prosjekter i hodet på en gang. Slik er det i alle fall for meg. Syns det hadde vært artig å se hva andre kunne tenkt seg å bygge en gang. Jeg setter opp en liten liste på føringer for hvordan dette er tenkt fra min side.

- Det skal være prosjekter du har lyst å bygge. Ikke de du er ferdig med.
    - Alle typer høyttalere er velkommen. Inkludert subwoofere.
    - Det kan også være ett spesielt element du kunne tenkt deg å bruke i et prosjekt. Si da gjerne litt om type høyttaler du da kan tenke deg å bygge.
    - Det MÅ ikke være prosjekter som andre har bygget, men gjerne en klone av en kommersiell høyttaler som du liker.
    - Man må på ingen måte ha hørt høyttalerene, det kan like gjerne være basert på følelser og design.
    - "Jeg har lyst å bygge en 12" sub" eller "Jeg har lyst å bygge en stativhøyttaler" blir for lite presist. Spesifikt element er et minimum.
    -Det kreves ikke at du har "alle svarene" ang prosjektet, og at du allerede har bestemt deg for delingspunkter og slik i delefilter. Det er ikke det nivået vi legger oss på her.
    - Det er (likevel) fint om du har mange tanker rundt prosjektet og kan si litt om hvorfor du har valgt de forskjellige.
    - Listen trenger ikke være etter prioritet. Si gjerne om den er det eller ikke.
    - Legg med så mye info du kan/vil. Bilder og linker er i aller høyeste grad ønskelig.

Her er min nåværende liste. Eneste prioritering er den øverste.

1. Open baffle.
    -dipole-speaker-diy-jpg
    Har lenge hatt lyst å bygge en OB. Det virker på meg som at de som først har prøvd det har vanskelig for å gå tilbake til "standard" høyttalere. Prosjektet jeg har lyst å prøve meg på er rett og slett basert på et bilde jeg fant på nett. Elementene blir slik det ser ut nå:

Beyma 15P80Nd x 4
    Eighteensound 6Nd430 x 4
    B&G Neo 3 x 2
    ----------------------------------------------------------

2. DTQWT II av Troels Gravesen. Disse har jeg lest så mye om, og ønsket å bygge i så mange år at de måtte bare på listen. De gjør forholdsvis lite ut av seg. Tipper mange koner rundt om hadde godkjent disse selv om de er dype. Det at 12" er "gjemt" på baksiden hjelper nok mye i så henseende.

DTQWT-mkII
    -dtqwt-rk-jpg
    -dtqwt_cab_draw_v2-gif
    ----------------------------------------------------------------

3. Caveman 15-klone. Beyma 15XA38Nd coax. Design/konstruksjon Ingvar Ahlberg, mannen bak Halland Audio Design H.A.D. Ingvar har bidratt litt på avforum også. Han står blandt annet bak høyttalerene som "gubben" her på forumet har i sitt oppsett.

AVshop.no / Beyma 15XA38Nd 15" Coaxial

Ur-Caveman 15″ | NO-FRILLS-AUDIO by P.C.B
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1346656377
    -caveman_dark-jpg
    -------------------------------------------------------

4. 21" sub til stua. To elementer frister. Beyma 21SW1600Nd og pd.2150. Usikker på hvordan ståa er ang levering av Beymaen. Her er 2150 i ett oppsett. Aldri hatt gleden av å høre et 21" element. I min stue hadde det nok gått på tomgang, men det er helt iorden. Tony Gee sin "Serious Sub" kjenner nok mange til.
    http://www.humblehomemadehifi.com/do...20Sub_copy.pdf
    -99_sub_pd-2150-jpg
    ----------------------------------------------------------------

5. Backloaded horn med 6-8" Fostex full range element. Det er noe spesielt med fulltoner. Det er slett ikke perfekt, men det er det ikke noe som er. Har bare erfaringer med 3" og 4" elementer, men eide ett par Fostex 168 Sigma. Solgte det før jeg fikk hørt det. Angrer som en hund. Her er et eksempel med FE208EZ (Sigma)
    -fe208_10-jpg

Denne listen forandrer seg til stadighet, men slik ser det ut i mitt hode. I dag.

Gleder meg til å se hva andre har lyst å bygge. Jeg blir helt sikkert inspirert.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de lov å delta selv om lista inneholder bare en .... eller kanskje to stk ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Gjerne topp 10 for de som orker også.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min forkjærlighet for JBL er det ikke så rart at JBL kloner er min drøm...

En drøm som aldri kommer til å bli gjennomført er JBL DD66000 kloner. I praksis umulig å gjennomføre pga kassekonstruksjon samt tilgjengelighet på elementa, så dette fantastisk bygget fra en kar i tyskland blir nok en av svært få "tilnæret origniale" klonerlink:

Ett mer realitisk bygg er kloner av JBL S9500, men tror faktisk ikke jeg har sett noen DIY av denne:

Bruker relativt normale JBL HF drivere samt en kan bruke relativt likt basselement, så størtse utfordring er nok selve hornet og kassen, men det er oppnålig!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noen bilder eller skisser jeg da, men to systemer jeg kunne tenkt meg å lage er følgende:

1. Stereosystem bestående av:
    Nesten-fullrange dipol planar med tre stk B&G RD-50 oppå hverandre. Dipol bassløsning i form av fire stk H-baffel linjekilder med åtte 18" drivere i hver, plassert på hver side av B&G linjen. Digital XO og EQ. Hypex Ncore forsterkere.
    Dette kreve takhøyde på minst 4 meter og lyttepos 2 meter opp fra gulvet... så jeg må ha et nytt lytterom først. 8-)

2. 5.1 kinosystem bestående av 5 stk B&G RD-75 dipol i litt brede bafler. Kan deles ved 160 Hz. EQ samt effekt til båndet med Hypex AS2.100. Bass/LFE-system bestående av åtte stk dipol H-baffel linjekilder med fire 21" i hver, som distribueres rundt i rommet for optimal frekvensrespons. Drives med Ncore forsterkere.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har tankene mine, Frode! Med unntak av 21", som jeg kunne tenkt meg å byttet mot stereo tc sounds sine 15" eller audio rythmik. DTQW står høyest på listen..

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 x 12tom sine høytalere er heller ikke noe å klage på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IB subsystem med 4-8 18".

"PA" bass system a'la BEF

Baffelvegg

"Wall of sound".Een myriade små elementer i en stor baffel. Vet ikke hvorfor, har bare troen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår innlegget ditt Idynamic, men er dette høyttalere som du har tenkt på å bygge? Vi har nemlig en tråd ett eller annet sted som tar for seg kule prosjekt. Jeg ber om at vi holder oss til trådtema.

Gi meg DIN liste over prosjekt DU har tenkt mye på og vurdert å lage.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eks subben min gammelt 18 tommers element, men en he*****s tung kasse ! :grin: bygd helt selv da jeg var 14 :wink:
    -547477_377239135659749_82394330_n-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som dere andre mange systemer i hodet som jeg kunne tenke meg å bygge, og jeg har sikkert skisset et hundretals forskjellige løsninger i Sketchup.

For meg handler det mye om å utforske forskjellige tilnærminger til lydgjengivelse, fordi jeg tror ikke det finnes en "korrekt" vei å gå, etter å ha hørt mye forskjellig. De fleste systemer har styrker og svakheter og ofte motstridende egenskaper.

1. Storformat waveguide/hornsystem med dyre kompresjonsdrivere og horn med jevnest mulig spredningsmønster/minst mulig difraksjon mellom 500-10kHz. Trolig tre-veis med 2" exit-mellomtone, supertweeter og push-pull slot loading mellombass system <500hz. Digital deling og EQ.

Hvorfor? Kontrollert og jevn spredning er en av de hellige graler inne høyttalerdesign. Korrekt designede waveguide/hornkomboer kombinerer dette med vanvittig dynamikk og lav forvrengning uavhengig av lyttevolum.

2. Dipoler, enten med tilnærmet fullrange bånd alla Tangen, eller en stuevennlig variant med dipol topp og mellomtone og kardoid bass. Litt som Nao Note høyttalerne. Var svært nære å bygge noe rundt B&G RD-50, men syntes kompromissene ble for store i den setingen jeg tenkte å implementere dem.

3. Don Keele sin CBT36. Den høyttaleren har veldig mye gående for seg og fordi det er rimelig enkelt å gjennomføre siden de leveres som KIT er dette et meget mulig mitt første prosjekt når jeg får nok plass.

4. Hybriddipol bassystem, med mye membranareal.

Eier også små fulltonehøyttalere jeg i dag bruker som stuehøyttalere, og de gjør en del ting så bra at jeg tenker at det er en ting store multi-veis systemer har vanskelig for å gjøre, selv om jeg ikke tror det er fullstendig umulig.
    Spredningsmønsteret er ikke på stell, men det må være noe med fasegang og mangel på overlappinger i de kritiske områdene som skinner igjennom.
    Derfor frister egentlig en test med store bånd som RD-75 da disse kan vise til mye bedre dynamiske egenskaper og et mer fornuftig spredningsmønster om ikke helt perfekt her heller.

Jeg mener også ironisk nok at store nok hornsystemer innehar en del av de samme egenskapene, da man kan unngå overlapping i de viktigeste områdene med store nok horn og gode nok drivere, samt få til spredningen. En stor og død nok waveguide ( SEOS 24-30") 2" BE-driver tror jeg hadde vært et godt utgangspunkt for et system som kombinerer egenskapene jeg foreløpig mener å kunne peke ut som viktige.

1. Jevn og gjerne begrenset spredning i de kritiske områdene.
    2. Mellomtone og diskant uten stygge oppbrytninger eller stygge overlapper. Transparent er kanskje en floskel, men kombiner en fulltones sømløshet med spredningen til en god waveguide så er man der jeg ønsker.
    3. Dynamikk og evne til å spille på realistiske lydtrykk uten forvrengning.

4. Alt høyttaleren gjør er bortkastet om rommet forsøpler sluttresultatet.

5. "Korrekt" frekvensgang er selvsagt et must, men det kan man få til med nært sagt alle typer løsninger. Det er ikke der utfordringen ligger lenger, selv om mange komersielle systemer i et normalt hjem er på jordet her. Når dette er på stell og ikke etterklangen overkjører direktelyden er mye på plass uansett prinsipp.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vil prøve meg på en slik med 12"

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @joakimpatos Igjen ber jeg dere om å lese hva som står i første post. Hva står under første punkt..? Vi har allerede en tråd der folk kan legge ut bilder av ting de har laget. (gjelder ditt første innlegg)

@Hulk1 Flott liste og gode poenger.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har veldig sansen for det enkle med denne. burde vær gjennomførbart med minidsp, problemet er måling og justeringene man må foreta selv.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få lov til å promotere mine DIY høyttalere her da

Spiller som et uvær og gleder meg til å få dem med aktiv deling

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Må få lov til å promotere mine DIY høyttalere her da

Spiller som et uvær og gleder meg til å få dem med aktiv deling
    Tøffe, ville det ikke være en tanke å vinkle dem oppover slik at hornet peker mot øret. Spredningen er jo veldig smal oppover for denne typen driver?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir opp..........

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har veldig sansen for det enkle med denne. burde vær gjennomførbart med minidsp, problemet er måling og justeringene man må foreta selv.

Det er min konstruksjon dette, og helt uten skam mener jeg de låter godt.

Ferdig-versjonen og dens eier ser sånn ut:

Bass-baffel og diskant/mellomtone-baffel er separert fra hverandre. Den er 3-veis aktiv.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp. har ikke tilfeldigvis REW konfigurasjon som kan benyttes i Minidsp vel? er diskanten aktivt dempet for å matche mellomtonen eller? behøver vel bare en l-pad passivt etter evt. minidsp. vet ikke om den er så god å justere nivå på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg gir opp..........
    Hehe! Hørt om uttrykket "herding cats"? En sånn tråd er omtrent like enkelt...

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •