Din topp 5 liste over høyttalere DU har lyst å bygge. (regler i første post) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at dette er en selvbyggertråd, einis, så er det jo gitt at det er DIY Pluto vi snakker om.

Fin side du lenket til, forøvrig.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av disse er nok mest realistisk:

1. Troels Gravesen Jenzen CA

2. Troels Gravesen DTQWT-mkII

Ellers ser jo disse morsomme ut:

3. Tony Gee Serious Sub

Eller en skikkelig innebygget hornbass:

4. Bo Hansson Kjeller Horn

Og så liker jeg hvor små man kan lage disse:

5. Troels Gravesen Eekels' Mini

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge hatt lyst til å bygge et par JBL XPL 250.
    XPL serien stoppet som mange vet med 200 modellene som hadde:

1" diskant
    3" mellomtone
    6" Mellombass
    12" Bass.

JBL bygget riktig nok en prototype kalt XPL 250, men denne var basert på kabinettet til L250 .

Mitt byggeønske er enten å opprett holde XPL seriens grunn form, eller å bygge modul basert.

Bestykningen vil bli:

1" diskant (046Ti)
    3" mellomtone (093Ti)
    8" mellombass (orginale 116H-3 eller 2118 kurver rekonet med ettermarkeds 116H-2 koner)
    15" Bass (2226H kurver rekonet med ettermarkeds 2235H kon sett med egenspesifisert talespole)

XPL 140 filtere vil bli brukt på mellomtone og diskant seksjonen, mellombass og bass delen vil drives aktivt med miniDSP og Hypex komponenter.

I dag kjører jeg med XPL 140A høytalere og et par av over nevnte 2226/2235 hybrider som subwoofere og anser denne kombinasjonen for å ha et meget godt potensiale.

Om modulbasert blir valget, har jeg også muligheten til å gå opp til 10" i mellombassen, da jeg har et par 127H-1 som i utgangspunktet var tenkt brukt i et Econovawe prosjekt sammen med DE250 og Paudio PH220 horn, men da jeg mistet mye av lysten pga den stusselige kvaliteten på Paudio horna, blir nok disse tilgjengelige til andre prosjekt.

Lengre frem i tiden er også en center og bakhøytalere basert på XPL serien en mulig plan, centeren vil da mest sannsynlig bli 3 veis med 1" + 3" + 2 stk 8"

Største problemet vil bli kabinett byggingen, jeg er desverre en heller medioker snekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slenger meg på!

1: Bellicose Mk2 av Emil Attlid. Det er noe med denne jeg ikke klarer å legge fra meg! Neppe noen disko-sak, men liker tanken på en høyttaler som spiller 20-20k uten bruk av aktiv sub. (Hater sub..) Utrolig flott sak som ikke ligner noe naboen har, men likevel ser pent ut. Kona? tja...
    Loudspeakers by Emil Attlid

2: Caveman 12. Nydelig design i mine øyne, og har troa på at den låter helt greit også..! Så var det kona igjen da..

3: "Den lille røde"! Fantastisk flott og enkel (-og billig!) liten sak! Ser omentrent 100 bruksområder for denn! Finner forresten ikke linken til denne.. Noen?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YFront
    3: "Den lille røde"! Fantastisk flott og enkel (-og billig!) liten sak! Ser omentrent 100 bruksområder for denn! Finner forresten ikke linken til denne.. Noen?
    Hei, "Den lille røde" er vel en klone av Tekton, og den har blitt bygget av blandt annet HEL på hifisentralen og AVfallet her på forumet såvidt jeg husker. Blir omtalt i denne tråden på hfs. Den er vel strengt tatt ikke noe hokus pokus å bygge. Et par W3-871, 1mH spole og en motstander etter ønske for hvor mye du ønsker å dempe toppen. Kassen kan man ta litt på gefylen innenfor rimelighetens grenser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Et par W3-871
    Som de selger til halv pris på Dynabel idag. Fristende, selv om jeg vel egentlig har nok å gjøre...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioioi... 277kr for ett par inkludert frakt. Det fristet VELDIG!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, "Den lille røde" er vel en klone av Tekton, og den har blitt bygget av blandt annet HEL på hifisentralen og AVfallet her på forumet såvidt jeg husker. Blir omtalt i denne tråden på hfs. Den er vel strengt tatt ikke noe hokus pokus å bygge. Et par W3-871, 1mH spole og en motstander etter ønske for hvor mye du ønsker å dempe toppen. Kassen kan man ta litt på gefylen innenfor rimelighetens grenser.
    Nja, er du sikker på det? For meg ser det ut som Tekton Model 3.1 bruker W3-1319SA og ikke W3-871SC, så en klone blir det jo egentlig ikke.
    (grå membran istede for sølv, og bamboo i beskrivelsen er ett par hint)

Edit: Bestillte 4stk W3-871. Tanken er ett par Needle og ett par ala Tekton. Blir uten filtre dog, får oppgradere dem med filtre på ett senere tidspunkt. Og det tar sikkert en god stund før jeg får hivi meg rundt å bygd kassene og

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Gulvstående fulltoner med drivere fra de øverste seriene til Seas (2x10" bass).. med egne delefiltre, design av kasse osv. Forøvrig relativt dyrt prosjekt, så passer dårlig inn på studentbudsjettet foreløpig.

2. Subwoofer(e) med Seas 10"/12" .. lukket kasse for presisjon på musikk. Mulig kombinert med akselerometer for tilbakekobling av signalet (en del utfordringer med plassering).

på 3. 4. og 5. finnes nok også noen andre ideer med Seas drivere.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Earl Geddes konstruksjoner er også veldig spennende. Abbey eller Nathan er vel de mest aktuelle.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Nja, er du sikker på det? For meg ser det ut som Tekton Model 3.1 bruker W3-1319SA og ikke W3-871SC, så en klone blir det jo egentlig ikke.
    (grå membran istede for sølv, og bamboo i beskrivelsen er ett par hint)

Edit: Bestillte 4stk W3-871. Tanken er ett par Needle og ett par ala Tekton. Blir uten filtre dog, får oppgradere dem med filtre på ett senere tidspunkt. Og det tar sikkert en god stund før jeg får hivi meg rundt å bygd kassene og
    Du har helt rett mtp elementene, men rent konstruksjonsmessig er de like. Her er det ikke noe i veien for å slå til med en 4" heller. Men for all del, vurder Tabaq MED filter. At slikt trøkk i bunn var mulig fra 3" forbløffer meg daglig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Earl Geddes konstruksjoner er også veldig spennende. Abbey eller Nathan er vel de mest aktuelle.
    litt utenfor trådens retningslinjer men ikke kjøp fra GedLee! fyren blir hengt ut som en idiot på nettet:
    SOCIAL AUDIO DISTORTION FORUM :: View topic - Geddes Summa Loudspeaker Kit
    Disappointing interaction with GedLee - diyAudio
    It happened more than once - WithTarragon - High Efficiency Speaker Asylum
    HTGuide Forum

sjekk bilde av waveguidene til $200 stk :lol:
    Pictures by earlstuffsup - Photobucket

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett mtp elementene, men rent konstruksjonsmessig er de like. Her er det ikke noe i veien for å slå til med en 4" heller. Men for all del, vurder Tabaq MED filter. At slikt trøkk i bunn var mulig fra 3" forbløffer meg daglig.
    Frister mer med cyburg needle altså (med filter). Tenkte på å prøve dem som wide kanaler i 9.1, enkelt når dem kan stå på gulvet og være i riktig høyde automatisk.

Edit: Akkurat nå ligger forresten ett par og spiller i brusflasker oppå frontene mine. Jaggu ikke gale nå heller, mangler jo bass, men det fikser subben. Satte deling på 120hz for å hjelpe til.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Denne har jeg lyst til å kommentere da jeg synes denne framstillingen blir feil.
    Her er det mye tull og useriøs latterligjøring. Tråden "Dissappointing interaction with GedLee" viser også en annen side av saken og flere mener Geddes har sitt på det tørre der.

Nå det er sagt, så er det ingen tvil om at Earl Geddes har hatt en del utfordringer og problemer. F.eks at en del ble skadet under frakten og han måtte endre på måten driverne var festet. Trolig delvis en svakhet kombinert med at høyttalerne er tunge og ikke alltid blir behandlet så bra av fraktselskapene.
    Han er også veldig direkte i måten han kommuniserer på og kan bli oppfattet som arrogant.

Vi snakker også om å kjøpe fra en som settet alt sammen selv. Og med lang bestillingsliste, så må man akseptere å vente. Dette er ikke samlebåndshøyttalere levert av et stort firma. Og da skal det heller ikke så mye til før noe uforusett skjer.

Forøvrig går ting mye bedre nå for Geddes. Han unngår nå skader i frakt og forandringer på drivere fra B&C (de har levert drivere med 1dB i forskjell) er ikke kritisk lengre siden han har gått over til aktiv deling og kan enkelt endre delefilterinnstillingene. Han bruker nå dessuten lakkeringverksted for finish, mens han tidligere gjorde alt selv for hånd. Ting har gått seg til for han, men det var mye problemer i starten. Det er ikke så uvanlig.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at dette var mye røyk og lite ild, for ikke å snakke om fire år gammelt... Suget etter Geddes-konstruksjoner er nok like stort, men jeg hadde ikke fått med meg det du linket til og setter pris på at du gjorde oppmerksom på det

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

1: Har lyst på enorme og gigantiske hornhøytalere, der bassen skal sitte i kjelleren,
    jeg liker ren, kraftfull, presis og tørr bass, ikke den oppblåste bassen som de fleste høytalere med åpen baffel har. Men så var det med å finne et hus som passer. Og hva med elementene?

15" baffel har en deilig og brutal bass, men grøtete/upresist, 10" er deilig som et piskesnert, kjapp som bare ****, men mangler den uhemmete brutalheten 15" har, og 5"-4" er altfor sobert og alt for pinglete, så jeg håper at hornhøytalersett klarer å beholde det beste fra alt.

Jeg er ikke så opptatt av å spille så høyt, jeg foretrekker detaljering, plassering og presisjon, ha uanstrengthet i dynamikken, at det passer godt med all slag musikk.
    Jeg håper at en slipper å ta kompromisser ved et så stort horngigapanzersett.

Jeg liker organiske former og det er litt vanskelig å få det frem i tresløyd, så det blir kanskje ingenting av, jeg er egentlig ikke så glad i firkante kasser pga stående bølger. Jeg liker denne tråden, til å skrive ned det jeg vil ha kan tvinge meg til å prøve å gjøre alt jeg kan får å få det til - et ***** stort hornspetakkelbeist!

Jeg ble fascinert av horn helt siden jeg har hørt et Klipsh gulvhøytaler for ca 15 år side, med den deilige dynamikken og detaljeringen, men desverre endte jeg opp med Dali 202 pga plass- og budsjett-problemer.

Delefilteret til DALI 202 ble raskt oppdatert med digre kondensator/spoler og jeg dempet portrøret med litt bomull/ull for å få en tørrere bass da jeg syntes at den ble for oppblåst og det hjalp litt. Så tenker jeg å prøve aktiv delefilter, enten med miniDSP eller Behringer DCQ2496 + hypex eller tripath forsterkere.

2 kjøper noen fullhornshøytalere, eller 2delts 5" element, uten delefilter, i en halvkjedelig trekabinett sånn for å begynne et sted. 8-)

3: Eller noe hornhøytalersett i et mer sobert format, dvs plasserings og flyttevennlig, og ikke tar halve leiligheten min.
    Jeg vet ikke om jeg kommer til å bygge eller kjøpe ferdig, men det blir allefall med aktiv deling, jeg gidder ikke mer passiv deiling, energi går tapt i de store motstandere og spolere, og jeg vet ikke helt hva de kondensatorene gjør for noe!

4: Jeg har siklet lenge på (Super) Exact høytaler fra dynamel, men ting kom stadig i veien, og nå har dynabel desverre slutta å lage den. Jeg likte teorien bak den, og at en kunne bygge den selv. Jeg skal spørre dem om de har fått en erzatztungmodell. :twisted:

5: kanskje en lettkjørt fet 2 eller 3veis fra Dynabel, jeg har alltid likt deres design og løsninger, og jeg liker godt høytalerelementene derfra. Kanskje noe custom, i en lukket kasse for å holde styr på bassen?

6: SpeakOn høytalerkontakter skal brukes hos alt jeg lager, jeg gidder ikke mer av de trøtte og smådyre gullbelagte kontakter som alltid løsner.

Inntil videre får jeg kose meg med mine lett modifiserte Dali 202, still going strong.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Geddes er både meget kompetent (teknisk) og meget inkompetent (generell oppførsel/markedsmessig/kundebehandling). Dessverre kan man i grunn si....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel ikke karakteriseres som en ekte DIYer da jeg bruker vel mye bistand og kompetanse fra andre. Men neste høyttaler prosjekt er for meg basser. Heller mot hybrid dipol prinisippet med i første omgang totalt fire 8" eller 10" i hver kasse. Trolig gjøre det modulært slik at det kan utvides senere ved behov.

Ellers hadde det været morsomt å få bygget en toveis eller to og en halveis med TAD horn i toppen. Men vet ikke om det blir noe av. Er jo veldig fornøyd med det jeg har.

Beklager, noe topp 5 liste har jeg ikke. Par et par kanditater.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg kan vel ikke karakteriseres som en ekte DIYer da jeg bruker vel mye bistand og kompetanse fra andre. Men neste høyttaler prosjekt er for meg basser. Heller mot hybrid dipol prinisippet med i første omgang totalt fire 8" eller 10" i hver kasse. Trolig gjøre det modulært slik at det kan utvides senere ved behov.
    Tja...
    jeg misunner deg litt da du har tilgang til mer kompetente folk, folk som du har peiling, og det går fortere. Så det spiller egentlig ingen rolle ettersom du likevel skaper noe unikt/nytt/eget.

I mitt tilfelle kjenner jeg ingen IRL som bygger høytalere, eller som driver med DIY, det virker som om det ikke er mange som gjør slikt.

Min kompis begynner smått og smenn å bygge noe selv (ikke høytaler), men jeg skjønte at jeg måtte holde meg unna, det vanskeligste med DIY er å finne sin vei, få huet i gang og ikke gi opp. Noen ganger er det smartere å dytte ham litt fremover hvis det har stoppet opp, enn å hoppe i og dra ham uti vannet med mine løsninger.

Selv mekka jeg en platespillerhylle for noen mnd siden, boret fire hull i treplate, boret og gjenget 4 hull i metallskinner fra kjøkken-tilbudsavdelingen til IKEA, totaltkostnad ble på 50kr da jeg hadde treplate og skruer fra før.
    Jeg ser på det som knapt DIY, men allikevel er det kult å skape noe eget/unikt!

en halveis med TAD horn i toppen.
    hmm. er de bra? detaljerte? dynamiske? smoothe?
    beklager for alle de spørsmålene, måtte bare spørre!
    "tomme tømmer buldrer mest"

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •