Din topp 5 liste over høyttalere DU har lyst å bygge. (regler i første post) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enhver lekkasje vil gi en 'akustisk kortslutning', aka et høypassfilter som blir svært uberegnelig. Jo lenger det er mellom element og lekkasje, jo lavere vil filteret bli. Så om man har lekkasjen langt nok borte fra elementene så er det greit, da vil det hele fungere som en åpen baffel med svært, svært stor baffel.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Med min forkjærlighet for JBL er det ikke så rart at JBL kloner er min drøm...

En drøm som aldri kommer til å bli gjennomført er JBL DD66000 kloner. I praksis umulig å gjennomføre pga kassekonstruksjon samt tilgjengelighet på elementa, så dette fantastisk bygget fra en kar i tyskland blir nok en av svært få "tilnæret origniale" klonerlink:

Ett mer realitisk bygg er kloner av JBL S9500, men tror faktisk ikke jeg har sett noen DIY av denne:

Bruker relativt normale JBL HF drivere samt en kan bruke relativt likt basselement, så størtse utfordring er nok selve hornet og kassen, men det er oppnålig!
    Sikle!
    Disse hadde fristet i DIY eller original form!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En IB vil vell aldri bli fri for lekkasje, hadde den vært det hadde den vell egentlig ikke vært IB men en gigantisk lukket kasse Iom det enorme volumet en får ved IB vil en lekasje (på taket, typisk i ytterkant rundt hele rommet) sannsynligvis ikke ha noen praktisk betydning. Men klart rundt manifolden må det være tett ett bra stykke eller blir det nesten mer OB enn IB!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Sikle!
    Disse hadde fristet i DIY eller original form!
    Den øverste er "DIY", fantastisk gjennomført dog... og med svært profesjonell hjelp til kassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    En IB vil vell aldri bli fri for lekkasje, hadde den vært det hadde den vell egentlig ikke vært IB men en gigantisk lukket kasse Iom det enorme volumet en får ved IB vil en lekasje (på taket, typisk i ytterkant rundt hele rommet) sannsynligvis ikke ha noen praktisk betydning. Men klart rundt manifolden må det være tett ett bra stykke eller blir det nesten mer OB enn IB!
    IB er jo en OB med uendelig stor baffel, dvs de er helt adskilt. I praksis har man bare laget baffelen så stor at størrelsen blir insignifikant.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget morsom og spennende tråd. Jeg har selv noen ideer i hode jeg gjerne kunne tenkt meg og få omsatt i MDF kabinetter. Jeg skal skrive disse iløpet av morgendagen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner til Tannoy's Kingdom serie? Det har jeg veldig lyst til å prøve ut å bygge en gang i tiden Ellers hadde Glenair 15 vært artig

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har veldig lyst til å bygge meg noen store subber med høyt membranareale, siden det virker til å være den nye trenden. Gjerne to 18" per side, eller tilsvarende. Men lydbudsjettet er ikke så stort som fattig student, men kanskje jeg får til noe i løpet av de neste årene

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. JBL 4350-kloner. Så lenge frontstoffet er på det meste av tiden gir madammen tommelen opp, men det hjelper lite når man rett og slett ikke har plass Ingen grunn til å følge originaloppskriften slavisk, JBL har veldig mye bra elementer...

2. JBL 4612. Også her finnes det flere gode alternative elementer, det er hovedsaklig formfaktoren som trekker.

3. En eller annen Econowave-variant. Tror det er noe med pris vs gøy-faktoren som tiltrekker. Et kinooppsett med 8" eller 10" for eksempel.

4. TABAQ, både 2" og 3". Skal bygge et par for ei venninne.

5. "Tøyseprosjekt" med sound exiters og rumperistere. Kan bli helt levelig og tilnærmet usynlig om man gjør det riktig. Koster next-to-nothing i tillegg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona er frilanser, og "anlegget" hun har med seg i kofferten er Dayton Sound Exciters og Dayton DTA-1. Kilde er telefonen. Egner seg til bakgrunnsmusikk, og "membranen" finner du der du bor.

-21ohf5lo5pl-_sl500_aa300_-jpg

[YOUTUBE]N0wZ0qWH3sY[/YOUTUBE]
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kona er frilanser, og "anlegget" hun har med seg i kofferten er Dayton Sound Exciters og Dayton DTA-1. Kilde er telefonen. Egner seg til bakgrunnsmusikk, og "membranen" finner du der du bor.
    Det er noe litt annerledes enn Econo/miles osv?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marginale forskjeller.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Noen som kjenner til Tannoy's Kingdom serie? Det har jeg veldig lyst til å prøve ut å bygge en gang i tiden Ellers hadde Glenair 15 vært artig
    Sjekk denne annonsen.
    Tannoy V12 MonitorX6 - FINN Torget
    12" Tannoy Coax. Går ikke veldig dypt, og burde være perfekt sammen med en 15" eller 18" i bunn i et aktivt delt oppsett. Da har du plutselig noe som ligner litt på Kingdom (iallefall størrelsesmessig og elementbestykkning).

Skulle gjerne kjøpt et par selv, men har altfor mye elementer liggende. Men jeg leker med tanken på å bruke 8" Coaxen i mine Tannoyer sammen med 15" probasser i en aktiv monitor. Vi får se...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt eneste diy-prosjekt i nærmeste fremtid blir nok fulltonehøyttalere med Ikeas Blanda boller.
    Passe stort prosjekt for min del :P
    skal drives med en t-amp til 170,- fra ebay.
    Ikke noe mer hokus pokus enn det

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nærmeste fremtid skjer det nok ingenting, men oppe i hodet er det jo alltid noen ideer man gjerne skulle satt ut i livet

- 11 kanals surround med Seas fulltoner rund baut. 20-25 liter lukket. kanskje litt eq og deling på 80hz mot 4 x 12" hadde vært morsomt å testet ut. Jeg er overbevist om at det kunne funke langt bedre enn hva de fleste (andre) tror! :-D

- 4x Seas sine U18 eller ER18 mot Seas sin waveguide diskant i slanke gulvstående tror jeg kunne bli bra.

- Seas sin CA22 i bakladet horn eller big vented hadde vært morsomt å teste.

- Kloning av Sonus Faber Stradivari
    - Kloning av Montana KAS-2

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva jeg driver å tenker på av prosjekter.

1. Bygge en mellomtone kabinett til inConcert Miles. Det blir et kabinett på toppen av Miles med 12” mellomtone element og en 15” bass til helt på toppen. Mellomtone kabinettet vil være lukket og bassen vil få et kabinett volum som tilsvarer halvparten av det 15” har i Miles med samme port tuning. Som mellomtone ser jeg for meg å bruke Beyma 12MW/Nd. Tanken med en bass på toppen er ennå jevnere bassgang, de 3 bass elementene vil bli parallell koblet. Vil bruke aktiv deling, ser for meg en deling på bassen rundt 250-300Hz og 900-1200Hz.

2. Monitor med sub løsning for et 5.1 eller 7.1 system. Monitoren er det tenkt å bruke et koaksial element, eks. Beyma 8CX300Nd, med en 12” eller 15” sub. Har tenkt en del over denne høyttaleren og ser for meg aktiv drift av den med at det er stor forskjell i følsomheten mellom bass/mellomtone og diskant på elementet. Den vil ha en frekvens respons fra ca.70 til 20.000Hz. Ser for meg bruk av Hypex AS2.100 som er på 2x100watt og har DSP. Som sub kan HFS subwooferen være et alternativ med sitt Beyma 15G40 eller 15P1000 element.

3. Monitor med 2x8” eller 2x10” + horn, bass/mellomtone Beyma 8G40 eller 10G40 og Horn Beyma CP25. Tanken er bassrefleks kabinett og en oppbygging med B/M-D-B/M, frekvens respons 40 til 20.000Hz.

4. Så har jeg en tanke om en gulv stående stue høyttaler med SEAS elementer. Den skal ha doble basser med et element i hver av sidene, som bass er tanken SEAS L26R04Y, som mellomtone 2x SEAS M15CH og som diskant SEAS T29CF. Tanken er en lukket bass konstruksjon med elementene i hvert sitt kammer, oppsettet i front vil være M-D-M med diskanten i øre høyde. Bruke aktiv deling og DSP.

5. En søyle høyttaler noe alla Adyton, men bruke noen billige elementer fra Peerless eller Tang Band. Det vil ha et lukket kabinett der alle elementene står i samme volum. Systemet vil være avhengig av sub og som sub er tanken en lukket konstruksjon med SEAS L26RO4Y.

Jeg har div. sub prosjekter svirrende i hode, men det er ingen revolusjonerende ting.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig mye kule konsktruksjoner som finnes rundt omkring

De JBLene hadde jo vært konge. Sikkert ikke lett lage :P

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. LCR: 2.5 veis med Seos 12+DNA-360(BMS 4550,CP385nd,?) og Deltalite II 2512 eller 12mw\nd eller lignende. En eller annen TD12 versjon er vel det optimale, men ikke letteste elementene å få tak i... foreløpig.
    Aktivt delt med minidsp.
    Noe rundt eller kansje under 40hz tuning burde gå greit å få til, og vil da også funke veldig bra til musikk.

2. 3+ 18" T-TQWT med pd.186 eventuelt andre elementer i den prisklassen som er mer egnet.
    Ser for meg ut som ett veldig godt kompromiss når det kommer til størrelse, punch\dynamikk og evne til å spille dypt.
    Minidsp og noe PA aktige effektforsterkere til å drifte dem.
    Har også Kraken112 fra før som kan bidra.

3. 6(8 ) mindre høyttalere til surround og wide\height. SEOS Eminence-10 Kit for bra match med LCR, eventuelt MTG-08 for å få ned størrelsen bittelitt.

4. Synergy horn. Men har ikke klart å bestemme meg for hvilken...

5. Cyburg needle o.l. Har jo allerede W3-871SC. Men andre 3" og 4" fulltoner er jo og av interesse i fremtiden

6. OB til dedikert stereo skulle jeg gjerne også prøvd. Noe ala tangen sin design med den 21" beymaen ser jo interessant ut. Er en fordel at bassen ikke trykksetter rommet, så man kan spille bittelitt høyere uten å plage naboer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Sjekk denne annonsen.
    Tannoy V12 MonitorX6 - FINN Torget
    12" Tannoy Coax. Går ikke veldig dypt, og burde være perfekt sammen med en 15" eller 18" i bunn i et aktivt delt oppsett. Da har du plutselig noe som ligner litt på Kingdom (iallefall størrelsesmessig og elementbestykkning).

Skulle gjerne kjøpt et par selv, men har altfor mye elementer liggende. Men jeg leker med tanken på å bruke 8" Coaxen i mine Tannoyer sammen med 15" probasser i en aktiv monitor. Vi får se...

Ser der ja Dette var en modell jeg aldri har sett før. Ikke som jeg kan komme på iallefall. Hadde vært fint å testa ut. Kingdom er min største drøm. Fattern kjøpte et par Glenair 15. Har aldri hørt noe så tøft å fint i ei helt vanlig stue før. han fikk solgt Saturnene, så da gikk veien til Mcintosh, (beste på markedet den gangen) og trødde på med GA 15. Utrolig tøft Var noe annet enn jeg har hørt i ei helt vanlig stue før iallefall. Ellers er Kingdom det beste jeg har hørt. Synes de låter veldig bra. Godt med "Mea Culpa" med Enigma med de

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pluto!

LinkwitzLab Pluto.

Omnipol med tilnærmet punktkarakteristikk, konstuert av Siegfried Linkwitz. 8)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •