Din topp 5 liste over høyttalere DU har lyst å bygge. (regler i første post) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 81
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hehe! Hørt om uttrykket "herding cats"? En sånn tråd er omtrent like enkelt...
    Helt håpløst. Er det virkelig for mye forlangt at folk gidder å lese hva tråden de poster i går ut på? Til og med etter presisjon og oppdatering av første post med rød skrift var det visst vanskelig....

Igjen.... Vi har allerede en tråd som omhandler ferdige prosjekter. Om du er stolt av prosjektet ditt, så post i den tråden. Denne handler ikke om det.

Bare for å presisere, så er det ikke einis som har gjort noe galt.

Jeg savner likevel lister alla det Hulk1 kom med.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg gir opp..........
    Haha, ikke så mange som gidder å lese hva du vil ha og ikke ha i denne tråden.
    Det begynte så bra og denne tråden har potensiale til å bli knallbra hvis folk kan LESE ÅPNINGSINNLEGGET ditt.

Edit: Du kom før meg, ja.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jepp. har ikke tilfeldigvis REW konfigurasjon som kan benyttes i Minidsp vel? er diskanten aktivt dempet for å matche mellomtonen eller? behøver vel bare en l-pad passivt etter evt. minidsp. vet ikke om den er så god å justere nivå på.
    En sånn tråd som dette MÅ bare skli ut.... :wink:

Jeg har ikke noen REW config. Systemet er dessuten veldig tunet inn på det aktuelle rommet og lytterens preferanser.

Nivåene er delvis tilpasset analogt, slik at diskant og bass er dempet ca 10 dB med L-pads foran forsterkerne. Det er mellomtonen som har lavest følsomhet her. Ellers er alt annet justert i det digitale domenet ja.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Haha, ikke så mange som gidder å lese hva du vil ha og ikke ha i denne tråden.
    Det begynte så bra og denne tråden har potensiale til å bli knallbra hvis folk kan LESE ÅPNINGSINNLEGGET ditt.

Edit: Du kom før meg, ja.
    Opps. Beklager :S

DIY som jeg kunne ha tenkt meg å lage er Cornscala:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen du og einis har, har jeg slett ikke noe imot. einis viser interesse for en høyttaler han har sett og får til og med diskutere dette med konstruktøren. DET er i denne tråden sin ånd på alle måter. Det som IKKE er det er de som legger inn bilder av ting de har laget før. Da har de ikke giddet å lese første post, og det er i beste fall sløvt.

Diskusjoner rundt folk sine lister er ønskelig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott crimar. Det er ikke for å ta fra deg gleden av at du har laget noen flotte høyttalere. Det var bare det at det ikke var det akkurat denne tråden handlet om.

Cornscala ja. De virker spennende. Nikko03 på Sentralen sine dette?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott crimar. Det er ikke for å ta fra deg gleden av at du har laget noen flotte høyttalere. Det var bare det at det ikke var det akkurat denne tråden handlet om.

Cornscala ja. De virker spennende. Nikko03 på Sentralen sine dette?
    Ja, Lånte bilde fra Hifisentralen.

Man får jo kjøpt baffel ferdig utfrest på fra usa. Når jeg skal ha et rent hifianlegg er disse jeg skal bygge.

De er jo ikke så voldsomt dyre heller fra Cornscala Style A | Critesspeakers.com

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt om hvorfor akkurat cornscala crimar? Alltid interessant å høre hva andre tenker. Må si jeg har vært innom tanken selv nemlig. De er ikke akkurat "design-lekre", men de har noe ved seg som tiltaler meg. Jeg får sånn "sitte-på-hytta-og-høre-Harvest-av-Neil Young-følelse" når jeg ser de.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å teste baffelvegg på mine Miles, det er et DIY-prosjekt jeg har ventet på i flere år.

I det nye huset har jeg en åpning i bakveggen som vil passe AKKURAT til en IB manifold også...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor blir da manifolden stående Atle? Har lurt litt på å utnytte loftet her til det samme, men loftet er ikke tett, noe jeg mener å ha lest at er viktig.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir opp..........
    hehe! merkelig at det skal være så ****** vanskelig og følge enkle regler...

Selv har jeg alltid hatt lyst og bygge meg eit par svs pb12 pluss2, syns de ser fantastisk flotte ut, og burde funke rimelig bra i min kino.

Men med mangel på utstyr har ikke dette skjedd enda, men you never know!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt om hvorfor akkurat cornscala crimar? Alltid interessant å høre hva andre tenker. Må si jeg har vært innom tanken selv nemlig. De er ikke akkurat "design-lekre", men de har noe ved seg som tiltaler meg. Jeg får sånn "sitte-på-hytta-og-høre-Harvest-av-Neil Young-følelse" når jeg ser de.
    Hørt de en gang på en skikkelig rørforsterker og det låter jo helt vannvittig bra

Store horn og store elementer er noe som varmer mitt hifihjerte.

Aldri under 12" igjen :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er at det er tett mellom framsiden og baksiden av elementene. I mitt tilfelle blir manifolden stående enten rett bak senter eller rett bak lytteposisjon, alt etter hvilken vei jeg ender opp med å bygger rommet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det viktigste er at det er tett mellom framsiden og baksiden av elementene. I mitt tilfelle blir manifolden stående enten rett bak senter eller rett bak lytteposisjon, alt etter hvilken vei jeg ender opp med å bygger rommet.
    Tenkte mest på hvilket rom du skal utnytte i tillegg til kinorommet. Elementene trenger endel luft og de spiller vel like høyt i begge rom?

Edit: sett denne?

[YOUTUBE]2E08sCb4MMo[/YOUTUBE]

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Linkwitz Orion. Begrunnet kun ut fra at de skal være svært gode. Kunne vært et morsomt langtidsprosjekt, men dessverre altfor dyrt.

2. IB sub som Atle nevner lenger opp. Kan bygges med forskjellige elementer. Jeg har grublet en del på hvordan jeg skal få det til. Må i så fall bruke det ene kjellervinduet og lage en slags åpen kasse utendørs. Antagelig ingen god løsning... særlig mtp. naboene.

3. EconoWave. Ref reglene i 1. post så har jeg ikke bygget den ennå, men har elementer liggende. En skam egentlig ops:

4. En gedigen hornsub som spiller flatt ned mot 20 Hz. Også et utvalg elementer som er mulige, men flere har nevnt at f.eks. Dayton RSS390 skal fungere i f.eks. en Tuba HT Sub. Har aldri hørt en i drift i en hjemmekino (nærmest selvsagt), men ut fra folks tilbakemelinger så hadde det vært artig å prøve.

5. InConsert Miles hadde vært artig, men litt dyrt. Har hørt de hos BEF, og det lått temmelig bra den gangen, men i flg. BEF ennå bedre nå.

Tar også med DTQWT som Teddy nevnte i 1. post. Har hatt den på blokka lenge, og var kun millisekunder unna å bestille elementer for en stund siden.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg hadde vært flink nok.. Snell THX Reference ht

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lekte meg litt

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror prosjektet mitt passer inn i tråden. Utgangspunktet er JBLs 4675 kinohøyttaler. En 2-veis sak med 2x15" og 4" kompresjonsdriver i det gigantiske 2360-hornet.

For at dette skal fungere bedre i hjemmesammenheng er et par Beyma CP-25 "superdiskanter" kjøpt inn.

Videre planlegges det en subløsning attåt. Ikke helt avklart enda. Muligens 2x18"/side i push-pull.

Jeg vurderer kanskje også å bytte ut 2x15" med 2x12" for mindre kasser til mellombass/mellomtone. Altså: Dette er ikke bygget enda, men helt klart en sakte realisering av noe jeg virkelig har lyst på. Målet er et underholdende samt relativt pentspillende ayatolla of rock'n rolla-høyttalersystem. Det går sikkert an å lage det litt diskret og pent også, slik at størrelsen ikke blir for dominerende.
    -11sw-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mest på hvilket rom du skal utnytte i tillegg til kinorommet. Elementene trenger endel luft og de spiller vel like høyt i begge rom?

*snip*
    Edit: BatBarn er legendarisk i AVkretser
    Det er et rom bak kinoen, en åpen bod som skule gi plenty volum. Tommelfingerregelen er jo minimum 10 x Vas x N, der N er antall elementer. Skal ikke så mange kubikk til før det blir nok. Utfordringen er som nevnt at det spiller like mye bak som foran. Om jeg går for noe slikt blir det elementer som kan brukes i en annen konfigurasjon også, så om det ikke funker så er det ikke penger ut vinduet.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor blir da manifolden stående Atle? Har lurt litt på å utnytte loftet her til det samme, men loftet er ikke tett, noe jeg mener å ha lest at er viktig.
    Kan egentlig ikke forstå at dette skal ha så mye å si, det at det lekker litt kan nesten umulig å ha noe å si når en i teorien likevell har bortimot "uendelig" volum ved en IB.

Det jeg alltid har lurt litt på med IB og bruk av manifold er om en får noe fysisk trøkk av det eller kun lyd?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •