Hjelp til DIY power amp til surround back høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til DIY power amp til surround back høyttalere

Jeg har i dag en 5.1 surroud receiver med mulighet for 7.1 gjennom pre out surround back.

Det kribler etter å bygge ut hjemmekinoen til 7.1 men det som har stoppet meg er prisen på effektforsterker!
    Etter å ha lest litt på avforum har jeg fått mer å mer lyst å prøve meg på et DIY prosjekt for å bygge ut hjemmekinoen.

Jeg er i utgangspunktet helt blank på hva som trengs for å bygge en forsterker.
    Kan noen se gjennom det jeg har funnet så lang?

Ønsker tips til hva jeg mangler + evt hva som kan forbedres?
    Om jeg har bommet totalt, å dette vil vise seg å være miss for mitt bruk. Vær så snill å gi tilbakemelding om det!

Forsterkermodul: LJM- Mx50 SE (link til ebay)

Strømforsyning: 4 X Nover LA Audio Grade Power Capacitor/ 10000uF/50V/85C (link til ebay)

Transformtor: 100W Toroid transformer Input:0-115-230V Out:36V-0-36V 0-AC12V (link til ebay)

Høyttalerkontakt: Dual binding post (link til ebay)

RCA kontakt: Gold RCA female (link til ebay)

Strømkontakt: 120v-230v Receptacle IEC AC Power PCB Panel Socket,9B (link til ebay)

For meg virker det som jeg bare mangler kabinett, power knapp og alt av kabler?

Tusen takk for innspill og hjelp til mitt første forsterkerprosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du er greit på sporet av riktige deler for et slikt prosjekt du tenker på.

Men når det gjelder den trafoen er jeg usikker. Det vanligste er å oppgi kapasiteten i VA, som skiller seg litt fra effekt i Watt.
    Om denne trafoen er 100VA, så er det litt knapt for en forsterker som skal gi opp til 2x100W ut. På en 2x100W forsterker bør du ihvertfall ha en 300VA trafo etter min mening. Men det vil variere litt etter hvor "gode" forsterker-kit du bruker.

Har ellers forøvrig sett andre kit på Ebay som har litt bedre beskrivelser med spesifikasjoner på forsterkere og lignende, samt fri frakt.
    Så du kan kanskje kikke litt på andre alternativ der.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville gått for tafo med lavere spenning. f.eks 2x25V.
    det er no way at denne forsterkeren kan levere 100w i 8ohm og overleve.
    spesielt om du kjører den da ned i 4ohm.
    med trafo på 2x25V så kan den også fint drive 4ohm uten å brenne opp.
    og den bør være kraftigere. 150VA pr kanal skulle holde.
    tenker du å bygge dual mono? eller singel trafo/PSU for begge kanalene?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    likeretteren "øker" spenningen med *1,414. 36V blir da 50V som er makspenningen til forsterkerkortet. prøv heller med en 28V trafo. vil gi ca 40V.
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-76&toc=18841
    kan bruke en mindre en, men betydelig lavere verdi vil senke utgangseffekten om den skal kunne gi 2x 100watt i klasse AB. (30-40% varmetap)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en annen type du evt. kan se på
    LM3886 Hi-End AMP Amplifier DIY KIT 68W component SET | eBay
    68watt med 28V trafo.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at trafoen du har valg og lm3886 settet er av god kvalitet. har det selv i forbindlse med at jeg lager min egen forsterker. Har kjøpt meg 2 x 24v 300va trafo til den. Dette er trafoen:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-68&toc=18841

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Kan bekrefte at trafoen du har valg og lm3886 settet er av god kvalitet. har det selv i forbindlse med at jeg lager min egen forsterker. Har kjøpt meg 2 x 24v 300va trafo til den. Dette er trafoen:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-68&toc=18841

Etter å ha lest din forsterkertråd skjønner jeg at jeg skulle ha brukt søkefunksjonen litt mer før jeg postet rådgivningstråden min ops:
    Beklager dette

tror jeg også kommer til å velge lm3886 og trafoen du har valgt

Jeg lurer på en ting angående gain/volumkontroll?
    Trenger jeg det iom at jeg skal bruke den som effektforsterker til surround back høyttalere?

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MeMyself
    Etter å ha lest din forsterkertråd skjønner jeg at jeg skulle ha brukt søkefunksjonen litt mer før jeg postet rådgivningstråden min ops:
    Beklager dette

tror jeg også kommer til å velge lm3886 og trafoen du har valgt

Jeg lurer på en ting angående gain/volumkontroll?
    Trenger jeg det iom at jeg skal bruke den som effektforsterker til surround back høyttalere?
    Vil bare si at det er kanskje litt overkill med en trafo på 300va va når du har 2 x 68w effekt på forsterkeren. Det er ikke noe galt med den den er bare litt stor. Du kan forøvrig se tråden om dette her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...fo-lm3886.html

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk utifra at de ytet 2x 68watt i 8ohm, men ser at det er 4ohm.
    det er riktignok en AB med 30-40% varmetap.
    250VA er ok.

her er en bråte med Klasse D du kan kike på og, da kan du kutte ned på trafoen
    41Hz Audio:Sounds Good to Me!

evt en med alt inkl, en høyklasse 2kanaler hvor du bare behøver å koble til ledninger. lydmessig i en helt annen klasse enn lm3886 skal man tro erfaringer rundtom på nettet.
    ICE Power 50ASX2 Power Amplifier Bang & Olufsen 50 ASX2 | eBay

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett meg blind på oppgitt effekt uten noe kunnskap om hva som skal til for å oppnå den.
    Må sette meg ned å gjøre mer research.

B&O sine ICEpower moduler ser jo uten tvil spennende ut.

Høyttalerne jeg har sett på er Bowers & Wilkins M-1
    Disse har lav følsomhet 85db
    Bør jeg lete etter den kraftigere 125ASX2 modulen, eller kan 50ASX2 gi liv til disse?

Har sett 125ASX2 hos en Ghent i kina. Mener han hadde den til rundt $220 (Ghent -www.diyaudio.com)
    Noen som har sett den billigere?

Grunnen til at jeg har sett på B&W M-1 er plasseringsvennligheten og at jeg allerede har B&W rundt om i hjemmekinoen.

Oppsettet mitt i dag er:
    Front: B&W DM602
    Senter: B&W M-1 (ønsker å oppgradere til B&W HTM62)
    Surround: B&W LM1

Forsterkeren er en enkel Pioneer sak på tvilsomme 5X130W i 6ohm.
    Pioneer VSX-520-K

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    gikk utifra at de ytet 2x 68watt i 8ohm, men ser at det er 4ohm.
    det er riktignok en AB med 30-40% varmetap.
    250VA er ok.

her er en bråte med Klasse D du kan kike på og, da kan du kutte ned på trafoen
    41Hz Audio:Sounds Good to Me!

evt en med alt inkl, en høyklasse 2kanaler hvor du bare behøver å koble til ledninger. lydmessig i en helt annen klasse enn lm3886 skal man tro erfaringer rundtom på nettet.
    ICE Power 50ASX2 Power Amplifier Bang & Olufsen 50 ASX2 | eBay
    dsse kn gi 68W i både 8 og 4ohm. det er bestemt av spenningen inn. men sette dem til å gi 68W i 8ohm. så brenner de straks du er nedi 6ohm.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brenner den av har du gitt den for dårlig kjøling.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf
    68W cont. avg. output power into 4Ω at VCC = ±28V
    38W cont. avg. output power into 8Ω at VCC = ±28V
    50W cont. avg. output power into 8Ω at VCC = ±35V

Supply Voltage |V+| + |V−| 20V to 84V

"Operation is guaranteed up to 84V, however, distortion may be introduced from SPIKe Protection Circuitry if proper thermal considerations are not taken into account. Refer to the Thermal Considerations section for more information"

ser ingen sammenheng mellom inntaksspenning og utgangsmotstand i databladet. en transistor er en strømforsterker, og tar utgangspunkt i spenningen den får. +kondensatorer

likeretteren gir en fast spenning ut, den øker ikke ved lavere motstand fra utgangstrinnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Operation is guaranteed up to 84V, however, distortion may be introduced from SPIKe Protection Circuitry if proper thermal considerations are not taken into account. Refer to the Thermal Considerations section for more information"

ser ingen sammenheng mellom inntaksspenning og utgangsmotstand i databladet. en transistor er en strømforsterker, og tar utgangspunkt i spenningen den får. +kondensatorer

likeretteren gir en fast spenning ut, den øker ikke ved lavere motstand fra utgangstrinnet.

Forstår jeg deg riktig ut i fra det du skriver at denne
    (Toroidtransformator 200 VA 24(2x) VAC)
    Passer bra sammen med lm3886 og 8ohm høyttalere?
    Slik jeg forstår det vil denne gi VCC på ca 35V(litt i underkant) og ca 50W kontinuerlig i 8ohm??

(Vurderer virkelig for enkelhents skyld å gå for B&O 50ASX2)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp sånn ca du kan også kjøpte et par ekstra forsterkerkort og paralellkoble ledningene fra strømforsyningen for flere kanaler.
    New LM3886TF LM3886 Amplifier Board DIY Components KIT | eBay

strømforsyningen har en kondensatorbank på 40.000uF så det skal holde for 4kanaler. vesentlig større enn hva de rimelige 7kanals receiverene besitter. (med større trafo enn 200VA for optimal utgangseffekt)

sjekk forresten ut selgeren av B&O, når jeg trykker på "38 sold" kommer det en liste med det som ser ut som oppdiktede nick uten hverken bud eller salg på listen. men jeg kjenner ikke til ebay så godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp sånn ca du kan også kjøpte et par ekstra forsterkerkort og paralellkoble ledningene fra strømforsyningen for flere kanaler.

strømforsyningen har en kondensatorbank på 40.000uF så det skal holde for 4kanaler. vesentlig større enn hva de rimelige 7kanals receiverene besitter. (med større trafo enn 200VA for optimal utgangseffekt)

sjekk forresten ut selgeren av B&O, når jeg trykker på "38 sold" kommer det en liste med det som ser ut som oppdiktede nick uten hverken bud eller salg på listen. men jeg kjenner ikke til ebay så godt.

Det ser ut som listen vi ser når vi trykker "38 sold" er sensurert. Vi ser første og siste bokstav i brukernavnet.
    Om du trykker på tallet i parantes bak selgers navn, så er dette tallet antall tilbakemeldinger han har fått.
    Denne selger har 128 tilbakemeldinger totalt, med til sammen 98,7% positiv feedback siste 12mnd.
    Når du trykker på 128 får du opp alle tilbakemeldinger, gode og dårlige. De aller fleste har også skrevet en kommentar
    Er greit å lese om og hva folk er missfornøyd med.
    Å se på disse tallene og kommentarene er noe av det jeg bruker for å vurdere om jeg skal kjøpe en gjennstand på ebay.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tipset om å paralellkoble ledningene fra strømforsyningen for flere kanaler
    Kan jeg bruke forskjellige lydkilder på forsterkerne? 4kanaler i 2soner? Hva med å brokoble til to kraftigere kanaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke nødvendigvis nei. når du når en viss effekt. så hjelper det ikke om du har et fjell med kjøling. når ikke chipen i seg selv ikke klarer og levere fra seg varmen.
    og det er ikke spenningen det går på. det er strømmen. ved lavere motstand kreves det mere strøm. noe som gir en økt total effekt igjennom chipen. ved å senke spenningen så senker du også effekten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MeMyself
    Kan jeg bruke forskjellige lydkilder på forsterkerne? 4kanaler i 2soner? Hva med å brokoble til to kraftigere kanaler?
    du kan vel bruke kanalene til hva du vil alt etter hva du kobler til.

denne jeff rowland er brokoblet, den bruker 6 lm3886 per kanal:

men da må det kobles i paralell på en eller annen måte, mulig du kan finne noe info her.
    DIY BPA300 6x LM3886 300W audio Amplifier

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •