Hjelp med simulering av Beyma 15G40,eller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med simulering av Beyma 15G40,eller?

Hei, Har tatt steget og skaffet meg ny TV(etter påtrykk fra kona ) og la i den forbindelse inn en klausul om "frie" tøyler når det gjaldt anlegg. Sub og bodyshaker er i planleggingsfasen og tanken er å bygge noe rundt Beyma 15g40 elementet jeg har liggende. hva bodyshaker angår kommer jeg til å spekke sofaen med det jeg har av billige elementer (3X15 mgr og 4X12 vifa)

I utgangspunktet tenkte jeg å bugge en HFS SUBWOOFER, men så tenkte jeg at jeg med høyere tuning (Enn HFS 22Hz) kanskje ville kunne få mer output da sofaen kommer til å gi mer enn nok under 30hz?

Kanskje suben kunne krympes litt fra hfs 150 liter og at den dermed kan brukes litt oppover i frekvens ~150Hz. Suben MÅ stå midt mellom frontene(dali 400,ikke helicon) uansett.

Noen med noen betraktninger evt simuleringsforslag?

Det er ikke aktuelt pr nå med mer innkjøp.

Fant forresten en senter, JM lab cobalt cc 800s på loppis i helga og fikk den for en 50 lapp Dene ska prøves mot Dali suite 0,8c, som jeg ga langt mer for.

på forhånd takk

Har ikke mer enn 200 w i 8 ohm til rådighet til suben i første omgang.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer da noen simmer på HFS Sub. Har i sim. trekt for volum av element og portvolum ink.volum av hylle/matrial til port. Og kom frem til at HFS Sub har et netto volum på ca 142L hvis jeg da har regnet riktig.

WinISD gir HFS subben en fb på 24,8Hz, men gjennom hylleport og noe innvendig demping har HFS Sub en netto fb på ca 22Hz.

Orginal HFS Sub er simmet i grønt, alt.tuning i gult, får da ca 8L større nettovolum igjennom att portene er kortere. Dette gir mulighet for og bygge noe grunnere uten og måtte "knekke" porter i 90gr.

Vil tro netto alt.tuning, bygd med hylleporter vil få en fb på +/-29Hz.

Vedlegg 94903 Vedlegg 94904 Vedlegg 94905 Vedlegg 94906 Vedlegg 94907 Vedlegg 94908

HFS subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen. Tror jeg tester ut den alternative avstemningen. bodyshakeren er delvis i aksjon med to Mgr montert. DEN får jeg mye moro med kjenner jeg.8-)
    Bør kanskje legge inn hpf på subben, ser konutslaget blir relativt høyt der nede.

Noen som har noen formening angående å senke FS (med ekstra vekt på membranene) i bodyshaker elementene, har mer enn nok headroom å ta av, kan jo bare fylle på med elementer..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •