tangband w8-1808 og eminence kappa 15 bygging starter snart.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tangband w8-1808 og eminence kappa 15 bygging starter snart.

Hei.
    Trenger litt hjelp,har laget en liten skisse.trenger litt innspill på størrelser og om elementene er egnet til denne typen konstruksjon.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært greit om du forklarte litt om hva som er målet med konstruksjonen.

Hvorfor har du tenkt til å ha basseren sideveis bak høyttaleren? Bare sett den så den peker forover og bygg vingene like dype som i utkastet ditt.

Hva tenker du å gjøre med delefilter? Skal du dele passivt bør du se på andre drivere i bassen, drivere med høyere Q og lengst mulig slaglengde.

Legger ved link til et tilsynelatende meget vellykket prosjekt med Tang band W8-1808 og Eminence bassere. OB prosjekt: 2 x Eminence 15" + Tang Band 8" fulltone og bånddiskant
    Men legg merke til en ting, han har 2x15". Skal du slippe unna med et stk 15", bør det være en meget habil sak med mer slaglengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    målet er vel å prøve å lage en rimelig toveis konstruksjon som spiller bra,har sett tråden fra hfs,litt derfra inspirasjonen er hentet.etter det lille jeg har lest,så har jeg forstått at man kan komme litt dypere i frekvens ved å lage H eller u bafle slik som tegnet,litt av grunnen til at jeg har satt elementet sideveis er at rett foran ene høyttaleren står det en sofa,omtrent 30 cm fra front av høyttaleren.er kappa 15 elementet bedre egnet i en kasse med refleks enn en åpen løsning slik jeg har tenkt?elementene har jeg liggende så de blir brukt slik i første omgang,blir ikke kjøpt flere selv om det frister.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alpha 15 skal fungere greit i åpen baffel.. men tror det er lurere å frontmontere den så du er sikker på du ikke får noen kansellerende faser i lytteposisjon.

et par alternativ:

custom beta (koster rundt $100, kan deles høyt som alpha)
    Silver Iris OB 15 Coaxial Unit [SI-OB-15] - $160.00 : Zen Cart!, The Art of E-commerce

eller dedikert bass: (bør kjøres aktivt)
    Silver Iris OB 15 Augie [SI-OBA-15] - $165.00 : Zen Cart!, The Art of E-commerce

begge er konstruert for åpen baffel.

alternativt kan du bruke en EQ/delefilter og justere mye på frekvensgangen, for litt ekstra dypbass evt;
    miniDSP in a BOX | miniDSP
    men da behøver du to forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke alpha 15 jeg har men kappa 15.deling var vel tenkt passivt,men vet det er vanskelig uten opptråkket løype.så litt etterhvert kan det vel hende det kan bli mini-dsp

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendatle
    målet er vel å prøve å lage en rimelig toveis konstruksjon som spiller bra,har sett tråden fra hfs,litt derfra inspirasjonen er hentet.etter det lille jeg har lest,så har jeg forstått at man kan komme litt dypere i frekvens ved å lage H eller u bafle slik som tegnet,litt av grunnen til at jeg har satt elementet sideveis er at rett foran ene høyttaleren står det en sofa,omtrent 30 cm fra front av høyttaleren.er kappa 15 elementet bedre egnet i en kasse med refleks enn en åpen løsning slik jeg har tenkt?elementene har jeg liggende så de blir brukt slik i første omgang,blir ikke kjøpt flere selv om det frister.
    Hvor blir denne konstuksjonen delt?, vil tro hvis 8" kommer over sofa, burde det gå greit. Og ha 15" nære sofa kan vel i teori faktisk gi mer bass, da en muligens kan få en liten kabinett effekt, alt. møblere om. OB er vel veldig avhengig av rommet det spiller i for og bli bra?, med andre ord OB er antagelig ikke er for hvermansen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefrekvens er ikke satt,det må jeg forske litt på,bassen blir ikke sideveis da det tydeligvis kansellerer all bass.så bass blir når tiden kommer montert rett fremommøblering er ikke ett tema,det lar seg ikke gjøre,rett og slett,ikke uten å bytte rom eller møbler,hehe,og det skjer ikke enda.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neppe all bass.. du har riktignok vinger på sidene av wooferen.. kan godt vær det fungerer ok. jeg har ikke prøvd en slik løsning.
    men gradient har en høyttaler med sidemontert bass og enda mindre baffel. som må plasseres litt på skjeiva..
    noen andre her har sikkert noen tanker?

dete kan vær en løsning:
    https://www.google.com/search?q=ripo...a&channel=fflb

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan absolutt være en løsning,satt akkurat og tenkte litt på konstruksjoner jeg hadde sett på nett og kom akkurat på den løsningen der selv.takk
    prøve å tegne litt mer imorgen,liker den ripol løsningen godt

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nederst her er en tegning for en 18" ripol:
    http://bastanis.com/pdf/Mandala_cutting_plan.pdf
    tror han bruker eminence delta pro 18a.

usikker på om kappa vil passe. dsp anbefales men du får iallefall en viss oversikt over hvordan den kunne se ut med dine..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den som leter den finner,dette ser jo ut som en løsning.
    "fortytwo" Ripol & KU & TL16H - Seite 8 - Visaton Diskussionsforum

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    send en mld til "tangenAVdesign". han har sikkert noen svar på det du lurer på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fine greier.
    det så jo fint ut det,noen ide om hvordan man finner volum til bassen når det blir brukt 15" og ikke dobbel 10"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell ikke volum men dybden/lengden på baffelen som bestemmer hvor dypt det går. Dvs størst mulig!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er bare å øke størrelsen på platene de er montert i. trenger ikke et spesifikt volum da de er åpne både foran og bak, mulig åpningene bør vær litt bredere siden det er snakk om ett større enslig element.
    HTGuide Forum - View Single Post - Ultra-compact dipoles

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe slikt som dette da kanskje?er det i tråd med rådene eller har jeg misforstått?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassdelen trenger ikke vær så høy om du bare skal bruke en 15" per side. f.eks kan du separere de å lage en høyere baffel for fulltonene om du absolutt vil ha de 110cm. en ripol er vanligvis ikke mye høyere enn wooferene som benyttes.

da kan du plassere bassen der du vil ved en senere anledning f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det må bli ett ripol forsøk for kappa 15 og åpen baffel til tangband.
    og den må ikke bli 110 cm høy,høyden må nesten bli det som er mest hensiktsmessig.men bredden på baffelen har vel endel og si for hvor lavt tangband elementet kan spille?og jeg tror jeg vil lage den i ett stykke med felles baffel.eventuellt slik at jeg lager ripolen for seg og så fester baffelen på den i rfon med en slisse til åpningen i front av ripolen,om dere skjønner

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •