Open baffle WMTMW...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Open baffle WMTMW...?

Høsten nærmer seg og jeg må ha et prosjekt. Jeg har ikke hastverk, og det kommer nok til å ta litt tid før det står i stuen å spiller, men jeg er rimelig fast bestemt på å få dette til. De fleste DIY-ere vil kjenne seg igjen i at man planlegger alt for mange prosjekt som aldri blir noe av, men det er litt av moroa.

Det hele startet for noen år siden da jeg såg dette bildet på nett:
    Open baffle WMTMW...?-dipole-speaker-diy-jpg

Da hadde jeg allerede fått øynene opp for OB og disse dukket opp da jeg søkte. Så langt jeg finner ut er ikke dette høyttalere som er bygget, men en forslagsskisse. Ei heller finner jeg forslag til element. Som så ofte før er det designet som interesserer meg like mye som selve høyttaleren. Det er med andre ord ikke interessant med forslag som viker fra dette oppsettet. Når det er sagt, så er mitt utgangspunkt litt annerledes enn bildet. Etter å ha lest mye på nett så virker dette som et oppsett som kan fungere som et utgangspunkt.

1stk Bohlender Graebener Neo3 uten bakplate
    2stk Eighteensound 6Nd430
    2stk Eminence Alpha/Beta 15"

Høyttaleren blir vanskelig og tidkrevende å lage, og jeg har derfor tenkt å lage "innfellinger" i en kontrastfarge der elementene skal være slik at jeg kan bytte disse om jeg velger å bruke andre elementer som krever andre hull. Spesielt 15" kan tenkes å byttes til noe grommere med tid. Syns speseilt AE IB15 virker veldig interessant, men så er det problemene med levering av dette elementet da...

Så 64k kr spørsmålet: Hvorfor vil ikke dette fungere?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt om OB, men er det ikke slikt at man bør foretrekke elementer med relativt lang slaglengde? I tillegg trenger man omtrent 4x ant elementer i forhold til vanlig kasse, men så er det andre fordeler. Hvis jeg husker riktig.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Frode! Kjekt å se deg i aktivitet her igjen.
    Lang slaglengde er vel ikke noe must, men skal du ha den dypeste bassen (subsonic) er ikke OB noen vei å gå. Høy følsomhet og litt EQ gjør susen det også. AE sine elementer ser jo ganske ville ut, og det hadde vært spennende å se dem i aksjon. Noen av dem er jo oppe i 94db følsomhet, noe som er ganske stilig til å være langslags suber.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    1stk Bohlender Graebener Neo3 uten bakplate
    2stk Eighteensound 6Nd430
    2stk Eminence Alpha/Beta 15"

Høyttaleren blir vanskelig og tidkrevende å lage, og jeg har derfor tenkt å lage "innfellinger" i en kontrastfarge der elementene skal være slik at jeg kan bytte disse om jeg velger å bruke andre elementer som krever andre hull. Spesielt 15" kan tenkes å byttes til noe grommere med tid. Syns speseilt AE IB15 virker veldig interessant, men så er det problemene med levering av dette elementet da...

Så 64k kr spørsmålet: Hvorfor vil ikke dette fungere?
    Mulig jeg tar feil men trodde ikke AE IB15 var ett element som var lagd for open baffle men snarere infinity baffle? Er vell snarere Dipole15 som isåfall er bedre egnet trodde jeg...? Men om element lagd for IB også med hell kan brukes til OB ka jo være.

Når det er sagt har jeg lest mange steder at Eminince elementa er mye brukt til OB og det er sikkert en grunn til det og da ikke bare at de er relativt gunstig priset?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipol bass ned til 40 Hz går ganske greit, det får man til med to 15". Men å nå 20 Hz krever 8 ganger så mye membranareal.....:shock:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Soundfre@k "De lærde strides" og jeg ser det diskuteres fordeler og ulemper med langslags vs PA elementer. Hva som er best vet jeg ikke. Det brukes litt av hvert. Alpha/Beta er satt opp her pga at svær mange bruker disse elementene. Spesielt Alpha. Tilbakemeldingene spriker svært mye her også. Fra at de er svært gode på tross av prisen, til at det er one-note-bass. Tror det også er et spm om hva man bruker som mid/high i en slik konstruksjon. Slik jeg tolker de utallige trådene jeg har pløyet gjennom, så er langslagselementer ofte mindre god oppover i frekvens. Der er PA ofte bedre, og kan deles høyere.

@Anders Noe subsonic trenges ikke her. Får jeg 40hz + roomgain så er jeg happy. Dvs, det får jeg nok til, spm er hvor høyt jeg kan spille.

@Baldrick Joda, IB15 (som umulig å få tak i) er laget for IB, men jeg har sett flere som bruker dette elementet med hell. Denne svensken begynte med to stk Alpha pr side, men gikk over til IB15. AE-elementer får vente.
    The BlindStone OB

@Tangen 20hz for musikk i stua trenger jeg ikke. Har Econowave der i dag som er tunet til 47hz og med roomgain så spiller det flott. Har du noen tanker sånn "off the top of your head" når du ser konstruksjonen og ser elementene..?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke noe roomgain med dipoler, så ikke ta det med i beregningen.

Dipol bass krever ekstremt med membranareal og slaglengde kontra lukket eller bassrefleks, det er bare å innse med en gang.... så 18" eller 2x15" er et minimumskrav.

Eminence elementene er populære av flere årsaker, men de har veldig begrenset med slaglengde. Men det kan kompenseres ved å bruke flere elementer så klart.

@Teddytusen:
    Ideen din er god. Men... jeg ville nok gjort det litt annerledes. Først og fremst satt de to bassene i en U- eller H-baffel nederst, så laget en separat baffel for mellomtone for diskant som er smal nok til at elementene jobber under dipol-peaken. Egentlig kunne du kjørt uten baffel på både diskant og mellomtone.

En mellomtone holder egentlig, men hvis du bruker to kan du få en del redusert forvrengning ved å kjøre de i push-pull. Det samme bør du gjøre med bassene. Du snur da det ene elementet, og du snur også fasen på det elektrisk sett, sånn at begge to jobber i samme retning.

Og til slutt: begynn i riktig ende: og det er å anskaffe et digitalt delefilter med EQ. Du kommer til å trenge EQ, massevis av det.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med manglende roomgain har jeg lest mange ganger, så det burde jeg husket.

Som nevnt så er designet minst like viktig her, så spørsmålet er om det vil fungere i det hele tatt eller om det bare er å skrote med en gang? At det finnes mange måter å gjøre det bedre på lydmessig regner jeg med. Problemet da er at det ikke ser ut i måneskinn og hverken kona eller jeg vil ha det i stua.

Fant denne tråden ang temaet. Vedkommende er veldig fornøyd. Mener å ha fått med meg at han ble anbefalt smalere baffel på midten slik jeg har lyst å ha det, og avrunding av baffel oppe og nede.

Hawthorne Audio • View topic - New project - WMTMW baffles

Har 3 stk minidsp i hus og er relativt fornøyd med de. Vurderer en variant av minidsp til dette prosjektet også.

Jeg er ikke ute etter det ypperste av det ypperst lydnirvana her. Da forstår jeg selvsagt at jeg starter i feil ende med å finne et design først. Jeg vil ha en smak av open baffle som ser pent ut. Det som er vanskelig her er hva er godt nok for meg, og hva er godt nok for Tangen eller andre? Ikke lett dette. Håper på tilbakemeldinger selv om jeg som vanlig er vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å "disse" designet ditt.. som jeg jo tror vil fungere bra. Bare ikke forvent å komme lavere enn 50 Hz i bassen uten at forvrengningen går åt skogen. Og med en såpass smal baffel ville jeg nok sett på long-throw basser, for det kommer du til å trenge.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok det slett ikke som dissing Tangen. Har vært innom tanken om longthrow eller mellomting ala AE sine pga at 18sound 6Nd430 skal ha endel "kapasitet" nedover i frekvens. Da er det ikke like nøye om 15" kan gå høyt eller ikke.

Om man ser på tegningen så er den smale delen av baffelen skrået/faset av. Fordel eller ulempe generelt sett? Utgjør endel av designet så jeg håper den kan beholdes. Selv om det blir en utfordring å få til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt mellomtone og diskant bør baffelet være så smalt og så tynt som mulig. Kantene kan gjerne rundes av.

På bildet du postet først her så ser baffelet veldig tjukt ut, noe jeg ikke mener er helt optimalt.

Ang delefrekvenser, så bør nok mellomtonen deles rundt 200 Hz, kanskje noe høyere også.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å få baffelen til å se tykk ut, men at den kun er tykk rundt kantene. Som et lokk til en pappeske (i mangel på en bedre sammenligning) Vil vel hjelpe noe på bass, men muligens ugunstig for mid/high?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15" med lang slaglengde som spiller pent opp til 2-300hz er ikke så lett å finne før man kommer et stykke opp i pris vil jeg tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å få baffelen til å se tykk ut, men at den kun er tykk rundt kantene. Som et lokk til en pappeske (i mangel på en bedre sammenligning) Vil vel hjelpe noe på bass, men muligens ugunstig for mid/high?
    Det vil bli en U-baffel for bassen, mens for mid/high er det ugunstig ja. Det du kunne gjøre er å lage åpninger i sidene der mellomtone og diskant befinner seg, som du trekker med stoff. Da vil det se tykt ut, mens ren akustisk er sidene åpne.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15" med lang slaglengde som spiller pent opp til 2-300hz er ikke så lett å finne før man kommer et stykke opp i pris vil jeg tro?
    Det blir pro-audio greier som typisk koster 2000/stk og oppover. Men innen pro-audio er det faktisk en viss sammenheng mellom pris og kvalitet. Det kan man ikke alltid garantere innen såkalt hifi.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2k pr element er nok så absolutt på smertegrensen til dette prosjektet, så la oss si det er max. Hva med Beyma 15G40 eller 15P1000Nd? Kan de brukes?

Edit: jeg har to stk 15P80Nd liggende. Det er langt billigere å kjøpe to slike til enn å kjøpe fire av de andre. OM de kan brukes vel og merke.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hawthorne sin augie har kapasitet, men følsomheten er jo ikke det store om du har tenkt å kjøre de passivt? evt. man kan bruke sterling coaxen med støpt ramme. tror de hadde litt større slaglengde enn normalutgaven, og vil sansynligvis fungere bedre lengre opp i frekvens enn augie.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir miniDSP og aktiv deling. Augie er på lista og med parallellkobling så blir følsomheten nesten 95db. Coaxene har svært liten slaglengde og SS-utgaven koster $800 og er uansett uaktuell.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2k pr element er nok så absolutt på smertegrensen til dette prosjektet, så la oss si det er max. Hva med Beyma 15G40 eller 15P1000Nd? Kan de brukes?

Edit: jeg har to stk 15P80Nd liggende. Det er langt billigere å kjøpe to slike til enn å kjøpe fire av de andre. OM de kan brukes vel og merke.
    15P80nd kan brukes. Jeg har brukt de selv i OB med godt resultet. De har lav Qts så det vil kreve noe EQ.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Iom jeg har to fra før, så blir vel det den billigste løsningen som samtidig har en viss ytelse/kvalitet.

Er det en fordel å få mellomtoner og diskant så nær hverandre som mulig? Det burde i alle fall gå an å få til med de jeg foreløpig har plukket ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •