Solid forsterker no.1 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 262
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    Denne såg bra ut. Kraftig strømforsyning!
    Takk! Den ser macho ut synes jeg. Litt sau i ulveklær.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Ja det gjorde du.

At noe er digitalt betyr at audio-signalet kvantiseres - det representeres ved en digital tallverdi. Det skjer ikke i en klasse-D forsterker.
    Men er det ikke vanlig å bruke PWM-forsterkning i effektdeln på digitalforsterkere? I tilfelle, hvorfor blir ikke dette reknet som analogt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PWM er analogt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PWM er analogt.
    Mente at digitalforsterkere brukte PWM-effektforsterkning. Og sånn som jeg forstår deg, så er det bare et signal i form av en binært-signal som kvalifiserer som digitalt. Dette forsto jeg ikke, så jeg googlet det, og fant bl.a:

"A digital amplifier receives a digital input from its source, which is usually in a linear pulse code format and digitally converts it to a Pulse Width Modulation (PWM) format."

Kilde: What Is a Digital Amplifier? | eHow.com

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Men alle praktiske eksempler på klasse-D bruker analog input og de er analoge forsterkere.

Det er en utbredt misoppfatning at "D'en" i klasse-D betyr "digital", noe det ikke gjør.

Flisespikkeri helt sikkert....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Men alle praktiske eksempler på klasse-D bruker analog input og de er analoge forsterkere.

Det er en utbredt misoppfatning at "D'en" i klasse-D betyr "digital", noe det ikke gjør.

Flisespikkeri helt sikkert....
    D.v.s. at en digitalforsterker har digital forforsterker/lydbehandling, mens en analog har analog signalbehandling?

Men uansett så er effekttrinnet analogt? (Det er det vel nødt til å være, for musikk oppfattes analogt.)

Mvh.
    Dan's Flisespikkeri AS

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LM3886 forsterkeren

Passer å spille litt Miles Davis med andre ord.

Vel, her er min Pinewood© monoblokk, laget av organiske og kortreiste materialer. 8)

Det er en enkelt LM3886 der utvendige komponenter er hardwiret. 400VA trafo, seks digre "ølbokser". Tror det var nærmere en halv Farad oppi der.
    Ser ut som strømforsyningen din er kraftig! Ser nesten ikke forsterker kortet!

Jeg har bygget en forsterker med 2 stk hypex UCD180 forsterkere!
    Med mange kondensatorer! Så mange at det ikke hjelper med flere!
    Bør vell helst ha stor trafo i stede for mindre trafo å mengder med kondensatorer!

når du kommer til en vis mikro farad å har mange nok kondensatorer så hjelper ikke mere mikro farad å flere kondensatorer!

Så er det forskjell på kondensatorer å! Noen er bedre å raskere en andre!
    Tror det er bedre med flere små en færre store!?

Trådvikla trafo har en tendens til å droppe noen volt når du begynner å belaste trafoen en del

Jeg ser jo forsterkere som kan levere flere hundre watt med så mange kondensatorer
    som du har brukt! Nå vet jeg ikke vor mange mikro farad vær av di er på som du bruker!?

På din forsterker kunne du ha kjøpt en switching power supply nesten på størrelse med en gammel disket til pc å fot bedre strøm forsyning med 0 volt dropp når man spiler høyt å ingen behov for strøm kondensatorer. Å en forsterker som tar mindre plass.

Dette er kun informasjon fra meg å ingen klaging på lydkvaliteten på denne LM3886 forsterkeren du har bygd! Er det noen som vil kommentere så sett i gang!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et råd

Passer å spille litt Miles Davis med andre ord.

Vel, her er min Pinewood© monoblokk, laget av organiske og kortreiste materialer. 8)

Det er en enkelt LM3886 der utvendige komponenter er hardwiret. 400VA trafo, seks digre "ølbokser". Tror det var nærmere en halv Farad oppi der.

Et råd! Du bør ha på noe beskyttelse utta på treverket! Eler vil treverket bli mørkt å stykt etter noen år! Ikke bruk gul aktig lakk! blir bare mørkt å gul aktig etter vert. Bruk enten klarlakk på spray boks heller panel beskyttelse heller tre gulv lakk heller noe som ikke mørkner heller gulner

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    D.v.s. at en digitalforsterker har digital forforsterker/lydbehandling, mens en analog har analog signalbehandling?

Men uansett så er effekttrinnet analogt? (Det er det vel nødt til å være, for musikk oppfattes analogt.)

Mvh.
    Dan's Flisespikkeri AS
    Det finnes noen forsterkere som konverterer direkte fra pcm (digitalt) til pwm (analogt). Disse forsterkerne må bruke ADC på inngangen for tilkobling av analoge signalkilder. Tact, lyngdorf, Sumoh og NAD M2 er eksempler på slike. De tre førstnevnte benytter Texas instruments sin equibit teknikk mens NAD benytter en teknologi kalt direct digital feedback fra Diodes Zetex Semiconductor.
    Bottom line så dreier seg uansett om analoge effekttrinn.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små trafoer, har relativt stor regulering.
    Store trafoer har som regel relativt liten.

Esempel: En 625VA trafo oppgitt til 2X55V måler som regel Ca 58V ved tomgang.
    Dette gir en DC-spenning på Ca +/-82VDC Ved full belastning (Ca 6A) så leverer trafoen 2X55V, eller Ca +/-77VDC.
    Dette betyr svært lite for ytelsen til forsterkeren da vi som oftest beregner alle data etter den laveste av disse spenningene.
    Rent teoretisk vil man kunne få et spenningssving på Ca 110V topp til bunn,
    Dette gir da Ca 378W i 8 Ohm
    Er det ikke fint at man i bunn og grunn bygger en 250W forsterker?
    En forsterker som trekker Ca 6,2 Ampere fra trafoen og leverer litt mindre ut til høyttalerne? Resten av effekten ender opp som deilig varme i vinterkalde stuer.

Liker den designen på forsterkeren. Stilig å benytte andre materialer enn de tradisjonelle. Ender som regel opp med en høy WAF-faktor også slike bygg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Små trafoer, har relativt stor regulering.
    Store trafoer har som regel relativt liten.

Esempel: En 625VA trafo oppgitt til 2X55V måler som regel Ca 58V ved tomgang.
    Dette gir en DC-spenning på Ca +/-82VDC Ved full belastning (Ca 6A) så leverer trafoen 2X55V, eller Ca +/-77VDC.
    Dette betyr svært lite for ytelsen til forsterkeren da vi som oftest beregner alle data etter den laveste av disse spenningene.
    Rent teoretisk vil man kunne få et spenningssving på Ca 110V topp til bunn,
    Dette gir da Ca 378W i 8 Ohm
    Er det ikke fint at man i bunn og grunn bygger en 250W forsterker?
    En forsterker som trekker Ca 6,2 Ampere fra trafoen og leverer litt mindre ut til høyttalerne? Resten av effekten ender opp som deilig varme i vinterkalde stuer.

Liker den designen på forsterkeren. Stilig å benytte andre materialer enn de tradisjonelle. Ender som regel opp med en høy WAF-faktor også slike bygg.
    ok. men hvis en forsterker ikke tåler mere en 60 volt å du kjøper en trafo som skall gir 55v etter utglatting så vil en tråd vikla trafo ha noen volt mere som regel når man ikke belaster trafoen noe særlig! heller vis spenningen i huse plutselig øker 5 volt så kan dette verre farlig for forsterkeren!

Heller vis trafoen måler 55 volt etter utglatting så vil trafoen måle 50 til 45 volt når man kjører på lit watt fra forsterkeren så forsterkeren begynner å trekke lit amper. Ulempen med dette er at forsterkeren kunne ha yte 100 watt med (SMPS) forsyning men i stele bare yter 85watt till 90 watt.
    Og hvis man kjører forsterkeren på maks av det den klare i watt så vil spenningen variere i volt opp å ned etter som hosen bass slagene i musikken er!

Man merker sikkert ikke alltid så mye til dette når man hører på en forsterkeren høyt! Men er det folk som vil ha det beste ut av sin forsterker modul å vil ha maks watt så er (SMPS) det beste siden den så å si ikke har volt dropp! I tillegg så kan mange justeres 10% opp å ned i volt på noen (SMPS)

Noen vill kalle dette for flisespikkeri! Men skall man først bygge en forsterker så bør man vite om dette

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    ok. men hvis en forsterker ikke tåler mere en 60 volt å du kjøper en trafo som skall gir 55v etter utglatting så vil en tråd vikla trafo ha noen volt mere som regel når man ikke belaster trafoen noe særlig! heller vis spenningen i huse plutselig øker 5 volt så kan dette verre farlig for forsterkeren!
    En trafo og en trådvikla trafo, hva mener du med dette tullet?
    Heller vis trafoen måler 55 volt etter utglatting så vil trafoen måle 50 til 45 volt når man kjører på litlit eller tillit? mener du litt watt fra forsterkeren så forsterkeren begynner å trekke lit amper. Ulempen med dette er at forsterkeren kunne ha yte 100 watt med (SMPS) forsyning men i stelestjålet ?? bare yter 85watt till 90 watt.
    Og hvis man kjører forsterkeren på maks av det den klare i watt så vil spenningen variere i volt opp å ned etter som hosenen hose flere hoser, sokker! bass slagene i musikken er!

Man merker sikkert ikke alltid så mye til dette når man hører på en forsterkeren høyt!Nære hav overflaten da? Men er det folk som vil ha det beste ut av sin forsterker modul å vil ha maks watt så er (SMPS) det beste siden den så å si ikke har volt dropp! I tillegg så kan mange justeres 10% opp å ned i volt på noen (SMPS)

Noen vill kalle dette for flisespikkeri! Men skalleggeskall? man først bygge en forsterker så bør man vite om dette
    Dersom spenningen tilført huset øker med ca 5v tilsvarer dette ca 2% og spenningen ut fra trafo vil følgelig følge dette.
    Jeg foreslår dere lager en egen strøm-forsyning-tråd. Dette er jævlig kjedelig!
    Hvis dere derimot går inn på analyser om "forsterkerens undertrykkelse av strømforsyningsrippel" i disse forsterkerne vil dere havne nærmere kjernen i hva dette skulle handlet om. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Håld deg unna AVForum

Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Mitt garasje-anlegg er lagt ut KUN for å provosere, og det får jeg tydeligvis til!
    dette over fik jeg fra han som privat melding!

en person som kaler seg for (Ronny DD) leger ut link til bilder av garasje anlegge sitt kun for å provosere andre, lit mere seriøse HiFi folk.
    en person som skriver på av forum bare for å provosere folk å som ikke er serøs bør ikke verre her!

det skrev jeg til han!
    Hvis meningen din er å provosere så har du over hode ingen ting å gjøre på AV Forum
    å bør holde deg langt unna

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    dette over fik jeg fra han som privat melding!

en person som kaler seg for (Ronny DD) leger ut link til bilder av garasje anlegge sitt kun for å provosere andre, lit mere seriøse HiFi folk.
    en person som skriver på av forum bare for å provosere folk å som ikke er serøs bør ikke verre her!

det skrev jeg til han!
    Hvis meningen din er å provosere så har du over hode ingen ting å gjøre på AV Forum
    å bør holde deg langt unna
    LÆGG DU UT PRIVATE MELDINGE PÅ DEN MÅTEN IDIOT!
    Kom tilbake med noe faglig som det er hold i!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Private meldinger

Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    LÆGG DU UT PRIVATE MELDINGE PÅ DEN MÅTEN IDIOT!
    Kom tilbake med noe faglig som det er hold i!
    jeg pleier ikke å legge ut private meldinger å dette er første gang! Men i dette tilfelle så syns jeg di andre på AvForum burde vite dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Jeg simpelhen elsker denne tråden.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Jeg er nok for faglig inkompetetent til å kunne komme med noe bidrag her, men synes det er spennende med litt diskusjon.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Hva vi adjunkter sliter med !

Det er mulig å betrakte det fra flere vinkler:
    -Etter reformene så har alle krav på yrkesskoleplass, dessverre er det ikke alle som er kompetente til å gjennomføre mere enn ett år. Og når andre året starter husker dessverre flere hverken Ohm's lov eller transformatorer med omsetningsforhold eller hvordan de virker med og uten belastning.
    -På den annen side har jeg fått gangsperr i magemusklene etter å ha lest. Hurra for humoren og magetrimmen. 8) Jeg elsker det!
    -Dessverre er det ikke alle som forstår sine begrensninger og forblir på verdensmester stadiet. Noen går enn så langt at når almen argumentasjon ikke nytter tas "snake oil" med som lyd-forbedrende middel.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har lyst til å se Skrotkalles 110W forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsterkeren min!

Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Noen som har lyst til å se Skrotkalles 110W forsterker?
    Kan godt vise fram forsterkeren min som TANDBERGEREN snakker om! Class-d
    Ikke hovedforsterkeren min! Var ment som bruk på dobbel spole bass!
    tok oppgitt fabrikk data med en liten klype salt når jeg kjøpte den!
    Var jo billig koster kun kr.700 forsterker å strøm forkynning på 10 amper

Min hovedforsterker er en Class-D Hypex UCD180 med 2 stk. ring kjerne transformatorer å mange kondensatorer. Noen sier at Hypex er kremen på kaka innen Class-D

Vedlegg 100027

Vedlegg 100028

Vedlegg 100029

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •