Solid forsterker no.1 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 262
    Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjørte 2 og 2 slike trinn i "bridgemode" med en strømforsyning per kanal helt på tampen av mitt elektronikk år på videregående.

Hadde to forforsterkertrinn hvor den ene var inverterende og tok for seg negativ på utgangen høyre og venstre side samt et ikke inverterende forforsterkertrinn som tok seg av positiv på utgangene. Grunnen til at jeg brukte to slike trinn var at det i utgangspunktet var ganske enkelt å få gjort litt om på kretsen slik at den inverterte istedefor.

Dette fungerte som bare rakkern, men krevde litt tolmodighet og oscilloscope med lokal jord og få tunet den inn(den inverterende forforsterkeren måtte matches med den ikke inverterende). Saken besto da av 4 LM3886 kretser, 2 trafoer og strømforsyninger med en kondensatorbank på 8x17 000uF 50V samt noen 3300uF 50V på hvert trinn og strømforsyninger. det problematiske var å starte opp forsterkeren, et rele kuttet ut utgangen hvor man la inn en del av kondensatorbanken av gangen for å ikke ta noen sikringer.

En problem var at den "løp løpsk" om man nærmet seg full vridning på volumpoten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    En del?
    Hvorfor ikke bruke de i en slik parallellkobling? ¨
    Skal visstnok være gode for et par tre hundre watt i 2 Ohm de da.
    Har kretser på vei uansett, men send en PM om du kun ønsker å bli kvitt de.
    Her er det alltids prosjekter som kan bruke slike kretser.
    Fint effektområde som passer mangt. Surroundforsterker blant annet.
    er enig i den har selv et prosjekt på gang. 6 kanal plate forsterker med 5stk LM3886, 1stk UcD400 og et 24db subfilter med EQ og trinnløs fase justering

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro.
    Vi får utveksle bilder og erfaringer etterhvert.
    Er på ingen måte sikker på når min testforsterker er klar, da jeg jo holder på med en Nemesis 9.2 samtidig.
    Kanskje en å presentere her inne det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker byging blir til noe anet

Dersom du klarer å få ut 90W fra en klasse D-forsterker når du kun putter inn 80W fra strømforsyningen, så skjønner jeg at du sliter med å få klasse AB-forsterkere til å fungere for deg.
    Klasse D har stort sett en effektivitet på 80%, men det er jo bare litt flisespikkeri.

Når det gjelder påvirkningen fra høyttalere, så stemmer det bare nesten dette du sier om klasse D forsterkeres immunitet mot de forskjellige høyttalerlaster.
    Faktisk så tuner vi ofte klasse D forsterkere opp mot den type høyttalere de skal drive, for å unngå ringing i utgangen.

Du ser ut til å ha litt moro med IC-forsterkere.
    Mener du at IC-forsterkere er noe man bør styre unna da eller?
    Siden de er dyrere å reparere?

Men si meg, hva har dette å gjøre med prosjektet om Solid Forsterker No1 å gjøre? Den er jo en klasse AB forsterker med greie data og i stand til å drive de fleste høyttalerlaster uten ekstra tuning. Du burde gjøre som meg og bygge en, lytte litt til den og deretter fortelle hva du syns om den.

Forøvrig: Alle mine forsterkere bygger jeg med en strømforsyning som passer til den effekten jeg vil at forsterkerne skal kunne levere.
    Og det er helt uavhengig av hvilken forsterkerklasse jeg bygger i øyeblikket.
    Jeg syns folk på forumet har protister lit mye, pirka lit får mye på det folk sier! Lit for mye flisespikkeri!
    Kan man ikke heler svare vedkommende heller si at jeg tror du tar feil i stede for å ta sei så nær av ting, Heller ta det så personlig! Lit vanskelig å fine rikt or å bruke!

Jeg er oppvokst med lyd å har nå ca. 12 forsterkere av forskjellig kvalitet å alder pluss noen mini anlegg å bærbare radioer! Er oppvokst med folk som driver mye med HiFi!
    Jeg har ikke noe behov får å prøve denne IC baserte forsterkeren!
    Lit får svak er den å! Bedre å satse på noe kraftigere å så kunne bruke den til flere høyttalere!
    Jeg har lakt lista ganske høyt når det gjelder lydkvalitet! Bør heller ikke vere uner 100watt!

Min class-D forsterker byggesett
    100W @ 4 Ω, <0.03% THD+N
    Channel Separation: >89 dB 1 kHz
    Dynamic Range: >100 dB
    Frequency response: 20Hz to 20KHz(±3dB)
    Signal/Noise Ratio: 100dB(A-Weighted)

0.40% THD+N begynner å bli lit myte. 2Ω, < 10% THD+N er alt får mye!

Har sakt det flere ganger! Oppgitt data må man ta med en liten klype salt!
    Ikke alltid man kun kan kjøpe forsterker kun etter oppgitt spesifikasjoner.
    får man inntrykk av oppgitt spesifikasjoner at en forsterker er bra så kan man bli skuffa når man får forsterkeren!

Hvis man ser på hvor IC forsterkere har blitt brukt hen oppgjennom tiden så er IC baserte forsterkere blit mye brukt på mini anlegg. Kino forsterkere bil radioer foreksempel! I produkter der forsterkeren ikke skal koste så mye foreksempel i rimeligere produkter!
    IC baserte forsterkere er billigere å lettere å produsere men tåler mindre å er selvfølgelig dyrere å reparere!

Jeg kjøper ting brukt her å der heller får tak i defekte ting her å der! IC baserte forsterkere er som regel ingen vits i å reparere son pris mess i!

IC baserte forsterkere behøver ikke å ha dårligere lyd en transistor baserte forsterkere!

Jeg kommer bare med tips å råd om va som er mest lønnsomt å bruke pengene på å va som gir et best resultat ved selv bygging!

Er det noen som har målt denne IC baserte forsterkeren selv? Heller er di 35 ett heller anet watt husker ikke helt er de fra spesifikasjonene fra fabrikken? I gjen så må man ta oppgitt watt med en klype salt.

Jeg måler watt på følgende måte! Kobler til en 2 spole bass å kjører 50HZ sinus tone å måler amper å volt når jeg spiller så høyt at jeg så vit begynner å høre ulyder som klipping å skurr!
    så tar jeg volt gange amper som blir watt! Dette er streng måle måte! Blir selvfølgelig lit mere watt i fullfrekvens måling men ikke så veldig mye mere!

Man kan få bra lyd ut av en høyttaler kun med 10 watt men får ikke spilt så høyt! bedre med færre kvalitets watt en mange watt som ikke låter så bra da!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker bygge tråd blir til noe annet

Dersom du klarer å få ut 90W fra en klasse D-forsterker når du kun putter inn 80W fra strømforsyningen, så skjønner jeg at du sliter med å få klasse AB-forsterkere til å fungere for deg.
    Klasse D har stort sett en effektivitet på 80%, men det er jo bare litt flisespikkeri.

Når det gjelder påvirkningen fra høyttalere, så stemmer det bare nesten dette du sier om klasse D forsterkeres immunitet mot de forskjellige høyttalerlaster.
    Faktisk så tuner vi ofte klasse D forsterkere opp mot den type høyttalere de skal drive, for å unngå ringing i utgangen.

Du ser ut til å ha litt moro med IC-forsterkere.
    Mener du at IC-forsterkere er noe man bør styre unna da eller?
    Siden de er dyrere å reparere?

Men si meg, hva har dette å gjøre med prosjektet om Solid Forsterker No1 å gjøre? Den er jo en klasse AB forsterker med greie data og i stand til å drive de fleste høyttalerlaster uten ekstra tuning. Du burde gjøre som meg og bygge en, lytte litt til den og deretter fortelle hva du syns om den.

Forøvrig: Alle mine forsterkere bygger jeg med en strømforsyning som passer til den effekten jeg vil at forsterkerne skal kunne levere.
    Og det er helt uavhengig av hvilken forsterkerklasse jeg bygger i øyeblikket.
    Jeg syns folk på forumet har protister lit mye, pirka lit får mye på det folk sier! Lit for mye flisespikkeri!
    Kan man ikke heler svare vedkommende heller si at jeg tror du tar feil i stede for å ta sei så nær av ting, Heller ta det så personlig! Lit vanskelig å fine rikt or å bruke!

Jeg er oppvokst med lyd å har nå ca. 12 forsterkere av forskjellig kvalitet å alder pluss noen mini anlegg å bærbare radioer! Er oppvokst med folk som driver mye med HiFi!
    Lit får svak er den å! Bedre å satse på noe kraftigere å så kunne bruke den til flere høyttalere!
    Jeg har lakt lista ganske høyt når det gjelder lydkvalitet! Bør heller ikke vere uner 100watt!

100W @ 4 Ω, <0.03% THD+N

får man inntrykk av oppgitt spesifikasjoner at en forsterker er bra så kan man bli skuffa når man får forsterkeren!

Hvis man ser på hvor IC forsterkere har blitt brukt hen oppgjennom tiden så er IC baserte forsterkere blit mye brukt på mini anlegg. Kino forsterkere bil radioer foreksempel! I produkter der forsterkeren ikke skal koste så mye foreksempel i rimeligere produkter!
    IC baserte forsterkere er billigere å lettere å produsere men tåler mindre å er selvfølgelig dyrere å reparere!

Jeg kjøper ting brukt her å der heller får tak i defekte ting her å der! IC baserte forsterkere er som regel ingen vits i å reparere son pris mess i!

IC baserte forsterkere behøver ikke å ha dårligere lyd en transistor baserte forsterkere!

Jeg kommer bare med tips å råd om va som er mest lønnsomt å bruke pengene på å va som gir et best resultat ved selv bygging!

Er det noen som har målt watt på denne IC baserte forsterkeren selv? Heller er di 35 ett heller anet watt husker ikke helt er de fra spesifikasjonene fra fabrikken? I gjen så må man ta oppgitt watt med en klype salt.

Jeg måler watt på følgende måte! Kobler til en 2 spole bass å kjører 50HZ sinus tone å måler amper å volt når jeg spiller så høyt at jeg så vit begynner å høre ulyder som klipping å skurr!
    så tar jeg volt gange amper som blir watt! Dette er streng måle måte! Blir selvfølgelig lit mere watt i fullfrekvens måling men ikke så veldig mye mere!

Man kan få bra lyd ut av en høyttaler kun med 10 watt men får ikke spilt så høyt! bedre med færre kvalitets watt en mange watt som ikke låter så bra da!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE

IC-baserte forsterkere er ofte transistorbasert. Strøm gange spenning blir ikke aktiv effekt her, det blir VA.

Ellers mye fornuftig! (Jeg måtte bare pirke litt)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

100W @ 4 Ω, <0.03% THD+N

Er det noen som har målt watt på denne IC baserte forsterkeren selv? Heller er di 35 ett heller anet watt husker ikke helt er de fra spesifikasjonene fra fabrikken? I gjen så må man ta oppgitt watt med en klype salt.

Fine data ja.

Mitt lille pågående AB-prosjekt har slike data som dette:

Power:
    250W RMS (2-8 Ohm)
    150W RMS (1-16 Ohm)
    400W maks RMS (3 Ohm)

Distorsjon(THD + N):
    Dynamisk 0,01%
    Statisk 0,01%

Signal / Støy
    115dB (20-20000Hz)
    120dB Vektet ihht ASA A

Slew rate >100V/uS
    Rise Time <500nS

Frekvensresponse:
    DC - 150 000 Hz. +/- 0,1dB
    DC - 500 000 Hz. +/- 1 dB
    DC - 1 000 000 Hz +/- 3dB

Men som du sikkert skjønner, så spiller vi i to totalt forskjellige divisjoner.
    Effektmåling på den måten du oppgir er virkelig en kjøkkenbenkmetode.
    Forsterkeren jeg viser til her kan spille med disse data dag ut og inn.
    Det er garanterte data, 20-20000Hz, to kanaler samtidig drevet
    (Spiller egentlig ingen rolle, da konstruksjonen er full 2X monotrinn)

Når det gjelder disse wattene på LM3886-forsterkeren, så er det angitt i databladet hvordan man kommer frem til de tallene.
    Når jeg snakker om Ca 35W, så er det beregnede data målt etter FRTC-normen. Hvorvidt den vil kunne klare det får vi se på. Det vet jeg ikke noe om før jeg har fått bygget og testet den.
    Til din opplysning: Den vil bli kjørt opp til en forvregning på max 0,04% over hele frekvensområdet, og kjøres på dette i minimum 20 minutter.
    Med til dette hører også at forsterkerens temperatur ikke får overstige et bestemt nivå i forhold til omgivelsestemperaturen. (Gidder ikke slå opp nøyaktig data akkurat nå)

Produsenten av LM3886 angir
    68Watt med +/- 28V i 4 Ohms last, 0,1% THD+N 20-20000Hz .

38W i 8 Ohm med +/- 28V
    50W i 8 Ohm med +/- 35V
    Begge disse med 0,004% THD+N
    Signal støyforhold for denne er 92dB.
    Makseffekt er Ca 135W
    Kqan paralellkobles med flere LM3886 for å få en enda mere strømsterk forsterker. (Kan sammenlignes med å ha flere par utgangstransistorer)

Den kan kjøres med opptil +/- 42V strømforsyning.

Og for den utrolig lave prisen den har, så skal du sannelig lete lenger etter en forsterker som gir såpass mye vellyd i forhold til pengene du legger i den.

Hele 12 forsterkere ja. Du verden Ikke småtteri får man si?
    Og den klasse D-forsterkeren? Hva koster en slik sak da?
    Og hva gjør du når den går i stykker?

Og ta med dette: Dersom du skal anbefale rimelige DIY-sett..
    Hvorfor gå så i strupen på et av de aller billigste settene med god lyd på den måten du gjør? Jeg sitter her med kostnadene for en full 2X35W (2X68W i 4 Ohm) med så bra data at man ikke trenger å tenke på å konkurrere med din klasse D-forsterker. Forskjellene er rett og slett marginale.

En god del her inne har bygget langt flere forsterkere enn dine 12.
    Mange har bygget forsterkere som nok vil spille fletta av din klasse D-forsterker også, uten å måtte trøkke på særlig engang.
    Bedre lyd, bedre data, bedre på alt unntatt på effektivitet.

Er målet ditt å rekruttere folk til å bygge klasse D, så feiler du fundamentalt.

Hva er egentlig motivet ditt?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    IC-baserte forsterkere er ofte transistorbasert. Strøm gange spenning blir ikke aktiv effekt her, det blir VA.

Min tur å pirke.

LM3886 er en komplett forsterker, med kun et bittelite knippe passive komponenter eksternt.
    En av de store fordelene med den er at den har meget god kontroll på alt som har med belastning og overtemperatur. Noe diskrete forsterkere ikke alltid har.
    Den er aldri tenkt å være en High End forsterker, men rett og slett en god forsterker hvor man ellers har begrenset plass for slikt.
    Den kan selvfølgelig kobles på et SMPS for ytterlig bedret utnyttelse av tilgjengelig plass.
    8)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget og målt en del på disse. jeg mener at det lå på ca. 70 watt, det er trossalt en del år siden og husker ikke effektiverdien jeg målte.

For å forklare målemetode, signalgenerator med sinus på 1KHz. Amplituden stilt til forsterkeren var rett før klippegrensen. Resistiv last på 8 ohm ble koplet på utgangen og effektivverdi målt over lasten.

Det jeg husker var at jeg hadde +/-35Volt på spenningsforsyningen.

Det vil da under enkle teoretiske forhold gi en ut effekt i 8 ohm ved resistiv last på 76,5625 Watt

((35/(kv.roten av 2))*(35/(kv.roten av 2)))/8ohm = 76,5625 Watt

I praksis vil det nok være enda mindre effekt grunnet spenningstap i effekttrinn, og at strømforsyningen går ned 1-2 volt ved høy belastning(om man ikke bygger med regulert strømforsyning).

Og hvis man så begynner å sette på reaktive laster så er mest samsynlig effekten nede i 50-60 watt. Det er kun synsing fra min side ved bruk av reaktive laster og at jeg målte rundt 70watt med resistiv last er også noe bare jeg ca. husker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro.
    Vi får utveksle bilder og erfaringer etterhvert.
    Er på ingen måte sikker på når min testforsterker er klar, da jeg jo holder på med en Nemesis 9.2 samtidig.
    Kanskje en å presentere her inne det også.
    ja det kan vi vettu jeg har også noen prosjekter i samme tid.
    rettere sagt følgende:
    F5 turbo v3 monoblokker
    F5 Turbo v2
    F5 turbo v1
    Aleph J eller JJ(J-fet input og J-fet output
    Aleph 30
    SYMEF (A/B forsterker)
    borbely pre amp
    J-fet Boz pre-amp
    CD-pro2 basert CD spiller
    FDA2A DAC
    Scan-Speak 3 veis høytalere
    Tang Band 2 1/2 veis høytalere
    5.1 DTS decoder
    12"sub
    front og senter til surround oppsettet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke så alt for langt fra sannheten det der MB-S124

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker bygge tråd blir til noe annet

ok en retelse på denne måten er greit! jeg vet at IC baserte forsterkere har transistorer i sei! altså at innmaten i en vanlig transistor å di andre delene blir tatt ut å støpt inni en IC krets til bruk til forsterker. sikkert flere måter å gjøre dette på

var det dette du tenkte på?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok en retelse på denne måten er greit! jeg vet at IC baserte forsterkere har transistorer i sei! altså at innmaten i en vanlig transistor å di andre delene blir tatt ut å støpt inni en IC krets til bruk til forsterker. sikkert flere måter å gjøre dette på

var det dette du tenkte på?
    Neppe.

Det er mange chip-forsterkere som benytter eksterne effekttransistorer.

Men ellers så stemmer det 100% det du sier her.
    Det er gjerne en nærmest hybridgreie disse chipforsterkerne.
    Et substrat som de fleste delene deler, og så er det forskjellige måter de legger inn effekttransistorene. Noen ganger rett på samme substrat, andre ganger som egne chipper ved siden av "hovedchippen".

LM3886 er etter det jeg har hørt av de som kun har ett substrat der alt henger veldig sammen. Gir en del fordeler som gjør at den blir utrolig stabil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AB ligger rundt 50%, mens digitalt er som regel over 90%. Det blir vel omtrent ei dobbling.
    For å flisespikke enda mer så er ikke klasse-D "digitalt". Klasse-D er pulsbreddemodulasjon, og det er en analog greie.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hær passer det med følgende kommentar: So Watt ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer å spille litt Miles Davis med andre ord.

Vel, her er min Pinewood© monoblokk, laget av organiske og kortreiste materialer. 8)

Det er en enkelt LM3886 der utvendige komponenter er hardwiret. 400VA trafo, seks digre "ølbokser". Tror det var nærmere en halv Farad oppi der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    For å flisespikke enda mer så er ikke klasse-D "digitalt". Klasse-D er pulsbreddemodulasjon, og det er en analog greie.
    Pulsbredde modulasjon er slettes ikke analogt, det er digitalt.

Edit: Tok visst feil der, en klasse-D forsterker trenger ikke være en digital forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Passer å spille litt Miles Davis med andre ord.

Vel, her er min Pinewood© monoblokk, laget av organiske og kortreiste materialer. 8)

Det er en enkelt LM3886 der utvendige komponenter er hardwiret. 400VA trafo, seks digre "ølbokser". Tror det var nærmere en halv Farad oppi der.
    Denne såg bra ut. Kraftig strømforsyning!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pulsbredde modulasjon er slettes ikke analogt, det er digitalt.

Edit: Tok visst feil der, en klasse-D forsterker trenger ikke være en digital forsterker.
    Ja det gjorde du.

At noe er digitalt betyr at audio-signalet kvantiseres - det representeres ved en digital tallverdi. Det skjer ikke i en klasse-D forsterker.

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •