Solid forsterker no.1 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 262
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    MYE mere effektive er de ikke. og det går på spenningsfall. strømtrekket vil bli akkurat det samme. +/- noen mA.
    Det er riktig at klasse D trekker mye mindre ved samme utgangseffekt sammenlignet med klasse AB og for ikke å snakke om ren klasse A.
    Mistenker at du glemmer å ta høyde for den effekt (spenningsfall x strømtrekk) som omsettes i utgangstransistorene. Klasse D switcher hurtig fra helt av til helt på, noe som er ideelt ift. spenningsfallet og følgelig effektomsettingen i selve transistorene. Derfor kan man lage klasse D forsterkere som har praktisk virkningsgrad på over 90%. En klasse AB forsterker for audiobruk vil normalt ligger i omådet 30-50% virkningsgrad og klasse A i området 10-20%.
    Hvilken forsterkerteknikk som brukes har STOR betydning når man skal dimensjonere strømforsyning og kjølekapasitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Det er riktig at klasse D trekker mye mindre ved samme utgangseffekt sammenlignet med klasse AB og for ikke å snakke om ren klasse A.
    Mistenker at du glemmer å ta høyde for den effekt (spenningsfall x strømtrekk) som omsettes i utgangstransistorene. Klasse D switcher hurtig fra helt av til helt på, noe som er ideelt ift. spenningsfallet og følgelig effektomsettingen i selve transistorene. Derfor kan man lage klasse D forsterkere som har praktisk virkningsgrad på over 90%. En klasse AB forsterker for audiobruk vil normalt ligger i omådet 30-50% virkningsgrad og klasse A i området 10-20%.
    Hvilken forsterkerteknikk som brukes har STOR betydning når man skal dimensjonere strømforsyning og kjølekapasitet.
    ja, effekt trekk ja. men det var snakk om strømtrekk

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg synes også den låter slik, og noe av forklaringen kan kanskje finnes her?

På ingen som helst måte.
    Den kurven der viser kun forvregningen som funksjon av frekvensen.
    Du vil finne tilsvarende kurver på de aller fleste forsterkere, også svært vellydende sådanne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, effekt trekk ja. men det var snakk om strømtrekk
    Forskjellen i effekt og strømtrekk vil være den samme, for spenningen inn til en forsterker er konstant. Hvilken strøm selve forsterkertrinne trekker er vel ikke relevant, uten å ta med spenning, når en snakker om effektivitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    Forskjellen i effekt og strømtrekk vil være den samme, for spenningen inn til en forsterker er konstant. Hvilken strøm selve forsterkertrinne trekker er vel ikke relevant, uten å ta med spenning, når en snakker om effektivitet.
    aha. du snakker strømtrekk fra strømnettet du nå?
    jeg mente med tanke på strømforsyningen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha. du snakker strømtrekk fra strømnettet du nå?
    jeg mente med tanke på strømforsyningen
    Ja, det var slik jeg forsto det skrotkalle skrev. Han skrev da forsterker, og da høre det med strømforsyning til forsterkertrinnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var slik jeg forsto det skrotkalle skrev. Han skrev da forsterker, og da høre det med strømforsyning til forsterkertrinnet.
    men da må også strømforsyningens effektivitet tas med. den spiller like stor rolle.
    og da snakker vi EN spesifikk forsterker. etter som det bare var nevnt klasse D i sin helhet. så regner jeg ikke med strømforsyning.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    Vil vel si det son at en forsterker bør Gjengi musikken son den er spilt inn uten å dra opp frekvenser heller dempe frekvenser! så godt det lar seg gjære!
    Det er forskel på lyden på forskeligge forsterkere! En Class-AB forsterker har sin egen personlighet som er lit forskjellig fra forsterker till forsterker! Noen har får dempa øvre frekvens område å andre det motsatte også videre! Dette gjeler i bassen å! Du hører forskjellene i lyden best på høyttalere som spiler reint å bra å mindre på bråkehøyttalere som ikke har så rein lyd!
    Hva i all verden snakker du om?
    Enhver som bygger en forsterker søker å bygge denne så frekvensområdet ligger flatt. LM3886 har et frekvensomfang som ligger paddeflatt hele veien fra nær DC til langt over det hørbare området. Det er faktisk ikke i den delen av det hele hva det er snakk om.

Når det gjelder forsterkerteknikk, så anbefaler jeg at enkelte leser seg litt opp.
    Det er lett å "tro på alt man hører" når det gjelder slikt utstyr.
    Og da er jeg redd folk ikke hører på resultatet, men på snakket som går der ute. Jeg har bygget forsterkere i "alle" klasser i svært mange år og VET hva som skal til for å få ting til å fungere. Når jeg nå velger å bygge en slik som dette basert på LM3886, så er det først og fremst for å se hva det er som enkelte har opplevd her, og for å kunne uttale meg om hva slags tiltak man bør spandere på seg.

Bråkehøyttalere kontra små høyttalere som spiller reint.
    Kunne jeg få eksempler på hva du ser på som "bråkehøyttalere" og hva disse "små høyttalere som spiller reint" er?

Jeg "kastet" meg inn i dette da det ble nevnt at LM3886 skulle være i stand til å dra TANDBERG Studiomonitorer lett. For oss som eier slike høyttalere VET vi at dette er høyttalere som slett ikke er lette å dra.
    Og når jeg ser på WATT i en forsterker, så lar jeg meg ikke lure av National Semiconductors opplysninger om at dette skal være en 68Watts forsterker.
    Vet du egentlig om hvilke normer som benyttes og hva disse har å si for hvordan den aktuelle forsterker faktisk yter? Uansett klasse?

Kunne tenkt meg du la ut litt om WATT og hva dette egentlig er i en forsterker. Regner med at du får mere enn ei lyspære tent etterhvert som du leser deg opp på det.

Frelsen ligger ikke i hvilken klasse en forsterker jobber etter, men hvordan den totalt sett er bygget. Som mitt egentlige pågående prosjekt: En klasse AB-forsterker som sannsynligvis vil yte omkring 150W X 2. Oppgitt til 250W og kapabel til å dytte Ca 350W i 2 Ohm. Hvilken Watt er den "rette" tror du?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    På ingen som helst måte.
    Den kurven der viser kun forvregningen som funksjon av frekvensen.
    Du vil finne tilsvarende kurver på de aller fleste forsterkere, også svært vellydende sådanne.
    Det ER nok en sammenheng mellom tekniske data og lydkvalitet. :wink:

Vellydende forsterkere ser helst sånn ut:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER nok en sammenheng mellom tekniske data og lydkvalitet. :wink:

Vellydende forsterkere ser helst sånn ut:

Duverden som vi spikker fliser da.

Legg sammen kurver av samme type når du sammenligner.
    Den kurven du legger ved er forvregning som funksjon av frekvensen, gjerne i nærheten av 1W ut.

Den kurven jeg kommenterte var forvregning som funksjon av utgangseffekten.
    Og du vil finne tilsvarende på nær sagt alle forsterkere.
    SELVFØLGELIG bedre på svært dyrere forsterkere, men likevel så vil du se at den har tilsvarende forløp.
    Frekvenskurven vil du finne er nær dønn lik på enda flere.

Kan ikke sammenligne pærer og appelsiner vet du.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kurvene jeg la ut var forvrengning vs frekvens.

Epler og epler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kurvene jeg la ut var forvrengning vs frekvens.

Epler og epler.
    My bad.

Men ved hvilken effekt var den siste?
    Den første var vel ved 50W eller noe deromkring?
    Og likevel holder den seg nede på et nivå som stort sett er lavere enn de Ca 0,02% som de siste kurvene dine viste.

Uansett så er frekvensgjengivelsen dette som forteller oss om en forsterker er "slank" eller "spiss", "fyldig" eller "bløt", sammen med svært mange andre variabler. Å vise til en forvregningskurve som stort sett ligger nede mot 0,002%, og "topper på Ca 0,02% ved omtrent 20KHz, og forklare at den er slank på grunn av det gleder jeg meg til å se forklaringen på.

Ser gjerne at du tar med ved hvilke frekvenser de kurvene dine er tatt opp på også. Samt hva slags effekt den forsterkeren er oppgitt å levere.

Sammenlign så gjerne prisen på de to forsterkerne.
    LM3886 koster rund 50-lappen å få i gang om man har en strømforsyning liggende å slenge.

Men du bedriver flisespikkeri, og jeg vet ikke om du engang er i nærheten av trådens egentlige tema.

Gravensten og pink lady.:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men da må også strømforsyningens effektivitet tas med. den spiller like stor rolle.
    og da snakker vi EN spesifikk forsterker. etter som det bare var nevnt klasse D i sin helhet. så regner jeg ikke med strømforsyning.
    Strømforsyninger er generelt ganske effektive, så det utgjør ikke allverden når vi snakker om switchmode eller trafo m/glatting.

Men uansett om vi snakker om bare forsterkertrinn, så er digitalt fremdeles dobbelt så effektivt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømforsyninger er generelt ganske effektive, så det utgjør ikke allverden når vi snakker om switchmode eller trafo m/glatting.

Men uansett om vi snakker om bare forsterkertrinn, så er digitalt fremdeles dobbelt så effektivt.
    Dobbelt?

I forhold til hvilken forsterkerklasse da?

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tytte71
    Derfor kan man lage klasse D forsterkere som har praktisk virkningsgrad på over 90%. En klasse AB forsterker for audiobruk vil normalt ligger i omådet 30-50% virkningsgrad og klasse A i området 10-20%.
    Jepp!
    Dette er virkningsgraden som er essensiell for hvordan man dimensjonerer strømforsyningen og beregner effekten hos forsterkeren.
    Rart å se at akkurat denne parameteren blir glatt oversett her.

MYE mere effektive er de ikke. og det går på spenningsfall. strømtrekket vil bli akkurat det samme. +/- noen mA.
    Dette er feil.
    Jeg ser at du ikke har innsett at klasse A, AB og D har forskjellige effektgrad, en får mer effekt ut av klasse D fordi det er mye mindre varmetap. 40% av strømmen/effekten hos klasse AB går rett ut som varme. Derfor skal en gange effektregnestykker med 0.60 for klasse AB.

Spenningsfall er irrelevant, øker du spenningen for å kompensere øker du effekten, dvs mer watt som sløses vekk: watt = volt * ampere.

Seriøst, hvordan kan du påstå noe sånt?
    "tomme tømmer buldrer mest"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Dobbelt?

I forhold til hvilken forsterkerklasse da?
    AB ligger rundt 50%, mens digitalt er som regel over 90%. Det blir vel omtrent ei dobbling.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mange forskeligge meninger å misforståelser

Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    Jepp!
    Dette er virkningsgraden som er essensiell for hvordan man dimensjonerer strømforsyningen og beregner effekten hos forsterkeren.
    Rart å se at akkurat denne parameteren blir glatt oversett her.

Dette er feil.
    Jeg ser at du ikke har innsett at klasse A, AB og D har forskjellige effektgrad, en får mer effekt ut av klasse D fordi det er mye mindre varmetap. 40% av strømmen/effekten hos klasse AB går rett ut som varme. Derfor skal en gange effektregnestykker med 0.60 for klasse AB.

Spenningsfall er irrelevant, øker du spenningen for å kompensere øker du effekten, dvs mer watt som sløses vekk: watt = volt * ampere.

Seriøst, hvordan kan du påstå noe sånt?
    Her er det mange som ikke har peiling på ting! Her var det mange forskeligge meninger å misforståelser! Noen har rett men så fort noen har rett så betviler en anen dette ganske fort!

Stemmer at Class-D har 90% virkningsgrad mot Class-AB som har rundt 30% till 50%
    På min 10 amper switching power supply kan jeg koble till 3 stk 110watt Class-D forsterkere som virkeli måler 110watt i 50hz ved 4ohm last uten noen problemer!
    Prøv å få till det med 3 stk separate 110watt Class-AB forsterkere så sliter dere!

Ta 2 forsterkere som må ha 2 amper 40volt fra strøm forkynningen
    en Class-D og en Class-AB AB er på 50watt D vil verre på 90watt
    son teoretisk!

Man skal ta oppgitt spesifikasjoner med en klype salt! Har opplevd mange ganger at en forsterker er svakere en det fabrikken oppgir heller at annen oppgitt data ikke stemmer!
    Selv om en forsterker har bra måleresultater på pappire så er det ikke sikkert du oppfatter det samme når man hører på forsterkeren! Man kan bli skuffet!

Jeg har både (Hypex UCD180 Class-D) (Sure Class-D) (Nad 3100 Class-AB)
    (Shengya A-206 Rein Class-A)
    Shengya A-206 MK Integrated Amplifier

Har følgende høyttalere (PSB Stratus) (Technics SBM500M2) og noen andre!
    Hvem forsterker av di jeg har låter best tror dere etter min å min kamerat sin mening?
    Uten tvil Hypex UCD180 Class-D

Hvis man ser på spesifikasjonene på en Class-D som støy S/N Ration også videre så har
    Ikke Class-D dårligere Data en Class-AB men Class-D har bedre data i mange tilfeller!

Class-D er mye mindre påvirka av høyttalerens motstand en Class-AB er!
    Man får bra Class-AB forsterkere å men da må man opp i pris å den vil være stor i størrelse! IC baserte forsterkere er som regel biligere en transistor baserte! Men IC baserte er dyrere å reparere om uhele skulle inntreffe! Ingen skikkelige forsterkere i dag pleier å verre IC baserte!
    Bare rimeligere forsterkere som regel!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AB ligger rundt 50%, mens digitalt er som regel over 90%. Det blir vel omtrent ei dobbling.
    Tja, er vel svært få klasse D som ligger så høyt som 90% effektivitet.
    De fleste ligger rundt 80% faktisk.
    Og i praksis ligger de fleste AB-forsterkerne rundt 60% effektive.

Nåvel, litt flisespikking må man vel ta med, syns du ikke?

Men det er i grunnen ikke effektiviteten på forsterkeren jeg egentlig bryr meg aller mest om. Enøk tiltak setter jeg inn der de faktisk er til nytte.

LM3886 er en fin liten forsterker som tåler å bli matchet mot det meste rent lydmessig, og jeg tar da med at man holder seg sånn omtrent i samme effektklasse. Skal man definere denne til en AB-forsterker med grei forvregning så leverer den rundt 35W med railspenninger på +/- 37V.
    Er ikke så gæernt det.
    Jeg venter fortsatt på sendingen med et sett som jeg skal teste lydmessig.
    Uttalelsene mine over her er basert på hva man kan lese ut av databladene.

Merkelig hvordan denne tråden om disse kretsene og en grei forsterker bygget på de skal ende opp med effektivitetsdiskusjoner og masse annet tåkeprat i grunnen. Skal ikke underslå at jeg har deltatt på det selv, men skulle vi prøve å se hva trådstarter har kommet fram til med sitt prosjekt?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    Her er det mange som ikke har peiling på ting! Her var det mange forskeligge meninger å misforståelser! Noen har rett men så fort noen har rett så betviler en anen dette ganske fort!

Stemmer at Class-D har 90% virkningsgrad mot Class-AB som har rundt 30% till 50%
    På min 10 amper switching power supply kan jeg koble till 3 stk 110watt Class-D forsterkere som virkeli måler 110watt i 50hz ved 4ohm last uten noen problemer!
    Prøv å få till det med 3 stk separate 110watt Class-AB forsterkere så sliter dere!

Ta 2 forsterkere som må ha 2 amper 40volt fra strøm forkynningen
    en Class-D og en Class-AB AB er på 50watt D vil verre på 90watt
    son teoretisk!

Man skal ta oppgitt spesifikasjoner med en klype salt! Har opplevd mange ganger at en forsterker er svakere en det fabrikken oppgir heller at annen oppgitt data ikke stemmer!
    Selv om en forsterker har bra måleresultater på pappire så er det ikke sikkert du oppfatter det samme når man hører på forsterkeren! Man kan bli skuffet!

Jeg har både (Hypex UCD180 Class-D) (Sure Class-D) (Nad 3100 Class-AB)
    (Shengya A-206 Rein Class-A)
    Shengya A-206 MK Integrated Amplifier

Har følgende høyttalere (PSB Stratus) (Technics SBM500M2) og noen andre!
    Hvem forsterker av di jeg har låter best tror dere etter min å min kamerat sin mening?
    Uten tvil Hypex UCD180 Class-D

Hvis man ser på spesifikasjonene på en Class-D som støy S/N Ration også videre så har
    Ikke Class-D dårligere Data en Class-AB men Class-D har bedre data i mange tilfeller!

Class-D er mye mindre påvirka av høyttalerens motstand en Class-AB er!
    Man får bra Class-AB forsterkere å men da må man opp i pris å den vil være stor i størrelse! IC baserte forsterkere er som regel biligere en transistor baserte! Men IC baserte er dyrere å reparere om uhele skulle inntreffe! Ingen skikkelige forsterkere i dag pleier å verre IC baserte!
    Bare rimeligere forsterkere som regel!
    Dersom du klarer å få ut 90W fra en klasse D-forsterker når du kun putter inn 80W fra strømforsyningen, så skjønner jeg at du sliter med å få klasse AB-forsterkere til å fungere for deg.
    Klasse D har stort sett en effektivitet på 80%, men det er jo bare litt flisespikkeri.

Når det gjelder påvirkningen fra høyttalere, så stemmer det bare nesten dette du sier om klasse D forsterkeres immunitet mot de forskjellige høyttalerlaster.
    Faktisk så tuner vi ofte klasse D forsterkere opp mot den type høyttalere de skal drive, for å unngå ringing i utgangen.

Du ser ut til å ha litt moro med IC-forsterkere.
    Mener du at IC-forsterkere er noe man bør styre unna da eller?
    Siden de er dyrere å reparere?

Men si meg, hva har dette å gjøre med prosjektet om Solid Forsterker No1 å gjøre? Den er jo en klasse AB forsterker med greie data og i stand til å drive de fleste høyttalerlaster uten ekstra tuning. Du burde gjøre som meg og bygge en, lytte litt til den og deretter fortelle hva du syns om den.

Forøvrig: Alle mine forsterkere bygger jeg med en strømforsyning som passer til den effekten jeg vil at forsterkerne skal kunne levere.
    Og det er helt uavhengig av hvilken forsterkerklasse jeg bygger i øyeblikket.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del LM3886 liggende hvis noe skulle være interessert i de ...

En del?
    Hvorfor ikke bruke de i en slik parallellkobling? ¨
    Skal visstnok være gode for et par tre hundre watt i 2 Ohm de da.
    Har kretser på vei uansett, men send en PM om du kun ønsker å bli kvitt de.
    Her er det alltids prosjekter som kan bruke slike kretser.
    Fint effektområde som passer mangt. Surroundforsterker blant annet.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •