Solid forsterker no.1 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 262
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    Jeg spurte dynabel hvorfor di ikke tok inn Hypex Ncore NC400 dette var for lit over 6 måneder siden å da fik jeg svar at di fikk ikke lov å sele di til vanlige personer som skall bygge sammen en forsterker! Di nye forsterkeren var til salgs for bedrifter folk som skall bygge forsterkere for salg heller noe! Det var den gangen kan henne dette har blitt forandra nå.
    det var mens hypex fremdeles var usikker på hva som skulle skje med de.
    det har også vært snakk om flere typer N-core. men om de vil bli tilgjengelig for den vanlige person, det vites ikke enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Hypex sier per nå om Ncore er:
    * Det er kun EN modul som er tilgjengelig for DIY - NC400
    * NC400 selges KUN fra Hypex sin egen webshop
    * Andre Ncore versjoner vil være tilgjengelig, men utelukkende for OEM-kunder, og da i store kvanta

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Bygde flere forsterkere på yrkesskolen med LM3886 med trafoen du nevner, synes ikke lyden er noe særlig å skryte av. Tror også at kjølingen din blir litt underdimensjonert.

Lyd er det jo selvfølgelig, men ikke akkurat noen referanseforsterker.

Får vel si det slik at et sett kort og kretser er på vei hit i dette øyeblikk.

Legger det i skuffen for "Jeg vet hva som spiller og derfor låter det ikke godt nok" når du snakker om at LM3886 har en lydsignatur som skulle stå tilbake for så særlig mye annet lignende på markedet (min tolkning)

Og hører du forskjell på trafoer? Bare lurte, siden du gjorde poeng av akkurat det. Dette da jeg har bygget et antall forsterkere oppigjennom, og har muligens vært svært så heldig med de siden trafoen er en av de komponentene som har fått lov til å være av de med prisgunstig profil fremfor "Audiograde"-typer.
    Men jeg blir å følge videre med på denne tråden, og bygget av denne SOLIDforsterker1. Skal bli moro å se hva de kretsene duger til.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del LM3886 liggende hvis noe skulle være interessert i de ...

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN

Legger det i skuffen for "Jeg vet hva som spiller og derfor låter det ikke godt nok" når du snakker om at LM3886 har en lydsignatur som skulle stå tilbake for så særlig mye annet lignende på markedet (min tolkning)

Og hører du forskjell på trafoer? Bare lurte, siden du gjorde poeng av akkurat det. Dette da jeg har bygget et antall forsterkere oppigjennom, og har muligens vært svært så heldig med de siden trafoen er en av de komponentene som har fått lov til å være av de med prisgunstig profil fremfor "Audiograde"-typer.
    Men jeg blir å følge videre med på denne tråden, og bygget av denne SOLIDforsterker1. Skal bli moro å se hva de kretsene duger til.
    Nevnte bare dette med trafoen om noen skulle bestemme seg for å henge seg opp i dette. Jeg hører heller ikke forskjell på trafoer med samme data..

Kjørte ±35VDC til hvert forsterkertrinn uregulert.
    Det er både enkelt og greit å bruke LM3886, men vil jeg bygge noe slikt i framtiden kunne jeg tenke meg å gå for transistor.

For all del, de byggene jeg gjorde på yrkesskolen var vellykkede, spilte både høyt og støyfritt! Er bare det at jeg synes den var noe kvass i toppen og litt lite punch i bassen. Drev et par Tandberg Studiomonitorer med største selvfølgelighet.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3886 vil ikke kunne drive TANDBERG Studiomonitor med største selvfølgelighet.
    Dessverre.
    Derav den slanke bassen og kvasse toppen tenker jeg.

Du får beklage en slik skråsikkerhet, men TANDBERG selv hadde ikke forsterker som drev studiomonitoren godt nok før etter konkursen.
    Sto riktignok en 2X150watter på benkene til utviklingsingeniørene, som ville gjort det fint, men en LM3886 er nok dessverre rett og slett for kortpustet i utgangspunktet.
    Og bare for å klargjøre: 2X150W FTC i 8 Ohm er bittelitt kraftigere enn det som var flaggskipet den gangen TANDBERG eksisterte.
    (3886 er en 35Watter i samme målestokk som TANDBERGS målemetoder var den gang)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også den låter slik, og noe av forklaringen kan kanskje finnes her?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om DC koblings kondensatoren på utgangen fjernes, så løses mye av problemet med den slanke bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangen?

Slik som dette kobles normalt en LM3886. Ingen kondensatorer her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry. feedback kondensatoren. den sitter mellom R3 og Gnd(ikke på kretskjemaet du la ut men).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Solid forsterker no.1

Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN

Vil vel si det son at en forsterker bør Gjengi musikken son den er spilt inn uten å dra opp frekvenser heller dempe frekvenser! så godt det lar seg gjære!
    Det er forskel på lyden på forskeligge forsterkere! En Class-AB forsterker har sin egen personlighet som er lit forskjellig fra forsterker till forsterker! Noen har får dempa øvre frekvens område å andre det motsatte også videre! Dette gjeler i bassen å! Du hører forskjellene i lyden best på høyttalere som spiler reint å bra å mindre på bråkehøyttalere som ikke har så rein lyd!

Class-D forsterkere er små å har mye watt i forhold til størrelsen å va den trekker av amper å har ganske bra lyd uten at en Class-D forsterker behøver å koste alt får mye!

Strøm forsyningen i en forsterker er viktig at er av bra nok kvalitet å leverer nokk amper å volt i forhold til va forsterkeren trenger! En tråd vikla trafo vil alltid variere i volt opp å ned når man drar på lit med en forsterker! Men en Switching Power har ren strøm uten at man trenger kondensator å den leverer konstant samme spenning helt til du når de den klarer maks i amper!
    du vil antagelig oppleve forskjellen i lyden når du spiller lit høyt! Å du vil få lit mere watt med en Switching Power Supplies siden volten vil verre konstant og blir ikke svekka noe.

Watt som er oppgitt på en forsterker skall man ta med en klype salt særlig viss forsterkeren ikke er så dyr!

Etter min mening så er det ingen vits å bygge forsterker hvis man ikke har råd til å bygge en brukbar en! Men det er alltid artig å bygge en!

Son som en ven av meg sier! Bedre å kjøpe noe sikkerlig med en gan for da blir man mere fornøyd i lenden å behøver ikke å bytte ut så ofte!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skrotkalle. tror du virkelig en klasse D forsterker trekker ferre ampere for en gitt effekt, enn hva en klasse A/B forsterker gjør???
    ohms lov tilsier at det IKKE er mulig. med f.eks 50V på utgangen og 8ohm impedance blir strømtrekket 50V/8ohm=6.25A samme f... om det er klasse D eller klasse A/B eller klasse A eller what ever.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    skrotkalle. tror du virkelig en klasse D forsterker trekker ferre ampere for en gitt effekt, enn hva en klasse A/B forsterker gjør???
    ohms lov tilsier at det IKKE er mulig. med f.eks 50V på utgangen og 8ohm impedance blir strømtrekket 50V/8ohm=6.25A samme f... om det er klasse D eller klasse A/B eller klasse A eller what ever.
    jeg tror at du misforstår, du glemmer overflødig varmeeffekt, klasse D er mye mer effektiv enn en class A/B, så ved en klasse D trenger en ikke så store strømforsyninger som klass AB, til tross for at de har samme uteffekt.

Regnestykket ditt tar ikke hensyn til varmesløsinga klasse AB forsterkere har, gang den med 0.60 og for klasse D gang med 0.90 (sånn cirka) for å få et realistiskt uteffekt hos forsterkeren.

Efficiency of a Class AB Amplifier - All About Circuits Forum
    http://hephaestusaudio.com/media/200...efficiency.pdf
    "tomme tømmer buldrer mest"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrotkalle snakker om hvor mye strøm forsterkeren trekker. Og en digitalforsterker trekker mye mindre strøm enn en AB-forsterker. Det du snakker om er hvor mye strøm den gir ut, og dette er selvsagt produktet av p/u. (Hvis en ser bort ifra faseforskyvning)

Edit: Allerede besvart ja..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    jeg tror at du misforstår, du glemmer overflødig varmeeffekt, klasse D er mye mer effektiv enn en class A/B, så ved en klasse D trenger en ikke så store strømforsyninger som klass AB, til tross for at de har samme uteffekt.

Regnestykket ditt tar ikke hensyn til varmesløsinga klasse AB forsterkere har, gang den med 0.60 og for klasse D gang med 0.90 (sånn cirka) for å få et realistiskt uteffekt hos forsterkeren.

Efficiency of a Class AB Amplifier - All About Circuits Forum
    http://hephaestusaudio.com/media/200...efficiency.pdf
    MYE mere effektive er de ikke. og det går på spenningsfall. strømtrekket vil bli akkurat det samme. +/- noen mA.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxdanxxx
    Skrotkalle snakker om hvor mye strøm forsterkeren trekker. Og en digitalforsterker trekker mye mindre strøm enn en AB-forsterker. Det du snakker om er hvor mye strøm den gir ut, og dette er selvsagt produktet av p/u. (Hvis en ser bort ifra faseforskyvning)

Edit: Allerede besvart ja..
    QUOTE: Class-D forsterkere er små å har mye watt i forhold til størrelsen å va den trekker av AMPER å har ganske bra lyd uten at en Class-D forsterker behøver å koste alt får mye! QUOTE

jasså. leser ikke likt som deg jeg da.

og den mengden amper den leverer ut. må jo naturligvis komme fra strømforsyningen. som igjen trekker fra strømnettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QUOTE: Class-D forsterkere er små å har mye watt i forhold til størrelsen å va den trekker av AMPER å har ganske bra lyd uten at en Class-D forsterker behøver å koste alt får mye! QUOTE

jasså. leser ikke likt som deg jeg da.

og den mengden amper den leverer ut. må jo naturligvis komme fra strømforsyningen. som igjen trekker fra strømnettet.
    Nei, for det du sier er direkte feil. Du sier jo selv at det er mer/flere spenningsfall i en AB-forsterker, og når forsyningsspenningen til forsterkeren er konstant, så må strømtrekket til forsterkeren øke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for det du sier er direkte feil. Du sier jo selv at det er mer/flere spenningsfall i en AB-forsterker, og når forsyningsspenningen til forsterkeren er konstant, så må strømtrekket til forsterkeren øke.
    tenker du strømtrekk som ampere eller watt du nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker du strømtrekk som ampere eller watt du nå?
    Strøm måles i amper, effekt i watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm måles i amper, effekt i watt.
    akkurat.

la oss nå ta si at en klasse D forsterker klarer å levere 50V på utgangen med +/-51V spenning inn. og en klasse A/B leverer 50V ut med +/-55V inn.
    begge forsterkerene trekker 100mA til front-end kretsen, får å gjøre det litt enklere.
    lasten er konstant 8ohm.

50v ut vil gi: 50*50/8=312W peak
    50/8=6.25A
    nå leverer begge forsterkerne 312W peak.
    totalt strømtrekk forsterkerene vil ha er:
    6.25A+100mA=6.35A
    Klasse D: 51*2*6.35=647W
    Klasse A/B: 55*2*6.35=698W

her ser du at strømtrekket vil IKKE forandres. men forsynings spenningen må økes for å få samme resultat.

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •