Solid forsterker no.1 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 262
  1. #41
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kult chassis.... hehe. 8)

  2. #42
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Kult chassis.... hehe. 8)
    Ja ikke sant ``` Helmax.
    BTW sikkert like radiotett som ett trekabinett:roll:

  3. #43
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabinettet blir en blanding av 2cm tykk tre og stål. Blir nokk bedre det:-D

  4. #44
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk trafoen til forsterkeren idag. Se denne tråden:

    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...fo-lm3886.html

    og potensiometere til eq pluss vriknotter (in lack of a better word). Bestilte knottene fra absystems09 på ebay og det kan anbefales til andre diyere. Knotten kom godt inoakket og hadde en god kvalitetsføelse. Har altså bestilt disse knottene:

    Aviation grade Aluminum Knob - 55 Volume Control potentiometer and switch | eBay

    of disse:

    Aviation grade Aluminum Knob - 12 Volume Control potentiometer and switch | eBay

  5. #45
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Holder på å lage kabinettet nå. Lager frontplaten i stål i en cncmaskin. Hvar ikke morsomt da det kom gnister fra platta og fresen i cncmaskinen smeltet. Vi hadde programert cncmaskinen feil slik at den stod for mye på et punkt å genererte varme. Skal kontakte blikkenslager for å få ny plate.

  6. #46
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klart... Om man kombinerer en Klasse-A sammen med middels lettdrevne høyttalere så er det jo ett sikkerstikk. Personlig synes jeg Klasse-D er litt kjølige i toppen. Men tar det igjen med ett bra bunndrag. Har iallefall personlig sett utifra (ett økonomisk standpunkt) at å kombinere Klasse-A i mellomtoneområdet med Klasse A/B evt. D i bassen er veien å gå

  7. #47
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klart... Om man kombinerer en Klasse-A sammen med middels lettdrevne høyttalere så er det jo ett sikkerstikk. Personlig synes jeg Klasse-D er litt kjølige i toppen. Men tar det igjen med ett bra bunndrag. Har iallefall personlig sett utifra (ett økonomisk standpunkt) at å kombinere Klasse-A i mellomtoneområdet med Klasse A/B evt. D i bassen er veien å gå
    !! Veldig så snar til å klassifisere slik for klasse D. Det er jo ikke bare en mulig switchefrekvens eller metode, samt at filtere og kretser varierer minst like mye som andre forsterkere !!!

  8. #48
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har fått tak i strømkabel fra forsvaret. De hadde litt til overs:-). Kraftig og tykk sak med fire ledere og shielding.

  9. #49
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har fått tak i ny plate etter å ødlagt den andre og smeltet fresen. Skal lage ny plate til helgen. Da kommer det nok også mange bilder

  10. #50
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok. forsterkeren, tonekontrollen å transformatoren du bygger er ikke hig-end HiFi! Hig end handler også om lit mere en holdbarhet! handler også om kvaliteten på komponentene som skall gjenskape lyden!
    ikke misfårstå! De du bygger er sikert ikke dårlig greier heller

    I hig-end verden så er tonekontroll fy!
    Du hvil aldri treffe den frekvensen du enten må dempe heller heve med 3 tonekontroller!

    Du må få øyene opp for Class D forsterkere med Switch mode power supply!
    Dagens Class D forsterkere har utrolig bra lyd å rett frekvens uten personlighet heller noe!

    switch mode power supply har ingen spennings dropp før du trekker maks det den klarer i amper! Ingen støy heller svakheter når det gjeler strøm kvaliteten ut av en switch mode power supply

    vanlig tråd vikla trafo har spennings dropp! Hvis en trafo etter utglatting måler 50volt så hvil den droppe till 46 45 volt når du belaster den en del. noe en switch mode power supply ikke gjør!

    jeg har nad forsterker fra 90 talet å en del andre forsterkere! men minne 2 Clas D forsterkere har bedre lyd!

    Se her! Disse 2 har jeg!

    Hypex Forsterkermodul 180W ST.
    Hypex 2 kanals forsterker. Kit med UcD 180 ST (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

    hypex class D modeler.
    Forsterkermoduler & tilb. (Produktliste) [dynaBel AS]

    SURE 2 X 300 Watt 4 Ohm Class D Audio Amplifier.
    2 x 300W Class D Audio Amplifier Combo Kit w 36V 350W Power Supply TAS5630 | eBay


    Sure forsterkere.
    Mean Well MW 48V 32A 1500W AC DC Switching Power Supply RSP-1500-48 items in sure-hifi store on eBay!

    En anen High-end quality TDA8950 Class D audio power amplifier
    High End Quality TDA8950 Class D Audio Power Amplifier Amp DIY Assembled Board | eBay

  11. #51
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

  12. #52
    Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Til prisen så er den vel grei, men hifi-lyd er det jo ikke akkurat.
    Hva er "HiFi-lyd" da?

    Og hvordan kan man påstå at disse chip-ene ikke leverer tilstrekkelig til å overholde dette som er nedfelt i den eneste normen som har dette begrepet som et grunnleggende begrep?

  13. #53
    Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Har fått tak i strømkabel fra forsvaret. De hadde litt til overs:-). Kraftig og tykk sak med fire ledere og shielding.

    Liker signaturen din.
    Særlig i en tråd der du så totalt gjør det motsatte

    Men jeg og undrer meg over tilbehørslista og arbeidet du legger i kabinettet på dette prosjektet. Samt navnet på tråden. :-D

  14. #54
    Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klart... Om man kombinerer en Klasse-A sammen med middels lettdrevne høyttalere så er det jo ett sikkerstikk. Personlig synes jeg Klasse-D er litt kjølige i toppen. Men tar det igjen med ett bra bunndrag. Har iallefall personlig sett utifra (ett økonomisk standpunkt) at å kombinere Klasse-A i mellomtoneområdet med Klasse A/B evt. D i bassen er veien å gå

    Et sikkerstikk som inneholder et av elementene som oftest er kilde til heller laber lyd er sannelig ikke rare sikkerstikket.

    Jeg har vært med i dette rotteracet såpass lenge at jeg tror jeg har opplevd de fleste sikkerstikk i bransjen, inklusive de aller fleste slangeoljeeksperimentene.

    For å ta med et uttrykk skapt av en av HiFi-bransjens mest ikoniske skikkelser:
    Ampliwire.
    Idealet med en forsterker var en gang i tiden en "ledning" hvor man puttet inn signal i den ene enden, og i den andre enden fikk man ut signalet, bare forsterket. Intet annet lagt til, intet trukkket fra.
    Dette er i dag forsterkere som gjerne blir karakterisert som:
    "Kalde, analytiske, nesten kjedelige i klangen".

    Nå skal alt aller helst "ligne" den "autentiske rørlyden".
    Som til overmål ikke engang er i nærheten av å være "autentisk".

    Denne tråden er for meg en salig blanding av alt som virkelig er sykt i HiFi-bransjen. Betingelsesløs forherligelse av gitte forsterkerprinsipper, ilagt selvskudd og øyeblikkelige dementier for egne utsagn.
    Begrepsforvirring og overdrivelser av fortreffeligheten til forsterkerprinsipper og tilkoblet utstyr, med tilhørende radbrekking av samme.

    Jeg har imidlertid vansker med å forstå EN liten ting fra trådstarter:
    Hvorfor bruke 8 ganger så mye penger på RCA-kontakter som det brukes på de eneste delene av prosjektet som virkelig påvirker lyden?
    Og bare så det er sagt: De LM3886-kretsene er helt greie forsterkerkretser.

    Men for all del, liker tanken på å bygge noe "ingen andre har".
    Derav mitt eget lille pågående prosjekt: En Goldmundklon på i underkant av 2X250W.
    Totalbudsjett på bygget: Ca Kr. 4500,-
    Kjøpes inn:
    2XTrafo, 625VA, Kr. 840,-
    Kretskort og stæsj, Kr. 400,-
    Kabinett fullsize 19" inkl. nettbryter, 230V-kontakt, høyttalerklemmer og inngangskontyakter: Kr. 650,-
    Komponenter, Nichicon, BC, Panasonic FC, og Rubycon, Wima, og Siemens kondensatorer Ca Kr. 1400,-
    Motstander og andre passive komponenter. Ca Kr. 300,-
    Transistorer, matchede inngangsFET, matchede signaltransistorer samt matchede Mos-Fet-utganger. Ca Kr. 1200,-
    Ren effektforsterker ja.


    HiFi er mest moro når man kan KOSE seg med det.

  15. #55
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Hva er "HiFi-lyd" da?
    Kommer ann på hvem du spør.
    Personlig foretrekker jeg forsterkere som ikke låter noe. Transparente med lav forvrengning og rimelige uavhengige av lasten.
    http://www.hypex.nl/component/weblin...datasheet.html

  16. #56
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kommer ann på hvem du spør.
    Personlig foretrekker jeg forsterkere som ikke låter noe. Transparente med lav forvrengning og rimelige uavhengige av lasten.
    http://www.hypex.nl/component/weblin...datasheet.html
    ----------------------------------------------------------------------------------

    Helt enig med at en forsterker skall låte Transparente med lav forvrengning og rimelige uavhengige av lasten! Det er her Class-D forsterkere kommer inn!

    En forsterker skal verre son at hvis du måler et inngangsignal med oscilloskop så skall du måle nøyaktig likt på høyttaler utgangene som på RCA. Inngangene!

    Det handler kun etter min mening å få lik lyd ut på høyttaler utgangene som det er på RCA line inn så hvis lyden ikke låter bra ut av høyttaleren så har jeg erfart meg at det er høyttalerene som folk flest har som har skylla å er hoved kilden til dårlig lyd!

    Som regel så får man veldig lite lydkvalitet får pengene! Jeg lager minne egne høyttalere å forsterkere fra bunn av å vet hvor mye god lyd du kan få for en ikke så alt for høy sum i forhold til hvis du kjøper fabrikklagde! fabrikklagde høyttalere å forsterkere med like bra lyd som di du klarer å lage selv må man opp i de 3 till 4 dopete i kroner for!

    Man må hvite hva man skall kjøpe å ikke får å få best lyd! Jeg kan foreksempel kjøpe et anlegg til halve prisen av det en anen gjør å jeg kan få bedre lyd en hann! Foreksempel kjøper man foreksempel Hypex UCD180hg forsterkermoduler med switch mode power supply så får man utrolig bra lyd
    uten noe farging å personlighet i lyden! Hvis det ikke låter bra med den nevnte forsterkeren så hvil jeg påstå at det er høyttaleren sin skyll! Da snakker jeg om hvis man mater forsterkeren med et ganske bra lyd signal!

    Di fleste høyttalere er tilpassa klass-B forsterkere! en klass-B forsterker pleier å ha sin egen personlighet i lyden altså sin egen lyd klang så når man går over til Class-D forsterkere som låter nesten uten farging heller personlighet i lyden så kan man tro det er forsterkeren sin skyll at høyttaleren ikke låter bra sel om det ikke er det! Class-D forsterkere har en mye rettere lyd uten farging ut av høyttaler utgangene en Klass-B forsterkere har.

    Hi-fi normen betyr ingen ting for meg! Så lenge lyden låter bra, uten farging heller stikk frekvenser så er jeg fornøyd! Jeg går ikke etter en norm men hosen høyttalerne låter til slutt altså hosen sluttresultatet blir!
    Min erfaring er at oppgitt watt på en forsterker heller høyttaler bare er tull! I ganske mange tilfeller så stemmer ikke oppgitt watt fra fabrikken! Som regel leverer en forsterker mindre Watt å en høyttaler tåler mindre en det fabrikken oppgir!

    Spiler ingen rolle hvor fin å dyr en forsterker ser ut heller hvor dyre plugger heller kabler man bruker! Det handler kun om hva av deler som låter beste sammen uavhengig av pris, utseende!
    Foreksempel så må folk få øynene opp for witch mode power supply! Som har utrolig rein strøm uten volt tap før du når maks det den klarer i amper! Folk uttaler seg som om di hvar eksperter sel om di ikke er det! Det er veldig mye å ta hensyn til hvis man skall ha best mulig lyd!

    Jeg foreksempel har 2 stereo Class-D forsterker moduler jeg har bygget inn i kasser! Ene er Hypex UCD180ST den andre er Sure 2x300watt class-D. Så har jeg en kraftig modifisert boks som jeg bruker som forforsterker som er kun med pottmeter inngangs velger å RCA plugger uten elektronikk! Høyttalerene minn er kraftig modifisert i delefilteret får å få best mulig lyd.

    Min Denon DCD 2560 modifisert gold utgave med tre sider å bedre innmat låter så likt mit Asus xonar hdav1.3 deluxe lydkort til pc att jeg ble veldig positivt overrasket!

    Her er noen bilder av forsterkerne minne å alt har jeg laget selv! Alt fra montering til kabinett.
    Jeg har brukt utrolig lite penger siden jeg kjøper det meste fra ebay.com å andre steller der det er bilikst.
    MÅ KARNSJE KLIKKE PÅ BILDE FÅR Å FÅ DET STORT NOKK!

    Vedlegg 98961

  17. #57
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    huff. vet ikke helt hvor jeg skal begynne å rette på dette. alt er jo feil. 0 poeng.
    les videre.


    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    ----------------------------------------------------------------------------------

    Helt enig med at en forsterker skall låte Transparente med lav forvrengning og rimelige uavhengige av lasten! Det er her Class-D forsterkere kommer inn!

    En forsterker skal verre son at hvis du måler et inngangsignal med oscilloskop så skall du måle nøyaktig likt på høyttaler utgangene som på RCA. Inngangene!

    Det handler kun etter min mening å få lik lyd ut på høyttaler utgangene som det er på RCA line inn så hvis lyden ikke låter bra ut av høyttaleren så har jeg erfart meg at det er høyttalerene som folk flest har som har skylla å er hoved kilden til dårlig lyd!

    Som regel så får man veldig lite lydkvalitet får pengene! Jeg lager minne egne høyttalere å forsterkere fra bunn av å vet hvor mye god lyd du kan få for en ikke så alt for høy sum i forhold til hvis du kjøper fabrikklagde! fabrikklagde høyttalere å forsterkere med like bra lyd som di du klarer å lage selv må man opp i de 3 till 4 dopete i kroner for!

    Man må hvite hva man skall kjøpe å ikke får å få best lyd! Jeg kan foreksempel kjøpe et anlegg til halve prisen av det en anen gjør å jeg kan få bedre lyd en hann! Foreksempel kjøper man foreksempel Hypex UCD180hg forsterkermoduler med switch mode power supply så får man utrolig bra lyd
    uten noe farging å personlighet i lyden! Hvis det ikke låter bra med den nevnte forsterkeren så hvil jeg påstå at det er høyttaleren sin skyll! Da snakker jeg om hvis man mater forsterkeren med et ganske bra lyd signal!

    Di fleste høyttalere er tilpassa klass-B forsterkere! en klass-B forsterker pleier å ha sin egen personlighet i lyden altså sin egen lyd klang så når man går over til Class-D forsterkere som låter nesten uten farging heller personlighet i lyden så kan man tro det er forsterkeren sin skyll at høyttaleren ikke låter bra sel om det ikke er det! Class-D forsterkere har en mye rettere lyd uten farging ut av høyttaler utgangene en Klass-B forsterkere har.

    Hi-fi normen betyr ingen ting for meg! Så lenge lyden låter bra, uten farging heller stikk frekvenser så er jeg fornøyd! Jeg går ikke etter en norm men hosen høyttalerne låter til slutt altså hosen sluttresultatet blir!
    Min erfaring er at oppgitt watt på en forsterker heller høyttaler bare er tull! I ganske mange tilfeller så stemmer ikke oppgitt watt fra fabrikken! Som regel leverer en forsterker mindre Watt å en høyttaler tåler mindre en det fabrikken oppgir!

    Spiler ingen rolle hvor fin å dyr en forsterker ser ut heller hvor dyre plugger heller kabler man bruker! Det handler kun om hva av deler som låter beste sammen uavhengig av pris, utseende!
    Foreksempel så må folk få øynene opp for witch mode power supply! Som har utrolig rein strøm uten volt tap før du når maks det den klarer i amper! Folk uttaler seg som om di hvar eksperter sel om di ikke er det! Det er veldig mye å ta hensyn til hvis man skall ha best mulig lyd!

    Jeg foreksempel har 2 stereo Class-D forsterker moduler jeg har bygget inn i kasser! Ene er Hypex UCD180ST den andre er Sure 2x300watt class-D. Så har jeg en kraftig modifisert boks som jeg bruker som forforsterker som er kun med pottmeter inngangs velger å RCA plugger uten elektronikk! Høyttalerene minn er kraftig modifisert i delefilteret får å få best mulig lyd.

    Min Denon DCD 2560 modifisert gold utgave med tre sider å bedre innmat låter så likt mit Asus xonar hdav1.3 deluxe lydkort til pc att jeg ble veldig positivt overrasket!

    Her er noen bilder av forsterkerne minne å alt har jeg laget selv! Alt fra montering til kabinett.
    Jeg har brukt utrolig lite penger siden jeg kjøper det meste fra ebay.com å andre steller der det er bilikst.
    MÅ KARNSJE KLIKKE PÅ BILDE FÅR Å FÅ DET STORT NOKK!

    Vedlegg 98961

  18. #58
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    huff. vet ikke helt hvor jeg skal begynne å rette på dette. alt er jo feil. 0 poeng.
    les videre.
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Du må forklare hva du ikke er enig i!? er du en som bare mener det eldere av hifi utstyr er bra å alt det nye er bare søppel? jeg er den mest pirkette personen du har snakka med! jeg samenligner å tester noe voltsomt før jeg blir fornøyd med noe!
    høyttalere jeg får taki gider jeg nesten ikke høre på før jeg begynner å modifisere di! en på dynabell.no gjør det samme vet jeg!


    1: Det handler kun etter min mening å få lik lyd ut på høyttaler utgangene som det er på RCA line inn så hvis lyden ikke låter bra ut av høyttaleren så har jeg erfart meg at det er høyttalerne som folk flest har som har skylla å er hoved kilden til dårlig lyd!

    1:forklaring
    det jeg mener er hvis man måler avgangssignalet inn på en forsterker med oscilloskop så hvis man er ute etter den perfekte forsterker så skall signalet ut på høyttalerutgangen måle likt som line inn signalet! dette er hvi vell enig i?


    2:
    Som regel så får man veldig lite lydkvalitet får pengene! Jeg lager minne egne høyttalere å forsterkere fra bunn av å vet hvor mye god lyd du kan få for en ikke så alt for høy sum i forhold til hvis du kjøper fabrikklagde! fabrikklagde høyttalere å forsterkere med like bra lyd som di du klarer å lage selv må man opp i de 3 till 4 dopete i kroner for!
    2: forklaring
    jeg har drevet med forsterkere i mange mange år! har målt watt på mange forsterkere så jeg vet at det jeg sier her er riktig!


    4:
    Man må hvite hva man skall kjøpe å ikke får å få best lyd! Jeg kan foreksempel kjøpe et anlegg til halve prisen av det en anen gjør å jeg kan få bedre lyd en hann! Foreksempel kjøper man foreksempel Hypex UCD180hg forsterkermoduler med switch mode power supply så får man utrolig bra lyd
    uten noe farging å personlighet i lyden! Hvis det ikke låter bra med den nevnte forsterkeren så hvil jeg påstå at det er høyttaleren sin skyll! Da snakker jeg om hvis man mater forsterkeren med et ganske bra lyd signal!

    4: forklaring
    jeg har lest mye på Internett å har en god del erfaring selv å har en god del venner som driver med lyd på et profesjonelt vis! en Class-D forsterker å switch mode power er bedere en mange tror! en forsterker skal egentlig ikke gjøre noe med lyden! blir det same som du må bruke equalizer for å få lyden bra heller at du må velge en forsterker med matt diskant for di høyttalerne dine låter skarpt! da er det høyttalerne som ikke er bra nokk!


    5:
    Di fleste høyttalere er tilpassa klass-B forsterkere! en klass-B forsterker pleier å ha sin egen personlighet i lyden altså sin egen lyd klang så når man går over til Class-D forsterkere som låter nesten uten farging heller personlighet i lyden så kan man tro det er forsterkeren sin skyll at høyttaleren ikke låter bra sel om det ikke er det! Class-D forsterkere har en mye rettere lyd uten farging ut av høyttaler utgangene en Klass-B forsterkere har.

    5: forklaring
    di fleste eldre høyttalere er tilpasset Class-b forsterkere som har sin egen personlighet! noen låter mere åpent i diskanten andre låter tykkere i nedre lyd områdene også videre men son er ikke en ClassD forsterker som låter nøytralt uten personlighet i lyden!


    6:
    Spiler ingen rolle hvor fin å dyr en forsterker ser ut heller hvor dyre plugger heller kabler man bruker! Det handler kun om hva av deler som låter beste sammen uavhengig av pris, utseende!
    Foreksempel så må folk få øynene opp for switch mode power supply! Som har utrolig rein strøm uten volt tap før du når maks det den klarer i amper! Folk uttaler seg som om di hvar eksperter sel om di ikke er det! Det er veldig mye å ta hensyn til hvis man skall ha best mulig lyd!

    6: forklaring
    har du ganske greie kabler til kr.200 till 300 for 2 meter med gullbelagte plugger å sammenligner med kabler til kr.500 till kr.1000 så hører man minimal forskjell! en test ble gjort på hifi klubben der det var en som liksom skulle ha peiling på ly! det ble gjort en blindtest mellom en dyr RCA. kabel å en billig en å han hørte ikke forskjell! det har jeg å minne venner erfart å at fra grei RCA. plugger å kabler til ganske dyre RCA. plukker å kabler at det er veldig liten forker på lyden!


    7:
    Min Denon DCD 2560 modifisert gold utgave med tre sider å bedre innmat låter så likt mit Asus xonar hdav1.3 deluxe lydkort til pc att jeg ble veldig positivt overrasket!

    7: forklaring
    dette er helt sant at det er noen lydkort til pc som har veldig bra lyd om ikke så mange men mit lydkort har Burr Brown dac IC å låter veldi bra

  19. #59
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    høyttalere jeg får taki gider jeg nesten ikke høre på før jeg begynner å modifisere di! en på dynabell.no gjør det samme vet jeg!
    Hvorfor gjør du det? Nå vet jeg ikke hva slags modifisering du pleier foreta deg. Utskifting av kondensatorer og sånt har som regel en positiv effekt, men å bare rive ut og prøve seg fram gir for meg ikke mye mening. Mål responsen i høyttaleren og gå derfra, men vær obs på at selv en relativt billig høyttaler kan ha en rett frekvensgang. Forvrenging kan du derimot ikke gjøre mye med i hverken delefilter eller andre steder.

    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE

    2:
    Som regel så får man veldig lite lydkvalitet får pengene! Jeg lager minne egne høyttalere å forsterkere fra bunn av å vet hvor mye god lyd du kan få for en ikke så alt for høy sum i forhold til hvis du kjøper fabrikklagde! fabrikklagde høyttalere å forsterkere med like bra lyd som di du klarer å lage selv må man opp i de 3 till 4 dopete i kroner for!
    2: forklaring
    jeg har drevet med forsterkere i mange mange år! har målt watt på mange forsterkere så jeg vet at det jeg sier her er riktig!
    Du har ikke funnet opp hjulet på nytt, alle som driver med DIY vet dette. Audiosan er ikke noe dårligere, og har en kunnskap som strekker seg langt utover det å plugge sammen en hypex.


    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    5:
    Di fleste høyttalere er tilpassa klass-B forsterkere! en klass-B forsterker pleier å ha sin egen personlighet i lyden altså sin egen lyd klang så når man går over til Class-D forsterkere som låter nesten uten farging heller personlighet i lyden så kan man tro det er forsterkeren sin skyll at høyttaleren ikke låter bra sel om det ikke er det! Class-D forsterkere har en mye rettere lyd uten farging ut av høyttaler utgangene en Klass-B forsterkere har.

    5: forklaring
    di fleste eldre høyttalere er tilpasset Class-b forsterkere som har sin egen personlighet! noen låter mere åpent i diskanten andre låter tykkere i nedre lyd områdene også videre men son er ikke en ClassD forsterker som låter nøytralt uten personlighet i lyden!
    Det er ytterst få klasse B-forsterkere på markedet, men til gjengjeld er mesteparten klasse AB. En ren klasse B forsterker vil ikke slå slå på transistoren før den har over en viss spenning, typisk 0.5-0.6V, og da mister du myyyye informasjon, og det låter dritt. En klasse AB har derfor litt overlapp, som gjør at du får med all informasjonen.

    En høyttaler er ikke tilpasset klasse B forsterkere, og heller ikke klasse AB. Enhver høyttalerprodusent har skikkelige anlegg (i flertall) som de tester prototypene sine på, og her kan du være ganske trygg på at frekvensgangen er ganske rett, slik at høyttaleren vil låte likt på alle typer forsterkere som oppfører seg likt, uavhengig av hvilken klasse de spiller i.

    Sitat Opprinnelig postet av SKROTKALLE
    Foreksempel så må folk få øynene opp for switch mode power supply! Som har utrolig rein strøm uten volt tap før du når maks det den klarer i amper! Folk uttaler seg som om di hvar eksperter sel om di ikke er det! Det er veldig mye å ta hensyn til hvis man skall ha best mulig lyd!

    6: forklaring
    har du ganske greie kabler til kr.200 till 300 for 2 meter med gullbelagte plugger å sammenligner med kabler til kr.500 till kr.1000 så hører man minimal forskjell! en test ble gjort på hifi klubben der det var en som liksom skulle ha peiling på ly! det ble gjort en blindtest mellom en dyr RCA. kabel å en billig en å han hørte ikke forskjell! det har jeg å minne venner erfart å at fra grei RCA. plugger å kabler til ganske dyre RCA. plukker å kabler at det er veldig liten forker på lyden!
    En SMPS vil ha lavere bedre egenskaper om man trekke mye strøm sammenlignet med en lineær strømforsyning. På en annen side; dersom den lineære konvensjoneller PSUen er grovt overdimmensjonert, så vil ikke spenningstapet under belastning være like signifikant.

    Når det gjelder kabler så er det et følsomt tema, og har skapt mange stygge diskusjoner i verdens forum. Det vi kan alle være enige om er at en strømførende kabel vil skape et elektrisk felt rundt seg, jo mer strøm/spenning - jo større/mer kraftig felt. Her er det snakk om relativt grunnleggende elektrofysikk. Når en strømførende kabel, for eksempel en strømkabel til en forsterker, ligge ved siden av signalkabel så vil den strømførende kabelen påvirke signalet strømmen i signalkabelen, og du får en forstyrrelse i signalet. Det som svært ofte skiller de dyre kablene fra de billige er skjermingen. Og her kan du faktisk skille mellom en dyr og en billig. I hvilken grad det vil påvirke lyden er derimot diskuterbart, men det er målbart.

  20. #60
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper at Idynamic er av den tilgivende sorten som kan se igjennom fingrene med at "Tråden er kuppet". Mens vi venter på flere byggebilder: Er kabinettet inspirert av Nad 3020 ?
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hvorfor gjør du det?

    En SMPS vil ha lavere bedre egenskaper om man trekke mye strøm sammenlignet med en lineær strømforsyning. På en annen side; dersom den lineære konvensjoneller PSUen er grovt overdimmensjonert, så vil ikke spenningstapet under belastning være like signifikant.

    Når det gjelder kabler så er det et følsomt tema, og har skapt mange stygge diskusjoner i verdens forum. Det vi kan alle være enige om er at en strømførende kabel vil skape et elektrisk felt rundt seg, jo mer strøm/spenning - jo større/mer kraftig felt. Her er det snakk om relativt grunnleggende elektrofysikk. Når en strømførende kabel, for eksempel en strømkabel til en forsterker, ligge ved siden av signalkabel så vil den strømførende kabelen påvirke signalet strømmen i signalkabelen, og du får en forstyrrelse i signalet. Det som svært ofte skiller de dyre kablene fra de billige er skjermingen. Og her kan du faktisk skille mellom en dyr og en billig. I hvilken grad det vil påvirke lyden er derimot diskuterbart, men det er målbart.
    Hvorfor derfor.
    Psu: Tja men hva består rippelen av (FFT ?) Og hvordan klarer forsterkerkretsen å undertrykke/ignorere disse delkomponentene (FFT) ? Ikke minst gjør forsterkeren det samme med både positiv og negativ forsyning?
    Hva dere mener med konvensjonell forsyning ? regulert / Uregulert ? Glatting bare kondensatorer eller CLC eller CRC?
    Jeg tenker at DIY avdelingen kunne trengt en POSITIV tråd om forsterkerdesign og utvikling forbedringer som lar seg verifisere med både måling og simuleringer, slik at utviklingen kan repeteres/verifiseres.
    Kabel ? WTF nå er det veldig OFF TOPIC !
    Fortsatt riktig God jul!

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •