Solid forsterker no.1 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 262
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Idynamic her har du noe du kan oppgradere til etterhvert får å få litt mere watt 200W LM3886 4 NE5532 BTL Audio HiFi Power Amplifier Board | eBay
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Peltier?
    Du vet vel at et peltierelement må kjøles selv på den varme siden lik varmetapet den henter fra den kalde siden pluss egenforbruket av strøm?
    Ja, tenkte litt høyt at med peltier (skrev feil) + vifte at den ville kjøle bedre enn bare en vifte. Jeg vet egentlig ingenting om peltier, så jeg hadde litt lyst å leke med det,
    men det er nok bedre å holde ting enkelt.

Nei kjør på med et kabinett i tjukk alu og et par 1°/W kjølefinner for hver av forsterkerne. Skulle holde akkurat til heftig kjøring i timesvis.
    (La kabinettveggene ha god termisk kobling med kjølefinnene, og kutt bare ut et lite rektangel der du skrur fast kretsene direkte i kjølefinnene.
    Næh, jeg er sterkt uenig!
    Jeg liker veldig godt aktiv kjøling og samtidig tvinger det meg til å være mer kreativ.
    Den skal være <65mm høy, luftinntak foran, og slippe ut luft bak, akkurat som folk flest.

Det er alltid morsommere å ta den vanskeligste veien, selv om sjansen for å feile er større. 8)

Men skal jeg fortsette her med mine løsninger/ting/ eller bør jeg lage en ny/eget tråd?
    "tomme tømmer buldrer mest"

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel de som forurenser tråden verre enn deg
    blashyrkh.
    Men om ikke trådstarter er uenig, så syns jeg denne tråden er fin å snakke om LM3886 litt generelt også.

Lavprofil ja. Jo det har sine fordeler å bygge slik også.
    Høy WAF har de ofte. Og moro å få klemt tingene sammen slik at det ender opp med en kompakt sak. Du plasserer kjølefinnene vannrett og mot hverandre der inne da? Lønner seg å styre lufta så den er konsentrert på finnene. Lede lufta på rett vei hele veien fra inntak til utløp.
    Spander på deg et støvfilter, sånn lignende det som sitter på inneenhetene på luft-luft-varmepumper. Ikke helt tett, men fortsatt såpass tett at man slikker å måtte dra på med ei kjempevifte.

Selv bygger jeg alltid slike kompaktforsterkere med vifta slik at den trekker luften ut av kabinettet. Langt mindre støv som finner veien inn i elektronikken= økt driftsikkerhet. Og da er det "best" med å ha vifta bak.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel de som forurenser tråden verre enn deg
    blashyrkh.
    Men om ikke trådstarter er uenig, så syns jeg denne tråden er fin å snakke om LM3886 litt generelt også.
    Helt enig. Back on track.

Fikk fikla litt i forgårs/går, og kom til dette her, en preliminumær(!) versjon og lagt ved bilder, jeg regner med at folk er nysgjerrige på konseptet.
    Som vist på bildet har jeg markert med rød tusj for plass til 2x 40mm vifter. Jeg vet ikke helt nå om det blir 40mm eller 60mm høy, får se hva som skjer.
    Skal bore hull på sidene og ha en metallskinne over LM3998.

[SPOILER]Jeg har allerede funnet et navn (ikke brukernavnet mitt, ædabæda), og dette er versjon 0.1, neste versjon blir forhåpentligvis mindre.[/SPOILER]

Du plasserer kjølefinnene vannrett og mot hverandre der inne da?
    Lønner seg å styre lufta så den er konsentrert på finnene. Lede lufta på rett vei hele veien fra inntak til utløp.
    Yep.
    Det kan være en fordel at vifta har litt avstand til kjøleflensene, men jeg gir beng idet.

Googlet litt om LM3688 heatsink og det er en masse der som jeg skal kose meg med ikveld.

Spander på deg et støvfilter, sånn lignende det som sitter på inneenhetene på luft-luft-varmepumper. Ikke helt tett, men fortsatt såpass tett at man slikker å måtte dra på med ei kjempevifte.
    Støvfilter var en god ide, jeg har allerede en støvfiltermatte her, men den er ikke i svart, det hadde vært kult å ha en myk front på en forsterker. 8-)
    Akkurat nå står prosjektet i stå pga nyttårsfeiring i Kina, så jeg får fokusere på viftereguleringen fremover.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kjølefinnene der skal nok gjøre susen ja.

Lager du tett tunnel, så kan vifta gjerne stå inne i finnene, og den plasseringa der til venstre er suveren.

Er flere som står i stå pga den der feiringa der borte.
    Får ikke tak i de småsakene som skulle hjelpe med på mitt prosjekt heller.
    Altså LM3886-prosjektet.

Kanskje jeg skulle poste bittelitt av et annet et jeg holder på med?
    Enkelte komponenter er ikke loddet fast ennå på dette bildet, men jeg regner med at du får dannet deg et bilde?

Blir ikke på mere enn 2X258W så langt, men det settes av plass til litt mere trafoer. Får se når kabinettet endelig ankommer.
    Er i Italia og skal maskineres litt før jeg får det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker byging

.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en klon av Goldmund Mimesis 9.2 X2

Det er et selvbygg, men ikke mitt eget egentlig. Jeg har spandert på meg å bli med på et spleiselag når det gjelder kretskortene, mens resten ligger for mine hender.

De3 blanke runde er noe de fleste bare kan se relativt langt etter ja.
    Saker som er laget i transistoræraens høytid, kan man trygt si.

2X258W kontinuerlig er hva jeg får, punktum.
    Men heldigvis så er oppgradering mulig, noe som skulle kunne gi meg alle de herlige kontinuerlige 350W før noen type forvregning ankommer et punkt over 0,003% hele veien gjennom det hørbare området.

Foreløbig får det skje på den måten at kun ene kanal kjøres samtidig, men så snart nye trafoer er på plass, så skulle det være i boks med begge kanaler i full drift. Nå har jeg skarve 1250VA trafo på plass. Skyldes en aldri så liten beregningsfeil. Får se om jeg tar steget direkte opp i 2X1500VA eller litt mere.
    Må i såfall få lagt en ny strømkurs ned i stua. Blir på grensen med 2X1250 også. Man får se hva som skjer.

Vet ellers ikke om den høyttaleren disse to ikke skulle klare å trekke.

Men se, i dag kom det saker fra China gitt.

Nå skal man se litt mere på den LM3886-saken. Godt med et avbrekk.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må i såfall få lagt en ny strømkurs ned i stua. Blir på grensen med 2X1250 også. Man får se hva som skjer.
    Høres ut som en ren klasse A?

Lykke til, den ser kul ut, jeg fikla litt med 2N3055 (tror jeg) for noen år siden, men gav opp pga for altmye bryderi med kjølinga, og det fikk meg til å forakte TO-3 kapsler. (latskap er roten til alt ondt)
    Hvordan løser du kjølinga, siden de er loddet direkte til kretskortet?
    Jeg tipper nok at du tar passiv kjøling, så det skal bli veldig interessant å google den etterpå, den ser ut som et beist!

Nå skal man se litt mere på den LM3886-saken. Godt med et avbrekk.
    Enig. vekk med de uavsluttete fordømte DIY-tingene, hehe.
    Selv bruker jeg nyttårsfeiringen til å bli ferdig med andre ting, har alt for mange baller lufta. *ork,ukk,akk,og,ve*
    Har ikke fått gjort noe i det siste, men kompisen min kjøpte en justebar bor fra Biltema, så den skal bli fin til å bore 24mm hull til Speakon kontaktene.
    Kabinett og strømforsyning er fremdeles ukjent.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse A? Nei på ingen måte. Ren mattematikk i grunnen, samt litt enkel fysikk og elektrolære. Skal man få 14A ut av en forsterker så må man dytte 14A inn i den.
    Og da må man nesten ha en 1500VA trafo når man har 2X55V ut av den til å forsyne denne forsterkeren. Utgangene er forøvrig noen reale MOS-FET.
    2SJ55 / 2SK175. 3 par per kanal. Kabinettet jeg tenker å bruke er dette: Kabinettet jeg tenker å bruke er dette:
    [IMG][/IMG]

Blir fulle 50Cm dypt. Trangt blir det, men skal vel gå. Blir fulle 50Cm dypt. Trangt blir det, men skal vel gå.

Ekte hullbor er noe mere egnet til de 24mm hullene. Koster ikke så alt for mye heller. Kabinettet jeg tenker å bruke er dette: http://i1113.photobucket.com/albums/...ps675e3ff5.gif Blir fulle 50Cm dypt. Trangt blir det, men skal vel gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en klon av Goldmund Mimesis 9.2 X2

Det er et selvbygg, men ikke mitt eget egentlig. Jeg har spandert på meg å bli med på et spleiselag når det gjelder kretskortene, mens resten ligger for mine hender.

De3 blanke runde er noe de fleste bare kan se relativt langt etter ja.
    Saker som er laget i transistoræraens høytid, kan man trygt si.
    Hei, noen spørsmål om komponenter i den...
    Jeg har sett at Goldmund i mindre modeller enn denne bruker mpsa42-43/mpsa92-93 i spenningsforsterkertrinnet avhengig av modell. (n j-fet kaskode input)
    I utgangspungtet er denne kretsmessig identisk med Swiss Physics mod 6 /6a. I Swiss ble det brukt bss i driverne (simuleringsmessig likner disse transistorene på mosfets). I en mindre modell av Goldmund ble det brukt lav bfe transistorer i driverne mpsa42 mpsa43 disse har imidlertid ganske høy båndbredde. Spørsmålet mitt er hvilke drivere bruker modell 9.2 ?

Kan nevne at biasreseitansen base base på driverne i Swiss var 330Ohm som ga betydelig mere tomgangsstrøm enn Goldmund, mens i Goldmund mod 5 eller 6 er de 220 Ohm.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VAS består av MPSA43/92 ja. Stemmer det.
    Drivertrinnet er BSX71/74 også her. Så teorien din om identisk med Swiss Physics holder vann den.
    Biasres her er også på 330 Ohm.
    Du likte hva du hørte av de Swiss Physics eller?

Alle disse transistorene, inkludert diff-trinnet i inngangen. ble i sin tid benyttet nettopp på grunn av båndbredden. Likker på rundt 10MHz innenfor +/- 3dB, og
    1 Meg innenfor +/- 1 dB. Heftig i grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du likte hva du hørte av de Swiss Physics eller?
    Alle disse transistorene, inkludert diff-trinnet i inngangen. ble i sin tid benyttet nettopp på grunn av båndbredden. Likker på rundt 10MHz innenfor +/- 3dB, og
    1 Meg innenfor +/- 1 dB. Heftig i grunn.
    Ja jeg likte Swiss .
    Men jeg hatet viftene og kjølesystemet. Så jeg har laget en klone Men med 8 utganger pr side. dog 2*500va transformatorer med ekstra viklinger for å regulere inngang og drivere.
    Regulertransistorene i Swissen var b* 249/259 jeg kusker ikke * i farta, med en enkel shunt regulering av basisen 141/161 med en zener i serie med emitter. Har også sett disse brukt til reguleringen i både pre og slutt trinn fra begge produsenter.

Det kan være vert å merke at swiss bruker en latch up and hold i forbindelse med relestyringen: tilbakekoplingen til forsterkeren er splittet: en resistans før relekontakt og en etter. Dette medfører at en feil som oppstår øker siden forsterkeren får mindre tilbakekopling. I den Goldmund jeg loddet i flyttet jeg en direkte feilplassert tilbakekoplingsresistans med god hørbar forskjell på denne modifikasjon alene.

Kan nevne at preampen er identisk, men uten utgangene. utgangssignalet er da koplet til drivernes emitter-resistanser (2*150 Ohm), dog med en endret kompensering.

Denne kretsen til Robert Cordell er hvert en tankel men her øker forsterkningen ved DC mot uendelig for vas trinnet figur 8
    http://www.cordellaudio.com/papers/MOSFET_Power_Amp.pdf

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 3 par utganger her. 120 Ohm gatemotstander.
    BF249/259 er greie de som drivere. Letter å kjøle enn BSXene.
    Blir å lage en kobberstripevariant for å få det til.

Var en del diskusjon under prosjektet som disse kretskortene stammer fra.
    Endte med at man dessverre fikk litt lite plass til enkelte av kondensatorene.
    Som du ser så står alle, også de til driver/pre-trinnene.
    De fleste diskusjonene gikk på hvorvidt man skulle være 100% tro mot originalen, derfor var 2N5401/2N5551 samt MJE340/MJE350 også med som aktuelle transistorer i VAS CCR og drivertyrinn.
    Den doble FETen i inngangen var også under lupen på mange måter.

Alt gikk jo egentlig på å kunne oppnå den båndbredden som disse forsterkerne er satt opp med i utgangspunktet.

Skal bli moro å høre resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 3 par utganger her. 120 Ohm gatemotstander.
    BF249/259 er greie de som drivere. Letter å kjøle enn BSXene.
    Blir å lage en kobberstripevariant for å få det til.

Var en del diskusjon under prosjektet som disse kretskortene stammer fra.
    Endte med at man dessverre fikk litt lite plass til enkelte av kondensatorene.
    Som du ser så står alle, også de til driver/pre-trinnene.
    De fleste diskusjonene gikk på hvorvidt man skulle være 100% tro mot originalen, derfor var 2N5401/2N5551 samt MJE340/MJE350 også med som aktuelle transistorer i VAS CCR og drivertyrinn.
    Den doble FETen i inngangen var også under lupen på mange måter.

Alt gikk jo egentlig på å kunne oppnå den båndbredden som disse forsterkerne er satt opp med i utgangspunktet.

Skal bli moro å høre resultatet.
    Angående regulertransistorer til drivertrinn og inngang ble det brukt BC249 og BC250 sammen med bc141/161 med zener i serie med emitter som shunt kretskoplet mot basis på serie droppout transistoren bc249/250.
    Dog djevelen er i detaljene: den eneste forskjellen som kan ha betydning er forskjellen i oppbygningen til inngangstrinnets strømgenerator. der den ene fabrikant bruker 6,2v lav støy zener samt potmeter på undersiden av modulen(swiss), for å justere tomgangsstrøm da i hele kretsen:-o

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat:

.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med Speakon på de Biltemasakene.

Kjøleribbe? Nei der har jeg så det holder. Tro meg, rundt 150Kg av slikt ligger og slenger her.
    MEN
    Nei kjølinga ordnes greit med en 40X40 X 6mm T-profil aluminium som blir å gå langs hele siden av forsterkeren. En på hver side. Litt frese og borearbeide på den, kombinert med litt snedige kontaktstykker som loddes fast på kretskortet hvor mosfetene rett og slett trykkes ned i disse kontaktstykkene når de skrues fast der oppe på profilen.
    T-profil benyttes til fordel for de mere vanlige L-profilene man alt for ofte bruker. T-profilene transporterer varmen langt bedre enn disse L-stykkene som så alt for ofte er laget ved å knekke aluplater. Samt veldig bra kontaktflate mot selve kjøleribbene, som i sin tur er rimelig røslige.

Systemvarmeoverføringsevne på noe bedre enn 0,6°/W er likevel oppnådd, X 2
    Skulle holde til å holde en temperatur på rundt 150° på det heteste der inne på FETene. Spørs om man må hjelpe til med litt surrende vifter i bakkant for å bedre den der litt. Skal si det blir å se de "HOT"-lampene i fronten fra tid til annen ja

2N3055 er en transistor som "aldri" går av moten.
    Bruker den på det meste av forsterkere opp til 60-70W.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei biltema har aldri hadd og kommer aldri til å ha speakon terminaler
    heller ikke jula for den saks skyld.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2n2955 og 2n3055 er nok alt for trege med for lav strømforsterkningsfaktor til å være aktuelle transistorer i high end klassen. "Knappast" brukanes tel batterilader!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat:

.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Idynamic her har du noe du kan oppgradere til etterhvert får å få litt mere watt 200W LM3886 4 NE5532 BTL Audio HiFi Power Amplifier Board | eBay
    Takker for saklig tilbakemelding. Tenkte mer på noe hypex saker når jeg oppgraderer

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •