Trafo til lm3886

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trafo til lm3886

hei! har bestilt en amp basert på en lm3886. Problemet er at jeg er usikker på hva slags trafo jeg skal bruke. Dette er ampen jeg har bestilt:

LM3886 Hi-End AMP DIY KIT component 68W components NEW | eBay

Det står 28v-0v-28v som input spenning men så kom jeg over denne linken når jeg lette etter trafoer:

28+28v transformer lm3886 - Page 2 - diyAudio

sånn jeg forstod det derfa burde det ikke brukes så høye spenninger på et lm3886 chipset selv om det er mulig. Har sjekket elfa, farnell og ebay og finner ikke noen trafoer som jeg tror passer. Er det mulig å få litt oppklaring slik at jeg kan gjøre et fornuftig trafokjøp?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En normal 24v trafo burde gjøre susen. Mange av disse leverer spenninger opp mot 27.5v som jeg har målt.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    En normal 24v trafo burde gjøre susen. Mange av disse leverer spenninger opp mot 27.5v som jeg har målt.
    Takk for rask respons! Har du en spesifik trafo å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BlackkoZ : Er det noen referanser til bruk av lavere spenning til denne chip ?

Personlig bruker jeg 2*24 V trafo som i tomgang etter likeretting gir 34..36V sånn omtrent, og det svelger chippene helt fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. +/-36 volt ja. kjør amp'n hardt i 4 ohm med dip nedi 2 ohm å se hva som skjer. magisk blå røyk og en parfyme som skremmer rottene

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med 8ohms høytalere som ikke detter langt ned, så kan du kjøre ganske nær grensen med tanke på spenning. men om du bruker 4ohms høytalere, så vil jeg anbefale 2*20V trafo.
    noe som faktisk gir +/-28V så den anbefalingen er ikke så dum. du kan gå opp til +/- 32V om du KUN skal kjøre 8ohms høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    hmmm. +/-36 volt ja. kjør amp'n hardt i 4 ohm med dip nedi 2 ohm å se hva som skjer. magisk blå røyk og en parfyme som skremmer rottene
    Tja kan vel hende, MEN jeg jukser litt og bruker en 30-40VA trafo til hver chip. Tenker da kneler trafon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Tja kan vel hende, MEN jeg jukser litt og bruker en 30-40VA trafo til hver chip. Tenker da kneler trafon.
    nja. jo den kneler i den forstand at den brenner opp i så fall.
    chip'n vil prøve å dra strømmen uansett om trafoen klarer å levere eller ikke.
    (minnes gamle nad) da er det vel uansett bedre å brenne av en $6 chip

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for liten trafo vil vel ikke skade noe, bare gi mindre effekt ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for liten trafo(som ikke leverer nok A) skader seg selv. derimot en trafo med for lav spenning, det gir kun mindre effekt.
    forsterkeren trekker den strømmen den trenger(fra lyttene, som igjen skal lades opp av trafoen). om trafoen da ikke klarer og levere, så vil den omsider gå varm og brenne opp.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du prater om en komplett strømforsyning. trafoen leverer det den kan levere, det blir ikke omsatt effekt før man kommer til likeretter og kondensatorbank. (derfor oppgis de i VA og ikke W)
    hvordan den sku gå varm og brenne opp ved å levere for lite strøm kan ikke jeg begripe.
    en ringekjerne f.eks bryr seg ikke om hvor mye effekt utgangstrinnet i forsterkeren vil ha, den gir det den kan og stopper der. på samme måte som når en forsterker topper utgangseffekten sin og ikke får nok spenning til øke volumet.
    likeretteren kan ryke om kondensatorbanken er for stor, men det har heller ingenting med trafoen å gjøre. den gir bare en spenning og påvølgende strømtrekk etter behov.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja vel. så en trafo kan ikke brennes? nei vel. synes jeg har sett det.
    strøm leveres ikke. det trekkes.
    trafoen prøver å levere det som vil trekkes. når det overskrider hva viklingen tåler. hva skjer da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He eh he, skal si det ble vann på mølla.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    He eh he, skal si det ble vann på mølla.
    eller varme på jernet
    går omtrent samme vei det

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at en 24V trafo er det jeg trenger, men da er spørsmålet: hva er forskjellen mellom 2*24V og +/-24V? Trenger vel en +/-24V til denne forsterkeren. Fint om noen kunne komme med noen konkrete trafoer å anbefale slik at jeg ikke dummer meg ut.

Her er det jo en 2*24V trafo: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-33&toc=18841 , men problemet der er jo at den har fire ledninger ut og forsterkeren har 3 inputs +/jord/- og det tilsvarer vel en +/-24V trafo.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Da tror jeg at en 24V trafo er det jeg trenger, men da er spørsmålet: hva er forskjellen mellom 2*24V og +/-24V? Trenger vel en +/-24V til denne forsterkeren. Fint om noen kunne komme med noen konkrete trafoer å anbefale slik at jeg ikke dummer meg ut.

Her er det jo en 2*24V trafo: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-33&toc=18841 , men problemet der er jo at den har fire ledninger ut og forsterkeren har 3 inputs +/jord/- og det tilsvarer vel en +/-24V trafo.
    en trafo har ikke +/- spenning. det finnes 2 typer. 2*24V(dual sec) og 24-0-24V(centertap). hvordan tafo og likeretter/PSU kobles varierer litt.
    da må du fortelle hvilken strømforsyning du skl buke.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter snakk med en med elektronikkutdanning landet jeg på denne trafoen:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-68&toc=18841

Den har 2 * 24 med en tanke i bakhodet. Tanken er å koble de to monoeffektforsterkerene (se første post) i serie. og da ha to slike forsterkere som kjører. Er det noen som har erfaring/kompetanse om dette vil fungere? Tenker altså audio output på første forsterker koblet til audio inputt til neste forsterker. Er det noen motstander/IC/andre komponenter som vil slite med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio ut fra en forsterker og inn på neste? :-?
    Det, ser jeg ingen hensikt med, og om du kjører inn et signal på 20-30V på inngangen til forsterkeren er jeg redd det sier bare futt!

Ellers så vil den trafoen du har linket til fungere greit.
    Om du skal drive 4 ohm høyttalere kan du godt gå ned på spenningen til 20-22V
    Og 300VA er rikelig med effekt til to slike forsterkere, holder nok med 200VA om du vil spare noen kroner på trafo.
    Du kobler sammen rød og brun kabel til 0-punktet inn på strømforsyningen, og så grønn og blå kabel inn på de to andre tilkoblingene på hver side.
    En sikring på primærsiden på trafoen er å anbefale.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf
    Det, ser jeg ingen hensikt med, og om du kjører inn et signal på 20-30V på inngangen til forsterkeren er jeg redd det sier bare futt!

Og 300VA er rikelig med effekt til to slike forsterkere, holder nok med 200VA om du vil spare noen kroner på trafo.
    Du kobler sammen rød og brun kabel til 0-punktet inn på strømforsyningen, og så grønn og blå kabel inn på de to andre tilkoblingene på hver side.
    veldig veldig enig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf

Høres veldig fornuftig ut

Har bygd noen forsterkere sjøl også, deriblant en helt enkel sak med 3886-er, og såvidt jeg husker så fungerte den rimelig greit til å være så billig

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •