DIY högkontrast Lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY högkontrast Lerret

Hittade en intressant sak som ser brukbart enkelt ut, men framför allt, väldigt billigt kontra det vad en högkontrastduk kostar.

Glass Bead Projection Screen — DIY How-to from Make: Projects

Vanlig glasbaserad blästersand på vanlig plastbaserad matt vit färg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig og grei løsning, men jeg tror ikke man skal regne med samme resultat som man får ved kjøp av et "ferdig" høykontrastlerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är väl det som är tjusningen med DIY. Ett "vanligt" lerret blir precis lika bra i DIY som det man köper om man gör det på rätt sätt, så jag ser ingen anledning till att det skulle bli dåligare med exemplet ovan.

Det hade varit intressant att veta/se vad ett högkontrastlerret hjälper på de billigare ljuskanonerna med ev. ND filter framför objektivet. Shit in/Shit out principet gäller ju även här, men man kan ju i alla fall göra förutsättningarna bättre genom att ta bort en del flaskhalsar.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...dette er nok mer ett "high gain" enn ett "high contrast"-prosjekt gitt... Bruk av glassbiter gir en rekke negative artifakter, som hotspotting, synlig struktur osv osv.

Jeg er for øvrig helt enig i at et DIY-lerret kan bli minst like godt som et ferdig produsert et, men forutsetningen da er jo at en har de riktige tekniske egenskapene.

Det finnes jo en del DIY-malingsalternativer for high-gain, uten at jeg har testet noen av disse. Det jeg imidlertid vet fra tidligere (Screen Goo), er at en skal være svært overvåksom når en påfører malingen.

Som et siste innspill har jeg sett en del høykontrast-lerreter opp gjennom, og veldig mange av disse har en del negative artifakter som f.eks. dårligere innsynsvinkel og/eller hotspotting. Det er ikke uten grunn at DNP bruker en rekke lag i sine dukløsninger, som er eneste løsning JEG så langt har sett funker uten større sideeffekter... Her kan det selvsagt ha kommet løsninger fra andre aktører siden sist jeg sjekket, er et marked i konstant utvikling. Problemet med DNP er selvsagt at de verken selger duk i DIY eller har en pris som i de fleste tilfeller er forsvarlig i privat øyemed.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •