Material till Cornertraps (Superchunk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Material till Cornertraps (Superchunk)

Skall laga mig cornertraps och tänkte höra med vilka materialer och även format som är bäst.

Har sökt och läst en del, och en del går för Markplater som är mycket mer styva och har högre densitet än typiska Flexi A Plattor eller rullar.
    Förklaringen (som jag förstår det) går i att den högre densiteten absorberar längre ned men har ett smalare spekter av frekvens den absorberar.

Rockwool Markplate® :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Flexi A-plate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Den andra frågan är, som skissen nedan visar, ger det bättre resultat av att ha en kvadrat i hörnet än den traditionella trekanten? Massan tillsäger det, men här har jag för lite kunnskaper.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden jeg leste meg opp på dette nå, men jeg vil tro at det ikke er annen ulempe enn utseendet å bruke et rektangel framfor et triangel. Kan ikke forstå annet enn at det gir et minst like bra resultat som triangelet.

Men med samme mengde materiale, vil muligens triangelet være mer effektivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack, man vill ju komma undan med så lite materialkost som möjligt.

En annan ide är som bilden visar. Den kan man göra väldigt mobil och stabil om man limmar/fäster en tunn mdf i botten.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen materiale som fungerer best til alle størrelser. Lager man superchunk små, så vil det være en fordel med materiale med litt høy densitet som f.eks rockfon industrial. Markplater er alt for tette og er en dårlig løsning. Lager man superchunksene store, så bør man bruke løsere materiale. Jo større, jo lavere gjennomstrømnings motstand bør det ha. Det er helt feil at man skal bruke noe som er veldig tett. Det vil dempe dårligere. Skal du lage de veldig veldig store vil vanlig løs byggeisolasjon fungere best. Da må du trolig bygge i flere omganger med noe i mellom slik at det ikke faller. Og det skal heller ikke presses sammen, men ligge løst. Du kan f.eks bruke hønsenetting mellom lagene.

Så sant firkanten er like bred som en trekant, så vil den nok fungere bedre siden det tross alt er dobbelt så mye og den bygger lengre ut. Lager du den kortere på sidene, så er det ikke sikkert.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I detta fall skall de bara vara 40cm i den horisontella riktningen, men jag har möjlighet att göra de längre i den vertikala riktningen (riktning från första bild). Gör det lite eller ingen skillnad kan jag lika gärna ha de 40X40 (i triangel) för att spara material.

Supert att få uppklaring i materialet. Då blir det de billigare Flexi plattorna. Industrial är väldigt svårt, och dessutom väldigt dyrt att få tag i här.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med 40 cm i det horisontale? Bredde i front eller lengde på sidene? Det er uansett alt for lite for at det skal kunne fungere som en bassfelle. Du må lage de større for en seriøs effekt. 60-65 cm bredde i front bør være et absolutt minimum og da vil rockwool murplater fungere fint til en vanlig superchunk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde om ritningen lite. Jag har 40 cm att gå på i den riktningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger inn spørsmål her istedenfor å lage egen tråd på nesten d samme.

Jeg vurderer å bygge bassfelle i hjørnene. problemet er at det kun er et hjørne (av 4) jeg kan gjøre som jeg vil.

I front av rommet har jeg kun 20cm bredde på hver side av lerretet, vil det gi noe effekt å da lage bassfellen, si 20x60 cm eller må jeg gå lenger ut i rommet? vil glava proff35 holde eller Bør jeg absolutt gå for rockfon industrial?

samt siste hjørne bak i rommet har jeg kun 10cm å gå på før dør, men fri bredde. noen tips her til evnt bassfelle eller er det bare å gi opp? rommet brukes for d meste til film!

takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg lurer på litt av det same. Vurderer å gjera noko med bassen i romet, men har få mulige plasseringar. Har ein open "gang" der det kanskje er mulig å plassera litt glava. Vil det hjelpa?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •