En teori om lydstøy fra projektor og takfester

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En teori om lydstøy fra projektor og takfester

Skal innrede det nye kinorommet i kjelleren og har gått å tenkt masse på diverse rundt dette. Spessielt en ting....

Takfeste til projektoren. Alle vet at det er en del viftestøy fra pj'er og om den settes opp ned i takstativ å blir hengende fritt i rommet kommer støyen, lydbølgene rett ned på sitteplassen. Har derfor gått å tenket på hvordan det ville vært å montert sammen 2stk plater på ca 40x40/60x60cm og ha noen metallstenger mellom da blir det som en hylle som henger ned fra taket som gjør at pj*en kan stå opp på den nederste platen. om den settes på noen billige spikes vil jo ikke pjen forplante noe durelyd via "stativet" og lyden vil jo treffe platen og reflektere til taket før lyden kommer ned til personen i sofaen under. går jo også ann å bruke en form for lyddempings plate både på bunn av plate og i tak. er dette noe som er prøvd ut?

Skal sies at jeg ikke kan bygge pj'en inn hverken i lukket kasse i tak og i bakveggen....

noen meninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort det samme med en projektor jeg hadde før. Det funker ganske bra, men det kommer litt på om rommet ellers er godt dempet. Er det ikke dempet så vil lyden bare komme tilbake fra andre retninger, dog litt lavere i nivå.

Jeg lagde to plater, monterte projektoren i den øverste, og den nederste kledde jeg med skumplast for å dempe refleksjon. Den nederste platen må være ganske stor for at det skal ha effekt, minst 60x60 cm.

Spikes er ikke lurt, de sørger for å koble maksimalt til underlaget, så du vil faktisk overføre projektorstøyen i stedet for det motsatte. Det er bedre å sette den på mykt underlag i såfall.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh takker for raskt svar. jeg tenkte og spikes kunne være lurt med tanke på lufting. men det er ikke så stort problem hos meg da utsugningskanal fra villavent er like i nærheten. mulig det kan være smart å montere pj i taket da opp ned som vanligt å bare lage en plate under (f.eks med 20cm klaring fra bunn plata å ha lyddempingsplate på den? Jeg kommer til å lage mest sannsynlig 6 plater i taket i kinoen. da kan eventuellt den ene være der pj'en står montert

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger du en Sony projektor så blir ikke støy et tema. Jeg har min på en hylle rett over hvor jeg sitter og støy er null problem.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sony sine pjer er for dyre for meg klarer ikke spare opp penger i den situasjon jeg er i nå så blir nok maks pris på 12000, å da støyer de aller fleste i denne prisklassen. om jeg derimot må spare har jeg ikke pj før til julhehe

din link "min kino" er no good antiloop. kansje du skal sjekke hva som er galt? 404

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om man har stillegående projektorer er det fortsatt interessant å dempe støyen fra dem ytterligere. Min VW95 bråker ikke mye, men det hadde vært supert om jeg kunne redusert støyen fra den ytterligere. At det er stille i rommet når det er stille partier i filmen er med på å øke dynamisk kontrast og dette er et veldig bra grep for å gi anlegget best mulige arbeidsvilkår.

Tror jeg skal prøve å montere noen flere absorbenter i taket rundt projektoren. Koster ikke stort. Og får man dempet støyen med 2-3dB er det 2-3 dB ekstra dynamikk.

Mvh

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Selv om man har stillegående projektorer er det fortsatt interessant å dempe støyen fra dem ytterligere. Min VW95 bråker ikke mye, men det hadde vært supert om jeg kunne redusert støyen fra den ytterligere. At det er stille i rommet når det er stille partier i filmen er med på å øke dynamisk kontrast og dette er et veldig bra grep for å gi anlegget best mulige arbeidsvilkår.

Tror jeg skal prøve å montere noen flere absorbenter i taket rundt projektoren. Koster ikke stort. Og får man dempet støyen med 2-3dB er det 2-3 dB ekstra dynamikk.

Mvh

LIKER!

dette er akkuratt slik jeg er selv små tilltak gjør ofte stor forbedring! og 2-3db er jo merkbart siden det er de lyse tonene som høres best. Fant for mange år siden ut at det går an å kjøpe skumplater til bruk for spesialutstyr til slike kofferter brukt i industri. fåes i alt fra 40x50 til 1x1m og tykkelser fra 2cm til 10cm. enkelt å lage til og de var de som var best for demping av høye frekvenser, testet også ut noen fra clas ohlson, biltema sine og plater fra slike absorbsjons kitt. sistnevnt var dyrest men ikke best. det er jo stor forskjell i tetthet og matteriale i disse. men de med store porer virket som å spise opp litt lyd på en måte. skal se om jeg finner noe linker

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    sony sine pjer er for dyre for meg klarer ikke spare opp penger i den situasjon jeg er i nå så blir nok maks pris på 12000, å da støyer de aller fleste i denne prisklassen. om jeg derimot må spare har jeg ikke pj før til julhehe

din link "min kino" er no good antiloop. kansje du skal sjekke hva som er galt? 404
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/antiloop

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •