DIY-subb etter Espelid-metoden. dynaBel-ROY-104

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-subb etter Espelid-metoden. dynaBel-ROY-104

Hei.

Jeg ser for meg å bygge denne subben: dynaBel ROY 104 Subwooferkit u/kab (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Kasse tenkte jeg å få en møbelsnekker til å lage. Det eneste unntaket er at jeg skal ha ekstern forsterker så da skal jeg ikke ha en kasse til plateforsterkeren.

Hvis jeg beholder de samme utvendige målene blir da kassen etter mine beregninger ca 2 liter større. Har det noe å si? Jeg kan jo alltids lage nye mål for å oppnå 40 liter.

Har noen sett noen målinger av denne subben? Det står at den spiller ned til 26hz, men det i seg selv sier jo pent lite...

Jeg ser for meg å drive subbene med en bel canto evo 4 gen2, som skal være 2x600W i 4ohm.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen har jo 4 stk i hver sin 25L kasse, og med EQ spiller det visst godt helt ned til 20hz. 42 vs 40 liter har lite å si, så du kan med god samvittighet bruke tegningene til dynabel.

Målinger av denne suben i noen andre sitt rom har vel relativt lite å si for deg og ditt rom, men du kan ikke forvente de helt store jordskjelvene uansett av 1 stk 10" element. Derfor har Tangen 4 stk.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med målinger mente jeg vel en simulert kurve ala det man får med winisd, men i den versjonen jeg har så finnes det ikke noe valg for slave-element.

Kanskje jeg skal gå for lukket slik som den opprinnelige planen var. Mindre kasse, som er et stort pluss. Det tar mindre plass og billigere er det og. Prisen blir jo også lavere siden to slaveelementer koster det samme som ett basselement. Da kan jeg sikkert lage 3 subber for prisen av to.

Jeg har et par anti-mode på vei i posten så litt EQ skal man jo også få til. takk for innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bare klint på med flere aktive elementer og EQ.

Som sagt over har jeg fire sånn i hjemmekinoen, hver i 25 liter kasse. Bruker en del EQ for å få det ned til 20 Hz, men ikke avskrekkende mye heller. Jeg har lagt en "house-curve" som stiger 12 dB fra 160 og ned til 20 Hz. Funker veldig godt. Deler de på 160 Hz også.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok til at jeg lager 2 stk i første omgang.

Er det nødvendig med noe intern avstiving i så små kasser? Hva med innvendig dempematriale, har du brukt det? Går det greit å lage kuber eller bør de ha en annen form. Jeg lest at stående bølger har lettere for å oppstå i kuber, men det er jo mye snake-oil ute og går så det er ikke lett å vite hva man skal ta for god fisk uten en doktorgrad eller to.

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Det blir nok til at jeg lager 2 stk i første omgang.

Er det nødvendig med noe intern avstiving i så små kasser? Hva med innvendig dempematriale, har du brukt det? Går det greit å lage kuber eller bør de ha en annen form. Jeg lest at stående bølger har lettere for å oppstå i kuber, men det er jo mye snake-oil ute og går så det er ikke lett å vite hva man skal ta for god fisk uten en doktorgrad eller to.

Avstiving er aldri feil, men om materialet er av 22mm tykkelse, så bør det ikke være noe stort poeng i såpass små kasser. Sunn fornuft fungerer fint her. Føler du at du vil stive av, så gjør du det.

Stående bølger er ikke noe problem i denne kassen, siden bølgelengden for de frekvensene elementet skal spille, er mye lenger enn største lengde i kassen.

Anng. dempemateriale, så kan akustikkplater (rockwool) eller noe jeg har brukt ved fler tilfeller, og som har vist seg å fungere veldig bra, "twist" altså polergarn beregnet for å polere bil... "Vanlig" dempeull gjør lite eller ingen nytte ved så lave frekvenser. (ikke så mye ved høyere heller...)
    Om man "maler" veggene inni kassa med ca. 5-10mm av den nye typen tectyl, den vannbaserte som herder fort og ikke lukter, så demper det bedre enn å bruke asfaltmatter. Det kan lønne seg å grunne mdf'en før man påfører tectylen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De stående bølgene i en 25 liter kasse kommer så høyt i frekvens at de ikke burde være problematiske ved delefrekvens rundt 100 Hz. Jeg har ikke noe demping i mine kasser. Og siden de er så små brukte jeg ingen avstivere heller. Det er bare kuber (tilnærmet kube) i 15 mm kryssfiner. Ikke noe problemer med vibrasjon i kassene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •