Line-aray aktiv sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Line-aray aktiv sub?

Ferietider er tid for artige lydidèer. Mens jeg koste meg i utlandet kom jeg på en idè. Hva med forstlag til en aktiv line-array sub. ideen min hvar noe angående to suber med 5 "8" i hver sub med en passende aktiv forsterkning ala hypex forsterker. Konstruksjonen består av et tår med elementene i.Dette er ikke en plan for meg å bygge men jeg ville høre med dere om dette lar seg gjennomføre. Ting som må tenkes på er elementer, forsterker, konstruksjon, LPF osv.. Noen ideer om hvordan dette kan gjøres. tror dette kan bli en trå til inspirasjon til diyere der ute på forumet.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff greide å skrive line-array feil. Huff ikke god start:-D.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat Line Array? Tenker du å ha 8+ subber?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker på et line-array som en alternativ måte å bygge en sub med dyp bass og hurtighet. Siden små ellementer er generelt sett hurtigere en store ellementer, og mange elementer gir membranarealet til noen store elementer. På denne måten håper jeg at en line-array sub hadde vært en sub som kunne spille meget dynamisk og stor hurtighet. Jeg tenker da at hver sub er et tårn med 5 "8" tommere. Ideen hvar også at dette skal være en lukket kunstruksjon. Siden en line-array høytaler har flere elementer å fordele lyden tror jeg de generelt sett skal tåle mere effekt.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    jeg tenker på et line-array som en alternativ måte å bygge en sub med dyp bass og hurtighet. Siden små ellementer er generelt sett hurtigere en store ellementer,
    LOL, så du er ute etter et mellomtonearay?

Jeg har tenkt på det samme, men av andre årsaker. Dette ville vært en god løsning for folk som bor på leiligheter ol som ikkehar for masse footprint å ofre til en subwoofer, og siden man sjeldent har pynt oppå en subwoofer så hvorfor ikke konstruere den til taket?
    En annen positiv side med en slik sub er spredningen, den skal i teorien bli lettere å integrere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fire linearrays med fire 21" i hver. Det funker det! Det er dipoler.

At store elementer er trege er en myte, og det er direkte usant. Det er helt andre faktorer enn størrelsen som kan føre til "treg" lyd.

En annen løsning jeg har hørt og som funker bra er fire 12" Peerless XXLS i lukket kasse og line-source. Litt billigere enn mitt eget bass-system kan du si.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker på et line-array som en alternativ måte å bygge en sub med dyp bass og hurtighet. Siden små ellementer er generelt sett hurtigere en store ellementer, og mange elementer gir membranarealet til noen store elementer. På denne måten håper jeg at en line-array sub hadde vært en sub som kunne spille meget dynamisk og stor hurtighet. Jeg tenker da at hver sub er et tårn med 5 "8" tommere. Ideen hvar også at dette skal være en lukket kunstruksjon. Siden en line-array høytaler har flere elementer å fordele lyden tror jeg de generelt sett skal tåle mere effekt.
    Det er TS-parametrene som bestemmer hvor raskt elementet er, ikke elementstørrelsen. Ikke tro at mindre elementer er raskere enn større. For det er helt feil. I mine øyne er små elementer et kompromi i forhold til tilsvarende store elementer.

Tenker du på noen konkrete 8"? For jeg har problemer med å finne noen kandidater som tilfredstiller de kravene jeg ville hatt som sub eller bass. Vedlagt bilde er 6,5" sammenliknet med 24". Flatt fra 30hz og opp til over 150hz. Dersom du øker størrelsen til 12" så tror jeg det er mye lettere å finne egnede kandidater. Grunnen til at du nevner så små elementer er det pga du ønsker veldig mange små kasser? eller er det noe annet?

Dersom jeg skulle laget ny basseksjon med 4-8 elementer hadde det blitt hjørneplaserte horn som i klynger på 4 i hvert stack hadde gått ned til 25 hz og hvert plassert i hjørnet for å dra nytte av noen ekstra hz i dybden der. Jeg ville ikke utelukket horn for denne oppgaven, med mindre du har kun tenkt på dette pga størrelse. Når du har 4-6+ horn får du en "koblings" effekt ved at hornmunningene samles og du får noen hz ekstra i bunn. Og når du igjen plasserer dette i et hjørne får du enda flere hz i bunn. Her er noen forskjellige:
    KensonPro Home

Hvilke krav har du?
    - Størrelse på kasse
    - Frekvensområde
    - Prisklasse
    - Krav til følsomhet på systemet?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er TS-parametrene som bestemmer hvor raskt elementet er, ikke elementstørrelsen. Ikke tro at mindre elementer er raskere enn større. For det er helt feil. I mine øyne er små elementer et kompromi i forhold til tilsvarende store elementer.

Tenker du på noen konkrete 8"? For jeg har problemer med å finne noen kandidater som tilfredstiller de kravene jeg ville hatt som sub eller bass. Vedlagt bilde er 6,5" sammenliknet med 24". Flatt fra 30hz og opp til over 150hz. Dersom du øker størrelsen til 12" så tror jeg det er mye lettere å finne egnede kandidater. Grunnen til at du nevner så små elementer er det pga du ønsker veldig mange små kasser? eller er det noe annet?

Dersom jeg skulle laget ny basseksjon med 4-8 elementer hadde det blitt hjørneplaserte horn som i klynger på 4 i hvert stack hadde gått ned til 25 hz og hvert plassert i hjørnet for å dra nytte av noen ekstra hz i dybden der. Jeg ville ikke utelukket horn for denne oppgaven, med mindre du har kun tenkt på dette pga størrelse. Når du har 4-6+ horn får du en "koblings" effekt ved at hornmunningene samles og du får noen hz ekstra i bunn. Og når du igjen plasserer dette i et hjørne får du enda flere hz i bunn. Her er noen forskjellige:
    KensonPro Home

Hvilke krav har du?
    - Størrelse på kasse
    - Frekvensområde
    - Prisklasse
    igjen dette er bare idè og jeg har veldig glad for konstruktiv kritikk.

Hvilke krav har du?
    - Størrelse på kasse
    tenkte på en sub som gikk fra gulv til tak hvor det å plasere den i hjørne er en god idè
    - Frekvensområde
    tenker kanskje på en sub som går ned til 28 hz.
    - Prisklasse
    dette er bare en idee men rundt 10-12 000
    Siden ideen er at denne skal få singnalet fra koaks inn i denne aktive subben og at siden dette er et konsept så er dette ikke noen spesifikk forsterker jeg skal parres med. når det kommer ann på impandansen på elementet er kanskje en 8 ohms versjon å foretrekke.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørneplaseringer gir som regel ujevn respons oppover i frekvens.

Men to subtårn mellom front og senter fungerer veldig bra, de fleste andre jeg har sett med det har også fått veldig gode resultater.

Ville absolutt sett på 12" eller 15" og en forsterker med dsp.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Hjørneplaseringer gir som regel ujevn respons oppover i frekvens.

Men to subtårn mellom front og senter fungerer veldig bra, de fleste andre jeg har sett med det har også fått veldig gode resultater.

Ville absolutt sett på 12" eller 15" og en forsterker med dsp.
    +1

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hvar noe som som det her som var ideen:

Denne er da ikke aktiv som jeg tenkte på og bilde er hentet fra denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, dette er et aktivt bass-system det.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hvar noe som som det her som var ideen:

Denne er da ikke aktiv som jeg tenkte på og bilde er hentet fra denne tråden.
    det så veldig lovende ut! 8-)

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så veldig ut som mitt bass-sysem:wink:

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis har du byttet ut de småtassene ved siden av.

Geir Arne

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de var *****ig pinglete:-D

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK audio har jo noe som kan defineres litt som et subb array i Elements serien sin. jeg trur dem bruker 8" elementer i kassene sine, den aktive versjonen kan drive seg selv samt 1 passiv versjon. spiller ikke så dypt men.

Produkte - HK Audio

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    HK audio har jo noe som kan defineres litt som et subb array i Elements serien sin. jeg trur dem bruker 8" elementer i kassene sine, den aktive versjonen kan drive seg selv samt 1 passiv versjon. spiller ikke så dypt men.

Produkte - HK Audio
    Takk for inspill men tenkte litt mer på diy løsninger. Det er jo selføgelig også spennende å sette hente inn ideer fra PA.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å stable opp XTZ w12.18P og driv dem med en god forsterker?

Det er en løsning jeg har i bakhodet.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må si meg enig med ostemannen her.. Jeg tror EAW BH760 f. eks kan være et godt utgangspunkt. Da vil man få meeget god frekvensrespons med 4-8 kasser samt $#/"($ output!.. Når du har så mye headroom er det også fullt mulig å bruke litt EQ for de nederste tonene :twisted:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •