Line-aray aktiv sub? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Tror jeg må si meg enig med ostemannen her.. Jeg tror EAW BH760 f. eks kan være et godt utgangspunkt. Da vil man få meeget god frekvensrespons med 4-8 kasser samt $#/"($ output!.. Når du har så mye headroom er det også fullt mulig å bruke litt EQ for de nederste tonene :twisted:
    Du tuller nå? De koster 44.000,- per stk ffs. Du anbefaler TS å bruke mellom 176.000 og 352.000,- ........

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på det trådstarter lurer på.

Skulle jeg startet et slikt prosjekt ville jeg brukt noen gode 8" fra Seas. De er forholdsvis rimelige og gir en ganske fleksibel løsning. Men man må ofre litt av den dypeste bassen sammenlignet med rene sub elementer, så dette er jo avhengig av hva man ønsker.

Uansett. 5stk av CD22RN4X vil gi mulighet for høy deling. Noe å tenke på om man vil bruke aktiv deling. De vil også fungere tilfredstillende i bunn med så mange elementer.

På forsterkersiden må man jo finne ut hva man vil først. En vanlig Hypex subamp vil nok fungere bra om man skal bruke dette som en vanlig sub. Skal man dele aktivt må man investere i et aktivt delefilter, men da kan man velge hvilken forsterker man vil.

Geir Arne

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganilsen er på banen ja. Da blir det vanskelig å diskutere.

Men jeg har ikke helt sett for meg hvilke størrelse du tenker deg per kasse. Dersom du kunne gitt et estimat så vil det være mulig å komme med mer konkrete forslag.

Her er anbefaling til bra element med lav Fs. Funker bra i små kasser også.
    http://bmsspeakers.com/fileadmin/bms...ium_woofer.pdf
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det diktatur som gjelder!

I første post har trådstarter definert 5stk 8", med to slike kasser. Men om jeg forstod målet riktig var det lav footprint som var litt essensielt, samt "hurtige" basser(noe som ikke nødvendigvis betyr "små").

Geir Arne

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du tuller nå? De koster 44.000,- per stk ffs. Du anbefaler TS å bruke mellom 176.000 og 352.000,- ........
    Jeg mente ikke at han skulle kjøpe de subwooferne -.-... I forhold til hva trådstarter sikter til er det jo nettopp dette han vil ha, bare mindre elementer.

Det er mulig og ta utgangspunkt i andre høyttalere og bygge lignende eller etter samme prinsipper. Det var poenget.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Her er det diktatur som gjelder!

I første post har trådstarter definert 5stk 8", med to slike kasser. Men om jeg forstod målet riktig var det lav footprint som var litt essensielt, samt "hurtige" basser(noe som ikke nødvendigvis betyr "små").

Geir Arne
    Bra noen forstår meg!:-D Det hvar noe sånt i tanken ja. Sånn cirka som bassene til 8X12 tom(Bilde lenger opp i tråden). Tanken hvar mer hvordan få til en slik løsning teknisk. For eksempel hvordan man kobler og eqer bassene. Eller noen anbefalinger av element og forsterker som passer godt sammen. Men dette er bare en idee så alle forslag som er ontopic er bra.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Bra noen forstår meg!:-D Det hvar noe sånt i tanken ja. Sånn cirka som bassene til 8X12 tom(Bilde lenger opp i tråden). Tanken hvar mer hvordan få til en slik løsning teknisk. For eksempel hvordan man kobler og eqer bassene. Eller noen anbefalinger av element og forsterker som passer godt sammen. Men dette er bare en idee så alle forslag som er ontopic er bra.
    Det er anbefalt rundt 30l om du skal ha den jeg linket til i bassrefleks(som blir billigst) eller med slave. Man må nesten kjøre en simulering på denne ang hvordan man i såfall ønsker porten, og der er nok Ostemannen bedre enn meg om han orker å gjøre en simulering på nevnte element.(?)

I en liten lukket kasse er jeg litt usikker på hvor tidlig den ruller av(men det kan jo også simuleres).

Dette med EQ og forsterker defineres stort sett av budsjettet. En kraftig forsterker bør man uansett velge, og EQ får man fra rimelige behringer og oppover. 8x12_TOM f.eks. bruker en DP forsterker på bassene og har korreksjon og deling i DEQX. Det er relativt kostbart, men har også mange muligheter.

Geir Arne

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå absolutt for lukket om du ikke kan ha stoore kasser og store porter.

8 stykk 12" eller 10" i lukket gir nok output i normale rom på en 2-4m avstand, 8" mener jeg blir litt snaut i de nedre frekvensene. da må du isåfall he en del fler.

Størrelse på lukket kasse har ikke såå mye og si, så lenge elementet er av litt kvalitet, du har eq og nok effekt.
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •