Selvbygg: Ikea "Blanda" - BILDER I POST #31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvbygg: Ikea "Blanda" - BILDER I POST #31

Hei!

Jeg har lenge hatt lyst til å lage noe for morro skyld av høyttalere.. "just because" ... Jeg har null erfaring med slikt, men liker å pøve meg frem med ting.

Jeg så denne Ikea spherical speakers, first build done. - diyAudio og Andsor sine bakhøyttalere som er blitt laget av Ikea "Blanda" skåler og tenkte, yess noe slikt vil jeg lage!

Jeg har tenkt litt på å handle inn noen fulltoneelementer fra Dynabel, er det noe jeg burde tenke på i forhold til spesifikasjoner? Jeg hadde tenkt meg et 4 eller lignende. Er det noe jeg må tenke på her? Har kikket på denne:

Tang Band W4-655SH 4" Fulltone. (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Og, jeg har null peiling på delefilter og lignende.. hvordan er det med fulltoneelementer, kobles de rett til høyttalerkabler eller hva? :?

Sikkert flere som tar en facepalm her av mine spørsmål nå, men dette er for morro skyld... Og hvem vet, kanskje det blir noe kvalitet ut av de

UPDATE

Høyttalerene er nå ferdige og kan sees i post #31!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk lei av bomturer til Ikea for å kjøpe Blanda (de har de jo ALDRI inne :evil: ) så laget jeg like godt et par av Sekin bollene istedet.
    Brukte W3-871S. Har ikke spilt dem inn enda men kan allerede konkludere med at her blir det pent lite bass. Er for bruk på kontor med minimalt volum, så det er intet savn heller.

W4-655SH er kanskje enda bedre egnet, men vær obs på at den er litt tynn i diskantområdet. Selv syns jeg de høres helt ok ut så lenge du sitter i fase.

..og ja, det er bare å koble fra elementet og direkte til forsterker. Du KAN bruke filter men ta et skritt om gangen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    evt. kan du hive deg på de her, som vil overgå en fulltone uansett:
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

ikke særlig vanskeligere heller. 33cm kapp hele veien. stikksag til høl + litt pussing.
    klæsj på et minidsp delefilter $120, last inn filen og done deal.

men behøver 2 forsterkere per høyttaler. (7.1 analog inn fra hvilken som helst receiver)
    ca. 2500-3000kr for elementer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget var at det skulle være for morro skyld, og ikke noe mere avansert.. Tror ikke jeg gir meg i kast med noe slikt enda.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Gikk lei av bomturer til Ikea for å kjøpe Blanda (de har de jo ALDRI inne :evil: ) så laget jeg like godt et par av Sekin bollene istedet.
    Brukte W3-871S. Har ikke spilt dem inn enda men kan allerede konkludere med at her blir det pent lite bass. Er for bruk på kontor med minimalt volum, så det er intet savn heller.
    Med et 3" element vil det nesten ikke bli noe bass med mindre man lager noe horn for å øke følsomheten. Man bør kombinere med en subwoofer.
    Jeg kan ta noen simuleringer på dette elementet du linket til senere, men det er vel generelt en fordel å bruke en kuleform på denne typen ht slik at man minimerer baffle step. Problemet kan bli å få stort nok volum til å bruke den som en fulltone, og man må supplere med en sub. I og med at de har litt forskjellige størrelser på skålene kan man jo velge litt i volumet på kassen.

Men vær obs på at det er like lett å lage et par små kassen i mdf. Skålene er ikke 100% runde og det krever en del pussing og sparkling om det skal se bra ut. De blir også framtunge, så man må ha en form for stativ til de, selv om de bare skal stå på en tv-benk e.l.

Når alt dette er sagt, så låter mine 3" TB meget bra i disse kulene. Stereoperspektivet forbløffet meg første gangen jeg hørte de, og kombinert med en skikkelig sub så er dette mye prima lyd for en liten penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blandas fasong er nok den beste med tanke på baffelutforming, men fasongen på Sekin er ikke så helt gal den heller etter det jeg har forstått.

BUUUT - Tok turen innom Ikea i dag, og jammen hadde de fått inn Blanda. Men det er ikke samme type lenger
    De er frest ut fra et finere laminat og er tynnere/lettere. All good things must come to an end?

Leker med tanken på å lage en hul fot til mine 3", slik at de muligens kan fungere som en slags dobbel bassrefleks/transmisjonslinje/horn.

PS: Sekin kan stå av seg selv 8)

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, så trist :O

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh, så trist.. da må man enten finne gode alternativer eller finne på noe annet..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Blandas fasong er nok den beste med tanke på baffelutforming, men fasongen på Sekin er ikke så helt gal den heller etter det jeg har forstått.

BUUUT - Tok turen innom Ikea i dag, og jammen hadde de fått inn Blanda. Men det er ikke samme type lenger
    De er frest ut fra et finere laminat og er tynnere/lettere. All good things must come to an end?

Leker med tanken på å lage en hul fot til mine 3", slik at de muligens kan fungere som en slags dobbel bassrefleks/transmisjonslinje/horn.

PS: Sekin kan stå av seg selv 8)
    Kuleformen gjør konstruksjonen svært sterk uansett om den er tynn, så på slike dimmensjoner vi holder på med her så tror jeg det skal holde. Jeg lagde noen stativer til mine utav 5" støperør. Skjært til i rett lengde, sydde en slange av biltemas høyttalerstoff og vips ferdig. Jeg såg i etterkant at det kunne jo faktisk brukes som en del av høyttaleren uten at det ser slik ut. Da vil du plutselig kunne få et 3-4 ganger større volum, avhengig av lengden og bredden selvfølgelig.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er fortsatt håp det er bra. Skal innom Ikea om ikke så lenge, får se hva de har tilgjengelig.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med fulltoneelementer og delefilter?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange fulltoner trenger et notch-filter eller BSC-filter. Det henger sammen med baffelen elementet står i. Her er et eksempel: link. En øvre eller nedre deling gjøres på lik måte som med alle andre elementer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tak i 2stk 28cm "Blanda" boller, mangler 2 til!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulltone og delefilter: Det er altså ikke mulig å koble elementet rett til terminal? :roll:

Synes forøvrig at disse var utrolig rå golfballføtter fylt med sand.
    Selvbygg: Ikea "Blanda" - BILDER I POST #31-sph42-jpg

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    som med alt annet innen hifi er det bare å prøve og høre hva du synes selv! Men ja, de fleste bruker et baffelstepfilter eller andre filter også på fulltoner. Det er fysiske grenser for hvor lavt et 3" element kan spille, og å fore det med dype basstoner kan bli slitsomt for elementet og deg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Fulltone og delefilter: Det er altså ikke mulig å koble elementet rett til terminal? :roll:
    Joda. Jeg bygde inn 4 stk. 3" fulltoner i TV-benken som centerhøyttaler, og kjørte rett på høyttalerterminalen på receiver.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ ikke ha noe filter, og det er ikke alltid man BØR ha det heller. I mine "blanda" bakhøyttalere har jeg ingenting. Husk at du kan aldri heve følsomheten i visse intervaller i frekvensresponsen, man kan bare dempe.

TB sitt W3-781 har i utgangspunktet ikke verdens beste følsomhet, noe som gjør at å sette et notch-filter på vil gjøre vondt verre. Du vil ende opp med en høyttaler med lav følsomhet, men som har en jevn og fin frekvensgang. Her må du velge og vrake litt.
    Dersom du har muligheten til aktiv EQ derimot er det det aller beste, for der kan man øke gain der man ønsker det, og ikke bare dempe. Da vil du jo beholde følsomheten og frekvensgangen, med mindre det er i bunn man øker, for da vil kanskje x-max begynne å snike seg tett innpå deg.

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke noe filter på mine ikea kuler.
    Bruker de som pc høyttalere og er kjempe fornøyd med di

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johime
    Jeg har heller ikke noe filter på mine ikea kuler.
    Bruker de som pc høyttalere og er kjempe fornøyd med di
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Joda. Jeg bygde inn 4 stk. 3" fulltoner i TV-benken som centerhøyttaler, og kjørte rett på høyttalerterminalen på receiver.
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Du MÅ ikke ha noe filter, og det er ikke alltid man BØR ha det heller. I mine "blanda" bakhøyttalere har jeg ingenting. Husk at du kan aldri heve følsomheten i visse intervaller i frekvensresponsen, man kan bare dempe.

Takk dere, det var de svarene jeg trengte!!

Da vetner jeg egentlig bare på litt ekstra penger igjen og så må jeg finne 2 "Blanda" bolller til så skal jeg begynne på dette prosjektet.

Hva slags elementstørrelse kan man bruke? Jeg tenke på å faktisk gå for et 5" element, men det blir kanskje stort? Er 4" bedre?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil elementstørrelsen være avgjørende for bassen, og du vet selv best hva du trenger og ikke trenger. Mange elementer kan skilte med lang slaglengde, men større arealstørrelse byr som regel på mer forvrengingsfri bass.

Dersom du skal kombinere med sub så trenger du ikke mer enn 3", men dersom du skal kjøre disse i ren stereo så vil jeg anbefale minimum 4".

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •