Musikksub XL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: Musikksub XL

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikksub XL

Etter litt eksperimentering har jeg endelig landet på et slags sub-konsept. Men det ligger litt ufortalt historie bakenfor. Kort fortalt har man et 3-veis system under planlegging som etter litt grubling trenger litt drahjelp helt i bunn. Systemet er JBLs 4675C(LF) + "superdiskant".

Ikke akkurat noe pinglesystem, så subene bør være av litt kapasitet for at det ikke skal se og høres dumt ut.Dette JBL-systemet har 2x15" i BR som er tenkt å overlappes fra 80Hz. Blir litt dumt med en sub som er mye mindre enn mellombassene...

Så planen er å bruke 2x18" per side i BR. Etter å ha prøvd 2x15" JBL (2226H) i PushPull-kobling...
    Musikksub XL-dsc00026-jpg

...mener jeg at det er en naturlig kobling på 18"erne også. Jeg har selvsagt prøvd litt med 18" for å teste ut vs. JBL 15".

Precision Devices PD-186 har fått lekt seg litt i ~220L kasse@24Hz tuning. Låter mer naturlig og renere når man får skjøvet fb nedover i frekvens + respons lenger ned. Derfor XL-sub. Push-pull er definitivt prikken over i'en.

Sizevice og utseendemessig blir det noe alà dette, men litt større (dette er 15" i litt mindre volum). Jeg sjonglerer med ~380L i utgangspunkt, noe som skulle gi ca. 180L netto pr. 18".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet du har linket til vises ikke ....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Vises hos meg. Kan selvsagt laste opp her på AV-forum også hvis det ikke ordner seg. Mulig at det datt ut under redigering?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God damn, noen er mer ambisiøse enn andre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har linket til bilder på hifisentralen.no, og der må man sikkert være innlogget for å få se dem. Er nok derfor det ikke funker for oss andre

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *******s hfs. Skal fikse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! *følge med*

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg jeg fikk sjonglert bilder sånn noenlunde på plass.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt grubling tenker jeg at det er fornuftig å finne frem til et brukbart kompromiss mht. kassestørrelse, dimensjon og demping. Her et eksempel på hva som skjer i en stor kasse med og uten demping:

Man ser klart at demping (blå kurve) gir en renere (mindre alpelandskap + bittelitt mindre nivå) respons i øvre område. Det er jo her (mellom/øvre bass) vi hører best også, så jo renere, jo bedre.

Dimensjonene er også av betydning. Får vi spredd 1/4-bølgeresonnasene litt fra hverandre, er det enklere å dempe dem ned. De høyeste resonnansene blir også godt dempet av delefilter. (~2 oktaver). Et kompromiss selvsagt, men tror det er levelig
    Musikksub XL-ppsl18x2-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt om hvilke inntrykk du har av de forskjellige oppsettene i post 1?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå kjører jeg PD-186 i JBL-kassene (tatt baksiden i bruk ). Jeg har også spilt en del på JBL 2x15" før dette forsøket, og disse erfaringer leder meg mot dette prosjekt.

Jeg opplevde en tydelig hørbar forbedring ved å kjøre JBL 2x15 i push-pull. Det låter bare renere og tydeligere. Subjektivt kanskje litt "slankere", men lettere å høre detaljer, og når det smeller i bassen, så skvetter man desto mer. Mer dynamisk kontrast kanskje? Så PP er en vinner.

Dernest hoppet jeg fra 15" tunet rundt 35Hz til 18" tunet lavere (~24Hz). Dette gav også renere og penere lyd + mer sammenheng kontra 15" i normal kobling. En brå frekvensdrop på 30-tallet høres litt amputert ut, så man bør nok ha respons lenger ned. godt mulig at annerledes groupdelay også gjør sitt. Totalt sett ender jeg da opp med å tenke 2x18" i PP-kobling som en veldig god løsning. Jeg har ikke forsøkt 2x18" enda, men det bør låte knall gitt erfaringene med 2x15" i PP.

PS: Man ser sommerværet gjennom vinduene - regn og kuling. Hifi er egentlig en ålreit hobby å ha i bakhånd :/

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan syntes du "JBL lyden" er i forhold til "PD lyden". Har brukt mye PD selv, og vet hvordan det er, men har brukt mindre JBL.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med PPSL?
    Push pull fungerer bedre jo nærmere elementene er hverandre, og du får dem igrunn ikke nærmere enn i PPSL.
    A Thread for those interested in PPSL enclosures - diyAudio

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvordan syntes du "JBL lyden" er i forhold til "PD lyden". Har brukt mye PD selv, og vet hvordan det er, men har brukt mindre JBL.
    Hmm, vanskelig å si noe eksakt om det. Har kun sammenlignet 15"erne, men i ulike kasser og med ulik respons. Men hvis jeg skulle forsøke meg på en subjektiv sammenligning mellom PDN-15BR40 og JBL 2226H, så synes jeg kanskje at JBLen spiller ørlite strammere, mens PDen låter litt varmere og rundere. Dette kan sikkert ha noe med T/S-parameterne å gjøre også. 2226en er en relativ lav-Qts driver, og er godt dempet, mens PDen er mer optimalisert mot bassrefleks og for å gi litt mer helt i bunn i litt større kasser. Har dog ikke prøvd dem høyt i frekvens - mulig forskjellene hadde vært lettere å høre da. Begge driverne gjorde egentlig en god jobb i bassen hos meg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Hva med PPSL?
    Push pull fungerer bedre jo nærmere elementene er hverandre, og du får dem igrunn ikke nærmere enn i PPSL.
    A Thread for those interested in PPSL enclosures - diyAudio
    Ja, enig i det. Er dog usikker på hvor mye det er å vinne på å bruke slot når det skal deles lavt (~80 Hz), og hvor bølgelengdene er lange. Har ikke funnet mye konkret rundt akkurat det. Ulempen med slot er at kassen blir litt mer komplisert å bygge + bittelitt større. Bare det å kjøre PP i flat baffel gir lett hørbar forbedring, så man har allerede vunnet mye der. Jeg får vurdere det snekkermessige litt - å kjøre med slot er uansett den optimale bruk av PP.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den slutter ikke kontant å spille ved 80hz, og det er jo harmoniske osv videre opp i frekvens som blir mer effektivt tatt hånd om....
    Men hvor stor effekt det har aner jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt JBL2226 så jeg kjenner den jo. Lydmessig så er den litt "fet" og "varm" i klangen, noe som kanskje reflekterer at forvrengningen er en del høyere enn hva mer moderne drivere klarer. Jeg byttet den ut med en Beyma 18P1000, riktignok en 18", men i samme kasse og tuning. Lydmessig strammere, mer punchy og definert. Derfor vil jeg nok anbefale å se på andre drivere enn JBL2226.

Newcomer Ruben96 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Etter litt eksperimentering har jeg endelig landet på et slags sub-konsept. Men det ligger litt ufortalt historie bakenfor. Kort fortalt har man et 3-veis system under planlegging som etter litt grubling trenger litt drahjelp helt i bunn. Systemet er JBLs 4675C(LF) + "superdiskant".

Ikke akkurat noe pinglesystem, så subene bør være av litt kapasitet for at det ikke skal se og høres dumt ut.Dette JBL-systemet har 2x15" i BR som er tenkt å overlappes fra 80Hz. Blir litt dumt med en sub som er mye mindre enn mellombassene...

Så planen er å bruke 2x18" per side i BR. Etter å ha prøvd 2x15" JBL (2226H) i PushPull-kobling...
    Musikksub XL-dsc00026-jpg

...mener jeg at det er en naturlig kobling på 18"erne også. Jeg har selvsagt prøvd litt med 18" for å teste ut vs. JBL 15".

Precision Devices PD-186 har fått lekt seg litt i ~220L kasse@24Hz tuning. Låter mer naturlig og renere når man får skjøvet fb nedover i frekvens + respons lenger ned. Derfor XL-sub. Push-pull er definitivt prikken over i'en.

Sizevice og utseendemessig blir det noe alà dette, men litt større (dette er 15" i litt mindre volum). Jeg sjonglerer med ~380L i utgangspunkt, noe som skulle gi ca. 180L netto pr. 18".
    har 2 stk pd.186 elementer liggende har planer om å bygge et par eller en subb med pd.186 elementer. er usikker på om jeg skal bygge to separate subber eller lagen en gsub med to elementer i en kasse...?
    men om du har arbeidstegninger til de pd kassene, ville jeg så gjerne hatt dem klør i fingrene til å få dem i gang :twisted:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler foregående innlegg fra eXa og Tangen bringer oss til nåtidig grublestatus...

Hvis vi tar dette med forvrengning i øvre område først: Elementer med kortsluttningsring hevdes å hjelpe. Jeg er muligens innstillt på å kompromisse mht. slot ved å bruke elementer med kortsluttningsring. Grunnen er at akustisk spredning kan være av det gode ift. uequalizerbare dipper fra reflekterende flater. (Får regne litt på det)...

Ellers er jeg enig i at 2226 neppe er SOTA i dag. Ei heller PD186. Jeg beveges mer og mer mot BMS. Ikke at forannevnte drivere er dårlige - men det er nå engang greit å benytte seg av ypperste teknologi når man først gir seg i kast med et subbassprosjekt som uansett har en relativt høy kostnadsramme.

BMS benyttes f.eks. i Tannoys nyeste SR-satsning og L'Acoustis suber. Konsekvent bruk av kortsluttningsringer og skikkelig ventilasjon av spole. Videre synes driverne å ha relativt høy mms og lav Vas = perfekt for BR og dette prosjekt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk ut PD1851 :-D