Hva slags lim må til (ferritt mot stål)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags lim må til (ferritt mot stål)

Sitter med et par kurver til et spennende reconingsprosjekt, men desverre har de nok fått endel juling under frakten så på en av dem har toppplaten løsnet fra magneten, jeg har klart å adskille delene og rengjordt dem uten å klemme av meg fingrene, men tør ikke å prøve å sette dem sammen igjen før jeg har en brukbar jigg klar, og fått dreid en sentrerings hylse i et passende umagnetisk materiale til å tre ned i gapet.

Uansett vil jeg gjerne ha noen forslag til hva slags lim jeg bør bruke for å få dette til å sitte. og er det noe jeg bør være klar over når det gjelder å lime sammen en toppplate i stål med en ferritt magnet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Sitter med et par kurver til et spennende reconingsprosjekt, men desverre har de nok fått endel juling under frakten så på en av dem har toppplaten løsnet fra magneten, jeg har klart å adskille delene og rengjordt dem uten å klemme av meg fingrene, men tør ikke å prøve å sette dem sammen igjen før jeg har en brukbar jigg klar, og fått dreid en sentrerings hylse i et passende umagnetisk materiale til å tre ned i gapet.

Uansett vil jeg gjerne ha noen forslag til hva slags lim jeg bør bruke for å få dette til å sitte. og er det noe jeg bør være klar over når det gjelder å lime sammen en toppplate i stål med en ferritt magnet?
    2 komponent standard Araldite (epoxy) bør gjøre jobben. Det herder uten lufttilførsel og du har et par timer på deg å få ting sammen før herdeprosessen starter. Bør få stå i fred 24 timer før du bruker høyttaleren. Litt varme gir hurtigere herding og sterkere limforbindelse. Fås kjøpt i små tuber mange steder.

PS. Ikke kjøp rapid Araldite (rød). Den herder meget raskt og er ikke så sterk som standard.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanlig araldite holder hvis det ikke er så mye krefter på det som skal limes.

du må iallefall passe på at det ikke er noen urenheter i mellom så det er bart metall mot magnet du limer, litt pussepapir er fint for og øke heften til limet.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som herder litt over tid er nok essensiellt, planen er ivertfall å dreie en "kopp" i MDF som skrues fast på en plate stor nok til at 2 mann kan stå på platen og senke kurven med toppplaten forsiktig ned på magneten etter at limet er påført.
    Da toppplaten er 12,7mm tykk kan jeg bruke 10mm kryssfiner skrudd fast i koppen til å holde magneten på plass slik at den ikke "hopper opp mot topplaten når den senkes på plass.

Sentreringen er tenkt gjordt ved hjelp av en umagnetisk hylse med minimal klaring i gapet og ved hjelt av 4 radiellt plaserte skruer rundt toppplaten til å justere den inntil hylsen kan beveges fritt. så igjen, at limet ikke biter momentant er viktig.

Magnet systemet er til 1 JBL 2242/2243 så her er det fare for fingrene om ikke forholdsregler taes.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •