Hvordan optimalisere innstillinger med aktiv deling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan optimalisere innstillinger med aktiv deling?

Lurer litt på følgende... Hvordan går dere fram og hvilket verktøy brukere når dere skal finne fram til optimal nivå, delefrekvens og evt EQ når en deler aktivt?

Har 3-vegs høyttalere som jeg deler aktivt med MiniDSP og bruker fabrikkoppgitte parametre men synes likevell det er ett eller annet som ikke sitter helt. Om det er MiniDSP som ikke er helt på høyde eller om det er mini kunnskaper er ikke sikkert, men sikkert først og fremst det siste

Bare noe så enkelt som dette med nivå.. hvordan gå fram? Har selv gjort det så enkelt som at jeg sender sinustoner på div frekvenser for så at det skal være mest mulig jevnt nivå på bass (<350hz), mid (350-1500hz) og diskant (1500hz<), er dette noenlunde korrekt eller er der bedre måter?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En målemic og dertil egnet måleprogram er absolutt å anbefale.
    Nivået klarer du nok greit uten, men ofte er problemet summeringen ved og rundt delefrekvensene, noe som er nærmest umulig å finne ut av uten måleverktøy.

Det kan være at den naturlige avrullingen til elementet, summert med avrullingen til filteret gir deg en annet steilhet på filteret enn hva det i teorien skulle blitt, eller ikke minst er det ofte et problem relatert til fase eller tidsforskyvning.
    Benytter du elementer med tendenser til ringing og oppbrytning, som f.eks metallmembraner, kan det også være at du trenger å eq ned disse problemene før filteret.

Den tid jeg benyttet Behringer DCX2496 til aktiv deling, satt jeg med laptopen i fanget og kunne både justere filtere og kjøre målinger "on the fly" mens jeg samtidig lyttet til resultatet. Morsomt og lærerikt

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MiniDSP har også mulighet for realtime justering men med den begrensningen at en kun kan ta en høyttaler om gangen.

Har papir fra prdusent på hva jeg bør bruke av delefrekvenser/steilhet og EQ men dette er ikke først og fremst beregnet på hifi (det er EAW kinohøyttalerne det er snakk om) og fungerer ikke optimalt synes jeg.

Hva måleprogram er å anbefale? Har prøvd meg med REW endel men blir som oftest mer frustrert enn fornøyd så jeg ender oftest opp med å nullstille og gå tilbake til utgangspunktet

Greia er at jeg ikke helt vet hva som ikke fungerer, men noe er det som burde vært bedre og da mistenker jeg at det er innstillingene i MiniDSP som ikke er optimale

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •