6-kanal diy forsterker. Trenger tips! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var ikke meningen at dette skulle bli en slåssearena.

Har på følelsen at audiosan har peiling på det han snakker om og enige at hypex går god for sine SMPSer av egen interesse også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de gjør nok det men det r god SMPS'er. det e det ingen tvil om.
    men til 4 ganger prisen av en GOD linær PSU. så skal det mye til å forsvare prisen om så forvregningn går fra 0.005% til 0.002%, så er det ikke et øre på planeten som klarer å høre den differansen
    Hvor i landet er du forresten?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    de gjør nok det men det r god SMPS'er. det e det ingen tvil om.
    men til 4 ganger prisen av en GOD linær PSU. så skal det mye til å forsvare prisen om så forvregningn går fra 0.005% til 0.002%, så er det ikke et øre på planeten som klarer å høre den differansen
    Hvor i landet er du forresten?
    Studerer i Trondheim fortiden, men drar ofte ned til Oslo.

Ser jo nå du bor i Trondheim?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ville ha til du var i trondheim det gjør jo ting litt lettere

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mange ikke har fått med seg utviklingen av Hypex på SMSP og tenker på slik det var tidligere. Selv er jeg ikke i tvil hva jeg hadde valgt, men det blir jo også et pris spørsmål. Uansett, lykke til med Hypex forsterkerne. Bra blir det nok uansett.

Her er forøvrig hva Hypex selv skriver:
    We do prefer the SMPS instead of the linear PSU. Our PSU with the Slifoils caps is the highest quality.

You or others are free that have your own opinion but we go for our SMPS. Please don’t compare our SMPS to other manufacture we do have a much, much lower EMI and this is partly reason for the good audio performance.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    hvordan kan du si SMPS'n måler mindre forvregning?
    det er litt som å si at ford mondeo er bedre enn opel. jaha. hvilken opel
    kan kke si SMPS'n er bedre uten å ha noe idè om den andre PSU'n.
    Kan du komme med et eksempel på en god lineær psu?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ManagHead
    Kan du komme med et eksempel på en god lineær psu?
    en som er litt skreddesydd for forsterkeren og type trafo.
    lytter med lav ESR er jo fint. om en har en moderne trafo.
    koblings kondensatorer er alltid fint. når de er kalibrert etter forsterkeren.
    type CRC/CLC er fint på mye forsterkere(i hovedsak klasseA dette brukes mest). dobble likerettere bør brukes. (en pr halvdel).

og såklart lyttebank som har mere enn nok kraft reserver, samt en over dimensjonert trafo også ta hensyn til spenningen l lyttene. ikke bruk 80V lyter til +/-20V

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bygger en 6-kanaler med Hypex UcD400 kan du fint dra alt med en enkelt SMPS. De har en 1200W SMPS som heter SMPS1200A400. Husk på det at musikk ikke er et kontinuerlig signal, og i praksis drar man bare ca 1/8 av full effekt i snitt når man spiller på "full guffe"... (dvs klippenivå). Hvis du skal kjøre aktiv deling også så stiller det seg enda heldigere, da diskanten ikke vil dra spesielt mye effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Hvis du bygger en 6-kanaler med Hypex UcD400 kan du fint dra alt med en enkelt SMPS. De har en 1200W SMPS som heter SMPS1200A400. Husk på det at musikk ikke er et kontinuerlig signal, og i praksis drar man bare ca 1/8 av full effekt i snitt når man spiller på "full guffe"... (dvs klippenivå). Hvis du skal kjøre aktiv deling også så stiller det seg enda heldigere, da diskanten ikke vil dra spesielt mye effekt.
    ja med UcD400 går det. men planen var UcD180. der blir SMPS400/180 i minste laget.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja... det går det også. Og hvis man vil sove godt om natta så kan man kladde på et par digre lytter som ekstra reservoar.

Jeg har en hjemmekino-amp av egen tapning som har en ICEpower 100ASP, med fem (ja, 5 stk) 500A moduler som drar strøm av 1000ASP modulen, hvis innebyggede SMPS klarer ca 1200W. Det er altså en "overbooking" av SMPS'en med 3-gangen. Det skal ikke fungere i teorien, men det gjør det faktisk. Veldig bra også. Poenget er at musikk og filmlyd ikke er et kontinuerlig signal, det er peaker. Og klarer man peakene er man stort sett i mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja... det går det også. Og hvis man vil sove godt om natta så kan man kladde på et par digre lytter som ekstra reservoar.

Jeg har en hjemmekino-amp av egen tapning som har en ICEpower 100ASP, med fem (ja, 5 stk) 500A moduler som drar strøm av 1000ASP modulen, hvis innebyggede SMPS klarer ca 1200W. Det er altså en "overbooking" av SMPS'en med 3-gangen. Det skal ikke fungere i teorien, men det gjør det faktisk. Veldig bra også. Poenget er at musikk og filmlyd ikke er et kontinuerlig signal, det er peaker. Og klarer man peakene er man stort sett i mål.
    vil tro reservoaret blir litt smått da. ja det går, men med stor offring på dynamikk og kontroll. og slenge på ekstra lytter på en smps KAN skape store problemer på stabilitet.

jeg quoter Zen-Mod it depends of type of SMPS

some are brick like solid , some are sensitive to sparrow's fart

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex sine SMPS tåler fint ekstra kondensatorer. Det skal ikke så mye til heller for å ta unna peakene slik at man unngår at spenningen begynner å droppe nevneverdig.

Jeg har prøvd ekstra kondiser på Hypex SMPS'er, ingen ustabilitet å spore. Men heller ingen lydmessige fordeler .....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex sine SMPS tåler fint ekstra kondensatorer. Det skal ikke så mye til heller for å ta unna peakene slik at man unngår at spenningen begynner å droppe nevneverdig.

Jeg har prøvd ekstra kondiser på Hypex SMPS'er, ingen ustabilitet å spore. Men heller ingen lydmessige fordeler .....
    okei. har aldri prøvd jeg. men som en generel heads up
    jeg vet dog at hypex overdriver litt va PSU'er softstarter og trafoer takler.
    en hypex softstart klarer IKKE 1500VA trafo med lyttebank. jeg brant ene motstanden med 1000VA og 40.000uF. etter det byttet de 3W motstandene til 5W. brant da en motstand og relè med 1000VA og 408.000uF.
    en TR501 500VA trafo sier dem klarer 2stk UcD400 sammen med stereoHG PSU'en(600W).ja om du liker flat lyd. oppgraderte til 2x500VA trafoer og 2x ST PSU'er(400W). det var som natt og dag. så å ha kraft reserver i massevis er et must. vil ikke anbefale noen å gå for minimum som hypex anbefaler. heller minimum x2
    men ellers synes jeg hypex er strålende. selv om jeg helst går for klasse A

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal egentlig holde kjeft, for jeg har seks Ncore NC400 med hver sin SMPS600. Bare for å være på den sikre siden av overkill. Og jeg er aldri over 20W peak fra noen av de....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal egentlig holde kjeft, for jeg har seks Ncore NC400 med hver sin SMPS600. Bare for å være på den sikre siden av overkill. Og jeg er aldri over 20W peak fra noen av de....
    det er jaggu rett det:-D du har kjøpt så mange nå ja
    Ncore over hele registeret? eller er det for bassene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over hele fjøla ja.

Overrasket over hvor mye bedre Ncore ampene er i bassen, sammenlignet med UcD.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over hele fjøla ja.

Overrasket over hvor mye bedre Ncore ampene er i bassen, sammenlignet med UcD.
    såpass ja men er det forsterkerne eller SMPS'ene som gjør det?
    det er ufattelig forskjeller i bunnen ved å bytte lytter. jeg har funnet panasonic veldig sterke i bunn. og go kvalitet såklart

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel begge deler som teller tipper jeg, men mest Ncore selvsagt. Er meget fornøyd med Ncore ampene. Jeg har hatt diverse UcD før, og ble aldri helt komfortabel med lyden i de. Ncore derimot .... men koster flesk gjør det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel begge deler som teller tipper jeg, men mest Ncore selvsagt. Er meget fornøyd med Ncore ampene. Jeg har hatt diverse UcD før, og ble aldri helt komfortabel med lyden i de. Ncore derimot .... men koster flesk gjør det.
    ja siste biten er jeg jaggu enig i
    holder med til "laveffekt" klasse A jeg

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •