Weltron Radio 2001 anno 2012 - Oppussing og fornying

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Weltron Radio 2001 anno 2012 - Oppussing og fornying

Morn!

Dette prosjektet har jeg tenkt på i et par år allerede, men har først nå fått ut fingeren og kjøpt et prosjekt på Ebay, nærmere bestemt en Weltron 2001. Disse radioene er jo veldig funkis-populære forståelig nok, men jeg bryr meg svært lite om 8-track player eller radio. Jeg kommer derfor til å kun bruke selve skallet og deretter putte inn nye elementer, touchskjerm, forsterker og litt annet snacks om mulig. Og det er her jeg muligens trenger litt assistanse! Mer om det senere. Her ser dere da hvordan den ser ut!

Utseendet:

Dette kommer til å bli bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demontering:

Et par gamle Pioneerhøyttalere!

Mye ledninger og overflødig mas. Bortvekk med det!

Har kommet frem til at det er 4" høyttalere jeg trenger og selve kulen er på ca 14 liter. Innvendig kommer det forsterker og noen enkle koblinger som USB og AUX. Dette vil bli koblet opp mot en "touch"skjerm, men er fremdeles litt usikker på hva jeg skal velge.

Ang. høyttalerelementer, hvilke burde funke best? Tenker at Tang Band W4" ekslusive blir litt for "high-end" til en slik liten musikkbox, men kan evnt. gå ned til 3". Utseendet til ekslusive er pent og kunne godt tenke meg å videreføre orange/hvit/svart i resten av kulen. Synspunkter?

Tang Band W4": Tang Band W4-1337SD 4" Fulltone (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Tang Band W4" Ekslusive: Tang Band W4-1879 4" eksklusiv fulltone (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Evnt. gå ned en størrelse til Tang Band W3":Tang Band W3-1878 3" eksklusiv fulltone (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Stilig idè dette her altså! Jeg ville ikke gått ned til 3" på dette bygget. Da vil du miste all tyngde i bunn. Jeg har selv TB W3-871 i et par skålen fra ikea og det er ingen bass. Det er helt kritisk med sub fra 80-90hz.

Her er den billigste 4" fra TB. Den gjør seg bra i en portet kasse på 10L. Med en tuning på 80hz vil du med det elementet kunne spille med fullt lydtrykk ned til 55hz før den ruller noe bratt av pga BR-kasse.
    Porten blir da et rør på 40mm diameter og 20mm lengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hei!
    Stilig idè dette her altså! Jeg ville ikke gått ned til 3" på dette bygget. Da vil du miste all tyngde i bunn. Jeg har selv TB W3-871 i et par skålen fra ikea og det er ingen bass. Det er helt kritisk med sub fra 80-90hz.

Her er den billigste 4" fra TB. Den gjør seg bra i en portet kasse på 10L. Med en tuning på 80hz vil du med det elementet kunne spille med fullt lydtrykk ned til 55hz før den ruller noe bratt av pga BR-kasse.
    Porten blir da et rør på 40mm diameter og 20mm lengde.
    Takker for tipset! Kommer nok til å holde meg til 4" ja. Ettersom kassen er i plast vil det nok bli litt bortkastet å bruke kostbare elementer. Hvordan vil den billigste til Tang Band sammenligne seg med Tang Band W4-1337SD 4" Fulltone (Produktdetaljer) [dynaBel AS]? Er det verdt prisforskjellen eller vil jeg dra like bra nytte av de billigste elementene?

Originalt så er det ikke noe bassport, men dette kan jeg sette både i forkant og bakkant. Bak er det allerede en åpning til batteriboksen, så en mulig port kan plasseres der. Fronten kommer til å bli tilpasset av en ny plastplate som jeg kommer til å frese ut nødvendige åpninger og hull.

En liten pause fra prosjektet i en dag eller to, så kommer det flere bilder hvertfall

Edit: Har tenkt tanken på å bevare portabiliteten til denne kassen, dvs bevare muligheten med batterier for å kunne drive kula. Finnes det en løsning i form av Lithium-ion batteri som er oppladbart, eller burde man satse på de klassiske store?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn ser det ut til at du strekker deg noen hz dypere med det dyrere elementet, men det er snakk om 10hz maks. Du vil kunne spille omtrent like høyt med samme effekt på elementene.

I toppen ser vi fra databladene at det dyrere elementet har en del gain i topp ift resten av frekvensregisteret, men hos den billige er det omvendt. Om du er veldig kritisk til å ha en rett frekvensrespons kan du jo bruke det dyre elementet og legge inn et filter for å dempe toppen. Da bevarer du følsomheten i resten av frekvensregisteret. Om dette er viktig vet jeg ikke, for jeg har ikke hørt disse elementene. Alt i alt ville jeg spart et par hundrelapper og gått for den billige varianten, da disse her er såpass like. Det vi ikke får vite noe om i databladet er spredningsmønsteret og forvrenging. Men siden dette ikke er noe superhifi så ville jeg gått for billig.

Når det kommer til batteriene vil jeg tro det finnes litt forskjellig innen fjernstyrte biler, fly etc. Om de leverer riktig spenning for forsterkeren er derimot noe annet.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy prosjekt! (selv om det skjærer litt i hjertet å se noe så funky bli hacket...)

Ville nok gått for Lipo-celler fra f.eks. Hobbyking.com. Stort utvalg av kapasitet, spenning og C-verdi

4,4Ah og 14.8V til $32.52. Om du åpner linken og bare har vinduet oppe en stund får du "spesialtilbud", og da sniker dette seg akkurat under momsgrensa

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn ser det ut til at du strekker deg noen hz dypere med det dyrere elementet, men det er snakk om 10hz maks. Du vil kunne spille omtrent like høyt med samme effekt på elementene.

I toppen ser vi fra databladene at det dyrere elementet har en del gain i topp ift resten av frekvensregisteret, men hos den billige er det omvendt. Om du er veldig kritisk til å ha en rett frekvensrespons kan du jo bruke det dyre elementet og legge inn et filter for å dempe toppen. Da bevarer du følsomheten i resten av frekvensregisteret. Om dette er viktig vet jeg ikke, for jeg har ikke hørt disse elementene. Alt i alt ville jeg spart et par hundrelapper og gått for den billige varianten, da disse her er såpass like. Det vi ikke får vite noe om i databladet er spredningsmønsteret og forvrenging. Men siden dette ikke er noe superhifi så ville jeg gått for billig.

Når det kommer til batteriene vil jeg tro det finnes litt forskjellig innen fjernstyrte biler, fly etc. Om de leverer riktig spenning for forsterkeren er derimot noe annet.

Ja, nei noe superhifi vil nok dette aldri bli pga forutsetningene til skallet. Da får jeg satse hardt på de små, de vil antageligvis spille fletta av de små som fulgte med fra før. Da får jeg satse på at de vil holde.

Ang. batteri så er nok dette noe jeg må forske litt videre på. Vet ikke helt hva slags forsterker jeg skal drive opplegget med, eller hva slags touchskjerm som skal få æren av å bli plassert i boksen, men et ønske om å kunne styre den via spotify og mobilen er nok målet!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Gøy prosjekt! (selv om det skjærer litt i hjertet å se noe så funky bli hacket...)

Ville nok gått for Lipo-celler fra f.eks. Hobbyking.com. Stort utvalg av kapasitet, spenning og C-verdi

4,4Ah og 14.8V til $32.52. Om du åpner linken og bare har vinduet oppe en stund får du "spesialtilbud", og da sniker dette seg akkurat under momsgrensa

Ikke dumt! Dette skal jeg se nærmere på! Takker og bukker.

Ang. hackingen så fungerte heldigvis ikke 8-track spilleren eller radioen. Kassen er også ganske slitt så neste skritt i prosessen er å pusse den ned med fint sandpapir og spraylakke.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke kuler og bøyde flater noe å kimse av! Sonosuber er stort sett bygget av støperør på under 1cm tykkelse i materialet, som i tillegg er av papp. Om du legger ett lag med bitumen så vil det sikkert være sterkt nok i massevis til å kunne oppdrive gode resultater med rett element.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig sak, tør jeg spørre hva du måtte by?

Hvordan vil et coax element spre høye frekvenser i forhold til fulltoner?
    Fulltoner har jo en tendens til å i stor grad produsere diskant "rett fram".. Kanskje ikke gunstig med tanke på at høyttaleren står 90grader fra lytter?

Seas H1602 L12RE/XFC er på kampanje hos Dynabel nå. Skal ha god off-axis spredning og ser ut til å stortrives i små kasser Seas H1602 L12RE/XFC (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Edit: Ser at den er 12cm, så kanskje litt i største laget :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke kuler og bøyde flater noe å kimse av! Sonosuber er stort sett bygget av støperør på under 1cm tykkelse i materialet, som i tillegg er av papp. Om du legger ett lag med bitumen så vil det sikkert være sterkt nok i massevis til å kunne oppdrive gode resultater med rett element.
    Nei, det vet jeg! Har allerede et annet høyttalerprosjekt med runde kasser som jeg foreløpig har lagt på is grunnet mangel på tid rett og slett. Dette prosjektet er er ikke fullt så tidkrevende og vanskelig! Skal prøve å få modifisert kabinettet til å fungere best lydmessig og vektmessig, men det burde ikke være et stort problem vil jeg tro.

Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Utrolig stilig sak, tør jeg spørre hva du måtte by?

Hvordan vil et coax element spre høye frekvenser i forhold til fulltoner?
    Fulltoner har jo en tendens til å i stor grad produsere diskant "rett fram".. Kanskje ikke gunstig med tanke på at høyttaleren står 90grader fra lytter?

Seas H1602 L12RE/XFC er på kampanje hos Dynabel nå. Skal ha god off-axis spredning og ser ut til å stortrives i små kasser Seas H1602 L12RE/XFC (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Edit: Ser at den er 12cm, så kanskje litt i største laget :P
    Ja, mulig, men det er ikke noe problem for meg å lage et festebrakett til elementet. Mulig prisen er i det stiveste laget i forhold til hva jeg vil få ut av selve kula, men med det må jeg nesten prøve meg frem og se.

Betalte ca 60$ og så kom frakta på 80$ i tillegg. Ganske mye for en radio som ikke funker, men til gjengeld er det en idé jeg har hatt altfor lenge til å ikke gjøre noe med! En Weltron 2001 som er strøken kan fort ligge på 3-400 bucks.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var såpevask og aceton-rens ferdig samt første lag pussing for å få bort mestebarten av gulningen og for å matte plasten, samt 40 år med møkk. Dette gikk overraskende greit, men tok selvsagt noe tid.

Før vask:

Etter såpevask og aceton:

Etter pussing:

Sjekk fargeforskjellen!

Noe pussing står igjen, men det for bli i morgen med 800/1200 før primer blir påført. Et par småfiks som blant annet et knekt feste og et par sprekker må limes og sparkles opp før den tid, men det nærmer seg på utsiden. Jeg har valgt å pusse ned metallplaten bak med all info om Weltron-radioen da jeg tenkte jeg kunne lage mitt eget skilt og merke.

Et spørsmål på tampen, er det noen her inne som har erfaring med å bruke drill-batterier som strømkilde? Har fått tilgang på 3 stk 12v 2,0 ah NiMH batterier til drill som ikke er i bruk lenger og har lekt med tanken på å seriekoble disse. Hvordan vil batteriene tåle å stå med kontinuerlig strøm koblet til? Vil batterikapasiteten være tilstrekkelig for å drive 2 høyttalere, forsterker og touchskjerm i ca 4-5 timer?

Thanks!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var høyttalerne ankommet, samtidig med litt verktøy! Venter forøvrig på et par pakker til som skal gjøre drillfresern litt mer komplett. Første inntrykk av elementene er meget bra, solide og overraskende TUNGE!

Ch-ch-check it out:

Proxxon FBS240. Et delekit samt flexislange er også på vei med en fotpedal. Verktøy <3!

Tang Band! Passet perfekt til de eksisterende høyttalerlokkende.

Skal kjøre en test med en Kingrex jeg har liggende, så får vi se hvordan lyden blir!

Mulig portabel strømkilde, har anskaffet meg 3 stk 12v, 2,0Ah drillbatterier som jeg tenkte å seriekoble, evnt bytte på når jeg skal bruke den uten strømkontakt tilkoblet.

Kassen er foreløpig ferdig sparklet og pusset, men jeg regner med at det dukker opp et par småting til som må fikses på utvendig. Neste steg blir å borre et nytt hull på baksiden til bærerem. Jeg må antageligvis kutte til et par støttebraketter til høyttalerne da vi trolig veier mer enn det plastikken klarer å bære!

Ellers tror jeg at jeg kommer til å satse på FiiO A1 digital forsterker (linky:FiiO A1 digital forsterker - Sort) som kraftkilde til høyttalerne. Jeg skal kjøre en test på høyttalerne med en Kingrex jeg har liggende, men det burde passe forholdsvis bra. Planen er å integrere volumknappen i forsiden av kassen med touchdisplay over. Det går med museskritt, men det går fremover hvertfall!

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kult det her! Venter spent på fortsettelsen !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sammenligning på de forrige høyttalerne og de nye. En liten forskjell gitt, dette burde spille vesentlig bedre!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passet fint inn det nye elementet der! Skal si ting har forandret seg i løpet av årene, sett ut fra det siste bildet. Det jeg er litt nyskjerrig på er om TB-elementet er såpass stort/tungt at om kassen får en liten kakk eller brå bevegelser så vil gitteret kunne gå i knas. Det er ikke noe åpenbare muligheter for forsterking?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passet fint inn det nye elementet der! Skal si ting har forandret seg i løpet av årene, sett ut fra det siste bildet. Det jeg er litt nyskjerrig på er om TB-elementet er såpass stort/tungt at om kassen får en liten kakk eller brå bevegelser så vil gitteret kunne gå i knas. Det er ikke noe åpenbare muligheter for forsterking?
    Stemmer bra det! Heldigvis så var det tidligere en firkantet boks som holdt elektronikken og høyttalerne oppe tidligere (se 1. bilde, andre post). Dette kan jeg faktisk bruke igjen til å lage støtte for høyttalerne. Jeg må bare tilpasse de litt!

Skal prøve å få gjort dette idag, samt fikse et par småting, bilder kommer!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten update her, har ikke kommet så fryktelig langt ennå, men støttebrakettene er nå ferdig! Litt finjustering til å de så blir det bra!

I tillegg kommer det en Fiio A1 Digital forsterker i posten etterhvert. Denne burde fint klare å drive de to elementene. Jeg kommer til å bruke det nederste metallbrakettet til å lage en holder for forsterkeren, slik at jeg også får integrert volumknappen i forsiden:

Neste skritt blir å 3D-modellere fronten med cut-outs til display og evnt. hull og knapper, slik at jeg kan frese ut en neat forside i plast! Stay tuned! 8)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetøft prosjekt.. :-D