Lydskulptur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72

Tråd: Lydskulptur

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Lydskulptur

Hei!

Jeg er en kunstner som bygger en lydskulptur. Jeg har som visuell kunster tatt avgjørelser som er rent estetiske, men lurer på om det er noen innspill fra lydspesialister her som kan være smarte å ta til etterretning. Det gjelder særlig hvordan jeg bør innrede skulpturen innvendig for å få best mulig lyd. Demping mm. Om det er noe poeng i å bruke den nautilusformen på innsiden, altså bygge sammen spiralen slik at det blir et krummet "rør" (som dere ser er det bare hulrom bak spiralformen på tverrsnittet).

Elementet som sitter i åpningen er en Emminence Kappa-10 pro. Hva slags ledning bør jeg ha fra plugg-hullet bak? Er det bedre lyd med 6.35 TRS (jack) eller går det greit med en 3.5mm?

Her ser dere et tverrsnitt av skulpturen.

[vimeo]30546413[/vimeo]

Skulpturen bygges i glassfiber (ca 4 mm) og vil henge fra taket i tre tynne tråder.

mvh
    Mats Sivertsen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke hjelpe deg med det du etterspør, men vil bare få kommentere at rent estetisk, er dette så absolutt en høyttaler jeg kunne hatt i stuen. :-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AVforum, estetisk sett er den meget flott å se på. Som lydkilde vil den derimot ikke fungere noe godt. Selve trakten du monterer høyttaleren i vil gjøre at den hører ut som en ropert og ikke som en åpen og luftig høyttaler. Du vil få et langt bedre resultat vis du flytter elementet 170mm lengre ut. En annen ting er at du bør ha noe avstivninger inne i kabinettet for å få fram en fyldig og kontant bass. Hele kabinettet innvendig ville jeg dekt med blygummi og jeg ville hatt et 20-30mm tykt skumgummi lagt utenpå det igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få noe lydkvalitet ut av dette må du bytte ut elementet. Det er et rent midbass/mellomtone element som kun går fra ca 90hz opp til rundt 1500hz. Du mangler da masse i bunn og har ingen diskant i topp. Her ville jeg valgt en fultonedriver eller et coax-element for å få med mer av spekteret.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -5db 50hz men seff ikke noe dypbass-mat

her er en coax i samme størrelse:
    Eminence Beta 10CX coaxial speaker. The Eminence Beta 10CX is a 10" 8 ohm coaxial speaker.

med diskant og ferdig delefilter:
    Silver Iris OB 10 Coaxial Unit [SI-OB-10] - $160.00 : Zen Cart!, The Art of E-commerce

stilig høyttaler forresten

edit; ser at den heter "subconch" så er vel ikke ment å benytte det øvre frekvensområdet.....

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg særlig til hvordan ting fungerer innen kunstens verden.
    Men lurer nå litt på om du ikke kan risikere beskyldninger om plagiering fra HiFi interesserte besøkende.

B&W Nautilus

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må nok B&W også finne seg i å bli beskyldt for plagiering, de var langt fra først ute. Men de er nok blant de mest vellykkede og ikke minst; mest kjente

Ville gjort veggene tykkere enn 4mm. Avstivning vil ikke gjøre det VERRE, men dobbeltkrumme flater støpt i glassfiber blir uansett enormt stivt. Båtskrog får jo blant annet "litt" juling mot bølgerygger i høy fart.

EDIT: lurer på om ikke det kan være lurt å bygge sammen spiralen slik du foreslår. Kan ikke argumentere for det sånn på stående fot, men jeg skal forsøke å finne noe som underbygger påstanden

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Takk for alle tips! Ja, jeg har blir fortalt at den trakten vil gjøre en del med lyden, men det er noe av den effekten jeg er ute etter – dette er ingen allround høyttaler sånn sett. Jeg har sett de nautilus høyttalerne, og de ligner i prinsipp, men jeg tviler på at jeg får søksmål av den grunn – dog etter den siste rettsaken mellom Apple og Samsung skal man trå varsomt også med design. Bra tips om demping og avstiving og alternative elementer!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som du er intr. i en fullfrekvens? men elementet du nevner er ment for bassgitar og går bare til 2khz. har du plass til en 12" får du beta med wizzercone som spiller til 8.
    evt. benytte fulltoner i 8" størrelsen som kan erstatte behovet for diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei einis,

Takk for svar! Ja, jeg er interessert i en relativt full frekvens. Tanken er at noe bass, mellomtone og diskant skal gå i denne høyttaleren, mens mest bass blir kjørt i en sub som står på gulvet evt. Så ja, jeg ser jeg har valgt helt feil element for dette – usikker på hva jeg tenkte den gangen, men tror jeg så får meg at lyden skulle være mer bass-orientert da en jeg gjør nå. Uansett, jeg kan lite om dette, men den kombiløsningen du foreslår virker interessant.

Du foreslår egentlig at jeg skal skaffe Eminence Beta 10CX Speaker Detail | Eminence Speaker og en Eminence ASD 1001 Driver Detail | Eminence Speaker som festes til den første? Evt skaffe den Silver Iris du nevner hvor alt er ferdig montert? Kan ekstremt lite om dette. Forstår det slik at dette blir et slags kombielement for mellomtone og diskant – hvordan kommer lyden fra diskanten ut hvis den er montert bakpå? Gjennom det hullet jeg ser i magneten? Det står noe om open baffle configuration, hva innebærer dette?

Trenger jeg noe splitting eller noe til dette? Du sier det kommer med ferdig delefilter. Ser det er fire kontaktpunkter på den Silver Irisen du viser til, kobler man bare til på alle fire?

Hvis jeg skal splitte til sub i tillegg, før det kommer til høyttaleren, hvordan blir "splitkjeden" min da?

Mange spørsmål her nå... Svar tas imot med takk!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    silver iris er en utgave av de to enhetene du linker til, med ferdig koblet delefilter. så slipper du den biten selv..
    wooferen er egentlig laget for åpen baffel (uten omsluttende kasse rundt) så kan vær bassen blir litt boomy, men sansynligvis ikke for gale med tanke på bruksområdet.. de skal vel henges høyt opp og stå en del på avstand slik jeg forstår?

diskanten skrues bare i wooferen ja. to ledninger til diskant og to til woofer, (fra delefilteret) veldig enkelt å koble opp.
    koster bare ca 2500 inkl frakt så kan vær verdt et forsøk iallefall. passer ikke wooferen så kan du beholde diskant og delefilter og kjøpe standardutgaven:
    Eminence Beta - 10 Speaker 150 W 8 ohm - Kr. 782,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

når det er sagt så finnes det bedre coaxer enn de, bla. diskanten er ikke allverden. men da må du muligens finne ut av delefilter på egenhånd.

separat sub må ha et delefilter og. evt. kan du kjøpe en separat subforsterker som er justerbart og har det inkl. de kobles på samme høyttaleruttak som coaxene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en bedre diskant som kan brukes isteden om nødvendig
    Selenium D220Ti 1" Titanium Horn Driver 8 Ohm 1-3/8"-18 264-270

litt høyere følsomhet, så du trenger kanskje en slik for å justere nivået mellom elementene. den bare kobler du mellom ledningene til diskant og limer den på det originale delefilteret (om du skulle gå for hawthorne)
    L-Pad 50W Mono 3/8" Shaft 8 Ohm 260-252

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så den Silver Iris er den enkleste for min del virker det som, men kan kanskje ikke bestilles fra Norge? Ikke noe must det altså.

Men forstår jeg deg riktig er wooferen i Silver Iris ikke den samme som "standard utgaven" Beta 10CX? Siden du sier den kanskje ikke passer – passer rent fysisk mener du? Ser det finnes både Beta 10a og Beta 10cx, men det er cx som er coaxial da regner jeg med og som man kan montere det diskantelementet på. Ser det står "Usable Frequency Range 58 Hz - 20 kHz" på denne – det er med den ASD 1001 eller uten? På kurven ser det ut til at det sipper på 5k så da er det vel med den diskanten da tenker jeg...

Hvis jeg ikke kjøper Silver Iris men de to delene hver for seg, hvilket delefilter burde jeg går for (hos f.eks evenstad – det er her jeg har bestilt før)?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    coaxene er ofte oppgitt med frekvensrespons inkl diskant ja.

wooferen fra hawthorne har litt andre specs for å booste bass i åpen baffel. men grunndelene er de samme.
    eminence delefiltrene fra evenstad er ikke dempet så mye (-3db) så diskanten vil spille høyere enn wooferen (med mindre du bruker en slik l-pad i forrige link). delene er også av den litt rimeligere typen.
    du kan jo kjøpe delefilter og diskant fra hawthorne og coax fra evenstad evt.
    men send hawthorne en mail med bilde av kabinettet ditt for å høre hvordan de tror wooferen vil fungere. ikke sikkert det blir så gærnt uansett relativt rimelig i forhold til delekostnad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Fikk svar fra Hawthorne om at han ikke ville anbefale denne kombinasjonen til en closed baffle. Han sier "placing one of our drivers in any sort of enclosure would result in sonic compromise and a degradation of it's sound potential." Kan jo hende han og min sin definisjon av "sonic compromise" er noe forskjellig. Uansett anbefaler også han å prøve en fulltone 8" driver slik du gjorde tidligere.

Hvorfor er en 8" bedre till fulltone? Fordi membranen er mindre? Han anbefaler en par tre typer men den jeg ser kan passe bra er en Fostex FE208EZ 8" Full Range Sigma Series.

Er denne laget for en lukket kasse? Denne opererer helt uten delefilter o.l. regner jeg med og kan monteres helt alene i kassen?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    større membran = flere problemer oppover i frekvens, vanskeligere å få til diskant.
    8" er vanligvis de største fulltonene.

har ikke erfaring med sigma. spiller sikkert fint de. anbefales i bakladede horn:
    http://www.fostexinternational.com/d...ez_enclrev.pdf

desse og er ok og litt rimeligere..
    Visaton - Lautsprecher und Zubehör, Loudspeakers and Accessories
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...0-402-19&toc=0

"Recommended cabinets: 70-100l closed" 70liter er vel ikke så langt unna dine tipper jeg.

men utseendet er vel viktig for deg med et slik kabinett?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ~poff~

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakladet horn sier meg ingenting er jeg redd.

70-100 burde passe perfekt – volumet er ca 95l inne i modellen. Utseende er viktig ja, men selve elementet vil ikke være så veldig synlig siden det sitter et stykke inn i røret og lite lys vil slippe helt inn dit. Men vil helst ha sort membran som på det elementet du foreslår.

Ser denne er 70W musikkeffekt og 40W, hva sier disse tallene oss? Den Kappa Pro jeg hadde først er 500W/100W og Beta 10"CX er 500W/250W – er det mye mindre trøkk i denne?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja en PA coax vil sansynligvis kunne spille høyere allround med mektigere bass, uten at det påvirker frekvensene oppover (da de har delefrekvens og seaparat diskant).
    PA produsentene oppgir hva spolen kan tåle før den smelter. men selve membranet vil bunne lenge før den tid -bevege seg for mye og vrenge (pga. slaglengden).
    men er ikke så mye å tenke på når det kommer til normal hifi bruk egentlig, med 96db følsomhet vil de spille relativt høyt med noen få watt.

Visaton B200 - YouTube

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •