Lydskulptur - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72

Tråd: Lydskulptur

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser for øvrig også ut som om han har en slags tweeter også på toppen av kassene på det bildet...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har både asd1001 og d220. førstnevnte har en tendens til å låte litt metallisk.
    begge har normal skrutilkobling, d220den kan brukes ned mot 1khz ja, (som egentlig ville vært bedre) men det er for lavt for hølet i coaxen. tror 1600 blir for lavt og, så 2,5khz blir vel det riktige her.
    den har litt høyere følsomhet så en slik justerbar l-pad som jeg linket til tidligere kan være grei å ha.
    får bare kjøpt d220 fra utlandet dog.. f.eks fra partsexpress. frakten er ganske dyr, men verdt det..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god! En eventuell handleliste er da:

Horn:
    Selenium D220Ti 1" Titanium Horn Driver 8 Ohm 1-3/8"-18 264-270

Woofer:
    Eminence Beta - 10 Speaker 150 W 8 ohm - Kr. 782,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

Delefilter:
    Eminence PXB22K5 - 2-way Crossover 2500 Hz - Kr. 383,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

L-pad:
    L-Pad 50W Mono 3/8" Shaft 8 Ohm 260-252

Ser at alle disse er 8Ω så det er vel riktig? Litt forskjellige Watt spesifikasjoner og sånn da. Hvor stor forsterker må jeg ha for å drive disse?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller enda bedre, bygge delefilteret utifra kretsen på forrige side, som er ment for de enhetene.
    f.eks du kan maile skjema til dynabel.no som vil finne de rette komponentene og muligens gi deg noen tips om hvordan du setter det sammen.
    lettdrevne elementer. 20-30watt holder til normal bruk.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktuba er det helt uaktuelt og få lurt inn en port?

Her da et forslag på en mulig løsning, som jeg vil tro ikke vil ha noen stor betydening for design, så fremt man da ikke driver og krabber runt på gulvet. ;-)
    Lydskulptur-port-jpg

Beta 10cx simmer veldig bra med 90L tunet tll ca 38Hz. Og du vil få en høyttaler som faktisk kan spille bass. Lukket kommer nok desverre ikke til og gi mye bass uansett volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag Stealt :-) Jeg har sett gjennom alle valgmulighetene nå og bestemt meg for Visaton i første omgang, hvis jeg ikke er fornøyd med den kan jeg alltids skjære et større hull og få inn en 10" senere, men vil prøve denne først. Takk for all hjelp så lagt. Poster noen bilder her etter hvert som det begynner å ta form!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har econowavene dine bass stealt? -8db fra 200 til 50hz i den grafen der. nesten alle utgavene til zilch faller opptil -10db i samme frekvens. også deluxe

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har econowavene dine bass stealt? -8db fra 200 til 50hz i den grafen der. nesten alle utgavene til zilch faller opptil -10db i samme frekvens. også deluxe
    Nope :wink:, er det sim. på mine econo du tenker på, så er de ikke mye "bass". Da de er tunet høyt i et forholdsvis lite kabinett.

Mine er helt avhengige av sub, da de er bygd og ment som topper delt ved ca 70/80Hz.

Målet var en høyttaler som skulle tåle en del Watt og som kunne spille forholdsvis høyt og rent, uten for mye kompresjon.
    Noe jeg vil mene er oppnådd...

Men de spiller ned til 50hz rimmelig greit, er da avhengige av en god dose EQ i bunn skal de spille uten sub.

Sagt på en litt annen måte Beyma'n ble ikke valgt for dens LF egenskaper men for sin meget gode og flate respons oppover i frekvens.

Går faktisk med tanker om og korte inn port noe for en enda litt høyere tuning. :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de ruller nok av like kraftig som de andre econowave, og løsningen du simulerer over (-7-10db). men du sier jo de spiller greit til 50hz, så klar forskjell på hva man opplever i praksis og måling/simulering. at man får "nesten ingen bass uansett volum" stemmer jo ikke
    Aktuba hadde planer om en sub nedover allikavel.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de ruller nok av like kraftig som de andre econowave, og løsningen du simulerer over (-7-10db). men du sier jo de spiller greit til 50hz, så klar forskjell på hva man opplever i praksis og måling/simulering. at man får "nesten ingen bass uansett volum" stemmer jo ikke
    Aktuba hadde planer om en sub nedover allikavel.
    Mer grafer ;-)

Vedlegg 95909 Vedlegg 95910 Vedlegg 95911

Rosa er slik min econo simmer, føler egentlig sim og resultat stemmer ganske bra, min ruller nok litt slakere av og har en noe lavere netto tuning igjennom mye innvendig demping. :| Derfor tanker om høyere tuning.

Grønt er da med 120L og en tuning på 36hz som antagelig vil kunne stå godt på egne ben uten en sub. :-D Men blir stor...

Gult er lukket som sikkert vil gi bass, men vil ikke bli noe SPL monster da man fort vil bruke opp slaglengde på og EQ'e frem litt bass.

Men alt i alt kommer vel dette mye ann på hva man er ute etter i sin høyttaler.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nesten alle utgavene til zilch faller opptil -10db i samme frekvens. også deluxe
    Aktuba sorry, mer ot.

einis, i målingene til Zilch så er alt under 250Hz kuttet bort, derfor denne konsekvente dropp i hans målinger.

Her forklarer Zilch:

"Gating" relates to the duration of the window between the impulse at time zero and where I have set it to close, just short of the first reflection, in this case, a bit under 4ms., and represents the frequency at which the resolution is one wavelength, i.e., 1/0.004s = 250 Hz. Below that frequency, it is not possible to resolve the SPL, and the results are indeterminate. If I let that reflection in, the high frequencies turn to hash.

Mer fra Zilch:

with the caveat that I am using all of them in this same small (1.6 cuft) vented alignment tuned to 30 Hz, and paying no attention whatsoever to how each might be optimized. All are being played under the same conditions, on the wide test stand you see in the pics, at least 1m away from all boundaries, 2m to the side and rear, typical.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en fulltone i ett lukket kabinett er nok det enkleste.
    deler du på 100 hertz trenger du ikke tenke på kassevolum.
    Det vill ikke spille høyere eller lavere med mindre eller større lukket kasse, det kreves bare mer effekt og eq med en liten kasse for og nå samme slaglengde, max spl ved xmax er akkuratt det samme i en 20l kasse som i en 300l kasse

Bygg to 15" bassere som du hjemmer bort så tror jeg dette skal spille veldig godt! =)
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •