Lydskulptur - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72

Tråd: Lydskulptur

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Hvis du skulle velge Tang Band eller SEAS, og ikke ha høypassfilter + SUB, ville jeg nok redusert volumet til kanskje rundt 50 liter, ellers vil de ikke tåle mange watt i omr. 40 til ca 100 Hz.
    sikker? elementet vil jo bli foret de lave frekvensene uansett om kassen er egnet til dypbass eller ikke?
    f.eks i friluft uten kasse er der ingen dypbass. men elementet lar ikke være å spille nedover for den del. således bunner de lettere i åpen baffel pga effekten som kreves for å gi respons.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aktuba
    Takk for nye innspill! De SEAS høyttalerne virker jo veldig bra da, men 6000 er nok litt i det dyreste laget for min del. Den H1597 på tilbud til rundt 800 virker ok, men denne anbefales til bakladede horn ser jeg – som er en noe annen konstruksjon enn min. De Tangband står et ikke noe om volum og kasse på...
    Nå ligger FA22'en på 1000-1200 hvis jeg ikke tar mye feil? Fungerer fint hos meg.... Selv om jeg drømmer om Exotic'en

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lytteinntrykk av visaton b200 (i åpen baffel):
    Darkstar

"Dette er det mest åpne lydbildet jeg har hørt på denne siden av Martin Logan. Lyden er sykt klar og dynamisk. Det oppleves helt naturstridig at denne lyden kommer fra en 8" fulltone. Lyden er hinsides mye bedre enn hva jeg har hørt fra andre fulltoner tidligere, og det begynner å bli en del. Diskanten er svært mye bedre enn Jordan jx92s feks. Den er overaskende klar og meget godt integrert med mellomtonen. Gjengivelsen i mellomtonen er i referanseklasse"

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    sikker? elementet vil jo bli foret de lave frekvensene uansett om kassen er egnet til dypbass eller ikke?
    f.eks i friluft uten kasse er der ingen dypbass. men elementet lar ikke være å spille nedover for den del. således bunner de lettere i åpen baffel pga effekten som kreves for å gi respons.
    Ja jeg er sikker på at når kassa blir større er det mindre effekt som må
    til for å få elementet til å bevege seg utenfor xmax, ved lave frekvenser. Helt til kassa blir så
    stor at elementet ikke "ser" noen kasse, da vil den bevege seg ca lik som om du holdt elementet i friluft.
    Det er bare å simulere SEAS H1597 ved f.eks. 50Watt se utsving ved ca 50 hz i 30 liter og i 90 liter, dette fordi lufta
    må komprimeres mange flere % i den lille kassa i forhold til den store ved samme membranbevegelse.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lytteinntrykk av visaton b200 (i åpen baffel):
    Darkstar

"Dette er det mest åpne lydbildet jeg har hørt på denne siden av Martin Logan. Lyden er sykt klar og dynamisk. Det oppleves helt naturstridig at denne lyden kommer fra en 8" fulltone. Lyden er hinsides mye bedre enn hva jeg har hørt fra andre fulltoner tidligere, og det begynner å bli en del. Diskanten er svært mye bedre enn Jordan jx92s feks. Den er overaskende klar og meget godt integrert med mellomtonen. Gjengivelsen i mellomtonen er i referanseklasse"
    Ja Visaton er en høykvalitetsprodusent i Tyskland, så det kan godt hende at denne er bedre en SEAS H1597 til dette formålet, koster noen kr. mer også.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket program bruker du til å simulere med effekt?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket program bruker du til å simulere med effekt?
    F.eks. UniBox

UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design

Her er foresten et 10" coax alternativ til: RCF CX10G251

RCF - CX10G251

Fant ikke noe filterforslag til denne i farta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mye av praten begynner å gå over hodet mitt her :-) Men takk for engasjement! Den Beyma-høyttaleren er vel fristende mest fordi den er 10" og kan spille høyt, men slik jeg forstår det er den bygget for "compact bass-reflex cabinets". På de gir LinearTeam meg 23L som optimized, uten at det ser så veldig annerledes ut med f.eks 70 eller 95, men jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg driver med. Selv om jeg skulle minke volumet er det uansett ingen bass-reflex box...

Med all den skryten den Visaton får virker jo den mest fristende. For meg handler dette nå mest om å ikke gjøre et feil/dårlig valg, men finne noe som vil gi "bra" lyd. Skulpturen skal henge alene i et relativt lite rom, rundt 20m2, men dette kan variere. Den "største" versjonen av installasjonen vil ha tre stykker hengende fra taket i et relativt stort galleri, kanskje 40-50m2, men her vil det variere mye. Den som lytter vil uansett sitte ganske nærme høyttaleren, ca 3m vil jeg tro, og mye av lyden vil også være på lavt volum. Så kanskje det ikke er noe poeng i å tenke på de 10-tommerne?

Men den siste der så jo veldig tøff ut. Stemmer det at slike coaxer som denne stort sett alltid er laget for en liten bass-reflex-boks?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mye av praten begynner å gå over hodet mitt her :-) Men takk for engasjement! Den Beyma-høyttaleren er vel fristende mest fordi den er 10" og kan spille høyt, men slik jeg forstår det er den bygget for "compact bass-reflex cabinets". På de gir LinearTeam meg 23L som optimized, uten at det ser så veldig annerledes ut med f.eks 70 eller 95, men jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg driver med. Selv om jeg skulle minke volumet er det uansett ingen bass-reflex box...

Med all den skryten den Visaton får virker jo den mest fristende. For meg handler dette nå mest om å ikke gjøre et feil/dårlig valg, men finne noe som vil gi "bra" lyd. Skulpturen skal henge alene i et relativt lite rom, rundt 20m2, men dette kan variere. Den "største" versjonen av installasjonen vil ha tre stykker hengende fra taket i et relativt stort galleri, kanskje 40-50m2, men her vil det variere mye. Den som lytter vil uansett sitte ganske nærme høyttaleren, ca 3m vil jeg tro, og mye av lyden vil også være på lavt volum. Så kanskje det ikke er noe poeng i å tenke på de 10-tommerne?

Men den siste der så jo veldig tøff ut. Stemmer det at slike coaxer som denne stort sett alltid er laget for en liten bass-reflex-boks?
    Ja den RCF'en ser veldig bra ut, og er nok veldig bra med det rette filter, men det blir fort dyrt tenker jeg
    i forhold til en fulltone Visaton eller SEAS.

Slike PA/proff coaxelementer er nok stort sett konstruert med tanke på portet kasse (bassrefleks),
    fordi PA handler om mest mulig dB pr Watt og portet kasse (bassrefleks) gir mye mer følsomhet (dB pr Watt) i bass omr.
    Du vil derfor trenge EQ for å få disse PA coaxene til å gå flatt ned til rundt 50 Hz i tett kasse.

Beyma har også en 10" fulltone, BEYMA 10AG/N
    hifisound eShop*-*BEYMA 10 AG/N 8 OHM - FULL RANGE*

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulpturen skal henge alene i et relativt lite rom, rundt 20m2, men dette kan variere. Den "største" versjonen av installasjonen vil ha tre stykker hengende fra taket i et relativt stort galleri, kanskje 40-50m2, men her vil det variere mye. Den som lytter vil uansett sitte ganske nærme høyttaleren, ca 3m vil jeg tro, og mye av lyden vil også være på lavt volum. Så kanskje det ikke er noe poeng i å tenke på de 10-tommerne?
    Burde vel være noe info her, som hadde vert greit og hatt med i første innlegg?

Her da en link til et element som burde gjøre jobben,.. JBL 8128 takinnfellingshøyttaler uten kabinett, 8" fulltone – LydRommet

Vedlegg 95765 Vedlegg 95766

Skal du bruke en "vanlig" forsterker så dropp trafoen.

Hulrommet/kabinettet fyller du opp med vanlig Glava/Rockwool.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romstørrelsen vet jeg egentlig lite om og den vil som sagt variere. Men ja, selv om lytteren sitter på 3m avstand vil jeg også at lyden skal kunne fylle rommet på et vis og være relativt høy på det sterkeste. Men dette får jeg jo prøve meg fram til når jeg har oppsettet klart. Burde sikkert ha tatt med dette også i begynnelsen.

Takk for enda et tips! Denne er laget for å bruke helt uten kabinett?

Tror jeg begynner å få en oversikt over hva jeg skal ha nå. Har lært veldig mye om høyttalere i denne tråden! Regner med jeg går for Visaton eller Seas slik jeg ser det nå (evt den Beyma 8"). Må se på leveringstider mm.

Takk for all hjelp så langt :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare spørre selv om jeg regner med svaret er nei. Det hadde ikke hvert mulig å kjørt en liten 3" fulltone framme på kuppelen under bassen der? Isf så hadde det åpnet seg opp ett hav av muligheter. En liten fulltone (f.eks W3-871) delt rundt 150-200hz supplert av ett basselement.
    Da unngår\reduserer du også dem fleste artifaktene du får ved plassere elementet bak i den konen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktuba

Har da funnet et DIY prosjekt over hos DiyAudio som ligner litt på ditt konsept.

Lydskulptur-speakers1-03-jpg (da ikke på design :wink

Elementer er Eminence Beta 10CX og Celenium D220TI med passivt filter designet av "The Man Himself" Evan Zilch! (rip)

Link til trådens side7, hvor Zilch engasjerer seg: Need good drivers for 'copper' speaker cabinet - Page 7 - diyAudio
    For og se bilder og grafer hos DiyAudio må man registrere seg, legger derfor med noen bilder og grafer + tegning av filter.

Vedlegg 95803 Vedlegg 95804 Vedlegg 95805 Vedlegg 95806 Vedlegg 95807

(i bilde fire er det rosa og lyseblått som viser "final filter transfer functions")

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger til noen simmer av hva Eminence Beta 10cx i teori skal klare med WinISD.

Dette er da en ren koppi sim. av "the Copper Speaker" 35,4L lukket/35L bassrefleks.

Vedlegg 95819 Vedlegg 95820 Vedlegg 95821

Er da simmet med 50Watt og Grønt er da bassrefleks/Gult lukket. Leser og ut fra tråden på DiyAudio at de har blitt testet med 100 Watt uten problem (X-lim). Vet da ikke om dette var i lukket eller bassrefleks.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tastet inn dataene for 10 cx i et 80 liters lukket:

-7db 50hz. litt skeptisk til grafene fra winisd, de er ofte merkelig jevne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nei, ingen sim. programmer vil gi deg et eksakt svar på hvordan de vil måle/eller akkurat hvor mange db et element kan gi ved en gitt frekvens. Blir vel litt som å bruke ekstrem smoothing på lydmålinger. Men de vil gi en forholdsvis god pekepinn på hvordan de ligger ann. Bassbox har en mulighet for å legge til faktiske målinger i fra infinite baffle. Men denne respons vil jeg tro, igjen vil endre seg med volum og tuning.

Tilbake til Eminence Beta 10cx, med for stort volum på kabinett så vil man her gå langt utover X-max ved veldig få watt, med noe særlig mer en 35L.
    Større volumer simmer bedre ja, men element vil ikke tåle mange Watt før det er langt utenfor x-max. Dette vil da medføre en veldig økt forvrengning selv på forholdsvis lave lydnivåer. Større volum vil alltid gi bedre LF respons pr.watt, men mindre effekttålighet. Og mer "slaske bass " (Onenote/ low Q)

Dvs. alt er en balansegang....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, kule høytalere :-D Ja, kjørte også dette elementet i sim. og fikk nesten samme kurve både med optimal volum (rundt 40 tror jeg den foreslo) og med 95L, men vet som sagt for lite om hva det vi si i real-life. Forstår jeg dere rett så er Beta 10cx et godt egnet element til prosjektet, men kun hvis jeg reduserer volum til max 35L? Da er det tenkt kombinert med en ASD1001 eller lignende? Og her trenger jeg diverse filter for og splitte frekvensene i tillegg skjønner jeg. Og for at de skal blir riktige trenger de å settes opp av noen som har peiling, samt testes og tweakes. Upsiden er mer trøkk enn med Visaton? Andre fordeler (bortsett fra det rent estetiske)?

(eXa: Ja, designet er nok ganske låst nå av diverse grunner. Jeg må nok bare tåle den forvrengingen som kommer av den trakten...)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har ferdige eminence delefilter fra evenstad for 2,5 og 3,5khz (asd1001 og apt-50), med -3db korreksjon.
    men f.eks den selenium driveren nevt over er bedre.

hva angår kassevolum så kan du stappe litt mer dempematerial i...
    men når det kommer til forvrengning og spl tror jeg ikke det er så mye å bekymre seg over. har ikke klart å bunne en singel 15" i åpen baffel engang, selv med 3mm slaglengde. økende forvrengning ved lavere volum er jeg hvertfall lskeptisk til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Forstår jeg det riktig hvis jeg sier at den Selenium-en er best fordi den går helt ned til 1khz? Altså gir bedre overlapp med Beta? ASD1001 går ned til 2,5 og vil da overlappe ganske ok med beta som dropper på rundt 3khz. Bedre enn APT-50 vil jeg tro? Er det en grunn til at folk styrer unna comboen Beta og ASD1001 (ble ikke testet i den tråden ser det ut som)?

Passer den Selenium-en perfekt med skruing etc i Beta? Sto ikke noe om det på den tråden.

Alt jeg trenger for å koble disse sammen er et enkelt delefilter (2,5 eller 3.5 khz)?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •