Lydskulptur - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72

Tråd: Lydskulptur

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, så sånn oppsummert er valget mellom en 10" eller 8" coax eller en 8" full-range som den Visaton du lenker til?

Det coax-oppsettet vi så på er ikke optimalt så vidt jeg har skjønt – jeg har heller ikke klart å se at noen av de coaxene på verken 8" eller 10" skal ha såpass volum som 70-100 liter. Min skulptur er og blir 95l, så det er en god match med en Visaton.

Den Fostex ser det ut som de anbefaler en veldig intrikat boks ja ser jeg.

PÅ den Visaton-siden står det også: The B 200 is ideally suited to use in high-quality, powerful single-band speakers, where the cabinet design need not be restricted to classic, fully enclosed or vented cabinets, but more exotic alternatives like horns or open baffles can be used to create amazing results.

Mye av lydbildet vil ligge mellom 1 og 5khz med en del bass rundt 60-100hz så det ser jo bra ut også. Med 95l volum vil jeg ha bass nede i 57hz ser det ut som. Hvis jeg vil lavere enn det får jeg lege til en sub i tillegg tenker jeg.

Det virker som denne er mer plug-and-play også, uten delefilter mm.

Virker som dette er en veldig god match :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    volumanbefalinger fra PA produsentene er nok satt i forhold til bruksområde hvor de vil fungere ok. f.eks enheter spesifikt laget for monitor feedback (slik som coaxene typisk blir brukt til), gitar eller annet som ikke trenger bass nedover. ingen er jo interesert i en stor kasse på scenen i veien for artisten.
    blir ikke nødvendigvis dårligere i et større kabinett.

visaton b200 vil sikkert fungere helt greit.. om du syns de passer estetisk og.

blir litt gjetting for min del, er nok andre her inne som har mer handson erfaring...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Estetisk ser de litt mer "pinglete" ut jeg ønsker meg optimalt. Fant denne som et alternativ til den Eminence Beta vi så på tidligere: B&C 10NCX 10" Neodymium Coaxial Speaker 294-685

Men situasjonen er kanskje den samme i forhold til open og closed baffle? Står ikke noe om verken box-volum eller baffle i spec-sheet: http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/10NCX.pdf

Det er kanskje ikke så nøye da?

Disse er dyrere dog, men det er kanskje pga den Neodymium magneten...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fc/Fs er resonansfrekvensen til elementet i forhold til kasse og friluft. de vil likevel spille lengre ned enn den frekvensen.
    wooferen som gir dypest bass er vanligvis de med lavest resonansfrekvens, de er også mer tungdrevne og egner seg dårligere oppover i frekvens.

de fleste PA coaxer er generelt laget for samme formål såvitt jeg forstår, som stage monitor og lignende som ikke trenger særlig dypbass. men en større kasse vil gi dypere bass.

send en mld til " tangenAVdesign" og "eXa". de har litt erfaring med proffelementer og kassebygging jeg har ikke så stor forståelse for spesifikasjoner. her har du en liten oversikt om det hjelper:
    Understanding Loudspeaker Data | Eminence Speaker

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aktuba
    Norske SEAS og Tang Band har også 8" fulltoner, disse er vel på lager i Oslo også:
    8" (Produktliste) [dynaBel AS]

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å nevne meg i samme setning som Tangen er vel nesten blasfemi
    Jeg bruker mye tid på å lese og samle informasjon fra andre for å kunne finne ut mer om div elementer og konstruksjoner og slikt, mens Tangen er på ett helt annet nivå og praktisk erfaring med tanke på allt det han faktisk har konstruert fra bunnen og opp.

Og relatert til denne tråden. Jeg følger med, er ett interessant prosjekt.
    Men jeg har satt meg lite inn i større fulltoner og coax'er og nøyaktig hva som skjer ang f.eks den trakten foran elementet er jeg heller ikke helt sikker på. Vil jo antagelig fungere litt som waveguide vil jeg tro, men formen er langt fra optimal.

Men jeg tror ikke jeg har så mye å bidra med i denne tråden desverre...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nye innspill! De SEAS høyttalerne virker jo veldig bra da, men 6000 er nok litt i det dyreste laget for min del. Den H1597 på tilbud til rundt 800 virker ok, men denne anbefales til bakladede horn ser jeg – som er en noe annen konstruksjon enn min. De Tangband står et ikke noe om volum og kasse på...

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på den videoen din, og det kabinettet kan umulig være på 95L.

Tot: B 28,5 x H 70 x D 40 = 79,8L dette er da en helt firkantet kasse.

Med tanke på form og element så dypt inn, vil jeg tippe du har har et netto volum på 30/35L.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Har sett litt på den videoen din, og det kabinettet kan umulig være på 95L.

Tot: B 28,5 x H 70 x D 40 = 79,8L dette er da en helt firkantet kasse.

Med tanke på form og element så dypt inn, vil jeg tippe du har har et netto volum på 30/35L.
    Hei, har gjort beregninger i 3d programmet. Totalvolum er 105,394L mens trekker vi fra vi trakten skal det bli 94,0L, men hvor nøyaktig de beregningene er vet jeg ikke, burde jo være riktige tenker jeg, men det kan hende den trakten trekker fra mer enn 10L. Programmet har med luftrommet over og under trakten i beregningen, men detet blir vel ikke utnyttet særlig.

Tror bredden du opererer med er litt liten, tror du må ha i alle fall 36-40 her. Totalbredde er 78.5cm og trakten kutter kun 1/3 inn.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nye innspill! De SEAS høyttalerne virker jo veldig bra da, men 6000 er nok litt i det dyreste laget for min del. Den H1597 på tilbud til rundt 800 virker ok, men denne anbefales til bakladede horn ser jeg – som er en noe annen konstruksjon enn min. De Tangband står et ikke noe om volum og kasse på...
    I følge Uni-Box så anbefales lukket kasse eller portet kasse for H1597, ikke horn, men mulig det programmet simulerer feil.
    Men ca 95 liter lukket kasse er nok litt mye, hvis du da ikke filtrerer bort under ca 100Hz, men du skulle vel ha SUB i tillegg?

Om høyttalerelement er egnet for horn, lukket eller portet
    kasse har nesten bare betydning for de laveste frekvensene, skal du ha SUB
    så burde ikke det være så kritisk, bortsett fra hvis du skal dele lavt (under ca 100 Hz).

Ang. Tang Band W8-1808 8" så skriver Dynabel: ..kan også fungere i trykkammerkabinetter på 40 - 60 liter

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo mye lettere å minske volumet enn å øke det. Så om elementet ikke trenger 90liter så er det jo en lett fiks. (som ikke påvirker utseende)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne blir støpt i to halvdeler og så satt sammen?

Som eXa skriver, så burde det være rimelig enkelt og regulere det innvendige volum.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har gjort beregninger i 3d programmet. Totalvolum er 105,394L mens trekker vi fra vi trakten skal det bli 94,0L, men hvor nøyaktig de beregningene er vet jeg ikke, burde jo være riktige tenker jeg, men det kan hende den trakten trekker fra mer enn 10L. Programmet har med luftrommet over og under trakten i beregningen, men detet blir vel ikke utnyttet særlig.

Tror bredden du opererer med er litt liten, tror du må ha i alle fall 36-40 her. Totalbredde er 78.5cm og trakten kutter kun 1/3 inn.
    Sorry, misforstod litt ops:, det du oppgir som Totalbredde er i mitt hode Dybde når man "målsetter" en høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja jeg ser hva du mener, det blir jo strengt tatt dybde ja. 78.5 dyp x 40 bred x 70 høy :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den blir støpt av 2 halvdeler så det er enkelt og minske volum :-) Ser jeg leste feil om bakladet horn ang. H1597. Det virker som om H1597 er et ganske godt valg – antagelig bedre enn den Visaton?

Den Beyer coaxen virker også interessant.

Hva skjer hvis jeg har for stor kasse, blir det for mye bass/boom, vil uheldige frekvenser dominere? Er det forskjell på hva en coax og en fulltoner trenger av kasse? Får inntrykk av at coaxer er laget for å kunne fungere i små kasser og at det er en del av poenget med å velge denne løsningen. Stemmer det? Kan som sagt lite om dette. På den coaxen står det 20/70L, hva vil det si? Closed/vented eller omvendt? Blir jo helt potte tett dette...

Ideelt sett vil jeg klare meg uten sub (hvis de uansett går ned til rundt 50-60hz tror jeg det vil holde med kun elementet i boksen)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    last ned dette lille programmet. det har en god del PA elementer i databasen, slik at du kan forandre kassestørrelse selv å se hva det gjør med frekvensresponsen.
    LinearTeam

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den blir støpt av 2 halvdeler så det er enkelt og minske volum :-) Ser jeg leste feil om bakladet horn ang. H1597. Det virker som om H1597 er et ganske godt valg – antagelig bedre enn den Visaton?

Den Beyer coaxen virker også interessant.

Hva skjer hvis jeg har for stor kasse, blir det for mye bass/boom, vil uheldige frekvenser dominere? Er det forskjell på hva en coax og en fulltoner trenger av kasse? Får inntrykk av at coaxer er laget for å kunne fungere i små kasser og at det er en del av poenget med å velge denne løsningen. Stemmer det? Kan som sagt lite om dette. På den coaxen står det 20/70L, hva vil det si? Closed/vented eller omvendt? Blir jo helt potte tett dette...

Ideelt sett vil jeg klare meg uten sub (hvis de uansett går ned til rundt 50-60hz tror jeg det vil holde med kun elementet i boksen)
    Jeg tror SEAS er et bedre valg en den Visaton i diskant omr. men jeg har ikke hørt noen av de, så det er kun ut i fra datablad.

Bassen blir ikke "boomy" med for stort kammer, men høyttaleren vil gå litt
    dypere i bassen, ulempen er at den vil tåle lite effekt i de lave frekvensene, før den begynner å forvrenge til slutt bunne.
    Hvis du skulle velge Tang Band eller SEAS, og ikke ha høypassfilter + SUB, ville jeg nok redusert volumet til kanskje rundt 50 liter, ellers vil de ikke tåle mange watt i omr. 40 til ca 100 Hz.

Effektmessig er du mye tryggere med Stealt sitt forslag, det kan også lage mye høyere lyd.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •