Hva demper best i DIY akkustikkplater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva demper best i DIY akkustikkplater?

Som topic, hva demper best? Sett på rockwool, glava og tilsvarende isolasjon som billigkjedene selger. Men hva skal man se etter her? Jeg skal lage meg en god del etterhvert så er greit å vite hva jeg bør kjøpe med.

Vil gjerne ha litt begrunnelser på hvorfor dere mener det ene er bedre enn det andre.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cocoz
    Som topic, hva demper best? Sett på rockwool, glava og tilsvarende isolasjon som billigkjedene selger. Men hva skal man se etter her? Jeg skal lage meg en god del etterhvert så er greit å vite hva jeg bør kjøpe med.

Vil gjerne ha litt begrunnelser på hvorfor dere mener det ene er bedre enn det andre.
    Rockwool (steinull) vil etter mine vurderinger dempe lenger ned i frekvensene. Dette på grunn av større egenvekt enn f. eks glava.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder porøs-absorbenter som Glava, Rockwool osv det i praksis kun tykkelsen samt avstanden til flaten bak som bestemmer dempingen ved lave frekvenser. Høy egenvekt kan faktisk redusere effekten ved lave frekvenser, fordi man er avhengig av at lyden kan gå gjennom materialet for at man skal få noen absorbsjon. Er materialet for tett så reflekteres lyden bare tilbake.

Ved høye frekvenser er det stort sett overflaten som bestemmer hvor effektivt materialet er. Rockwool og Glava er veldig effektivt her. Men med en gang man setter duk eller stoff foran så reduserer man effekten. Derfor er alltid ren isolasjon bedre enn såkalte akustikkplater, men ren isolasjon kan man ikke bruke siden den støver. Man må alltid dekke over isolasjonen med noe. Naturstoff som lin eller bomull, som ikke er for tett fungerer bra.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet fra TS er for generelt. Det avhenger nemlig av tykkelse man skal bruke og om man skal skal dempe noe spesifikt. Og det er luftgjennomstrømnings motstanden som er avgjørende. Ikke om det heter glava, rockwool eller noe annet.

Sansynligvis tenker han å dempe tidlige refleksjoner med absorbenter som ikke er tykkere enn 10 cm og da er rockfon industrial veldig godt egnet, og de har i tillegg pustende duk på begge sider. De finnes også i 5 og 8 cm tykkelse, men bedre å gå for 10 cm og gjerne bruke luftlag mellom vegg i tillegg. Skulle man derimot lage større bassfeller, så vil ikke rockfon industrial være godt egnet og man bør velge noe annet. Igjen, hva man skal bruke avhenger av tykkelse og bruken.

Skal man bruke stoff utenpå så bør det være lydtransparent. Vanlig bomullstoff o.l. vil reflektere en del.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwool, fikk kjøpt 10 ganske store for 1600 ganske billig iforrhold til mange andre plasser!

Newcomer Cocoz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt dårlig første post, men var litt stresset:-)

Dette skal brukes i rammer på 450x1400x500mm, 2-3 på hver side av rommet fra høytallerene til sitte posisjon. Føler jeg får et litt diffust lydbilde og skal da prøve med dette her før jeg går på noe dyrere løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •