Hjelp til CNC-fresing i Oslo-området?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til CNC-fresing i Oslo-området?

Hei,

Har planer om å bygge en subwoofer i 18mm bjørkefinér på ca. 85L brutto (580x306x480 mm). Har tegna i SketchUp, og tegningene består av til sammen 13 plater med ganske mye fresearbeid (bl.a. skal det freses en del "spor" på innsiden av kassen for å få platene til å sitte skikkelig godt i hverandre).

Siden jeg (a) ikke har mye erfaring med fres, og (b) bor midt i byen uten tilgang til et skikkelig sagstøv-vennlig arbeidsområde, så ser jeg etter noen som kan levere ferdig kappet og freste plater (18mm bjørkefinér) i Oslo-området til en OK pris.

Ha det gøy!
    ...Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du funnet noen som kunne gjøre jobben? Jeg også er på utkikk etter noen som kan CNC frese bjørkefiner for 4 subber.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger bare én Speakon-kontakt, så lenge du kjøper den vanlige 4-polvarianten. Det ser mye ryddigere ut med én høyttalerledning bort til subben i stedet for to Biltema har "grøftekabel" med tilstrekkelig tverrsnitt så lenge man snakker om fornuftige kabellengder. Sjekk artnr 35455 og 44085.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    Har du funnet noen som kunne gjøre jobben? Jeg også er på utkikk etter noen som kan CNC frese bjørkefiner for 4 subber.
    Nei, jeg endte opp med å betale Krestensrud Innredning (en kamerat av svogeren min) for å kutte og frese platene (manuelt). Fikk platene levert i går, og det ser veldig bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du trenger bare én Speakon-kontakt, så lenge du kjøper den vanlige 4-polvarianten. Det ser mye ryddigere ut med én høyttalerledning bort til subben i stedet for to
    Ja, jeg vet at jeg kunne greid meg en en kabel, men da måtte jeg fiksa en lufttett gjennomføring mellom de to høyttalerkammerene. Med to separate kontakter (på hver sin side av den interne midtveggen), så er jeg sikrere på å holde de to kammerene fullstendig adskilt.

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Biltema har "grøftekabel" med tilstrekkelig tverrsnitt så lenge man snakker om fornuftige kabellengder. Sjekk artnr 35455 og 44085.
    Takk for tipset!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å holde de to kammerene perfekt adskilt lufttrykksmessig. Det er liten vits i å spille noe annet enn identisk signal på de to elementene og da er det symmetrisk mottrykk fra hver side av "lekkasjen", ergo netto null luft som dyttes gjennom hullet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Jeg får tenke på det neste gang jeg bygger sub...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du allerede har borret hull til de to terminalene i kasseveggen er det ikke for sent :wink:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite tips er å bruke nedsenkbar plate i stedet for å sette kontaktene rett inn i kassen:
    XLR or Speakon Recess Plate : Recess Dishes & Plates : Maplin Electronics
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, too late.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Lite tips er å bruke nedsenkbar plate i stedet for å sette kontaktene rett inn i kassen:
    XLR or Speakon Recess Plate : Recess Dishes & Plates : Maplin Electronics
    Hmm, jeg ser ikke helt hvordan denne hjelper meg med å gjøre alt lufttett...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @D|sElMiNk: Det er vel et poeng dersom det ene elementet skulle ryke. Slik jeg har forstått det vil felles kabinett føre til økt sjanse for at den andre skal ryke pga mindre demping....? To kabinetter er vel ikke negativt heller, bortsett fra en ørliten reduksjon i volum og tilsv økt vekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB: Jeg ser at du har ordnet det du trengte, men det kan jo være verdt å prøve http://www.ekstroem.no. Jeg har pratet med dem, og de tar i mot autocad-filer for fresing i tre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cookiemonster
    NB: Jeg ser at du har ordnet det du trengte, men det kan jo være verdt å prøve http://www.ekstroem.no. Jeg har pratet med dem, og de tar i mot autocad-filer for fresing i tre.
    Interessant. Vet du noe om prisnivået?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jherland
    Hmm, jeg ser ikke helt hvordan denne hjelper meg med å gjøre alt lufttett...
    Det er lufttett. Bruk sånn skumgummi med teip på ene siden bakom. :wink: Dersom du absolutt ikke mener det så står du jo fritt til å fuge innvendig Dersom det skulle vise seg at det faktisk ikke er

Slike type terminaler brukes i 100% av all pa, så det kan jo ikke være så dårlig. Vil anta et en slik kontaktbrønn er tettere enn de i plast som du kommer til å bruke. Kontaktbrønnene kan du nedsenke akkurat som elementet. Så i praksis kan du si at en slik kontaktbrønn slipper ut like mye luft som det går ved elementet, rundt chassiset.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CNC fresing er veldig dyrt, det er vertfall min erfaring. Fikk pris fra et lokalt firma når jeg skulle lage mine 4PI (tre stk toveis), ganske enkle høyttalere å bygge med lite dilldall.

Pristilbudet kom på nesten 4000 NOK og da kom prisen for material i tillegg.
    Da ble det til at jeg gjorde det selv. Ikke så stor konkurranse på CNC fresing i Molde området kanskje, så det gjorde vel litt utslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er lufttett. Bruk sånn skumgummi med teip på ene siden bakom. :wink: Dersom du absolutt ikke mener det så står du jo fritt til å fuge innvendig Dersom det skulle vise seg at det faktisk ikke er

Slike type terminaler brukes i 100% av all pa, så det kan jo ikke være så dårlig. Vil anta et en slik kontaktbrønn er tettere enn de i plast som du kommer til å bruke. Kontaktbrønnene kan du nedsenke akkurat som elementet. Så i praksis kan du si at en slik kontaktbrønn slipper ut like mye luft som det går ved elementet, rundt chassiset.
    Har tenkt å skru + lime speakon-kontaktene rett i hullene. Siden kontaktene selv er lufttette, så burde dette være minst like tett som kontaktbrønnen du foreslår. Dessuten gjør ikke kontaktbrønnen det noe enklere å holde de to kammerene fulstendig adskilt (må jo i så fall fuge på baksiden mellom kontaktene).

Men det er godt mulig jeg er i overkant paranoid når det gjelder å gjøre ting lufttette.

Derimot så sørger jo kontaktbrønnen for at kontaktene ikke ligger på utsiden av kassen, noe som kan forhindre evt. skader under transport, og samtidig gjør at jeg kan sette boksen noen mm nærmere veggen...

Jeg får vurdere å ta med en slik kontakttbrønn neste gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    CNC fresing er veldig dyrt, det er vertfall min erfaring. Fikk pris fra et lokalt firma når jeg skulle lage mine 4PI (tre stk toveis), ganske enkle høyttalere å bygge med lite dilldall.

Pristilbudet kom på nesten 4000 NOK og da kom prisen for material i tillegg.
    Da ble det til at jeg gjorde det selv. Ikke så stor konkurranse på CNC fresing i Molde området kanskje, så det gjorde vel litt utslag.
    Ja, jeg sendte tegningen min til Rufo (som holder til ca. på den kanten av landet), og de ga meg et prisoverslag på 6700,- (inkl. materialer og moms). Det ble litt for mye for meg. Har hørt av andre at man kan få det billigere dersom man kan levere tegningene ferdig "formatert" for fresemaskinen deres...

Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få feset ut det som dere beskriver vil / bør ikke koste mange pengene.
    Spiller vel ingen rolle om det er benyttet CNC eller ett annet type verktøy, bare resultatet blir bra og riktig.
    Regner med dere har tegninger sånn ca mål , så da er det bare å høre med noen snekkerverksteder eller møbelsnekker rundt, for å få noen priser. Tenker dere får bra pris på dette da?8-) Er i alle fall vært å prøve.

Mvh Arild

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor MÅ alt være gjort med CNC? Går fint ann å lage kasser med like høy pressisjon, så lenge du har greie redskaper og ok kunnskaper.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •