Hjelp til CNC-fresing i Oslo-området? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvorfor MÅ alt være gjort med CNC? Går fint ann å lage kasser med like høy pressisjon, så lenge du har greie redskaper og ok kunnskaper.
    Det var det jeg ville frem til også,de laget fantastiske ting i gamledager også. Klarer en det ikke selv, finn en pensjonert møbbelsnekker el, og du vilfå et fantastisk resultat, GARANTERT

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor MÅ alt være gjort med CNC? Går fint ann å lage kasser med like høy pressisjon, så lenge du har greie redskaper og ok kunnskaper.
    Selvsagt MÅ man ikke bruke CNC (og i mitt tilfelle endte jeg jo faktisk opp med å få det gjort manuelt), men når man legger inn mer og mer fresearbeid i tegningene sine, så finner man jo til slutt et punkt hvor en CNC-fres vil få gjort unna hele jobben betydelig raskere (og dermed billigere) enn hvis man skulle gjort det manuelt (uansett hvor god man er på manuell fresing). Akkurat hvor dette punktet ligger avhenger av mange variabler (ikke minst hva som finnes av tilgjengelige CNC-freser i det aktuelle området).

For min egen del, så ser det ut til at kassen min var akkurat "enkel" nok til at det var litt billigere å få den frest manuelt. Men for å spare arbeidstimer (og penger), så kuttet jeg ut ca. halvparten av de "sporene" som jeg opprinnelig la inn for å lette sammensettingen av kassen. Ved bruk av CNC-fres slipper man i stor grad å ta slike avgjørelser, siden marginalkostnaden på litt ekstra fresearbeid er så mye lavere på CNC enn ved manuelt arbeid.

(Dette er jo en sammenligning mellom å betale for CNC-fresing, og å betale for manuell fresing. Det tredje alternativet er jo selvsagt å gjøre jobben selv, noe som forutsetter at man har (a) tid, (b) ok kunnskaper, (c) tilgang til skikkelig redskap, og (d) et passende verksted å gjøre jobben. For min del manglet jeg til en viss grad (a), (b) og (c), men spesielt (d), som gjorde at jeg i denne omgang følte meg mer komfortabel med å betale noen andre for jobben.)

Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel CNC-fresing eller andre løsninger, lykke til DIY prosjektene dine
    Håper resultatet blir bra, uansett løsning..... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fotoalbum/arbeidslogg

For de som er interessert i å følge subwoofer-prosjektet mitt videre, så prøver jeg å holde et foltoalbum/arbeidslogg oppdatert her: Subwoofer project by Johan Herland - an Album on Expono Photo Sharing

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder og bra fremdrift jherland

Er alle platene kappet "perfekt" eller har noen av platene litt overheng som er tenkt frest vekk til slutt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Er alle platene kappet "perfekt" eller har noen av platene litt overheng som er tenkt frest vekk til slutt?
    :wink: Har tegnet inn 3mm overheng som skal freses bort til slutt. Det gir meg litt slingringsmonn i tilfelle alt ikke sitter helt kant-i-kant når de siste delene limes sammen. Det ser veldig bra ut foreløpig, da, så jeg tviler på om jeg faktisk får "bruk" for dette overhenget...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du har fått klemt litt lyd ut av den. Er du klar for å revurdere påstanden om plateoverhenget?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så liten og søt den var da. Bra jobbet.

Hvorfor loddet du den røde kabelen på 2ern også?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I'm following Neutrik's wiring suggestions for 'Power ("PA") standard', connecting '1+' to speaker coil '+', and '1-' & '2+' to speaker coil '-'."

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult at du har fått klemt litt lyd ut av den. Er du klar for å revurdere påstanden om plateoverhenget?
    Hehe. Jeg er veldig glad for å ha overhenget der. Selv om alt til slutt passet så bra sammen at jeg ikke fikk veldig "bruk" for det, så er det veldig mye bedre å ha 2.5mm til overs enn å ha 0.5mm for lite på en kant... :-D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte tenke litt på den koblinga før jeg så poenget med den. Den gjør det veldig lett å velge mellom vanlig (signal på 1+ og 1-) eller brokoblet (signal på 1+ og 2+) forsterker. NB! Fullkoblet fireleders høyttalerkabel er en dårlig idé siden du da står i fare for å jorde den ene høyttalerterminalen hvis forsterkeren har begge kanalene tilgjengelige i én speakon for normal drift (stereo/biamp). Bruk en kabel med kun to ledere.

Neste ting på verktøyønskelista er vel en håndoverfres og noen gode kopifresestål. Bjørkefinér er hardt og du bør ha et ferskt og fint stål for å unngå å lage stygge svimerker. Jeg har handlet en del fresestål fra Gustavsen de gangene jeg ville ha noe bedre enn Biltema eller Clas Ohlson.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste pleier å ha bridge mode på kanal A, eller 1. Så jeg ser ikke helt hvordan det skal funke. Jeg har ikke merket noe ulempe med å bare bruke 1+ og 1- sammen med brokoblet forsterker. :neutral:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte tenke litt på den koblinga før jeg så poenget med den. Den gjør det veldig lett å velge mellom vanlig (signal på 1+ og 1-) eller brokoblet (signal på 1+ og 2+) forsterker. NB! Fullkoblet fireleders høyttalerkabel er en dårlig idé siden du da står i fare for å jorde den ene høyttalerterminalen hvis forsterkeren har begge kanalene tilgjengelige i én speakon for normal drift (stereo/biamp). Bruk en kabel med kun to ledere.
    Jepp, vil bruke selvmekka SpeakOn kabler med kun to ledere (1- or 1+).

Neste ting på verktøyønskelista er vel en håndoverfres og noen gode kopifresestål. Bjørkefinér er hardt og du bør ha et ferskt og fint stål for å unngå å lage stygge svimerker. Jeg har handlet en del fresestål fra Gustavsen de gangene jeg ville ha noe bedre enn Biltema eller Clas Ohlson.
    Skal låne håndoverfresen til en kamerat. Har bestilt to av disse: KOPIFRES Ø12,7

Takk for gode råd!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste pleier å ha bridge mode på kanal A, eller 1. Så jeg ser ikke helt hvordan det skal funke. Jeg har ikke merket noe ulempe med å bare bruke 1+ og 1- sammen med brokoblet forsterker. :neutral:
    Det varierer vel litt fra forsterker til forsterker. Jeg bruker Hypex PSC2.400d i brokoblet modus til å bassene i mine høyttalere og da må jeg koble høyttaleren til 1+ og 2+ (positiv utgangsterminal for hver av forsterkerkanalene).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •