Renovering og ombygging av Bang & Olufsen Redline 60 (planlegging) (tips, innspill?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Renovering og ombygging av Bang & Olufsen Redline 60 (planlegging) (tips, innspill?)

Renovering og ombygging av Bang & Olufsen Redline 60 - ikke en arbeidslogg

Hei, jeg er en ny bruker som er aktiv på diskusjon.no, men har lyd som stor interesse. Derfor var ny bruker på avforum et logisk valg.

I denne tråden ønsker jeg tips eller innspill, men du kan kommentere hva du vil. Fortell også gjerne hva du synes om prosjektet. Hadde også vært fint å fått svar på noen spørsmål jeg har. I denne tråden vil jeg legge ut planer for prosjektet, og begynne dette før sommeren. Jeg håper denne tråden kan hjelpe meg med å forberede prosjektet og forhåpentligvis gjøre resultatet bedre.

Bilder, koblingsskjema og SketchUp-modell kommer senere.

Høytaleren:

B&O RL60.2 (type: 6513, 60 w power handling).
    De er de støvete og høytalerelementene er presset inn. Ødelegger dette mye av lyden? Jeg lurer på om jeg kan suge dem ut igjen med støvsuger, noen som vil råde meg mot dette?

Den er svart, stor framside med en rød ring rundt siden. Fant en side med bilder, den ser slik ut (uten fot):

Bilde fra Google-søk.

Kanskje noen vet hvilken jeg snakker om?

Lydkvalitet:

Jeg sammenligner helst lyden med mine nåværende høytalere: Jamo S 606 (5.1-settet). Først og fremst vil jeg si jeg ble imponert over lydkvaliteten ettersom de er så gamle. Lydbildet vil jeg beskrive som dynamisk på visse steder, men generelt sett flatt og litt kaldt. Noen stemmer er lavere enn andre frekvensområder. Diskanten er bra, men ikke så skarp som i mine andre høytalere samt i mitt Bose headset. Det er for stor forskjell mellom frekvensområdene, slik at noe av lydbildet blir litt bortgjemt. Alt høres litt innestengt ut, og mer mjukt enn skarpt. Litt beskjeden skurring iblant.

Den ene sangen Brad Sucks - Time To Take Out The Trash (helt tilfeldig), når han synger "time to take out the trash...", her høres det bare ut som høy diskant forvrenging, eller "snøen" du hører i radioen når det ikke er signal. Måtte skru ned mye, det var litt fælt å høre på. Det er mye høyere enn alt annet også. S 606 er lager en finere, mer nøyaktig og mye lavere lyd her, som er en bra ting. Her hører jeg heller en ektelydende gitar-distortion.
    Men samtidig elsker jeg hva høytaleren gjør med mellomtonen (som jeg savner i Jamo S 606). RL60 er vel ikke beregnet for å ta seg av lave frekvenser, men jeg har en ekstra subwoofer for dette. Gitarer som "fader" bølgende ut høres fantastisk ut, og ekko i sanger er bare deilig å høre på! Dessverre er det litt gjenklang og ikke så nøyaktig lyd.

Den sangen som får det beste ut av høytaleren er Dire Straits - Money For Nothing. Dette er en dynamisk og sinnsykt spektakulær sang. Høytaleren lager trommelydene sammen med subwooferen og får dem til å høres ganske bra ut, men dessverre med litt resonans og litt ulyder! Gitarsoloen er bare fantastisk! Høres veldig bra ut, men lyden er mer komplett i Jamo-høytalerene. Men sangen skal ha noe av æren for dette, lydkvaliteten på denne platen er bare sinnsykt bra!

Konklusjon:
    For å oppsummere så er lyden litt "gjemt" inni høytaleren, og varierende lydbilde. Ikke like klar og skarpt, men fin mellomtone, og fin dynamikk i dette området. Mellomtonen leker også godt sammen med subwooferen, S 606 har litt fraværende mellomtone føler jeg (spesielt etter jeg testet noen andre high-end høytalere). Men S 606 har i det mindre klar og fin lyd. Noen sanger høres litt anderledes ut, høres litt rart ut, som om det er coverversjoneller en gitar med andre strenger. På dette tidspunktet føler jeg at jeg heller ville brukt Jamo S 606, fordi disse er mer balansert, komplett og klare, diskanten på B & O er litt unøyaktig og grumsete, ubalansert og uklar. Men Money For Nothing høres dog ganske bra ut (det gjør den alltid)!

Høres dette fornuftig ut?

Dette vil jeg gjøre:

Materiale og konstruksjon:
    Kabinettet er laget av plastikk og som kjent er ikke dette et spesielt godt materiale å lage høytalerkabinett av. De har lagt inn noen støydempende (resonansdempende) puter inni, men vil alikevel lage et nytt kabinett i MDF (hobbyptreplate). Er usikker på dimensjonene, men tenker å lage samme konstruksjon. Men problemet er at det ikke bare er et tomt rom, de har også lagt inn et rør, så er usikker på om jeg ødelegger lyden med mitt nye kabinett.

Hva tenker dere om dette?

Elektronikk og filter:
    På kretskortet er det gamle komponenter jeg vil bytte ut med nye kvalitetskomponenter, så filterene skal altså fjernes og bygges på nytt. Jeg forventer mer "punchy" lyd i tillegg til klarere detaljer (spesielt diskant) og rett og slett mer sammensatt lydbilde. Budsjettet mitt er på <1000 NOK, men det burde være mer enn nok! :P EDIT: Unøyaktig estimat, blir vel uten problem brukt mer enn dette.

Håper lydkvaliteten blir bedre enn mine Jamo S 606-høytalere, noen som tviler på dette?

Hadde vært fint om dere kunne komme med kommentarer/svar på dette, alle kommentarer er ønskelige.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!

Om du leser litt rundt høyttalerkonstruksjon mtp kassetyper så vil du fort finne ut om dette røret ditt har noen funksjon. Videre vil det som regel alltid gi best resultat med det kassevolumet, avstemningen osv som konstruktøren har laget. De har helt sikkert brukt fryktelig mange timer på å få alt til å klaffe.

Dersom du ikke har hatt noen form for service i det hele tatt kan det godt være at du vil få drastisk endring i lyden bare ved å oppgradere filteret! Kondensatorer kan gå tørre og begynne å endre verdier.

Når det kommer til det å bygge ny kasse vil jeg nesten påstå at det er like greit å forsterke den eksisterende kassen med bitumen.

Dersom det bare er støvhetten som er trykket inn så er det nok å bare suge den ut med en støvsuger eller dra den ut med noe teip e.l. Støv er ingen hindring. En liten blåsings med trykkluft og de er gode som nye. Det man skal passe seg for er opphengene, om de er morkne/sprukket.

Dersom du skal bruke under 1 000kr på dette lille prosjektet vil jeg råde deg til å oppgradere filteret og kjøpe en del bitumen. Dersom du skal ha komponenter av litt kvalitet så ryker fort den tusenlappen din.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville overhalt delefilterne, som han over sier tørker kondensatorer ut over tid og endrer verdier. Det kan ha innvirkning på diskanten som det også virker som du kan ha litt "problemer" med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hei og velkommen til forumet!

Om du leser litt rundt høyttalerkonstruksjon mtp kassetyper så vil du fort finne ut om dette røret ditt har noen funksjon. Videre vil det som regel alltid gi best resultat med det kassevolumet, avstemningen osv som konstruktøren har laget. De har helt sikkert brukt fryktelig mange timer på å få alt til å klaffe.

Dersom du ikke har hatt noen form for service i det hele tatt kan det godt være at du vil få drastisk endring i lyden bare ved å oppgradere filteret! Kondensatorer kan gå tørre og begynne å endre verdier.

Når det kommer til det å bygge ny kasse vil jeg nesten påstå at det er like greit å forsterke den eksisterende kassen med bitumen.

Dersom det bare er støvhetten som er trykket inn så er det nok å bare suge den ut med en støvsuger eller dra den ut med noe teip e.l. Støv er ingen hindring. En liten blåsings med trykkluft og de er gode som nye. Det man skal passe seg for er opphengene, om de er morkne/sprukket.

Dersom du skal bruke under 1 000kr på dette lille prosjektet vil jeg råde deg til å oppgradere filteret og kjøpe en del bitumen. Dersom du skal ha komponenter av litt kvalitet så ryker fort den tusenlappen din.
    Takk for det!

Røret har vel sammenheng med bassrefleks-funksjonen. Så jeg kan vel bare ta den med over i det nye kabinettet. Ja, tenkte det samme. Jeg har ikke kunnskapene til å regne meg ut til optimale dimmensjoner, så bruker bare det orginale volumet og formen.

Høytaleren har så vidt jeg vet ikke gjennomgått noen form for service eller vedlikehold. Jeg overtok høytalerene i forrige uke (de skulle kastes!!!). Vi lever i en gal verden. B&O-CD-spiller har allerede blitt kastet.

Å lage nytt delefilter og bytte ut komponentene vil være hovedfokus i prosjektet.

Å bygge ny kasse er både gøy og lærerikt. I tillegg vet jeg ikke om jeg liker plastikkabinettet. Jeg hører plastikk-gjenklang. Selv om dette sikkert ikke kommer til å være et veldig stort problem vil jeg helst lage nytt kabinett.

Okei, men da prøver jeg bare støvsugermetoden!

Jeg var vel litt for kjapp med å si 1000 NOK for komponenter. Kjenner jeg meg selv rett vil jeg overgå denne summen fort til fordel for bedre kvalitet. Kanskje kjøper jeg litt nå og litt senere, vi får se hva jeg kan finne råd til. Hele prosjektet vil uansett bli mye mer til sammen. Det er en investering, så håper for all del at resultatet blir vellykket. Er vel derfor jeg prøver å planlegge så mye som mulig.

Vet ikke når jeg begynner med jobben (har andre prosjekter som kanskje vil bli gjennomført først). I tillegg venter jeg på litt verktøy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Ville overhalt delefilterne, som han over sier tørker kondensatorer ut over tid og endrer verdier. Det kan ha innvirkning på diskanten som det også virker som du kan ha litt "problemer" med.
    Det er det som er planen.

Kommer nok med en oppdatering i tråden her når jeg har funnet alternativer til komponenter. Et problem er også hvor jeg skal få kjøpt dette her. Har funnet mange butikker på nett, men ofte er det problem med levering, høye fraktkostnader osv.

Jeg vil prøve å holde meg borte fra overprisede merkevarer, vil ikke betale dobbelt så mye for et navn.

Forresten, er det ikke mulig med multisitat her på forumet?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian Aarskaug
    Det er det som er planen.

Kommer nok med en oppdatering i tråden her når jeg har funnet alternativer til komponenter. Et problem er også hvor jeg skal få kjøpt dette her. Har funnet mange butikker på nett, men ofte er det problem med levering, høye fraktkostnader osv.

Jeg vil prøve å holde meg borte fra overprisede merkevarer, vil ikke betale dobbelt så mye for et navn.

Forresten, er det ikke mulig med multisitat her på forumet?
    Hvis det er papp støvhette som er trykket inn, så kan du med fordel
    male/cote den med litt trelim etter at du har fått dratt de ut igjen.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel hjelper deg helt sikkert om du sender en mail og sier hva du trenger. Dersom de ikke har de akkurate verdiene på spoler, så lager de.

Vær obs på at om du skal lage tilnærmet identiske kasser i mdf e.l så må du regne med innvendig volum. De 19/22 mm spiser en del volum om du går ut fra utvendige mål. Bruk også plassering på elementer på baffelen likt som på orginalen, da dette kan påvirke baffle step.

Nå vet jeg ikke hva slags filter som står i disse høyttalerene, men om du skal ha ordentlige komponenter så kommer du nok fort opp på en tusenlapp på bare filtrene. MDF kan du få til rundt 500kr/plata om du kjøper hele plater, så kommer lim, sparkel, pussepapir, maling, stoff, dempematerialer, terminaler, kabler osv. Du kommer sikkert til å nærme deg 3 lapper istedet for en på et slikt prosjekt.

MEN jeg vet det er glede i slike gamle høyttalere. Jeg har selv et par B&O Beovox S45-2 stående. Brukes sammen med B&O Beogram 1500 platespiller og Tandberg TR2030 forsterker. Høyttalerene er ikke gjort noe som helst med, men skal kanskje oppgradere filtrene noe etter sommeren er over. Selv om de er faktisk fire tiår gamle så er de faktisk helt 100% intakt. Ingen sprukne oppheng, mellomtonen kleber fremdeles og ingen skurr eller noe i diskanten. Det er kvalitet i disse greiene.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponenter får du kjøpt på elfa.se

Spoler har man vel ingen grunn til å bytte sålenge lakken er like hel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Komponenter får du kjøpt på elfa.se

Spoler har man vel ingen grunn til å bytte sålenge lakken er like hel.
    Elfa er ganske dyrt, har funnet billigere alternativer. Også mye billigere alternativer, men som ikke tilbyr fraktalternativ som passer.

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Hvis det er papp støvhette som er trykket inn, så kan du med fordel
    male/cote den med litt trelim etter at du har fått dratt de ut igjen.
    For å stive opp? Ja, kan prøvde det.

Dynabel hjelper deg helt sikkert om du sender en mail og sier hva du trenger. Dersom de ikke har de akkurate verdiene på spoler, så lager de.

Vær obs på at om du skal lage tilnærmet identiske kasser i mdf e.l så må du regne med innvendig volum. De 19/22 mm spiser en del volum om du går ut fra utvendige mål. Bruk også plassering på elementer på baffelen likt som på orginalen, da dette kan påvirke baffle step.

Nå vet jeg ikke hva slags filter som står i disse høyttalerene, men om du skal ha ordentlige komponenter så kommer du nok fort opp på en tusenlapp på bare filtrene. MDF kan du få til rundt 500kr/plata om du kjøper hele plater, så kommer lim, sparkel, pussepapir, maling, stoff, dempematerialer, terminaler, kabler osv. Du kommer sikkert til å nærme deg 3 lapper istedet for en på et slikt prosjekt.

MEN jeg vet det er glede i slike gamle høyttalere. Jeg har selv et par B&O Beovox S45-2 stående. Brukes sammen med B&O Beogram 1500 platespiller og Tandberg TR2030 forsterker. Høyttalerene er ikke gjort noe som helst med, men skal kanskje oppgradere filtrene noe etter sommeren er over. Selv om de er faktisk fire tiår gamle så er de faktisk helt 100% intakt. Ingen sprukne oppheng, mellomtonen kleber fremdeles og ingen skurr eller noe i diskanten. Det er kvalitet i disse greiene.
    Skal ha Dynabel i bakhodet.

Ja, det skal jeg passe på. Kommer til å bruke 18 mm og 11 mm MFD-plater.

En plate på 2400 x 600 x 18 mm koster rundt 289 NOK, og bruker nok ikke mer enn 1/3 av platen. Lim, pussepapir, maling osv. teller jeg ikke med i prisen ettersom jeg kjøper dette uansett, for andre prosjekter.

Ja, det er noe spesielt ved slike produkter!

Vil bare takke for alle svar!

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kan bekrefte det med kvalitet og eierglede. Har vert borti en B&O beovox c40 i helt perfekt stand etter maange år i bruk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •