PA prosjekt (første)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA prosjekt (første)

Hei!
    Har alltid hatt lyst å prøve å lage mitt eget lille PA-system. Lurer på hva man trenger utenom materiale til kasser, forsterker og elementer.

Alt skal lages i samme kasse, slik at jeg får fulltonekasser. Har det da noe å si hvilke merker som blir brukt? Burde man bruke samme merke på diskanter og subber? Eller har det lite å si? Tenker på 2 stk 12" subber på ca. 200-250 watt, og har sett en del diskanter på rundt 35 watt så skal ihvertfall ha 2 stk av disse. Lurer også på om jeg kan koble dette på en vanlig yamaha receiver som blir brukt til PSB anlegget mitt på rommet. Det hadde vært veldig praktisk i så fall!

Hvordan kobler man elementene her er også et lite spørsmål.. Hvis jeg skal ha en QSC GX5 (f.eks) som forsterker, skal subbene kobles sammen inn på samme ledning og deretter inn i forsterker og det samme med diskantene?

Tusen takk for alle svar!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er lettest er å gjøre hele systemet aktivt delt. Da trenger du 1 forsterker ekstra, samt ekstra delefilter/DSP. Det sparer du ganske raskt igjen da du slipper å lage et eget filter eller få noen til å gjøre det for deg. Tror aldri jeg kommer til å gå tilbake til passive filtre.

Greit system er 12" til mellomtone og 2" for diskant. Også supplere med 15" eller 18" som bass. Dersom du bare tenker å bruke noen få tusen, så vil det omtrent være bedre å kjøpe noe ferdig. Legger du alt for lite penger i det blir det et dårlig resultat. Ligger du noe penger i mellomtonene og diskantene så har du et veldig godt utganspunkt. Det er veldig mange 12" fra forskjellige levrandører som vil passe bra.

I mine øyne er basic:
    2x diskant = 2-4k totalt
    2x mellomtoner = 2-4k totalt
    1x Behringer ultradrive = 2500kr
    2x forsterkere = x
    Håndtak og slikt: 1000kr
    Kryssfiner = 1000kr
    Warnex, sparkel og puss = 500-1000kr.

Som du ser så er det mange steder du skal ha noe utlegg, så regnestykket er litt mer enn bare elementer og kryssfiner. Hva du har av verktøy er også avgjørende for hvilken vanskelighetsgrad du bør velge. Et lite miksebord er også et must. Da du ønsker å ha tilgang til en del inputs fra f.eks PC, og ha skikkelig nivåstyring.

Dersom du ikke har bygget noe før, så vil jeg anbefale å begynne med en subwoofer.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det som er lettest er å gjøre hele systemet aktivt delt. Da trenger du 1 forsterker ekstra, samt ekstra delefilter/DSP. Det sparer du ganske raskt igjen da du slipper å lage et eget filter eller få noen til å gjøre det for deg. Tror aldri jeg kommer til å gå tilbake til passive filtre.

Greit system er 12" til mellomtone og 2" for diskant. Også supplere med 15" eller 18" som bass. Dersom du bare tenker å bruke noen få tusen, så vil det omtrent være bedre å kjøpe noe ferdig. Legger du alt for lite penger i det blir det et dårlig resultat. Ligger du noe penger i mellomtonene og diskantene så har du et veldig godt utganspunkt. Det er veldig mange 12" fra forskjellige levrandører som vil passe bra.

I mine øyne er basic:
    2x diskant = 2-4k totalt
    2x mellomtoner = 2-4k totalt
    1x Behringer ultradrive = 2500kr
    2x forsterkere = x
    Håndtak og slikt: 1000kr
    Kryssfiner = 1000kr
    Warnex, sparkel og puss = 500-1000kr.

Som du ser så er det mange steder du skal ha noe utlegg, så regnestykket er litt mer enn bare elementer og kryssfiner. Hva du har av verktøy er også avgjørende for hvilken vanskelighetsgrad du bør velge. Et lite miksebord er også et must. Da du ønsker å ha tilgang til en del inputs fra f.eks PC, og ha skikkelig nivåstyring.

Dersom du ikke har bygget noe før, så vil jeg anbefale å begynne med en subwoofer.
    Har bygget en subkasse før til bilen, lukket riktignok. Denne ble kjempe bra, og denne dekket jeg med høytallerteppe jeg fikk fra biltema (billig, men så ganske bra ut). Fått mye ros for dette, og flere ville at jeg skulle lage til dem.

Delefilter jeg har sett på har crossover på 3500 Hz, nå vet jeg veldig lite om delefiltre da! Men lurte på om betyr det at den går over fra lavtoner på 3500hz (mener sub/mellomtone) og går til høytoner (diskant) etter det?

Vet at det er enklere å lage separat, sub for seg og topp for seg, men da tar dette veldig mye mer plass en det som er planlagt noe som ikke kommer på tale... Når det gjelder selve kassen får jeg alle mål skjært ut hos faren min der jeg dermed får for en veldig liten kostnad der.

Hele poenget med dette er å lage noe som ikke har for store kostnader og heller prøve og feile litt med litt billigere elementer enn å feile totalt med dyrere elementer. Deretter når jeg er kommet i jobb, er planen å kjøpe litt dyrere elementer og fortsette den eventuelle suksessen!:-D

Miksepult trengs ikke, dette har en kompis som han bare la "ligge" der, så det skulle jeg få låne så lenge jeg trengte. (ganske greit med et par kontakter her merker jeg!)

Men to diskanter og to sub/mellomtoner virker bra? Hvor stor forskjell kan det være på watt uten at det blir for mye av den ene eller andre?

Tusen takk for svaret forresten!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •