Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!

Basskasse prosjekt:

På tide å bygge ny kasse til Emphaser elementet,må jo få skikkelig liv i de lave frekvensene :twisted: .Den nye kassa blir på 113 liter,portet og tunet til 32 hz. Er ikke veldig erfaren innen høytaller konstruksjon,så vi får se åssen dette går hehe...lyden er viktigst,utseende er ikke mye prioritert,trekker den kun med svart fillt sånn at det værtfall ikke ser helt jævlig ut..

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager elendige bilder...Orginal kassa til elementet,95 liter. Tung å solid sak.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-5f7a7a030f89d26e075dabd86a34d3e7-jpg

Syns VE12 ble litt puslete i forhold jeg..

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-7d68ecab74652dc5573335d6ca2b240b-jpg

Noe av matriale som er kjøpt inn. skal bruke dobble 19mm mdf plater hele veien,(fikk ikke tak i tjukkere plater,å jeg er veldig gira på å få den sammen hehe) porten skal bygges med mdf den også.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-8747b7df1146fe0615dc9e0fd1e33c9a-jpg

En nærmere titt.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-12-jpg

En nærmere titt.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0383comp-jpg

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut som et heftig basselement det der! Kan du poste TS parametrene?

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    ser ut som et heftig basselement det der! Kan du poste TS parametrene?

Her har du info:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir artig å følge med på! Når du sier det så, synes egentlig jeg også at VE-12F så litt puslette ut. Er jo egentlig ikke så store heller, da. Men artige og søte høyttalere. Det var en utrolig diger magnet må jeg si! Dette tror jeg blir bra! Gleder meg.

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

Så langt har det gått bra,fortsatt alle fingre, å subben begynner å ta form.....
    er ferdig med,front plata,bakplata og sideveggene. Blir nok ferdig med alt i morgen,mulig jeg ikke rekker å ordne finish,men det er ingen hast heller.

har da igjen å lage bassporten, lime bunn og topp platene,skru sammen,fuge innvendig så alt blir tett,legge filt innvendig,montere terminal,å element....håper jeg rekker å ta finishen i morgen å....

Front plate limt å skrudd sammen.

Passa å jo

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-2-jpg

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-3-jpg

Hullet til porten er ferdig, lager selve "kanalen" i morgen..

glemte å ta bilde av sideplatene...jaja kommer flere bilder i morgen...

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Dette blir artig å følge med på! Når du sier det så, synes egentlig jeg også at VE-12F så litt puslette ut. Er jo egentlig ikke så store heller, da. Men artige og søte høyttalere. Det var en utrolig diger magnet må jeg si! Dette tror jeg blir bra! Gleder meg.

Morro å se at folk folger med håper det blir bra jeg å,veldig spent på resultatet! eneste bekymring jeg har er om det kommer blåselyder når jeg skrur opp volumet ,får håpe jeg slepper det :???: når jeg er ferdig med kassa og så fort huseieren er borte,skal jeg teste å justere litt, er resultatet som forventet eller bedre blir det lagt ut video fortløpende :-D

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Rått element
    Men skal du ha dette til hjemmebruk?
    Ser du skriver at du skal bygge dette elementet inn i en kasse på 113 liter (til tross for at TS parameter sier at den har en VAS på 95 liter), og du skal tune den til 35Hz,,
    Tingen er at dette elementet er laget for bil, og det ser man fort på parameterne til elementet..
    Kanskje de viktigste er VAS, FS og QTS..
    Qts i dette tilfelle er på 0.53, og etter min erfaring så bør alle elementer med Qts høyere enn 0.50 bygges i lukket kammer (gjelder til hjemme bruk iallefall).
    Samme gjelder Vas som her er på 95 liter, som er for å si det litt enkelt det volumet elementet trenger for å komme ned til sin egenfrekvens som er oppgitt til 23 Hz (FS) som er ganske bra.. Så hvorfor bygge en kasse som er større enn 95 Liter ?? Du skal jo tune kassa langt over 23 Hz ?

Bare en idè Om det var meg, så ville jeg ha bygget en lukket kasse på 95 liter (enkelt å bygge), og siden elementet er så heftig som det det er, og tåler store effekter dvs 2500W RMS.. Så ville jeg videre kjørt en kraftig klasse D forsterker på den med subwoofer eq, på den måten kan du tvinge elementet til å spille kjellerdypt med liten kasse.. Og vil du dra den litt lenger, kan du montere et "servo system".. dvs det blir montert et bitte lite akselerometer på høyttalermembranet, som måler svingingene og sammenligner dem med signalet inn på forsterker, for så å korrigere ca 30 til 50 000 ganger i sekundet.. resultatet er kontrollert og definert bass.. som går kjellerdypt..

Dette er en prinsipp tegning.. Velodyne subwoofere bruker dette systemet,, om du ikke har hørt subwoofere som bruker dette systemet så bør du ta deg tid til det en dag.. spiller stort sett bedre enn noe annet

Du kan jo "google" litt rundt dette med akselerometer
    eller se denne linken: (norsk side) med en som har syslet litt med dette..
    Servobass. +- 1 dB fra 12 til 100 Hz
    Du trenger ikke ta alt på en gang Ta det som et vinterprosjekt..

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Rått element
    Men skal du ha dette til hjemmebruk?
    Ser du skriver at du skal bygge dette elementet inn i en kasse på 113 liter (til tross for at TS parameter sier at den har en VAS på 95 liter), og du skal tune den til 35Hz,,
    Tingen er at dette elementet er laget for bil, og det ser man fort på parameterne til elementet..
    Kanskje de viktigste er VAS, FS og QTS..
    Qts i dette tilfelle er på 0.53, og etter min erfaring så bør alle elementer med Qts høyere enn 0.50 bygges i lukket kammer (gjelder til hjemme bruk iallefall).
    Samme gjelder Vas som her er på 95 liter, som er for å si det litt enkelt det volumet elementet trenger for å komme ned til sin egenfrekvens som er oppgitt til 23 Hz (FS) som er ganske bra.. Så hvorfor bygge en kasse som er større enn 95 Liter ?? Du skal jo tune kassa langt over 23 Hz ?

Bare en idè Om det var meg, så ville jeg ha bygget en lukket kasse på 95 liter (enkelt å bygge), og siden elementet er så heftig som det det er, og tåler store effekter dvs 2500W RMS.. Så ville jeg videre kjørt en kraftig klasse D forsterker på den med subwoofer eq, på den måten kan du tvinge elementet til å spille kjellerdypt med liten kasse.. Og vil du dra den litt lenger, kan du montere et "servo system".. dvs det blir montert et bitte lite akselerometer på høyttalermembranet, som måler svingingene og sammenligner dem med signalet inn på forsterker, for så å korrigere ca 30 til 50 000 ganger i sekundet.. resultatet er kontrollert og definert bass.. som går kjellerdypt..

Dette er en prinsipp tegning.. Velodyne subwoofere bruker dette systemet,, om du ikke har hørt subwoofere som bruker dette systemet så bør du ta deg tid til det en dag.. spiller stort sett bedre enn noe annet

Du kan jo "google" litt rundt dette med akselerometer
    eller se denne linken: (norsk side) med en som har syslet litt med dette..
    Servobass. +- 1 dB fra 12 til 100 Hz
    Du trenger ikke ta alt på en gang Ta det som et vinterprosjekt..

Hei! dette ble noe teknisk for meg hehe, nå er jo kassebygginga i gang allerede,så litt for sent å gjøre om nå.Men takk for tips og utfyllende innlegg som du sikkert har skjønt er jeg nybegynner når det kommer til kassebygging :P så all info jeg kan få er nyttig. Mulig det blir helt ræva lyd i subben :P men jeg bare prøver Blir det mislykka,har jeg i det minste fått mere erfaring, å i tillegg har det har vært morsomt å holde på med,så låter det dårlig,blir det tuna å satt opp en ny kasse som låter bedre rimlig fort...Blir garantert flere DIY prosjekter i fremtiden,men innen neste gang skal jeg ha lært meg mer om dette

Newcomer okasin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Skien
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt sagt :)

Det er jo nettopp det som er så gøy og ikke minst lærerikt med DIY
    Man lærer underveis
    Og det er ikke spess dyrt i forhold til mange andre hobbyer
    Det kommer IKKE til å låte ræva , tenkte bare at du ville "jakte" mer på ennå bedre bass
    Men siden du er i gang, så vil jeg iallefall anbefale deg å tune kassa litt lavere enn 35 Hz, elementet er for bra til å tune det så høyt.. Prøv 28Hz (jeg legger alltid tuningen 5hz over Fs som i ditt tilfelle er 23Hz)
    Noen hz her og noen hz der, alle monner drar

Lykke til iallefall, det blir nok bra.. skal følge med

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntring å råd 8) Jakten på bedre bass er vel alltid til stede men ok,skal prøve å tune den til 28 hz. Virker som du vet hva du prater om

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging sent i går, 12 tia :P var ikke en lyd ute,så knakk den provosoriske arbeidsbenken min (ødelagt hagebord hehe) å ned datt 4 tunge mdf plater å traff vinduskarmen å ruta i kjellern. Gikk bra men skal si det joma godt i nabolaget,hehe pakket rolig sammen å avslutta kvelden

htc desire s er tydligvis veldig dårlig til å ta bilder i mørket,var mye lysere i virkeligheten...

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-1-jpg

Liming av topp/bunn plater...Høytallere kan jo brukes til så mangt

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-2-jpg

Å da var det 4 ohm

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-3-jpg

Hvem har sagt at en hagestol ikke kan brukes som arbeidsbenk hehe

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-5-jpg

Sideplater,bassport,bunn plate ferdig kutta...

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-4-jpg

Kommer seg nå....

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-6-jpg

Nå er det ut å sage ferdig resten, derreter er det inn å skru sammen å koble opp :-D kommer bilder av resultatet senere i kveld...dog uten finish da :P video kommer ikke før i morgen da de over helst liker å sove litt før de skal på jobben ...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo spennende se hvordan dette ender opp

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en god del tukling med bassrefleksporten,så havna langt bak skjemaet :evil: .,,men nå er alt klart for montering så å si,bare litt filing å sliping her å der så er det bare å skru sammen. Men nå orka ikke kroppen mer,så får heller gjøre meg ferdig i morgen...

Bakplata.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0404-jpg

Ble mye feil målinger på porten,porten har blitt endret litt etter dette bildet men ble ok til slutt.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0405-jpg

Porten montert...ble ikke akkurat pent for å si det mildt hehe....men tett ble det værtfall 8)

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0407-jpg

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!

Lytte inntrykk kommer så fort de over drar bort :grin:

Sånn så porten ut tidligere i dag.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0410-jpg

Å sånn så den ut etter en lang arbeidsøkt med fila.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0414-jpg

Nærbilde

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0415-jpg

Nærbilde 2

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0416-jpg

Ble glatt å fint ved overgangen.

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0420-jpg

Montering i gang

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0424-jpg

Snart ferdig, føler meg som et barn på julaften

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0427-jpg

Like før nå

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0428-jpg

nei **** der streika drillen... jaja er som å bli skutt rett før målstreken detta...typisk :evil: kommer bilde så fort drillen har batteri igjen

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig :-D er lyd i den værtfall :P den ble helt brutalt tung,skal veie den senere..

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-uten-navn-jpg

hmmm...skal bli fint å få på noe svart fillt ser jeg

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den veide inn på 63 kg.Har fått lyttet litt på subben i kveld,men ikke på høyt volum. Men la med en gang merke til at det var en god del mer dypbass,så gleder meg virkelig til å skru opp i morgen Bilde fra sweetspot......

Emphaser 15" ny kasse under konstruksjon...FERDIG!!!-imag0439-jpg

Newcomer fest sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av okasin
    Det er jo nettopp det som er så gøy og ikke minst lærerikt med DIY
    Man lærer underveis
    Og det er ikke spess dyrt i forhold til mange andre hobbyer
    Det kommer IKKE til å låte ræva , tenkte bare at du ville "jakte" mer på ennå bedre bass
    Men siden du er i gang, så vil jeg iallefall anbefale deg å tune kassa litt lavere enn 35 Hz, elementet er for bra til å tune det så høyt.. Prøv 28Hz (jeg legger alltid tuningen 5hz over Fs som i ditt tilfelle er 23Hz)
    Noen hz her og noen hz der, alle monner drar

Lykke til iallefall, det blir nok bra.. skal følge med

Vellykket prosjekt! Fikk ordenlig liv i dypbassen,tar helt av nå :-D Takk for tips til tuningen okasin 28 hz gjorde susen :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •