diy forsterker 6 kanaler, en strømforsyning for aktiv deling...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

diy forsterker 6 kanaler, en strømforsyning for aktiv deling...

Hei

Vil en forsterker med 6 kanaler på en strømforsyning med aktiv delefilter spille like bra/høyt som en forsterker med 2 kanaler og passiv deling?

Ser grunnen til flere strømfosyninger om det er til surroundbruk med flere fullrange høytalere, men med et høytalerpar vil den sammenlagte strømmen bli den samme om det er 6 aktivt delte kanaler eller 2 fullrange kanaler som jeg ser det Hva tror dere?

Tanken er å bygge på en gammel strømmfosyning jeg har liggende fra en denon pma 1530 (72v) og l25d diy forsterkermoduler. Ser for meg å bruke 6 moduler og minidsp 2x8 til deling.

Det hær blir arti

Per

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Hvor langt er ett tau..?

Altså.. Om alle andre parametre er like, så vil ikke det du beskriver gjøre at høyttalerne trenger mer effekt enn du allerede har - for å spille like høyt.

Men - Om forsterkermodulene du har tenkt å bruke får for lite strøm, vil forvrengningen øke og det vil kanskje ikke låte godt.

Påse at modulene har tilstrekkelig strømforsyning så er du godt på vei!

Det høres ut som ett morsomt prosjekt, liker aktive løsninger! Brukt riktig, så er det langt bedre og enklere å forholde seg til, enn passive løsninger. Bruk av DSP krever selvfølgelig en annen type kompetanse enn tidl. men det er uendelige muligheter! Det er igrunn rart at vi i 2012 fortsatt sitter med "steinalderløsninger" som passive løsninger jo er.. Folk er så redde for å ha "noe i signalveien", men hva er ett passivt filter da tro? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan altså skille mellom flerkanalsforsterkere for aktiv drift av en høytaler og flerkanalsforsterkere til surroundbruk

Jeg tror for hvermansen er digital signalbehandling veien å gå, vi er i dataalderen, alt er digitalt idag så å klamre seg til det analoge blir fort veldig kostbart...

har planer om å bruke rørforsterkeren min på mellomtonen

Per

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pirmin
    Hei

Vil en forsterker med 6 kanaler på en strømforsyning med aktiv delefilter spille like bra/høyt som en forsterker med 2 kanaler og passiv deling?

Ser grunnen til flere strømfosyninger om det er til surroundbruk med flere fullrange høytalere, men med et høytalerpar vil den sammenlagte strømmen bli den samme om det er 6 aktivt delte kanaler eller 2 fullrange kanaler som jeg ser det Hva tror dere?

Tanken er å bygge på en gammel strømmfosyning jeg har liggende fra en denon pma 1530 (72v) og l25d diy forsterkermoduler. Ser for meg å bruke 6 moduler og minidsp 2x8 til deling.

Det hær blir arti

Per
    2x8 ??? som skulle bety 8 veis høgtalare ! Good luck!
    Om det blir like bra ? hva med å ta hensyn til virkningsgrad med medium power.
    Jeg ville vel ikke valgt hverken rør, L25 eller 8 veis så er nå det sagt.
    Har du tenkt over effektfordeling ?

X-over Frequency (Hz) Power to Bass (%) Power to Mid+High (%)
    250 40 60
    350 50 50
    500 60 40
    1,200 65 35
    3,000 85 15
    5,000 90 10

BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke planlagt 8 veis høytalere, blir treveis, men treveis med sub blir 8 veis og det er jo ikke uvanlig

Minidsp kommer i to og fireveis versjoner.

ja d var noe sånt som den effektsfordelingsskalaen jeg ville se, kommer nok ikke til å bygge noe mer enn en firekanalers, men var ute etter om forsterkere ment for aktiv deling ikke trengte ha like mange strømforsyninger som forsterkerpar, gitt at den ene strømforsyningen har nok effekt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •