Dempe et linjesignal - trenger hjelp fra elektronikkkyndige

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempe et linjesignal - trenger hjelp fra elektronikkkyndige

Vet ikke om dette er riktig forum, men jeg prøver:

Jeg har en Audioengine W1 for å overføre lyd fra forsterkeren i stua til forsterkeren på kjøkkenet. Signalveien er altså: Rec out på forsterker 1 --> kabel --> input på AEAW1 senderen --> trådløs digital overføring --> AEAW1 mottager --> kabel --> CD inn på forsterker 2. I utgangspunktet fungerer dette slik jeg ønsker (bortsett fra at AEAW1 lager litt h... for trådløsnettet mitt og forstyrres kraftig av microbølgeovnen på kjøkkenet, men det kan jeg leve med).

Problemet er at utsignalet fra forsterkeren (en XTZ Class A 100 D3) blir i kraftigste laget for inngangen på AEAW1. På noen innspillinger overstyres den med mindre jeg skrur ned utsignalet fra squeezeboxen.

Jeg tenker at dette må kunne løses med en enkel motstand i serie med jordpinnen i signalkabelen mellom forsterkeren og senderen, men lurer på om noen kan gi meg fornuftig svar på:

1) Er det noen bedre måte å gjøre dette på? (Som ikke innebærer store utlegg...)

2) Hvor stor motstand bør jeg evt. bruke?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukter kanskje at REC-OUT kan være synderen, evt volumet på forsterker 1. Du har vel ikke andre steder du kan tappe linjesignalet fra? PRE-OUT el lign?

EDIT: Jo det har du

Både PRE-OUT og TAPE-OUT(ser det iaf ut som). TAPE OUT er normalt fast -10dB, REC-OUT er relativ til nivå satt på volumkontrollen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en spenningsdeler på 6k8 ohm vil dempe signalet med rundt 6db tror jeg.. syns å huske vi gjorde det på elektrolabben en gang i tiden.. har ikke så mange andre tips egentlig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rothwell in-line RCA audio attenuators (pair)

Disse rca demper signalet.....

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehrm, TS trenger da ikke til å lodde og styre. Han trenger bare å få kontroll over "gain-strukturen", er rimelig åpenbart det er en boks i kjeden som sender ut et for høyt linjesignal. Kan evt sette inn en phono-split på utgangen(e) på PRE- eller TAPE-OUT hvis REC-OUT er den eneste phono-utgangen som gjenstår. Det demper kun signalet med ca 3 dB og koster 20 kroner på claes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger!

@Protet:

Jeg ønsker nettop å ha et fast volumnivå ut, uavhengig av volumkontrollinnstillingen. På modellen jeg har er den variable linjeutgangen for øvrig merket "Sub out" eller noe i den dur.

Boksen som sender ut for høyt linjesignal er veldig lett å identifisere: Det er forsterkeren... Jeg benytter den innebygde dacen med digitalt signal fra squeezeboxen.

Dessuten: Vil en vanlig Y-split gi noe nivådemping hvis bare den ene grenen brukes? Det gir ikke mening i mitt hode...

@NN:

Produktet du linker til er just presis det jeg vil ha. Men å betale 77 daler + frakt for det er nok ikke så aktuelt. Noen som har tips om tilsvarende produkt til ca 1/10 av den prisen...?:wink: Har lett på dx, men har ikke funnet.

@einis:

Med spenningsdeler mener du da en motstand koblet i parallell med inngangen, sant? Hvorfor gir dette bedre virkning enn å koble den i serie? :???: (Man har jo noen vekttall i kretsanalyse, men det begynner å bli leeenge siden...)

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dostojevski
    Takk for tilbakemeldinger!

@Protet:

Jeg ønsker nettop å ha et fast volumnivå ut, uavhengig av volumkontrollinnstillingen. På modellen jeg har er den variable linjeutgangen for øvrig merket "Sub out" eller noe i den dur.

Boksen som sender ut for høyt linjesignal er veldig lett å identifisere: Det er forsterkeren... Jeg benytter den innebygde dacen med digitalt signal fra squeezeboxen.

Dessuten: Vil en vanlig Y-split gi noe nivådemping hvis bare den ene grenen brukes? Det gir ikke mening i mitt hode...

@NN:

Produktet du linker til er just presis det jeg vil ha. Men å betale 77 daler + frakt for det er nok ikke så aktuelt. Noen som har tips om tilsvarende produkt til ca 1/10 av den prisen...?:wink: Har lett på dx, men har ikke funnet.

@einis:

Med spenningsdeler mener du da en motstand koblet i parallell med inngangen, sant? Hvorfor gir dette bedre virkning enn å koble den i serie? :???: (Man har jo noen vekttall i kretsanalyse, men det begynner å bli leeenge siden...)
    En motstand koblet i paralell med inngangen gir ingen demping alene,
    en spenningsdeler er en i serie + en i paralell med inng.
    Eller sagt på en annen måte, 2 motstander i serie mellom + og -(signal og skjerm) og du tar ut f.eks. halve spenningen over den motstanden som er koblet til skjerm.

Jeg laget en slik for lenge siden da jeg hadde Blaupunkt CD i bilen koblet til en
    effektforsterker som ikke taklet mer en ca 1Vrms, mener jeg brukte to motstander på 4,7Kohm den fungerte helt fint i mange år.

se også tegning, U2 er det dempede signalet.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Rothwell in-line RCA audio attenuators (pair)

Disse rca demper signalet.....

Harrison Lab har tilsvarende til ca 200 kroner MEN jeg klarer ikke å huske hvor jeg kjøpte mine.

Kanskje Google kan hjelpe:-D

Mvh
    Peter

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @TS; ser baksiden ut som det bildet jeg postet? prøvd TAPE-OUT eller hva det står? har du mulighet til å ta ut 'bøylen' mellom PRE-OUT og LINE-IN?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @halvor: Takk! Vi får se hva vi får til...

@peter123: Nu begynner det å ligne noe! Finner dem til 25$, men omtrent det samme i frakt. Hvis noen vet om et sted de kan kjøpes med billig frakt - si i fra.

@protet: Bildet stemmer nesten, stort sett bare noen tekstmerker som er anderledes. Forsterkeren har som sagt to variable linjeutganger (pr-out/sub-out), men poenget her var å IKKE bruke en av disse. Det ville selvfølgelig gjøre det mulig å stille ned utgangsnivået, men det vil da feks. være umulig å mute lyden i stua samtidig som det er musikk på kjøkkenet. 8-)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..mulig det er meg som er dum her nå, meene hvorfor må du ha det slik?

pre-out er ikke variabelt, men fast.

bruker du den første forsterkeren i stua ville jeg satt en splitt på pre-out og inn i line-in og der hvor kjøket får signal fra. uforvrengt signal begge steder.

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det var her jeg kjøpte mine:

dreamtm.no - Harrison Lab 3db dempeledd

Ser de bare ha -3db inne nå.....

Hvis ikke var det nok ebay men klarer ikke å finne noen der nå

Mvh
    Peter

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dostojevski
    @halvor: Takk! Vi får se hva vi får til...

@peter123: Nu begynner det å ligne noe! Finner dem til 25$, men omtrent det samme i frakt. Hvis noen vet om et sted de kan kjøpes med billig frakt - si i fra.

@protet: Bildet stemmer nesten, stort sett bare noen tekstmerker som er anderledes. Forsterkeren har som sagt to variable linjeutganger (pr-out/sub-out), men poenget her var å IKKE bruke en av disse. Det ville selvfølgelig gjøre det mulig å stille ned utgangsnivået, men det vil da feks. være umulig å mute lyden i stua samtidig som det er musikk på kjøkkenet. 8-)
    4 passende motstander ca 3 kr,-
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...2-31&toc=19848

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ..mulig det er meg som er dum her nå, meene hvorfor må du ha det slik?

pre-out er ikke variabelt, men fast.

bruker du den første forsterkeren i stua ville jeg satt en splitt på pre-out og inn i line-in og der hvor kjøket får signal fra. uforvrengt signal begge steder.
    Fordi jeg vil kunne regulere volum helt uavhengig i stua og på kjøkkenet.
    Pre ut er variabel. Dette er utgangen fra forforsterkeren, og styres selvsagt av volumkontrollen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men går kun via et forforsterkertrinn på linjeutgangen. så lenge volumet står under 0 skal ikke det gi noen forvrengning.

uansett. alternativt er TAPE-OUT(normalt fast fast -10dB), hvis det er det som står helt til venstre av de phonoutgangene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •