Hvor egnet er en bil subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som FredrikC sier så er det meningsløst å diskutere "bilsubb" generelt.
    Selv om mitt forrige svar var av den humoristiske sorten så var det ett snev av seriøsitet bak det også.
    Det finnes tonnevis av bilsubber som fint kan brukes innendørs, da med korrekt kasse selvfølgelig.
    Jbl W15GTI (MKII) er for eksempel ett ganske gromt "bil" element som funker ypperlig i stua\kinoen også.
    Selv har jeg en hornsubb som er designet for JBL GTO1214, men Svs 12.2 elementet mitt er ganske likt GTO1214 på dem parametre som er viktige for hornet så jeg bruker det inntill jeg en gang i fremtiden kan ta meg råd til det riktige elementet (ikke noe hastverk)

Og Danke... hver så snill, stopp med slike bastante påstander fordi du har hørt en bilsubb i feil kasse (riktig for bil, feil innendørs) innendørs.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Som FredrikC sier så er det meningsløst å diskutere "bilsubb" generelt.
    Selv om mitt forrige svar var av den humoristiske sorten så var det ett snev av seriøsitet bak det også.
    Det finnes tonnevis av bilsubber som fint kan brukes innendørs, da med korrekt kasse selvfølgelig.
    Jbl W15GTI (MKII) er for eksempel ett ganske gromt "bil" element som funker ypperlig i stua\kinoen også.
    Selv har jeg en hornsubb som er designet for JBL GTO1214, men Svs 12.2 elementet mitt er ganske likt GTO1214 på dem parametre som er viktige for hornet så jeg bruker det inntill jeg en gang i fremtiden kan ta meg råd til det riktige elementet (ikke noe hastverk)

Og Danke... hver så snill, stopp med slike bastante påstander fordi du har hørt en bilsubb i feil kasse (riktig for bil, feil innendørs) innendørs.

Ok bruk en bilsub i en liten kasse i stua da, og ha det hyggelig med skrallelyd.

Bryr ikke meg, om du vil bygge om en bilsub i en egnet kasse er sef det en annen sak. Men det er ikke det vi snakker om her slik jeg forstår det...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Franka linker til ett løst element... det burde gi deg ett hint.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Franka linker til ett løst element... det burde gi deg ett hint.

Ok for DIY kan det kanskje være greit nok. Men jeg ville brukt et element dedikert til stuebruk..

Men hver sin smak...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går grensen mellom stuebruk og bilbruk da?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går grensen mellom stuebruk og bilbruk da?
    Nei, er ingen grense akkurat. Men min tanke er at når man første går for DIY, så bør man gjøre det ordentlig. Da er vel ikke en standar bilsub med skrift i elementet noe særlig gunstig?

Et element ment for husbruk er vel å foretrekke. Jeg vet ikke, smak og behag, men jeg har motforestillinger mot å ha bilsub i stua. Mulig det er pga alle de dårlige "bilsub i stua" opplevelsene jeg har fra ungdomen.

Dermed ikke sagt at bilsub i stua i en riktig eske ikke låter bra, men det blir liksom litt "halvgjort" over det.

Men det er min mening, andre er fri til å eksperimentere med bilsub i stua.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så f.eks JBL W15GTI MKII er en dårlig sub til stua på grunn av den stygge støvhetta?
    Kan du ta en kikk på TC sounds, Re audio og Fi og fortelle meg hvilke av dems elementer som er for bil og hvilke som er til stua?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så f.eks JBL W15GTI MKII er en dårlig sub til stua på grunn av den stygge støvhetta?
    Kan du ta en kikk på TC sounds, Re audio og Fi og fortelle meg hvilke av dems elementer som er for bil og hvilke som er til stua?
    Har den en stygg støvhette så ville iallefall ikke jeg hatt den i stua mi. Men som jeg sier.. hver sin smak.

Jeg takler ikke tanken på bilsub element i stua, men du kan jo få lov til å ha bilsubelement i stua di fordet.

Men det til side, er kvaliteten og prisen bedre på et bilelement enn på et stueelement. Så er det jo en ide å prøve det.

Men jeg personlig liker ikke tanken på å ha bilsub i stua, men jeg innrømmer at jeg er godt farget av erfaringen fra kameraters DIY prosjekter med bilsub i ungdomstiden. Det var helt forjævlig dårlig kvalitet på de bilsub i stua prosjektene deres iallefall.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan elementet ser ut estetisk sier ingenting om dets egenskaper. Man trenger ikke å se selve elementet... nedoverrettet ala svs, transmisjonslinje, båndpass eller bare ett deksel osv. Men det er uansett ikke poenget...

Poenget er at det er rimelig dumt å være så bastant basert på estetikk. Det er mange "bilsubber" som funker fint og vel så det i en stue. Akkurat slik som det er mange PA elementer som funker fint til hi-fi. Vil du kalle JBL K2 søppel fordi du har hørt på ett lite, dårlig PA anlegg i en skoleoppsetning i en lite egnet gymsal eller noe?

Så vi er tilbake til min tidligere post og FredrikC sitt poeng. Det er totalt meningsløst og diskutere hvor bra "bilsub" til stuebruk er(eller PA for hi-fi for den saks skyld). Skal man komme noen vei så må man dra frem spesifikk elementer (noe OP også gjorde)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    NEI!, NEI!, NEI!

Er det klart nok? Har hørt bilsub i stue før og det er det værste jeg har hørt. Skrangla og ulte så det var helt fælt. Tror ikke dagens bilsuber er bedre i en stue idag.

Det kommer jo litt an på kasse. Hadde ikke noe problem med Cerwin subben jeg hadde for en tid tilbake på rommet mitt. Det skrangla bare i vegger, ikke i subben. Lyden blir ikke bra med bilsub, men fungerer helt greit til en som kanskje ikke er like opphengt i lydkvalitet som de andre her inne er. Hvis det er så stygt å dårlig med bilsub i et hus, da må det jo være stygt å dårlig med PA-subber i DIY kasse i et hus også, da. Som sagt, så hadde jeg ikke noe problem med Cerwin-subben min på rommet i allefall.

PS! Er det det trådstarter vil ha, så må han jo få bruke det. Og dette avhenger mye av hvilken kasse subbene står i. Har foresten brukt JBL 2402 GT5 subbene mine med forsterker til bil med omformer på rommet jeg, fungerte bra det. Var jo under innspillingstida men. Jeg klagde i allefall ikke

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom diskusjon
    Fjern de bastante meningen i begge ender, og les hva eXa skriver så er du nærmest sannheten :-D

Mine påstander:
    - En komplett bilsub MED kasse kan ikke brukes inne.
    - Et elements TS parametre og effekttålighet sier noe om hva det egner seg til men IKKE hvordan det låter.
    - At et element har lang slaglengde er IKKE ensbetydende med dårlig lyd og høy forvrengning
    - Et PA element er ikke ensbetydende med uforvrengt bass.
    - Et "bil"subelement er ikke ensbetydende med at det kun kan benyttes i bil.

En bilsub er laget for små kasser som skal spille i små "rom". Bilens kupe gir et stort bidrag nedover i bassen fra en fhv høy frekvens og derfor trenger ikke denne konstruksjonen å spille flatt i friluft, slik de fleste simuleringsprogrammer viser.

Når det gjelder små kasser, dyp bass og høy følsomhet så må man velge to av tre.

PA basser gir deg høy følsomhet og (tildels) dyp bass men må da ha store kasser og (/eller) i de fleste tilfeller EQ i bunn. Pga deres korte slaglengde trenger man da stort membranareal for å unngå høy forvrengning.

Et sub element med smultring oppheng og lang slaglengde er konstruert slik for at man skal unngå kasser på flere hundre liter og få lydtrykk utfra lengre slaglengde istedetfor større membranareal.

Det finnes mange veier til Rom, og ved hjelp av GPS kan du velge den korteste, raskeste eller billigste veien. Slik er det også her. Og alle vil påstå at akkurat DE har valgt det eneste rette.

Det er ingenting som slår Peerless XLS12 i lukkede kasser, for de har JEG!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Morsom diskusjon
    Fjern de bastante meningen i begge ender, og les hva eXa skriver så er du nærmest sannheten :-D

Mine påstander:
    - En komplett bilsub MED kasse kan ikke brukes inne.
    - Et elements TS parametre og effekttålighet sier noe om hva det egner seg til men IKKE hvordan det låter.
    - At et element har lang slaglengde er IKKE ensbetydende med dårlig lyd og høy forvrengning
    - Et PA element er ikke ensbetydende med uforvrengt bass.
    - Et "bil"subelement er ikke ensbetydende med at det kun kan benyttes i bil.

En bilsub er laget for små kasser som skal spille i små "rom". Bilens kupe gir et stort bidrag nedover i bassen fra en fhv høy frekvens og derfor trenger ikke denne konstruksjonen å spille flatt i friluft, slik de fleste simuleringsprogrammer viser.

Når det gjelder små kasser, dyp bass og høy følsomhet så må man velge to av tre.

PA basser gir deg høy følsomhet og (tildels) dyp bass men må da ha store kasser og (/eller) i de fleste tilfeller EQ i bunn. Pga deres korte slaglengde trenger man da stort membranareal for å unngå høy forvrengning.

Et sub element med smultring oppheng og lang slaglengde er konstruert slik for at man skal unngå kasser på flere hundre liter og få lydtrykk utfra lengre slaglengde istedetfor større membranareal.

Det finnes mange veier til Rom, og ved hjelp av GPS kan du velge den korteste, raskeste eller billigste veien. Slik er det også her. Og alle vil påstå at akkurat DE har valgt det eneste rette.

Det er ingenting som slår Peerless XLS12 i lukkede kasser, for de har JEG!
    Amen. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at Focal bruker samme elementer i bil- og hjemmesubbene. Forskjellen som jeg fikk høre av André på Hifihuset var coilen var annerledes (annen verdi).

En bilsubb trenger absolutt ikke å spille skrallete selv om den brukes innendørs. Man må følge samme krav som hvilket som helst annet element når det kommer til kassesammensetning osv.

Mvh Faller

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumme meg, bruker 2 stk 18" PA-subber i bilen og (blandt annet) bilsubber inne.
    Visste det var noe gærnt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Dumme meg, bruker 2 stk 18" PA-subber i bilen og (blandt annet) bilsubber inne.
    Visste det var noe gærnt!
    spring og bytte

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det lite peiling og mye store bastante meninger å se.. :P

Huff at det går an..

At det finnes "bilelementer" som spiller dårlig er det ingen tvil om! Bruker man disse så får man dårlig bass, uansett om det er inne eller i bilen eller whatever!

At det samtidig finnes meget bra "billementer" er det heller ingen tvil om! De behøver ikke være rådyre heller.
    Bla. det Gladen elementet som er nevnt i tråden her, er et vellydende element som er konstruert på "oldschool måten" og gir en god bass for lite penger.

JL er nevnt. Veldig gode elementer!

Kan også nevne DD (Digital Designs) som lager noe av de beste elementer man kan kjøpe for penger! Uansett hvor de skal brukes... Selvfølgelig vil noen påstå at det kunn er SPL og "bråk" de er egnet til, men da skal jeg gladelig invitere til en lytteopplevelse av de skjeldne for å motbevise det ganske greit.
    ...Og det er faktisk i en BIL! Huff.. Tenk å si noe sånt..:P
    DD håndlager elementer og produserer elementer til noen av de mest respekterte highend-merkene på markedet! Såehh...

Klart det finnes gode hifielementer også, men det er jammen mye billig shit som puttes i en fin kasse og kalles bra! Tror noen og enhver ville bli overrasket om de åpnet 10.000kr suben sin og så hva for slags billiggreier som sitter inni... Den beste suben jeg har hatt hjemme noen gang er en DIY sak med DD3515 "bilsub" og en 2x400w Hypexforsterker.

Sånn. LItt magesyre utspredd..
    Ha en god kveld..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøje meg, her var det en del bastante uttalelser...

Jeg har selv opplevd at enkelte elementer som spiller meget bra i bil, ikke oppfører seg særlig bra inne, ikke nødvendigvis på grunn av tuning og frekvensgang, men på grunn av "egenstøy" (mekanisk) fra elementene som farger lyden. Noe man kanskje ikke legger merke til i en bil, blir veldig merkbart innendørs...

Bruker selv et 15+ år gammel MTX T2124 12" element i en ~30 liters kasse som sub til "pc-anlegget" (2.1 i signaturen), og det fungerer mer enn bra nok til mitt bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører også med en "bilsub" hjemme. peerless resolution 15 i 120L BR fungerer som en drøm det

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •