Basselemen til Cerwin vega hp-215!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Basselemen til Cerwin vega hp-215!

Har to høyttalere av typen CV hp-215 med 4x defekte basser. Har snakket med hifi-klubben om pris på nye, og de skulle ha ca 2000 per element. Jeg tror da at man betaler litt for merket og jeg vill heller da finne en annen løsning. - Finnes det andre elementer av den billige klassen som vil passe bra til denne kassen?

Har sett litt på P.audio Kit 215s. Er dette noe som vill fungere ok?

Har to stk MGR F-2015W fra før. Det billigste ville vert å kjøpe to stk til og sette inn. Men så kommer det ann på om hva som passer. Har prøvd meg litt i winISD uten hellet med meg. Noen som kan hjelpe meg ?

Vil at det skal bli så billig som mulig i og med jeg er student. Skal i hovedsak brukes på fester og litt middels store rom.
    Kan godt bruke andre elemeter også, men enste jeg kommer på som selger såpass billige elementer er Ljudia.

Utvendige mål på Kassen [ 108,6/47,6/39,4 cm (H/B/D) ]

-Usikker på om dette havner i rett kategori, men det er tross alt mitt første innlegg:wink:

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å sette inn andre elementer funker sjeldent bra, fordi kassen er laget til det spesifikke elementet og delefilteret er laget til samme element.
    Eneste er vel hvis du finner et annet element med nøyaktig samme spesifikasjoner...
    Du vil få lyd, sikkert mye også med annet element, men det blir ikke samme som med det som var i originalt.

Edit: Hvis du skal ha andre element (8k er ganske mye...) så gjelder det vertfall å finne noen med lignende spesifikasjoner.
    Edit2: Innlegg #100 8-)

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste resultatet vil du få med orginale deler, med mindre du begynner å endre på filteret og tuningen. Dersom du ikke er så kritisk til lydkvalitet (festhøyttaler) så klarer du å få det til å dunke selv om du ikke bruker orginale elementer.

Men dersom valget står mellom 8k i nye elementer eller en helt ny høyttaler, så ville jeg valgt ny høyttaler og da et selvbygg. Får mye høyttaler for 8k innen DIY-arenaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Det å sette inn andre elementer funker sjeldent bra, fordi kassen er laget til det spesifikke elementet og delefilteret er laget til samme element.
    Eneste er vel hvis du finner et annet element med nøyaktig samme spesifikasjoner...
    Du vil få lyd, sikkert mye også med annet element, men det blir ikke samme som med det som var i originalt.
    Ah, du vet ikke hvor jeg kan finne spesifikasjonene på de orginale elementene ? Regner med at det er Vas, Fs, Qms, osv. du tekner på?

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det beste resultatet vil du få med orginale deler, med mindre du begynner å endre på filteret og tuningen. Dersom du ikke er så kritisk til lydkvalitet (festhøyttaler) så klarer du å få det til å dunke selv om du ikke bruker orginale elementer.

Men dersom valget står mellom 8k i nye elementer eller en helt ny høyttaler, så ville jeg valgt ny høyttaler og da et selvbygg. Får mye høyttaler for 8k innen DIY-arenaen.
    Tror ikke jeg skal begynne å endre på ting, tenkte i grunnen bare å få noe liv i høyttalerne igjen,- og da på en billig måte. Dette er vell i utgangspunktet en høyttaler som ikke er laget for å spille med best mulig lydkvalitet. Så hvis det ville fungert ok med noen av de alternativene jeg skrev i første innlegg, så tror jeg jeg går for noe slikt. Med mindre det vil bli noe problem med delefilteret som står i?

Takker for svar ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør med TommyK på forumet eller Soundpressure. Soundpressure leverer originale elementer til en "rimelig" penge. TommyK repparerer elementer. Kan jo hende at han også har noen liggende, da.

PS! Hvis du tror inni nye elementer som ikke har rett liter som de trenger, kan du ta livet av både element og forsterker! Har selv gjort denne feilen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjælv i vega... tja er ikke greien å få mest muli lyd for minst muli peng ?
    So what the hekk slæng inn noen nye ellementer å spell livet a dem å.
    Veldig enkelt!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Har to høyttalere av typen CV hp-215 med 4x defekte basser. Har snakket med hifi-klubben om pris på nye, og de skulle ha ca 2000 per element. Jeg tror da at man betaler litt for merket og jeg vill heller da finne en annen løsning. - Finnes det andre elementer av den billige klassen som vil passe bra til denne kassen?

Har sett litt på P.audio Kit 215s. Er dette noe som vill fungere ok?

Har to stk MGR F-2015W fra før. Det billigste ville vert å kjøpe to stk til og sette inn. Men så kommer det ann på om hva som passer. Har prøvd meg litt i winISD uten hellet med meg. Noen som kan hjelpe meg ?

Vil at det skal bli så billig som mulig i og med jeg er student. Skal i hovedsak brukes på fester og litt middels store rom.
    Kan godt bruke andre elemeter også, men enste jeg kommer på som selger såpass billige elementer er Ljudia.

Utvendige mål på Kassen [ 108,6/47,6/39,4 cm (H/B/D) ]

-Usikker på om dette havner i rett kategori, men det er tross alt mitt første innlegg:wink:
    Når du har 2 stk MGR F-2015W, så er det jo enkelt å bare teste det i den ene
    høyttaleren du har, for så å høre om du synes lyden er bra nok?

Et annet billig alternativ (finnes også i svart) 4 stk vil koste ca 1500,- hjem med frakt og mva.
    15" Square Frame Paper Cone Woofer White 290-918

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Hør med TommyK på forumet eller Soundpressure. Soundpressure leverer originale elementer til en "rimelig" penge. TommyK repparerer elementer. Kan jo hende at han også har noen liggende, da.

PS! Hvis du tror inni nye elementer som ikke har rett liter som de trenger, kan du ta livet av både element og forsterker! Har selv gjort denne feilen.
    Sendt melding te TommyK nå
    Har sent mail til soundpressure før, men fikk ikke svar:-? Men sendte en til nå bare for sikkerhertskyld!
    Hehe, er ikke så gira på å ødelegge noe! Men det har vell litt og gå på når det gjelder volum osv? må ikke være akkuratt på literen regner jeg med ?

Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Sjælv i vega... tja er ikke greien å få mest muli lyd for minst muli peng ?
    So what the hekk slæng inn noen nye ellementer å spell livet a dem å.
    Veldig enkelt!
    I utgangspunktet er det jo det :-D Men vil allikevel ikke bomme helt på valg av element!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Når du har 2 stk MGR F-2015W, så er det jo enkelt å bare teste det i den ene
    høyttaleren du har, for så å høre om du synes lyden er bra nok?

Et annet billig alternativ (finnes også i svart) 4 stk vil koste ca 1500,- hjem med frakt og mva.
    15" Square Frame Paper Cone Woofer White 290-918
    Ja, har testet dem i og fungerer jo greit. Men jeg tørr ikke å spille på full guffe før jeg vet sikkert at det ikke ødelegger delefilteret for eks. Eller som ntd12tannoy sier, at det kan ødelegge det meste hvis det ikke passer:?
    Men kan jo forsåvidt ta sjangsen(?)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendt melding te TommyK nå
    Har sent mail til soundpressure før, men fikk ikke svar:-? Men sendte en til nå bare for sikkerhertskyld!
    Hehe, er ikke så gira på å ødelegge noe! Men det har vell litt og gå på når det gjelder volum osv? må ikke være akkuratt på literen regner jeg med ?

I utgangspunktet er det jo det :-D Men vil allikevel ikke bomme helt på valg av element!

Monacor leverer erstatningselementer til de fleste liter til kasser. Om resultatet blir bra, vet jeg ikke. Men de Monacor-elementene jeg trødde i Philips-kassene til ha morfar spiller faktisk veldig bra! Til å være 6.5" spiller de helt rått! Som sagt, så vet jeg ikke hvordan resultatet blir i dine Cerwin, men det kan bli både dårlig eller bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Monacor leverer erstatningselementer til de fleste liter til kasser. Om resultatet blir bra, vet jeg ikke. Men de Monacor-elementene jeg trødde i Philips-kassene til ha morfar spiller faktisk veldig bra! Til å være 6.5" spiller de helt rått! Som sagt, så vet jeg ikke hvordan resultatet blir i dine Cerwin, men det kan bli både dårlig eller bra.
    Hehe, ser ut som man kan være heldig noen ganger 8-)

Blir litt dyrere hvis jeg skal kjøpe derifra.

Tror jeg rett og slett jeg skal teste på høyt volum om det fungerer med MGR, hvis det gjør det, kjøper jeg to til og satser på det holder!

Takker ihvertfall for raske svar :grin:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk med inneboforsikringa.. kan være at den dekker det også.. 2-4000kr i egenandel sånn ca .

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er soundpressure i drift da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    sjekk med inneboforsikringa.. kan være at den dekker det også.. 2-4000kr i egenandel sånn ca .
    Haha, er det forsikringssak?

Sitat Opprinnelig postet av reimers
    er soundpressure i drift da?
    Hmm, kanskje derfor de ikke svarte meg første gang?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har testet dem i og fungerer jo greit. Men jeg tørr ikke å spille på full guffe før jeg vet sikkert at det ikke ødelegger delefilteret for eks. Eller som ntd12tannoy sier, at det kan ødelegge det meste hvis det ikke passer:?
    Men kan jo forsåvidt ta sjangsen(?)
    Hvis de originale CV elementene er 8 ohm nom. så klarer du ikke å
    ødelegge noe i filteret, da må du i hvertfall spille så høyt at du sprenger
    disse MGR elementene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse MGR elementene.
    Da er det jo ikke noe problem :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med bare å måle hvor stor kassa er til 2x15 så regne ut i Win isd 2 andre billige 15" som har samme watt samme ohm. og skal ha like stor kasse som de cerwin bassene?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse MGR elementene.

Cerwin kommer med 4 ohm på gulvstående i allefall. Tror det er 4. Var iallefall det på de jeg hadde. Stativ-høyttalere vet jeg ikke om er 4- eller 8.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jonas Berntsen!!!

På Facebook, han har 4 Elemener fra HP-215 som han selger for ikke mer enn 1500 for alle! spør han!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dropp MGR

Det låter bånn bøtte.

0 trøkk, 0 lydkvalitet og 0 bass. Gå for P.-audio, de kan lage høyttalerelementer.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •