DIY absorbsjonspaneler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY absorbsjonspaneler!

Tenkte jeg skulle prøve å få til litt aktivitet her ved å starte en tråd, her angående absorbsjon. Planen var isolasjon rammet inn, stoffplakat foran og det billigste jeg finner til å dekke baksiden.

Tenkte jeg skulle fyre på med 4stk. i første omgang, 2 bak lytteposisjon og to bak høyttalerne.

Jeg vet ikke helt hvilken nytte de bak høyttalerne vil ha, kan hende jeg også plasserer de i taket. Må prøve meg frem litt. Men de bak lytteposisjon trengs med engang, bakveggsrefleksjonene går meg på nervene.

Tenker jeg kommer med mere imorgen!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke heller starte med å dempe førsterefleksjonspunktene? Vanlig isolasjon (rockwool, glava) vil forresten ha liten effekt. Bruk heller akustikkplater.

Det er for øvrig masse andre tråder om dette emnet.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steinull eller vanlig glass basert skal fungere helt greit. Det er såpass billig iforhold til overpriset skum, så er et rett fram valg for min del. Lytteposisjon er for nærme bakvegg til at diffusjon vil ha noen nytte.

Så da er rammet inn steinull eller glava maskert bak stoffplakater et glimrende alternativ for mitt rom og mine behov. Problemet ligger uansett ganske høyt opp i frekvens. Er ikke bass det er snakk om.

Skal få handlet inn i morgen tenker jeg.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanlig isolasjon spes demper minimalt desverre, hvertfall når det ikke blir tykkere en 5-10cm, jeg hadde tatt kontakt med et firma som driver med himlinger osv, får som regel akustikk plater billig av de

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du i først omgang skal lage 4 paneler er det vel førsterefleksjon som nevnes her som gir mest bidrag. Mulig jeg tar feil her men litt "basic" fysikk tilsier jo at førsterefleksjon har mest energi og derfor gir mest bidrag hvis denne er under kontroll..

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    vanlig isolasjon spes demper minimalt desverre, hvertfall når det ikke blir tykkere en 5-10cm, jeg hadde tatt kontakt med et firma som driver med himlinger osv, får som regel akustikk plater billig av de
    Jeg har nå lest at 10cm med steinull eller vanlig Glava skal dempe greit nok opp i frekvens, er cymbaler jeg sliter med hovedsakelig.
    Resten tar jeg etterhvert. Er 10cm steinull/glava rammet inn med 5cm luft bak og inntil veggen. Det skal visstnok dempe på linje med billigere dempeplater man får kjøpt i butikk.

Hvis det jeg har lest er totalt feil, så er det bare å linke til kilder. Sålenge jeg får best mulig resultat til best mulig pris så er jeg fornøyd. Men er jo også mye morsommere å bygge selv.

Ender: Førsterefleksjon blir litt vanskelig for meg, er skrivebord og pipe der. Som gjør det vanskelig. Skulle helst hatt bassfelle inntil pipa også men der er det en lysbryter i veien. Rommet er litt lite og overmøblert. Rommet er såpass lite at det ikke er andre steder skrivebord og slikt kan stå.

Men taket er vel det nærmeste til et førsterefleksjonspunkt jeg kan dempe, det er skrått og går parralelt med den ene høyttaleren.

Skal se om jeg ikke får surra meg til å lage en tegning i Sketch Up, men er arbeidsuke i forbindelse med skolen så da er jeg ganske opptatt. Er hos et lydstudio så er tro til mine interresser. Han har også laget sine dempeplater av Glava, det ene er det egge-skum på. Får ekspirementere med det selv også etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her trengs det litt korreksjon.....

De beste absorbentene man får er vanlig isolasjon, Glava eller Rockwool. Akustikkplater er i praksis dårligere, fordi overflateduken som regel ikke er akustisk transparent, og dermed vil reflektere lyd.

Men Rockwool eller Glava må dekkes til, hvis ikke har man et stort støvproblem. Og da er det viktig å finne en tildekking som ikke ødelegger de akustiske egenskapene. Det beste er nok antagelig å bruke profilert skum (ala "eggekartong"), nest best er relativt tynne stoffer av naturfiber (lin eller bomull).

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign

De beste absorbentene man får er vanlig isolasjon, Glava eller Rockwool. Akustikkplater er i praksis dårligere, fordi overflateduken som regel ikke er akustisk transparent, og dermed vil reflektere lyd.

Men Rockwool eller Glava må dekkes til, hvis ikke har man et stort støvproblem. Og da er det viktig å finne en tildekking som ikke ødelegger de akustiske egenskapene. Det beste er nok antagelig å bruke profilert skum (ala "eggekartong"), nest best er relativt tynne stoffer av naturfiber (lin eller bomull).
    Takk for innspill, da var det jeg leste korrekt da. Planen var å dekke til fronten med Pink Floyd og Maiden stoff plakater. De er av veldig tynn bomull etter min erfaring. Og bare et gammelt laken elns. på baksiden sånn at det ikke støver.

Eggeskum er jo ikke like fint som plakater, men tror kansje det blir det i taket ettersom at det blir litt vanskelig å se plakatene fra den vinkelen.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, for at det ikke har skjedd noe her. Hengeren forsvant plutselig, så da har jeg ingne måte å få hentet materialer og det jeg trenger.

Neste uke så satser jeg på at jeg får kjøpt inn det jeg trenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående valg av materiale til akustikk plater: er det ikke mulig å bruke " skumgummi" dempningsplatenne fra biltema. husker vi brukte dette til å isolere motorrommet i snekka vår. ca 3cm ga et veldig godt resultat. Motorlyden er jo temmeliglav ifrekvens der det virker som rockwoll platene ikke absorbererså godt. Disse "platene" er litt tunge/har masse og man får inntrykk at de demper godt bare man snakker inn i de. ?? en plate av 2 cm og en av 3cm man jo brukes for å oppnå ønsket tykkelse. Eventuelt 3 cm rockwool og 2 cm av denne skumgummien.

Ett annet spm er hvor man får tak i lyd transparante motiver (altså duk med ønsket påtrykk) regner meg motivet ikke virker stort inn på lyden

Håper ikke dette blir å kapre tråden din da det virker som du fortsatt er litt i planleggingen?.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De demplepatene tror jeg vil fungere heller dårlig med tanke på hva Tangen skrev over her.

Og jeg skal bare kle fronten med stoffplakter. Som skal fungere bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips til steder de selger sånne stoffplakater? har guglet litt, og funnet f.eks. allposters.com, men utvalget var ikke det helt store der

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en god stund siden jeg leste det, men noen skrev en plass at en ramme rundt panelene reduserer effektiviteten, bedre å ha en ramme bak eller noe.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, ekstremt langt etter tidsskjema så var de ferdigstilt. Umiddelbart bedre lyd over hele linja, fastere bass, rundere og mere nøyaktig mellomtone og diskant. Hvert de 300kr og arbeidet uten tvil :-D

Kommer med mere i morgen, inkludert bilder. Må ekspirementere med litt forskjellige plasseringer også.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Er en god stund siden jeg leste det, men noen skrev en plass at en ramme rundt panelene reduserer effektiviteten, bedre å ha en ramme bak eller noe.
    Jeg ville heller hatt en ramme rundt en absorbent hvis det gjorde at selve absorbenten kunne få litt avstand til bakvegg. Hvis man legger en tett plate rett bak absorbenten kunne man like godt festet absorbenten rett på veggen, med dertilhørende begrenset absorbsjon i lavere frekvenser.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev ramme, ikke plate. :razz:
    Med ramme bak kan du fint få dem ut fra veggen, jeg har det slik på mine iaf.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er jeg enig i at det kan være en god idé

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign

Jeg synes dette er interessant, da vanlig glava/rockwool jo er enkelt og billig å få tak i i forhold til spesialplater. Men etter å ha lest en del innlegg her og andre steder mener mange at akustikplatene har mye bedre effekt enn vanlig glava/rockwool? Er det subjektivt at glava/rockwool fungerer like bra, eller er det datablad evt andre kilder som kan bekrefte dette?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Muffinman sin avatar