DIY absorbsjonspaneler! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg synes dette er interessant, da vanlig glava/rockwool jo er enkelt og billig å få tak i i forhold til spesialplater. Men etter å ha lest en del innlegg her og andre steder mener mange at akustikplatene har mye bedre effekt enn vanlig glava/rockwool? Er det subjektivt at glava/rockwool fungerer like bra, eller er det datablad evt andre kilder som kan bekrefte dette?
    Jeg har bare Tangen sitt ord på dette, og jeg velger å stole på at han har rett. Han har trossalt ganske mye erfaring med akustikk og lyd.

Men folk blir ganske defensive hvis de finner ut at man kan få noe bedre til et par hundrelapper enn det de betalte mange tusen for sålenge man kan legge ned et par timer med arbeid. Så er litt vanskelig å få noe obejektivt inntrykk på det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje at årsaken til at akustikkplater har blitt "standard" er formatet og oppbygningen. De er passe tykke og ganske stive, i tillegg til at de har fiberduk på begge sider. Dette er egenskaper som er viktig i proffverden, og derfor er de akustiske egenskapene også bedre dokumentert, men for disse brukerne er vanlig Glava/Rockwoo stort sett uegnet til bruk som akustisk materiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt i dag, og jeg får tak i Rockwool lydplater. Tettheten er ca 55kg/m3, som er litt tettere enn Owens Corning 703, som svært mange bruker. Har også lest meg litt opp på f eks Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms. Mye nyttig her.

Jeg spurte i en annen tråd her om kanskje markplater kunne egne seg, men fikk til svar at de var for tette. Tettheten er ca 135kg/m3, som kanskje er i tetteste laget. Men fant i hvertfall ut at tettere er bedre mht til dempning av bass, inntil det blir FOR tett, og en får mye refleksjoner i tillegg til absorpsjon. Så da blir det noen pakker lydplater på meg som jeg får hentet neste uke. Må gjøre en vurdering av hvor mange jeg skal bruke. Ser at på AVS | Home Theater Discussions And Reviews anbefaler dem å dempe mye til kinobruk - hele frontveggen, og sideveggene fra gulv til ørehøyde. I tillegg bassfeller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg undersøkte dette med tetthet for en tid tilbake:http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-utgaver.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Molton

Jeg var med å lyd-dempe en scene for en del år siden, vi brukte to lag 150g/m2 scenemolton på bak/sidevegger og ett lag i taket.

Det var faktisk ekkelt å snakke samme der p.g.a. manglende akustikk, men det ble vesentlig lettere å kjøre lyd der.

Jeg ville tro at to lag Molton ville løse dine problemer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eiriknb
    Jeg var med å lyd-dempe en scene for en del år siden, vi brukte to lag 150g/m2 scenemolton på bak/sidevegger og ett lag i taket.

Det var faktisk ekkelt å snakke samme der p.g.a. manglende akustikk, men det ble vesentlig lettere å kjøre lyd der.

Jeg ville tro at to lag Molton ville løse dine problemer.
    Var dette fritthengende gardiner eller ble det klistret til veggene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg undersøkte dette med tetthet for en tid tilbake:http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-utgaver.html
    Mye bra info her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips ?

kan dette: Posterflag - Plug Me In (110 x 75cm) - AC/DC - Musikk - CDON.COM

vere en billig løsning for panel? med bilde?

"Den posterflag er laget av silke lignende stoff"
    kan hende stoffet er meget "tett" vet dessverre ikkje noe om produktet.

noen som har et sånt produkt? prøvd kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Sånn, ekstremt langt etter tidsskjema så var de ferdigstilt. Umiddelbart bedre lyd over hele linja, fastere bass, rundere og mere nøyaktig mellomtone og diskant. Hvert de 300kr og arbeidet uten tvil :-D

Kommer med mere i morgen, inkludert bilder. Må ekspirementere med litt forskjellige plasseringer også.
    Kan du legge ut noen bilder? Har vurdert å gjøre akkurat det samme selv, men har ikke gjort noe med det grunnet lite(latskap fra min side?) informasjon om hvordan resultatet ville bli.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på den! Bilder og ei lett byggeveiledning hadde vært susen! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at nokon av akustikkplatene er å føretrekka foran andre? Tenkjer då på Rockwool, Rockfon og glava sine...

Eg kan lettast få tak i Glava sine himlingsplater, men dersom feks.Rockwool siner er betre egne på nokon måte,så går eg for dei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Var dette fritthengende gardiner eller ble det klistret til veggene?
    Jeg tror de hang noen cm fra veggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se/hør på denne: Acoustic panels effect: cheap room treatment - YouTube

Trommelyd uten og med varierende mengde absorbenter.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for bildemangelen, men de har ikke blitt hengt opp enda pågrunn av at jeg ikke har funnet noen god måte å skjule festene. Men det kommer vel.

Når det kommer til konstruksjonen så falt det på 7cm GLAVA som ble kuttet ned til 100 x 60 og rammet inn i 12cm bred hus kledning som var høvlet på dene ene siden. Billigste og beste alternativet. Det skapte jo da en kasse som var åpen på begge sider, isolasjonen skal settes helt foran. Og for å få den til å sitte der så trengs det noe støtte på baksiden, her ble det benyttet det billigste listverket de hadde. Fikk alt ferdigkuttet til på byggvarehandelen, når jeg kom hjem var det bre å sette alt i sammen og kle det med svart stoff som ble kjøpt på Jysk, en 5m rull hold akkurat til tre paneler.

På bildet står ett og hviler oppe på TV'en

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grrr.. det var feil i lageroversikten til Byggmakker, de hadde ikke lydplater likevel. Så da må jeg lete andre steder. Dvs de kan bestille, men da kommer ca kr 1000,- i frakt i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Er det slik at nokon av akustikkplatene er å føretrekka foran andre? Tenkjer då på Rockwool, Rockfon og glava sine...

Eg kan lettast få tak i Glava sine himlingsplater, men dersom feks.Rockwool siner er betre egne på nokon måte,så går eg for dei.
    Ingen som kan svara på dette før eg bestiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grrr.. det var feil i lageroversikten til Byggmakker, de hadde ikke lydplater likevel. Så da må jeg lete andre steder. Dvs de kan bestille, men da kommer ca kr 1000,- i frakt i tillegg.
    Dette med frakttillegg er bare tull av butikken. De aller fleste byggvarebutikkene kan ta dette som samlast med lagerlevering, og da bør det kun være evt tillegg for splitt av helpall.

Hvor i landet bor du?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Dette med frakttillegg er bare tull av butikken. De aller fleste byggvarebutikkene kan ta dette som samlast med lagerlevering, og da bør det kun være evt tillegg for splitt av helpall.

Hvor i landet bor du?
    Lillehammer, har ikke sjekket med andre enn Byggmakker foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lillehammer, har ikke sjekket med andre enn Byggmakker foreløpig.
    Ok. Ta en ringerunde og spør om pris, og spesifiser at du ønsker det som samlast med lagerbestilling(om du tåler å vente noen dager). De fleste bestiller vanlig isolasjon minst annenhver uke.
    Ha gjerne NOBB-nummeret(standard varenummer hos Norsk Byggevarebase, bør finne det på hjemmesiden til produsenten) klart.

Disse er i alle fall representert i Lillehammer
    Byggmax Lillehammer
    Maxbo Lillehammer
    Gausdal Landhandleri Lillehammer
    Montér Lillehammer

Litt lenger unna finner du også
    Bygger'n Fåvang

Jeg vil bli overrasket om noen av de ikke kan tilby dette uten frakttillegg. Sett de opp mot hverandre:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker ikke som de handler regelmesig med Rockwool, men jeg fant ihvertfall platene hos Montèr i Oslo og Kongsvinger. Og da var det ikke noe problem å få det gratis til Lillehammer. Så i dag har jeg hentet 5 pakker (50 plater) med 30mm lydplater hos Montèr!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •