Ikke byggetråd! Men et spørsmål :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke byggetråd! Men et spørsmål :)

Har lenge fundert på dette med å lage høyttalere selv. Har per idag B&W 683, men jeg vet at oppgraderingssyken kommer nærmere og nærmere for vær dag som går.

Så jeg lurer på er realiteten slik at det er mulig å lage en høyttaler som er bedre enn visse merker til 20k pluss? Noen som rett og slett knuser mine 683?

Tenker i hovedsak å bruke Seas Exel elementer eller andre høykvalitets merker. Men vet at seas skal være veldig bra selv om jeg ikke har hatt sjansen til å lytte til dem. (Enten aktiv eller passiv deling) Selvfølgelig en 3 veis høyttaler!

Noen som har noen innspill på dette?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om du mener at budsjettet ditt er 20k eller om du ønsker en billig høyttaler som kan hamle opp med ferdighøyttalere til 20k.

Dersom budsjettet ditt er på 20k, så er det DTQWT første som faller meg inn. Høy følsomhet, heftig pådrag i bunn, og har fått strålende tilbakemeldinger. Troels har selv skrevet:
    To my ears, this is the best speaker I've ever made
    Han har jo også et tilhørende design på en senter for surround.

Dersom du søker en billigere høyttaler som kan hamle opp med 20k-høyttalere så kommer det vel en diskusjon om definisjonen billig. Dersom vi ser på fullrange opp til 5k så har vi jo BEL, som ble sammenlignet med Audiovector M3 da de var aktuelle. Men dersom du skal bygge BEL nå, så må du kjøpe elementer litt her og litt der. Produksjon av diskanten ser ut til å ha blitt tatt over av Dayton, mens bassene fremdeles finnes under silver flute. Ellers har jeg god erfaring med PMS som jeg har bygget, og tror de gjør seg godt i "Classic 3-way" som også er et design av Troels. Høy effektivitet og en enkel last for forsterker. (Godt egnet mot hjemmekino og små forsterkere).

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere gode prosjekter dere linker til. Å nei synes ikke CM9 er noen som helst refferanse da de ikke klarer å hammle opp mot de goe gammle 703

Har lyst å bygge en DIY. En sjikkelig Go diy høyttaler! Er bare noe spessielt med noe man lager selv!

Tenker da High end DIY med en awsome mellomtone, og godt Bundrag og en oppløst topp

Er det noe bedre med aktiv deling vs passiv? tenker på lydkvalitet.

Har ikke tenkt på noe pris, men hadde tenkt på seas, å pris på det for en 3 veis høyttaler blir på over 10k bare på elementer. Men visst man feks bruker 15k på en diy høyttaler hvor bra blir den egenlig.visst dette blir gjort skikkelig! blir det slik at den blir bedre enn andre høyttlere i det prisleiet? Grunne til at jeg spør er at jeg har ikke lyst å bruke 15K på DIY og så er dem ikke bedre enn mine 683.

Edit: Noen her som har hørt DTQWT?? og denne i forhold til B&W eller In concert Miles?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å låse seg til en produsent har lite for seg. Seas er gode, men det er også mange andre. Aktiv deling gir deg flere muligheter for tuning, men et passivt filter gir deg ingen ulemper ift aktivt foruten tungvint å justere. Men hvor ofte kommer man til å tweake filteret?

Dersom du skal ha high end DIY så kommer man ikke utenom DTQWT og flere andre av Troels sine design. Zaph har en del, og Humble Homemade Hifi har en del. Det du bør gjøre er å finne ut hvilke kvaliteter du er ute etter, og hvilke kompromiss du kan godta.

Husk at når du bygger noe selv så betaler du bare for delene, og ikke de mangfoldige timene som har gått med i utvikling. Du får som regel alltid mer for pengene når du bygger selv!

Miles er jo mer eller mindre referanse når det kommer til høyeffektivitetshøyttaler, men har quoter BEF når jeg sier at han skulle ønske mellomtonen fra 400-900hz var like god som resten. Den er på ingen måte dårlig, bare at resten er fantastisk.

I utgangspunktet skal DTQWT knuse 683 på de fleste områder (basert på tilbakemeldinger), men til slutt er det jo din smak som bestemmer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si med en gang at DTQWT FRESTA noe jævli!! Ser utrolig bra ut og leser bare bra om de.

Noen som vet om det er noen her på forumet som har laget dem?
    Lurer på hvordan disse hammler opp mot CM9.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en liten følelsa av DTQWT spiller fletta av cm9. Tar du en titt på gravesen sine sider finner du en haug av konstruksjoner, både med seas elementer, scan speak og andre. Jeg bruker selv et par ellam 25 fra samme side, kan ikke si jeg angrer når det kommer til ytelse i forhold til pris. Men er man uerfaren (som meg) tar det å bygge slik høyttalere skikkelig, noe tid.

DIY Loudspeaker Projects Troels Gravesen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Noen som vet om det er noen her på forumet som har laget dem?
    Det ligger en veldig grei byggetråd på sentralen. Troels er vel en av de største innen diy konstruksjon, og samarbeidet med jantzen audio gjør det enkelt å få tak i det som trengs. Til DTQWR tror jeg man må kjøpe bassene selv (eminence noe synes jeg å huske), men de fås hos evenstad.no for de som ønsker en norsk forhandler.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok flere her inne som har siklet på å bygge et par DTQWT. Stemmer det Andsor nevner. Man kan kjøpe hele kitet fra Jantzen bortsett fra bassene. Det finnes også forskjellige utgaver av filteret: dyrere = bedre komponenter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Aktiv deling gir deg flere muligheter for tuning, men et passivt filter gir deg ingen ulemper ift aktivt foruten tungvint å justere. Men hvor ofte kommer man til å tweake filteret?
    Hvis du først har muligheten for å tweake filteret på en enkel måte (dvs DSP), så kommer du aldri til å slutte med det!

Passive filtre er nesten kun ulemper spør du meg. Eneste fordelen er at man slipper unna med færre forsterkere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ligger ulempene akkurat? Er det så store lydmessige forskjeller at det gjør noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig er det veldig stor forskjell på et aktivt og passivt filter, også selv om man setter opp filtrene med samme frekvensrespons. Men noe av poenget med aktive filtre er at man kan gjøre ting som er komplett umulig å gjøre passivt. Passive filtre blir alltid et kompromiss mellom frekvensrespons, impedans, effektivitet og antall komponenter i delefilteret. Aktivt (med DSP) kan man lage akkurat så komplekst man bare vil uten at det betyr noen flere komponenter eller noen endring i lastimpedansen for forsterkeren. Og det muliggjør "umulige" kombinasjoner av høyttalerelementer.

Rent teknisk så finnes det ingen fordeler ved å sette passive komponenter mellom forsterkeren og høyttaleren, kontra å kjøre aktivt og koble forsterkeren direkte til høyttaleren.

Et passivt delefilter vil forandre frekvensrespons ved økende effekt inn, siden elementene forandrer sin impedans med økende effekt. Og forsterkerens kontroll over høyttaleren forsvinner helt når man ikke direktekobler høyttaleren til forsterkeren. Og jeg kunne fortsette.... lista kunne blitt lang.

Man kan spørre seg om hvorfor aktive høyttalere ikke er mer utbredt. Gå inn i hvilken som helst hifi eller elektrobutikk og se hvor mange aktive hifi-høyttalere de har, om noen .... Der ligger svaret: ingen kjøper de og ingen selger de, teknisk overlegenhet til tross.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Litt rart ja at det ikke er flere aktive høyttalere. Det blir vel for dyrt og for vanskelig å koble opp for den vanlige mannen i gata, og da selger de vel ikke nok.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Hvis du først har muligheten for å tweake filteret på en enkel måte (dvs DSP), så kommer du aldri til å slutte med det!

Passive filtre er nesten kun ulemper spør du meg. Eneste fordelen er at man slipper unna med færre forsterkere.
    prøvd minidsp og tangen? du har vel en relativ påkostet RME løsning?
    litt skeptisk til A/D D/A konvertering i slike enkle apparater som førstnevnte.. men du mener fordelene oppveier uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd Minidsp.

I mitt eget hovedanlegg bruker jeg PC-basert DSP. Da kan man faktisk velge all DSP-softwaren selv! Med integrerte løsninger ala Minidsp, Behringer DCX osv er man prisgitt den software (og hardware) man får, og de begrensningene det gir. Blant annet er det ikke så mange "bokser" som kan kjøre Linear-Phase filtre, om noen.

Jeg bruker en Behringer DCX2496 i hjemmekino-oppsettet mitt. Kjører LFE og senterkanal gjennom der. Selv om Behringeren ikke akkurat er verdens mest transparente boks, så låter det betydelig bedre med enn uten nødvendig EQ. Har også en DCX på sub'ene i fruens TV-stueanlegg.

Om man sikter mot high-end så finnes det alternativer i high-end klassen også. DEQX f.eks.

Jeg kan godt skjønne at aktiv deling, DSP, flere forsterkere osv skremmer vekk de aller fleste pga kompleksiteten. Det krever litt kunnskap å få noe sånt til å virke optimalt, samt at måleutstyr er helt nødvendig.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er linken til han som bygget dem på sentralen DTQWT MK II, en byggetrÃ¥d fra A til Ã…

Og her er linken til en i sverige som har bygget dem Å FY FAN.. Ser jævli bra ut! Minhembio.com - Hemma hos ipppe - DIY - DTQWT MKII - golvhögtalare av Troe

Så DTQWT KAN være noe av det bedre innen diy konstruksjoner?? Synd at det er ingen her på forumet som har disse å har kunnet sammenligne dem med andre merker, fra soundgarden og hifiklubben.
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelig at Troels sier så lite om aktive delefilter, med tanke på hvor omfattende en del av de passive han har er.
    han kunne evt. tjent penger på å selge konfigfiler for MiniDSP f.eks.
    ville gjort det vesentlig enklere å få startet byggeprosessen for noen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er betydelig lettere å tjene penger på delfilterkomponenter ....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok var ikke klar over at han fikk provisjon fra Jantzen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg har ikke prøvd Minidsp.

I mitt eget hovedanlegg bruker jeg PC-basert DSP. Da kan man faktisk velge all DSP-softwaren selv! Med integrerte løsninger ala Minidsp, Behringer DCX osv er man prisgitt den software (og hardware) man får, og de begrensningene det gir. Blant annet er det ikke så mange "bokser" som kan kjøre Linear-Phase filtre, om noen.
    Nå ble jeg nysgjerrig

Kunne du beskrive oppsettet ditt litt mer i detalj, Tangen? HW, SW osv? Og hvilke fordeler gir Linear-Phase filtre?

Fordelen med MiniDSP er jo ut-av-boksen-mulighetene, og prisen selvsagt.

Bare feriepengene kommer blir det bestilt en miniDSP til Econowave-ene jeg har liggende i deler i snekkerboden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •