Ikke byggetråd! Men et spørsmål :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det blir litt omfattende å beskrive alt, så jeg gjør ikke det nå.

Fordelen med Linear-Phase er, naturlig nok, at filtrene ikke har fasedrei. Man kan med andre ord lage et filter som summerer med flat fase og med perfekt impulsrespons. Dette er ikke mulig med passive filtre eller analoge filtre overhodet. Ingen DSP-bokser kan gjøre dette heller.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Bare feriepengene kommer blir det bestilt en miniDSP til Econowave-ene jeg har liggende i deler i snekkerboden.
    de her du mener? Gainphile: S15 - Econowave DSP
    har lagt inn konfigfila og tenkte å bygge et par i sommer.. fort gjort på en kveld tenker jeg.
    frakten for selenium driverene koster omtrent like mye som enhetene fra partsexpress, men finner ikke d220ti mange andre steder.

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vi kan konkludere med at det finnes DIY konstruksjoner som klarer å konkurere med høyttalere til over det dobbelte av pris! Visst noen har noen andre "insane" konstruksjoner så del dem
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    LJM L25D stereo forsterker med tube bufferer.
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    de her du mener? Gainphile: S15 - Econowave DSP
    har lagt inn konfigfila og tenkte å bygge et par i sommer.. fort gjort på en kveld tenker jeg.
    frakten for selenium driverene koster omtrent like mye som enhetene fra partsexpress, men finner ikke d220ti mange andre steder.
    Ja, nesten, men jeg har en annen bass, så det er mulig jeg må endre filtrene litt. Jeg har jo alle delene liggende i en eske i kjelleren, så det gjelder å få snekret litt i føsrte omgang

Og jeg har måleutstyr og lærelyst i forhold til filtrene, så jeg kommer nok til å eksperimentere litt også.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IMHO har dere ikke vært innom kjerneproblemstillingen rundt DIY høyttalerbygging - kompetanse. Før du har gjort et prosjekt (eller to) vet du ikke helt hvor skoen trykker, og den trykker (skikkelig).

Selv om høyttalerbygging er det som tilsynelatende er den enkleste form for DIY er eksempelvis DIY forsterkere mye mer forutsigelig.

Videre - det er ikke på noen måte sikkert, les sannsynlig at du vil spare penger. Så mitt råd er å kaste pengemotivet med en gang.

Når det er sagt - DIY i alle former er moro for den som er hektet.

Lykke til.

Johnny

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sku ikke vær nødvendig å bygge noe fra scratch da, med så mange løsninger og erfaringer tilgjengelig gratis på nettet

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

syns desse er tøffe jeg.
    enkle å bygge materialmessig. med en 3veis miniDSP kunne det blitt interesant, iogme at det er lagt ut flere målinger på diyaudio.

kan du si et par ord om resultatet Stig?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åj, dette var min andre dipol dette, etter 3 timers erfaring med dipoler. Jeg husker den låt åpent og at bassen var veldig god. Den låt godt nok til at jeg hivde ut det store 4-veis aktive lukkende systemet jeg hadde den gangen, og videreutviklet dipolen i det uendelige omtrent. Det sitter en Beyma 18G40 i den, samt Seas Excel 8" og Beyma TPL-150 (uten bak-kammer).

Den endelige versjonen av dette her ser slik ut som på bildet under, og disse høyttalerene står hos en god venn av meg. Han er veldig glad i de, og de låter meget bra. Eneste forskjellen er at bassen er en Beyma 21". De er 3-veis aktive og all deling og EQ er gjort digitalt. Minidsp burde være perfekt for et sånt prosjekt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hmm.. spennende!
    hva heter disse, så jeg kan søke fram mer info?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke mer info enn dette bildet omtrent, samt det jeg skrev i innlegget mitt over. Dette er en prototype, som spilte bare noen få timer før den ble bygd om.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter

Å sette sammen et godt passivt filter krever vertfall MASSE tålmodighet. Men det er veldig gøy stort sett.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    hmm.. spennende!
    hva heter disse, så jeg kan søke fram mer info?
    My open baffle dipole with Beyma TPL-150 - diyAudio
    må registrere deg for å se bilder.

foreligger det tegning av baffel og målinger av den siste utgaven man kan gå utifra i tråden stig?
    forsøker å trykke meg gjennom de 120sidene men.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det ligger tegninger av den rødmalte utgaven jeg la ut bilde av her i den tråden du linket til, men akkurat hvor i tråden vet jeg ikke.....

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så visst jeg skal tolke dere riktig. Så er det delefiltret som fort kan sette en stopper på hvor bra en høyttaler blir selv om man bruker dyre elementer. Og alt av kassevolum er "perfekt"?

Så da er det beste å kjøre Aktiv deling? Mini DSP eller annet? Er dette med aktiv deling noe vanskelig å stille inn, eller er dette noe man kan lære seg fort??

Vill ikke kvaliteten på et slikt aktiv filter ha noe å si på lyd kvaliteten?
    Sonos Faber Venere 3.0 - Sonos Faber Cremona senter - Onkyo Tx-nr809 - Emotiva XPA-2 - Holton NXV-300r2(under produksjon)
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velge elementer og bygge kasse er den "enkle" biten. Det er i delefilteret magien skjer.
    Aktivt er mye bedre ja. Mye større muligheter og du kan legge på ørten forskjellige filter uten at det går utover lydkvaliteten. Passive filter introduserer en del uønskede bieffekter, så man kan ikke bare hive på ørten filtre for å rette opp i saker og ting uten å bli straffet for det.
    Kvaliteten på det aktive filteret har noe å si for lydkvaliteten ja. Men jeg tror ikke man skal opp i så veldig dyr klasse før ett aktivt filter er å foretrekke framfor passivt (typ miniDSP vil jeg tro)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med eXa. Det er delefilteret som er "magien". Med aktive filtre er det også mye enklere å gjøre EQ, spesielt med digitale filtre. Jeg påstår at det er umulig å komme helt i mål uten EQ. Man må rett og slett ha det på noe vis. Og tenk deg muligheten av å justere filter og EQ mens du sitter i lyttestolen og spiller musikk..... 8-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! kan noen linke til et bra aktivt 2x 3veis filter som ikke koster alt for mye?

Skal man bruke mini dsp på to tre veis høyttalere må man vell bruke den som heter MiniDSP 8x8 ? miniDSP 8x8 kit | miniDSP

Denne som er billigst er vell kun for 2 veis konstruksjoner? visst jeg har lest riktig? MiniDSP kit | miniDSP

Men jeg må nesten spørre igjen. Er dette vanskelig for en som aldri har prøvd aktive filtre?
    DIY Prosjekter:
    Holton NXV-300R2
    Wolfson 8740 DAC

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x8 holder vel om du primært skal bruke en kilde. forsåvitt elendig info om de ulike enhetene på nettsiden.. må lese manualen for å finne ut hva som er hva.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gainphile driver jo å utvikler S19 nå. Den ser jo veldig morsom ut. Er litt usikker på hvor langt han har kommer i prossesen. Han har også lillebroren S12.

Gainphile: S19 4-Way Dipole Radiator

Gainphile: S12 OB - Open baffle simplicity

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som dette kan det gjøres:
    Jeg har ikke hørt denne, men det skal visst være svært god. Opsjon for både passivt og aktivt filter, samt MiniDSP.

NaO Note Details

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •