Modifisering av Tripath TA2024 Tamp superbudsjettforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modifisering av Tripath TA2024 Tamp superbudsjettforsterker

En pakke fra folkerepublikken Kina dumpet ned i postkassen denne uka. Etter en artikkel i Lyd og bilde som omtalte en miniforsterker med usb-inngang som surround.no hadde tatt inn, så jeg i kommentarfeltet at dealextreme solgte samme forsterkeren. Etter litt søking fant jeg en annen forsterker basert på TA2024 uten usb, og så begynte googleballen å rulle med lesing om sonic T-amp, Tripath, TA2024A, B og C. Jeg endte litt tilfeldig opp med å kjøpe denne på ebay for $40 inkl frakt:

Link

Det står i annonsen at den skal være basert på TA2024B, men i realiteten viste det seg å være den gamle TA2024(A). Som om jeg ikke visste nok om kinesisk kvalitetskontroll og sannferdighet i industrien. Vel, vel.

Uansett så låter den svært anstendig til å koste tilsvarende 1 ny DVD. Men vi kan jo ikke bare stoppe der? Så dette er tråden der alle forslag til modifikasjoner tas imot med takk! Se vedlagte bilder for snadderkomponentene som er nøye utvalgt.

Denne som så mange andre ser ut til å være basert på Tripaths eget kretsforslag: Datablad, se side 5 og 6 En forskjell som jeg finner er at 2 stykk 'lytter Csw som er oppgitt til 180 µF/16 V så har de brukt 470 µF/16 V. Er det gjort i et forsøk på å bedre strømkapasitet inn? I databladet anbefales høykvalitets Panasonic kondiser eller lignende. Bør disse byttes eller oppgraderes?

På utgangen er det 4 stk Lo på 10µH og 4 stk Co på 0,47 µF. Det står at 0,22 µF bør brukes ved 8 ohms last. Kan det være noe å hente på å bytte utgangsspoler og -kondensatorer? Jeg har hatt litt problemer med å finne spoler med så lav induktans hos Elfa.

Ellers er det de relativt store 2,2 µF kondisene Ci på inngangen. Forslag til byttedeler på disse? Mcap, for eksempel?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter en ny runde med googling har jeg sett at diverse tripath-moddere har prøvd seg på oppmot 3000 µF på forsyningssiden, men at den hørbare effekten avhenger sterkt av hvor kraftig nettaggregatet er. Jeg tror kanskje jeg skal prøve på noen 1000 µF 16 V med lav impedans og høy rippel: Elfa Rubycon.

En annen ting er at kondisen på 2.2 µF merket Ci i vedlagt skjema i bilde som sitter på inngangen ser ut til å være vanlige polyesterkondiser, mens på skjema står det spesifisert elektrolytter. Jeg har lest noe om at dette dreier seg om bias.. "On Tripath based amplifiers, the amplifier inputs in fact are biased to a higher voltage, usually around 2.4v. The DC blocking capacitor in this configuration protects the components further up the input chain such as pre-amplifiers or the outputs to a CD player. However it still in conjunction with the input resistor (R8 and R14) acts as a high pass filter. [komponentreferansene gjelder Sonic Impact]": Sitat.

Kan noen opplyse om hvilken effekt det har at det ikke er valgt elektrolytter her? Det kan jo ikke skade å bytte ut med en 2.2 µF eller 2.7 µF polyprop eller Mcap?

På utgangen finner jeg dette som alternativ til de 4 0.47 µF kondisene som sitter i nå, men vet ikke om det har noen hensikt å bytte: Wima 0.22 µF

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •