Er Single Ended generelt sett bedre en Push Pull?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Single Ended generelt sett bedre en Push Pull?

Kjøpte nylig en Music Angel KT88 som er push pull, har også hatt en liten yaqin push pull tidligere. Lyden her har vært meget god i mine øre.

Men da jeg testet de opp mot en annen liten 12AX7/EL84 5W Single Ended jeg bygget tidligere i år, så må jeg faktisk si at lyden var bedre??

Music Angel er 65W og EL84`n er på 5W, men høres bedre ut.

Lyden er på et måte "klarere og mer naturlig", ikke fullt så innestengt som de to andre.

Noen andre som har en formening om SE og PP?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei ikke spesielt. men lurer isåfall på hvilken forsterker du bygget og hvilke høyttaler du bruker?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste hardcore rørentusiaster jeg kjenner til mener SE er bedre enn PP.

SE har vel heller ikke crossover forvrengning.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var litt artig at det var merkbar forskjell! Har aldri lagt merke til sånt tidligere.

Denne her er det snakk om :

Har ikke noe direkte skjema til den, men den er laget så enkel som overhodet mulig! 100k lastlinje i 12AX7 røret. Basic rørdesign.

Noen kjenner sikkert igjen trafoene fra Fender champion. Effekttrafoen er Hammond 300 - 0 - 300, og utgangstrafoene er pittesmå :P

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja! Høyttalerene er ikke allverdens, men bedre en ingenting.

Pure Acoustics 77F

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje du burde ha grunnlag til å vite mer om dette enn de fleste her inne viss du har bygd en forsterker uten skjema
    har du bilde fra innsiden og?

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det forskjeller også på kt88 vs EL84, mye lydforskjeller på konstruksjoner også. Men fullverdig klasse A selvfølgelig, kontra MA klasse A/B. Selv synes jeg EL84 kan låte veldig skarpt/tynt hvis man ikke jobber litt med det, noe som seff er mulig.
    Uansett så høres vel kanskje den forsterkeren litt frisk ut da den sikkert ikke er i nærheten av å spille bass med de mikrosmå utgangstrafoene. Hva er nedre grensefrekvens på de?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer det, Den går fra 100Hz til 20kHz. Litt rart da jeg hører en svak 50Hz brumming om jeg tar øret helt inntil høyttaleren.
    Likerettet glødespenningen, men brummingen gav seg ikke.
    I tillegg har jeg noen eldre papir/olje kondensatorer i preamp-trinnet, men noen sure nye kondiser på el84`ne. Det bidrar sikkert litt til den friskere lyden.

Tør ikke å vise noe bilde av innmaten enda:P Må først gjøre det litt finere inni der! Ang skjema, så har jeg bare lest meg opp på 12AX7 koblinger i timesvis, og selvsagt EL84. Det finnes greie programmer der ute som kan kalkulere tomgangsbias og anodespenning ved strømtrekk osv. Vel verdt å titte på!

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    Ja stemmer det, Den går fra 100Hz til 20kHz. Litt rart da jeg hører en svak 50Hz brumming om jeg tar øret helt inntil høyttaleren.
    Likerettet glødespenningen, men brummingen gav seg ikke.
    I tillegg har jeg noen eldre papir/olje kondensatorer i preamp-trinnet, men noen sure nye kondiser på el84`ne. Det bidrar sikkert litt til den friskere lyden.

Tør ikke å vise noe bilde av innmaten enda:P Må først gjøre det litt finere inni der! Ang skjema, så har jeg bare lest meg opp på 12AX7 koblinger i timesvis, og selvsagt EL84. Det finnes greie programmer der ute som kan kalkulere tomgangsbias og anodespenning ved strømtrekk osv. Vel verdt å titte på!
    Er lenge siden jeg bygde selv... men kult å se andre drive på!
    Fikk nesten litt lyst til å svinge meg selv noen timer å bygge sammen noe lignende i helga, bare for å prøve...
    men har aldri bygd for hifi før... bare gitar... må lese meg litt opp på forskjellene og blir plutselig dobbelt så mange komponenter:evil:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50hz brum kommer fra nettspenning. støy. ganske vanlig om man lodder sammen noe selv med en del vilkårelige lagte ledninger etc

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja artig å bygge noe selv å få det til å fungere! Har ryddet litt i ledninger osv nå. Ikke noe spes merkbar forskjell. Om man går mer en 80cm fra Høyttaleren er det ikke merkbart. DET kan vi leve med... Tror jeg:-p

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •